Jump to content

Norma PH-seires .458 Lott


Nissen

Recommended Posts

  • 1 month later...

Det er jo 458lott da ikke, ikke 6.5Xpingle

Mn ja prisen er stiv når du skal ha ferdig rulla, mn jeg lader og, da er vell prisen ca +- 50kr skuddet, kommer ann på kula.

 

Disse sigarene er jo ment på bøffel og elefant, di som har penger til det, har penger til ammoen og våpnet som skyter herligheten og.

Link to comment
Share on other sites

1900,- er peanøtter å regne for målgruppa som skal på jakt med denne patronen, da budsjettet er på ett par hundretusen.

 

Hvorfor i all verden må man kjøpe dette, når man kan lade dette selv like bra, om ikke bedre for en brøkdel av prisen, fancy eske trenger ikke jeg.

Men så lenge det finnes folk som er villige til å betale 1900,- for en 10 pakning, ja da hadde jeg solgt det også...

Link to comment
Share on other sites

Enkelte av de som bedriver slik jakt, skyter lite og sjelden - sett i forhold til bruk av utstyr for lading, og tiden det faktisk tar, så er ikke 1900,- noe ublu pris egentlig. Sett opp mot de fleste av oss som sitter titt og ofte ved ladebenken, da er det noe annet.

 

For min egen del - .458 Lott prosjektet lever enda det, både med og uten ferdigrulla ... 8)

Link to comment
Share on other sites

Jada, jeg vet godt at tråden startet med 458 Lott. Men siden 458wm er svært sammenlignbar er det et relvant eksempel jeg trekker frem. Men for all del; du må gjerne reise til Afrika og tro at 458 Lott er meget bedre.

 

Du kan gjerne se det slik at 1900 for 10 skudd er betydningsløs ift pris på resten. Men det har ikke en dritt med det faktum at nordmenns mangel på prisfølsomhet gir firmaer som Norma slike muligheter. Så lenge deg finnes idioter som betaler 190 kr skuddet er det bare å holde på....

Link to comment
Share on other sites

Eksemplet du trekker frem er ikke helt sammenlignbart, for HVEM i all verden kjøper 10 stk 458 WM i USA til $300 ++ når det finnes en rekke andre produsenter til betydelig lavere pris? Skal Norma inn på det markedet, må de matche prisene der borte og 458 WM er et noe vanligere kaliber i USA enn hva 458 Lott er i Norge tør jeg påstå. Bøffelen bukker nok under for begge to, der er vi enige.

 

Generellt er nok prisfølsomheten blant Afrikajegere noe lavere enn snittet av den norske befolkning forøvrig som bedriver jakt, særlig om man legger til grunn hva nevnte kaliber opprinnelig er ment for.

 

Personlig var ikke pris et element når jeg valgte .458 Lott.

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne 458win med lott, er som 308 og 3006. At det ikke er forskjell er forbanna tull, mindre trykk i hylsa, høyere fart og mulighet for tyngre kuler, 550 og 600grain går bare ikke Ann i win mag, den er også på vei ut, eller den er ute, da sauer, mauser, Ruger osv har sluttet å levere win mag å godt over til Lott.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt 40 patroner gjennom Lotten Mandag, så der gikk skattepengene :( Fikk endelig lurt noen til å prøve også, begge skjøt de veldig bra med den og den ene tror jeg nok snuser rundt på finn og sånt for å finne noe grovt å handle :lol:

 

Neida-hjemmelading er eneste farbare vei med denne skapningen med mindre en arver noe storindustri, et rederi eller noe sånt..

 

Men-hele poenget med Lott (iflg Jack Lott) er å lage en patron som leverer det fabrikkene hevdet 458Winmag ga (som var (er?) veldig optimistiks..). Men fulle ladninger med 600grs kuler er jo artig da

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading er det beste, for når en ser hva prisene på Norma er i andre land , Norma USA foreks så blir en en smule irritert , når en tenker på at en kanskje er med på opprettholde det prisnivået der borte med de høye prisene herover .

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne 458win med lott, er som 308 og 3006. At det ikke er forskjell er forbanna tull

Ang produksjonskostnader på ammo og ladekomponenter så stiller 308/30-06 og 458Lott/458WM nokså likt. At det er praktisk forskjell til jaktbruk er heller tvilsomt.

 

Ang historien om Jack Lott på bøffeljakt med 458WM så kan det stilles spørsmålstegn om det skyldes dårlig skyting eller datidens utvalg i kuler. At kaliberet er for svak var det ikke! Men selvsagt, for en stakkars jeger/journalist er det kult å ha et eget kaliber oppkalt etter seg.

Link to comment
Share on other sites

458LottBulletEnergy04.png

 

her kan du se en god sammenligning av win mag og Lott, legg merke til at enheten som er her ft-lbf

 

legg merke til på 550grain så er det 2400 ft-lb i forskjell, det er 3253 Joule det... mer enn 308win det.

 

jeg vett ikke hva dere ville hatt i hånda i afrika, men jeg er ikke tvil.

Link to comment
Share on other sites

Fra levra: Referansen mange bruker om J. Lotts historie er latterlig og totalt uinteressant når man vurderer 458WM som patron. Historien blir som å si at "jeg skjøt en gang en elg med 30-06. Den måtte jaggu ha 3 skudd i bogen. Ergo er kaliberet ubrukelig."

 

Det som er nesten like meningsløst er sammenligningen du viser til mellom WM og Lott. Hva jeg ville hatt i afrika? Hmmm, la meg nå sette opp en sammenligning mellom Lott og 585 Nyati, 577 T..... You see the picture? WM får nesten alltid tyn av internettjegere fordi de har lest et sted at den er alt for svak til hva som helst. At den er betydelig mer potent enn 6,5en i skapet er visst uvesentlig. Ja det er forskjell på WM og Lott, men når tror du den er vesentlig? Hvis mentaliteten er å ha noe med max stoppeffekt, blir det jo bare tull å sose rundt med en liten Lott.

 

Tips: hvis det koster deg 50,- pr smell for hjemmerulla har du helsikes mye å gå på prismessig (om vi snakker treningsammo).

 

Hvor fant du forresten sammenligningen? Sikker på at den er reell?

Link to comment
Share on other sites

50kr smellen regner jeg når hylsa koster 17kr for ny, ca 22-30kr skuddet for en grei 400-500grain kule og med alt kruttet som går oppi den hylsa og tennhetta. Ja ca 50kr for et skudd. Er ikke akkurat mye treningsskudd til Lott, blir jakt ammunisjon.

 

Jeg la til feil bilde på sammenligningen. Stemmer at begge di grafene tilhører lotten.

Den jeg skulle ha hva en tabell som sammenlignet 500grain Win mot Lott. Men ja fant dem fra Nettet.

 

Men Lotten er bedre enn Win mag, ferdig med det, og emnet hva vell om Norma PH.

Jeg har og Eier 458 Lott, og har skutt med win mag. Lotten har erstattet win mag, det beviser jo alle våpen produsentene det når dem ikke leverer dem lenger med Lott istedenfor.

Men selfølgelig skuddplassering har alt å si, men det er greit å ha litt ekstra fart å punch.

 

Og dere som ikke eier noe grovere en 30kaliber, vil ikke forstå hvorfor noen, blandt annet jeg vil bruke 1910kr på ei eske på 10skudd, enkelt å greit fordi jeg kan. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Denne patronen kan lades til en rimelig pris, i forhold til f.eks. .416 Rigby p.g.a. at rimelige kuler finns. Vil mene at spesielt med en .458 Lott bør det bli mest treningspatroner og få jaktpatroner, hvis man vil treffe det man skyter på da. Ikke bare mellom hue og ræva.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare tull, for lotten samler bra den, en skudds serie med leuopold vx-3 1.5-5x20

Med 400grain, fikk jeg en 10,7,8 og 2stk 9'ere på 100meter. Det er greit på et så stort kaliber

 

Mn til trening bruker jeg det samme som jeg skal jakte med, skyter jo ikke akkurat like mangen skudd med lotten som jeg skyter med 308win.

 

"Rådyr patronen" bruker jeg en del til trening, 350grain hornady interlock. Betalte kun 350kr for en pakke med 50 kuler, 7kr skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Nå mente vel ikke Mark i innlegget sitt at det ikke finnes presisjonspotensiale i 458 Lott, men mer at det trengs masse trening for å tilvenne seg rekylen og skyte godt. Og nettopp der høres det ut som om du har mye igjen dersom du sprer skuddene fra 7 til 10'ere i skiva. Er kaliberet litt for kraftig for deg?

 

En liten korrigering av energi i kaliberne hentet direkte fra www.norma.cc . Begge med Norma 500 grain Solid på 100 meter:

 

458 win mag : 4846 Joule

458 Lott: 5282 Joule

 

Dvs at Lott har 8,9 % høyere anslagsenergi. Ingen betydning for utfallet av jakten.

Link to comment
Share on other sites

Andreas, artig med innleggene dine og patronbildene. Det er gromt å skyte med grove kaliber, gromt at det koster litt, og greit med åttere og niere når det smeller så pass. Så får heller super-presisjons-gutta glede seg over hull-i-hull samlingene :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Fin skyting Skarvekongen, ja tenkte på rekylen. De fleste trenger mye trening for god skyting med denne grovingen, med alle patroner for den del, og grovt er moro ja. Litt muskelmasse hjelper Andreas1988, og jeg tenkte ikke på deg spesielt :)

Link to comment
Share on other sites

50kr smellen regner jeg når hylsa koster 17kr for ny, ca 22-30kr skuddet for en grei 400-500grain kule og med alt kruttet som går oppi den hylsa og tennhetta. Ja ca 50kr for et skudd. Er ikke akkurat mye treningsskudd til Lott, blir jakt ammunisjon.

 

Jeg la til feil bilde på sammenligningen. Stemmer at begge di grafene tilhører lotten.

Den jeg skulle ha hva en tabell som sammenlignet 500grain Win mot Lott. Men ja fant dem fra Nettet.

 

Men Lotten er bedre enn Win mag, ferdig med det, og emnet hva vell om Norma PH.

Jeg har og Eier 458 Lott, og har skutt med win mag. Lotten har erstattet win mag, det beviser jo alle våpen produsentene det når dem ikke leverer dem lenger med Lott istedenfor.

Men selfølgelig skuddplassering har alt å si, men det er greit å ha litt ekstra fart å punch.

 

Og dere som ikke eier noe grovere en 30kaliber, vil ikke forstå hvorfor noen, blandt annet jeg vil bruke 1910kr på ei eske på 10skudd, enkelt å greit fordi jeg kan. :wink:

 

Aaah, da skjønner jeg regnestykket ditt :) Hylseprisen bør vel fordeles på antall omladinger for å gjøre regnestykket mer riktig. Til trening kutter jeg kulekostnadene med å lade blykuler. Kuletang er billig og støping er enkelt. Anbefales! Fikk tak i svartkrutt også, bare for å være litt gammeldags. Mye røyk og mye moro:) Når patronprisen plutselig er på linje med mye annet ser jeg liten grunn til å velge "finkaliber" om jeg skal kose meg på korthold.

 

Tror forresten at rådyra dauer av blykuler også.

Link to comment
Share on other sites

Meste parten av problemet er at jeg ikke klarer å se så mye med 5x Zooom

Dette er nok en unnskyldning for dårlige avtrekk, når du sprer fra 7 til 10 så er det skytterfeil, og ikke våpenet eller kikkerten.

Jeg skyter med 1-4 kikkert på 416 Rigby, og dersom jeg klarer å trekke av kontrollert skyter jeg godt innenfor 25 mm samlinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Joda, en Lott har en god del mer enn en 458WM.

Men hva du trenger er en annen sak.

Se på 470NE. Ingen skriver at denne ikke duger på Big V.

Sannheten er at den ballistisk er som en 458WM

Med fabrikkladninger får jeg fra 2000 til 2200 fps.

Ellers er resepten med 405grs Remingtonkuler ikke å forakte.

Her er noen samlinger skutt med min MK V i 460Wby:

 

Samling på 27,5mm

normal_275.JPG

Samling på 13,4mm

normal_134.JPG

Samling på 12,5mm

normal_125.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...