Jump to content

Krutttabbe, hva ville du gjort?


martinJ

Recommended Posts

Greide å gjøre en ordentlig bommert i ladebua her en kveld, ladde 45-70 med rhino 9 som jo tilsvarer norma 200(om jeg husker rett) normalt lar jeg kruttdunken jeg bruker stå alene på benken når jeg lader mens de andre står på hylla, denne kvelden hadde jeg satt dunken tilbake på hylla, og når jeg var ferdig presterte jeg å ta ned en dunk med rhino30 (mrp2)og helle det som var igjen av rhino9 oppi denne, jeg innså feilen umiddelbart og skar av toppen på dunken med rhino 30 hvorpå jeg gravde ut alt kruttet på toppen, så ganske grei forskjell på de to kruttsortene og gravde ut til det ikke så ut til å være igjen noe av de finkornede rhino9 kruttet, det som ble gravd ut utgjorde et pent lite bål utafor døra. Restene med rhino30 som jo var ca 0,7kg ble tømt over i en tom kruttdunk og behørig merket, jeg har dog vært veldig usikker på om jeg skal bruke kruttet til lading, hva ville dere gjort??? Anslår at det var ca maks 20 gram som ble tømt oppi feil dunk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke veldig erfaren, men jeg ville nok kastet kruttet og kjøpt nytt. Det høres trygt ut det du har gjort, men man kan aldri bli 100% sikker, og da er det ikke verdt det i min bok.

 

Risiko er lik sannsynlighet ganger konsekvens, og konsekvensen av en våpensprengning kan være fatal.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Hvordan står det til med nervene dine?

 

Kunne du tenke deg å skytte hvert eneste skudd som laddes med den dunken, med nervene i høyspenn?

 

Aldri vite sikkert at du kan slappe av og skyte, eller om fingrer og øyne skal sprenges ved neste skudd?

 

Siden du har postet spørsmålet her er du usikker på om du tør ta sjangsen. Regelen er jo enkel: "Er du usikker, er du sikker". Bruk resten av krutet til å gjødsle plenen din (fint, om enn noe dyrt gjødsel :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Gjorde lignande feil her om dagen, lada 300wm med N160 krutt, då eg skulle etterfylle kruttmålet tok eg ein dunk med N150 krutt, såg dette umiddelbart, og tømte alt som var i kruttmålet oppi ein tom isboks.

Løysninga blir å bruke "isboks" kruttet i 30-06, då brukar eg same ladninga (kruttvekt) som for N150, 52grs bak 150 grs kule. og det er ikkje farleg om det er blanda med N160 i dette

Link to comment
Share on other sites

ISBOKS????

 

Mulig jeg er noe overforsiktig, men er det ikke en teoretisk risko for at plasten i isboksen under uheldige omstendigheter kan gi fra seg en statisk elektrisk gnist?? Med et VOOOOFFFF!! som resultat??

 

Selv bruker jeg kun metallbokser eller orginalbokser som er laget for krutt.

 

Noen som vet om bruk av "tilfeldige" plastbokser kan være risikosport?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om bruk av "tilfeldige" plastbokser kan være risikosport?

Kanskje i teorien, men jeg ville ikke bekymret meg. Røyksvakt krutt er ikke lett å antenne med noe så lite som en gnist, dette er et langt større problem med brennbare væsker og sortkrutt.

 

Når det gjelder blandede krutt så har jeg gjort samme tabben og løste det på samme måte. Skar av toppen på boksen og kastet øverste halvpart. Men i det tilfellet var det en knert N340 i en boks med N310, motsatt er det langt mer problematisk. Skal en bruke slikt må en blande restene godt og behandle det som en egen type med noe ukjente egenskaper, altså starte lavt og jobbe seg oppover fo rå få en følelse for egenskapene. Men det trygge valget er å kaste det, en boks med krutt koster ikke SÅ mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal brenne av et nytt kilo krutt snart. Det er den andre fulle boksen på 4 år.. Siste tabben var at jeg fylte et kruttmål med n140/350 og lot dunken stå ved siden av.. ladet noen få skudd og måtte stikke ut en tur.. kruttbox og mål ble stående alene på benken. I løpet av et par dager forvillet det seg en box pistolkrutt på benken ved siden av riflekruttet og jeg kan fankern ikke være sikker på hvilket krutt jeg hadde fylt målet med.. Jeg mener jeg ser klar forskjell på korninga men d går alikavel på bålet...

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Et lite tips: Lag en lapp på hver dunk med krutt, denne teiper du på dunken, slik at når du har helt krutt oppi kruttmålet / dispenser, så tar du den lappen og klistrer på lokket. Deretter setter du bort kruttdunken. Så, når du da skal helle resterende tilbake eller fylle på nytt, så vet du hva som er hva. Så når kruttet er tilbake i dunken, ta av lappen og sett den på dunken igjen.

 

Bare mitt råd, slik jeg gjør det og har aldri hatt problemer med å vite hva slags krutt som er hva.

 

EDIT: Du må selfølgelig skrive navnet på det aktuelle kruttet på lappen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En av mine kjepphester når det gjelder hjemmelading, og en av grunnene til at det har gått bra i snart 30 år.

 

Når jeg skal ha en boks krutt så må jeg reise meg fra stolen ved ladebenken for å hente denne. Kruttet er plassert slik bevist. Om jeg hadde hatt alle boksene plassert på en hylle rett foran nesetippen der jeg sitter så er sjansen større for at boksen hadde funnet veien opp i hylla igjen før kruttmålet hadde vært tømt. Da er det fort gjort å gripe feil boks med tilhørende katastrofe om ikke dette oppdages, både når kruttmålet skal etterfylles og når det skal tømmes. Hold boksene på slik avstand at de ikke enkelt nås, må man reise seg blir det en mye mer bevist handling og en rekker å tenke seg om både to og tre ganger før man tabber seg ut og griper feil boks.

 

1 boks hentes fra hylla og kruttmålet fylles. Denne boksen settes så ved siden av kruttmålet, og der står den til jeg er ferdig og kruttmålet tømmes. Ingen andre bokser skal ned på ladebenken, sa jeg ingen? i denne perioden. Blir jeg forstyrret og må avbryte ladingen tømmes kruttmålet.

Link to comment
Share on other sites

Gjort det samme selv. Ladet et par skudd etterpå, det gikk greit. Men tvilen, og hva hvis spørsmålet, gjorde at jeg heiv det. Når du ligger å skyter, sniker tivlen seg på :| . Jeg heiv mitt. Eller det ble et krutt bål :D . Det eneste positive var lukta godt etterpå, men det kosta. Digger lukta av brent krutt :!::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

.

Løysninga blir å bruke "isboks" kruttet i 30-06, då brukar eg same ladninga (kruttvekt) som for N150, 52grs bak 150 grs kule. og det er ikkje farleg om det er blanda med N160 i dette

 

Ja, for å blande forskjellige krutt gir jo helt krystallklart forutsigbare trykkoppbygginer......

(Jeg hadde kastet det....)

Link to comment
Share on other sites

.

Løysninga blir å bruke "isboks" kruttet i 30-06, då brukar eg same ladninga (kruttvekt) som for N150, 52grs bak 150 grs kule. og det er ikkje farleg om det er blanda med N160 i dette

 

Ja, for å blande forskjellige krutt gir jo helt krystallklart forutsigbare trykkoppbygginer......

(Jeg hadde kastet det....)

 

Deg om det. eg tek sjansen på at det gjeng bra.

Link to comment
Share on other sites

Ja, for å blande forskjellige krutt gir jo helt krystallklart forutsigbare trykkoppbygginer......

Det spørs helt på hvilke krutt man blander. Å kombinere ballkrutt med stavkrutt er en dårlig kombinasjon, kornstørrelsen blir for forskjellig til å kunne garantere noe som helst. Snakker vi derimot om krutt av samme type og omtrent samme kornstørrelse og brennhastighet så bør man ikke oppleve for store overraskelser. Hvis, om, men. Du avgjør hvor mange usikkerhetsmomenter du ønsker i ladeprosessen. Jeg foretrekker å holde de til et minimum...

Link to comment
Share on other sites

Sett det på tabbekvoten, gjør det samme om krutt blir stående i kruttmålet noen dager...

Bare en boks på ladebenken om gangen og blir noe stående igjen i kruttmålet skal det i tabbeboksen :mrgreen:

 

Tar du sjangsen no så blir den større neste gang og til slutt smeller det feil.....

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på kruttmålet, hvilken luftfuktighet er det i boksen og hva er det på laderommet over noen dager ???

Her er det rom for å skape forskjeller. Er en god regel å merke kruttmålet.

Holder du på i en fuktig kjeller eller på et stabilt tørt rom......... etter noen dager i dårlig klima kan kruttet endre egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Er det nå man skal stikke frem hodt og si at det er lurt med færrest mulig krutt? Man kan faktisk fint klare seg med to typer har jeg funnet ut, eller høyst tre dersom man ha både kraftig overbore og kraftig underbore kaliber i skapet.. (RP15/MRP/Rhinoxx og N140 holder til det aller aller meste)

 

Jeg har også klart å bli usikker på hva slags krutt som lå igjen i pappkruset på ladebenken (brukte det som "tricker" i hine hårde dager - funker veldig fint siden man kan bruke pekefineren til å mate på med, og andre pekefiner på vippevekta for motstanden, så på slutten når det nærmer seg klemme fronten på koppen litt flat og slippe korn for korn oppi ved å småklemme..). Så lenge man ikke slår kruttet tilbake i boksen hver gang man går fra ladebenken for en periode så vil dette skje - man blir i tvil!

 

Kast kruttet, gi deg selv en ørefik for å være tjukk i hodet, og lær deg gode rutiner... Spar gjerne opp så du kan lage skikkelig bål på plenen, jo mer jo artigere! :lol:

 

Det fine med oss mennesker er at vi stort sett evner å lære av våre feil! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Spørs om ikke dette ender på bålet ja, ergerlig, men ikke noe økonomisk tap da jeg fikk denne kiloen av en som fant det uegnet til sitt bruk.

Når det gjelder krutmålet har jeg en veldig grei rutine på dette, det tømmes ALLTID når jeg gir meg i ladebua, her var jo problemet at dunken hadde havnet tilbake på hylla, og at jeg var litt kjapp med å hente dunk derfra.

Det med å oppbevare kruttet med litt gangavstand fra benken er slettes ikke et dumt tips :D

Dette kunne jo gått noe verre, jeg kunne jo fyllt enda mer av feil krutt i dunken og satt den godtroende tilbake på hylla.

Link to comment
Share on other sites

Løysninga blir å bruke "isboks" kruttet i 30-06, då brukar eg same ladninga (kruttvekt) som for N150, 52grs bak 150 grs kule. og det er ikkje farleg om det er blanda med N160 i dette
Ja, for å blande forskjellige krutt gir jo helt krystallklart forutsigbare trykkoppbygginer......

Det spørs helt på hvilke krutt man blander. Å kombinere ballkrutt med stavkrutt er en dårlig kombinasjon, kornstørrelsen blir for forskjellig til å kunne garantere noe som helst. Snakker vi derimot om krutt av samme type og omtrent samme kornstørrelse og brennhastighet så bør man ikke oppleve for store overraskelser. Hvis, om, men. Du avgjør hvor mange usikkerhetsmomenter du ønsker i ladeprosessen. Jeg foretrekker å holde de til et minimum...

 

Bjørn Tore@ N150 og N160 er såpass like i kornstørrelese, at ein ladning beregnet for n150 som har 50/50 blanding med n150 og n160 burde ikkje gje overtrykk, n160 er tross alt eit meir seintbrennande krutt.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg forstod at du mente det når du skrev:

Deg om det. eg tek sjansen på at det gjeng bra.

 

Så skriver du at en 50/50 blanding ikke BØR gi overtrykk....

Hva du schultz_30-06 gjør er selvfølgelig opp til deg, men lading av patroner syns ikke jeg er en aktivitet som gir rom for "bør".. :wink:

 

Mitt svar til trådstarter er fremdeles det samme, altså at jeg ville kastet det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tabbet meg ut en gang med å lade N130 i min 338wm ved siste sjekk så jeg feilen, i tillegg hadde jeg tømt i overskuddet i N160 boksen, trakk kulene og tømte ut boksen med N160 (med iblandet N130) og brant hele greiene.

 

Skrevet i tabbekvoten... Billigere å brenne av forurenset krutt enn ødelagt rifle eller enda værre personskader eller død.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...