Jump to content

Hva er DITT favoritt kaliber? (Til rev og større)


Mas-36

DITT favoritt kaliber?  

220 members have voted

  1. 1. DITT favoritt kaliber?

    • .223Rem(opptil rådyr)
      11
    • .243Win(opptil rådyr)
      4
    • 6,5x55
      69
    • .270Win
      3
    • .308Win
      37
    • 30.06Spr
      32
    • 8x57IS
      14
    • .35 Wheelen
      6
    • 9,3x62
      11
    • Annet
      34


Recommended Posts

Mange jakter med flere våpen, noen jakter med ett våpen. Men hvilke kaliber er det du velger fremfor andre kaliber i din våpengarderobe?

Når du jakter på rev og større vilt.

 

Stem og skriv gjerne hva du stemte. (hvertfall om det er ett kaliber jeg ikke har tett med :roll: )

 

Min store favoritt er 8x57IS

Link to comment
Share on other sites

6,5x55. Veldig fleksibel om man lader selv, enkel å skyte godt med, bra på lengre hold i "std-utgave" uten customsnurr etc., legger alt nordisk vilt i bakken (jada, har også noe større stående i skapet), billig å kjøpe bra treningsammo til. 6,5-løpet ville vært det siste som forsvant ut.

 

Er også blitt glad i 9,3x62'n da, men rekyl, kulebane, pris gjør denne noe mindre alround for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg merket av på 8x57 IS, men har vel generelt en forkjærlighet for patroner med en "større" kulediameter og moderat hastighet. 8x57 IS, .338 Federal, .35 Wheelen, 9,3x62 og lignende...

Like vel bruker jeg 8x68S mest på storvilt... forklar det den som kan, jeg klarer det ikke... :oops:

Link to comment
Share on other sites

.222 Rem. Liten og sjarmerende. :D

 

Jupp!

 

.222 Rem har akkurat passe lang hals og ikke for bratt skulder. Patronens volum stemmer også fint med den kombinasjonen av krutt og prosjektil som jeg bruker, for å oppnå "perfekt" hastighet etter min mening, til mitt bruk. Lett komprimert ladning og kula satt dypt nok til å få godt hold og en halv milimeters friflukt.

 

Andre favoritter, 221Rem, 6BR og 260Rem. En av de har jeg, en har jeg prøvd og den siste ønsker jeg å få prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Har dog ikke prøvd alt mellom himmel og jord heller, men svarer kjapt og inkluderer brødre også.

Tredjegenerasjons Mauser 30.06 entusiast. Alle vi tre brødre, fra Canadas villmark, til Tynset og på bane i Asker er samstemt her: 3 X Mauser i 30.06 (selv om Tikkan, M55 308W er ett noget penere våpen og som av og til luftes).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...