Jump to content

Alternativer for en rifle i 300 Whisper (og kanskje 223)


Erlend Meyer

Recommended Posts

Hva er egentlig å foretrekke her? Klør etter en presis liten sak i 300, gjerne med mulighet for ekstra løp i 223. Kan leve med å skifte løp med låskassenøkkel, selv om en systemrifle er å foretrekke. Må dog låse i kassa så man kan lage piper selv uten for mye pes, en muffeløsning skal jeg vel alltids kunne lage om nødvendig.

 

Sako Vixen er jo bra, men det går ikke så mange av de. CZ 527 er vel et greit alternativ, selv om jeg helst ville hatt en med 3 klakker. Noen andre betalbare kasser man kan se på?

Link to comment
Share on other sites

Blaser etc er uaktuelt, jeg vil ha noe jeg kan lage løp til selv uten masse styr (tradisjonell bolt). Samme gjelder 308-lengde etc, vil ha noe tilpasset en kort patron. Plass til en 6mm BR hadde vært artig, men ikke noe absolutt krav.

 

[edit]Glem 6mm BR, da er vi nesten over på 308-lengde[/edit]

Link to comment
Share on other sites

Fant en Fox i 222 til 1900,- på Finn, lurer på om ikke det blir et bra utgangspunkt. Feil kaliber, men jeg ville vel ordnet nytt løp uansett, og punkt 1 blir sannsynligvis en pipe i 300. Tipper litt oppretting og justering kan være en fordel, der regner jeg med at Doktor Vinje kan gi meg råd og tips.

 

Må innrømme at jeg ikke vet så mye om Fox og 527, noen som har en lenke hvor forskjeller/likheter listes? Og er det plass til en muffe på disse kassene?

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes veldig gjennomførbart ut. Ikke sikker på om det blir aktuelt, en slik muffe eliminerer montering av strekklapp og jeg har problemer med å gå tilbake til steinalderteknologi. Men det er fint å ha muligheten.

 

Er vel en Vixen som frister mest (om dere ikke finner noen bedre alternativer), men de er ikke lette å finne. Men jeg har alltid likt BRNO og boksmagasinet er heller ikke noe minus.

Link to comment
Share on other sites

[edit]Glem 6mm BR, da er vi nesten over på 308-lengde[/edit]
Døh?

Du aksepter (og ønsker) ei hylse som er 45mm lang (223). men forkaster ei hylse som er 39mm fordi den er for nærme en 308 i lengde? :wink:

Hadde det vært fordi hylseræva på disse to er vidt forskjellige, hadde jeg enda forstått argumentet.

Men da er jo 6mmPPC en god kandidat selv om den er like lang som en 6mmBR. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hylselengde er uvesentlig, det er totallengden som teller. Og den begynner å bli en del lenger for 6mm BR om man skal utnytte patronen fullt ut. I tillegg kommer diameter inn i bildet og legger enda mer masse i låskassen. Dessuten trenger jeg virkelig ikke enda et kaliber å fikle med. Men for all del, om du finner en god kandidat så lytter jeg gjerne, men det er ikke noe krav. 6mm PPC er jo en fin patron selv om den ikke har helt samme potensiale som 6mm BR. Har siklet på en BR lenge, men for dette prosjektet vil jeg nok nøye meg med en PPC om jeg MÅ ha noe grøvere. Og en 6x45 er jo også et alternativ.

 

Jeger'n: A/X-bolt er vel 308-lengde, selv om den kommer tilpasset kortere patroner. Jeg vil ha en liten kasse skreddersydd for disse småtassene. Kravet er vel at det ikke skal være mulig å kamre den i 308 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hylselengde er uvesentlig, det er totallengden som teller. Og den begynner å bli en del lenger for 6mm BR om man skal utnytte patronen fullt ut.
Okey. Jeg ser deg på den hvis 6mmBR må kunne benyttes med de lengste 105grs VLD kulene før den er aktuell. Men om vi går tilbake til den opprinnelige ideen med 300 whisper , så tviler jeg på at du ikke ønsker å utnytte også den fullt ut. Da ser jeg for meg lange og tunge cal.30 kuler til sub hastighet. Om man da sammenligner 6BR kandidaten med 300 Whisper ladd for sub, så tror jeg whisperen får lengre totallengde.

 

Om du er ute etter flere slankere alternativer må du ikke glemme 300 whispers mor, 221 Fireball.

6,5 Grendel er en morsom sak, 7x33 Sako likeså.

Du nevner selv 6x45. Det finnes en sær utgave at den også, en 25/223 (.25x45) om du ønsker et grøvre kaliber på samme hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Om man da sammenligner 6BR kandidaten med 300 Whisper ladd for sub, så tror jeg whisperen får lengre totallengde.

 

F*en heller mann, ikke gjør dette mer komplisert enn det allerede er. Kommer til å ende med en kasse i magnum-lengde om jeg skal ta høyde for alle alternativer og muligheter. Jeg foretrekker et standard kammer og magasinlengde til å støtte det, å kamre en patron i et våpen som ikke kan kamre alt av fabrikkammo blir litt for sært selv for meg. Et eller annet sted må man sette streken, og her får det bli 223 og tilsvarende. Det skal ikke være noe problem å få selv 240MK innenfor forsvarlig trykk på den lengden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

F*en heller mann, ikke gjør dette mer komplisert enn det allerede er.
Hehe. Det er du som setter kriteriene. :)

Gjør det enkelt ved å handle Fox'en du.. Så kjøper du deg noen pakker med 222 og koser deg på banen med den som den er. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nja, 222 interesserer meg ikke stort på grunn av slak riflestigning. Dessuten kjøpte jeg nettopp en kasse med 223-komponenter, diesett (om han finner det), 1500+ engangsskutte S&B og 5-600 69 MK for tusenlappen (grei kilopris alt i alt), så det er like greit å bruke det en har. Litt synd egentlig, for 222 er litt mer harmonisk mtp halslengde. Men med dagens patronutvalg er det få argumenter for villkatter og sære kombinasjoner, så jeg går nok for 223. Fordelen med en Fox i 222 er at kaliberet senker prisen, og da gjør det meg ikke så mye å skrote det løpet. 1. løp blir uansett enn 300.

 

Når det gjelder betingelsene så er jeg som sagt åpen for forhandlinger, men innenfor rimelighetens grenser. Store patroner kan jeg alltids stappe i mævseren, så behovet for en 308-kasse er liksom ikke tilstede. Og med en 30-06 er det lite som ikke kan gjøres annet enn å få en liten og lett rifle. Hadde jeg ikke vært en notorisk hjemmemekker så hadde jeg sikkert gått for en systemrifle, men målet mitt er like mye å lage ting selv som å skyte med det.

 

Det får meg til å lure på noe. Siden 222 og 223 har samme diameter, kan jeg søke om omregistrering i samme slengen? Jeg kan alltids kamre om pipa og leke med den til jeg får tak i et bedre emne, da slipper jeg styret med avhending og omregistrering i ettertid. Er det praktisk mulig eller må jeg gjøre det i en separat operasjon?

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg ikke vet så mye om Fox og 527, noen som har en lenke hvor forskjeller/likheter listes? Og er det plass til en muffe på disse kassene?

 

Det finnes en ganske lang tråd om Fox og CZ527 allerede.

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=7940

 

Sjekk denne, der får du svar på endel spørsmål.

 

Selv har jeg en Fox og er veldig godt fornøyd. Har lagt merke til at det synes å kunne være plass til noe lengre patroner, og grovere kuler enn .222Rem i Fox'en sitt magasin. Og om jeg ikke husker feil kan man få denne i et 7,62 kaliber. Var det 7,62x47 montro? Husker ikke nøyaktig.

Link to comment
Share on other sites

F*en heller mann, ikke gjør dette mer komplisert enn det allerede er.
Hehe. Det er du som setter kriteriene. :)

Gjør det enkelt ved å handle Fox'en du.. Så kjøper du deg noen pakker med 222 og koser deg på banen med den som den er. :lol:

 

 

Eller få tak på en Røsler i 300 Whisper og fyr løs...!

Og kjøp et 223-løp ved siden av.

Link to comment
Share on other sites

Har du aksjer i firmaet? :wink:

 

Blir nok ikke noen Røssler på meg, en billig Fox og mange timer med fikling passer mye bedre. Målet er å ta bryet med å rette opp kasse og dreie løp selv, da bør jeg få en fin børse til prisen av ett løp fra Røssler. Jeg vet det ikke er verdens beste børse, men med litt arbeid burde en få en fin småviltrifle ut av den. Må innrømme at jeg har fått litt sansen for den, selv om det strengt tatt bare er nok en j*vla slarkemævser :mrgreen:

 

Kom til å tenke på noe, hvordan blir det med registrering av løp en lager selv? Bare liste de som uten nummer eller må det gå via børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

Fankern, der er du inne på noe. 223 er vel 2-3mm lenger enn 222, det kan jo gi litt knot. Ikke at jeg kommer til å skyte mye fabrikkammo, men det bør jo helst passe. Kanskje jeg skulle gi 222 en sjanse likevel? Minuset er den slake riflestigningen, skal jeg bruke den på rådyr vil jeg ha tunge kuler. Hmmm, må gruble litt på det.

 

 

Når det gjelder 300 og magasin så skal det la seg gjøre, skal prøve å få sett på en slik i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar deg "bryet" med å importere fra Sverige så er ikke Vixen veldig vanskelig å få tak i. De fleste er i 222, men det er da ikke noe feil på det kaliberet. Bortsett fra riflestigning som du nevner. Det skal dog sies at mange får 62grs butt rådyrkule til å gå bra også i 1-14.

 

Max col ift magasin på Vixen er vel ca 56-58mm hvis jeg ikke tar helt feil. Ser du så på Norma sine ladedata for 6mm BR er det faktisk bare de lengste torpedoene fra Sierra og Berger som utgår.

 

Nei, kjøp en Vixen fra Sveariket du. Og så lager du to 6mmBR-piper og selger den ene til meg :-)

 

 

 

Edit: lagt til manglende kaliber..

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg tenk og grublet lenge, sett og tafset på en Fox i 300, deretter tenkt mer. Og skiftet mening flere ganger enn en politiker på vippen.

 

Det ligger en Vixen ute på Finn til 7000 med en 6x45-pipe. Det kaliberet interesserer meg ikke stort, men det burde være mulig å kamre den om til 6mm BR som jeg har hatt lyst på lenge. Kvaliteten på Vixen er i en helt annen klasse enn FOX'en, men det er også prisen. Om jeg kan bruke pipa er det en OK pris, men tusenlappene flyr fort når man skal begynne på slike prosjekter.

 

Foxen er til sammenlikning slarkete og simpel, og for kort til 223 i full lengde. Men den er jo latterlig billig, har boksmagasin som kan moddes til 300 og en viss udefinerbar sjarm i all sin røffhet og enkelhet. Og om 300'en er så fleksibel som jeg tror er det ikke sikkert at jeg vil savne 223. Det eneste den ikke kan gjøre er å sende lette kuler i veldig høy hastighet, og det gjør jo 222. Jeg kan tilogmed leve med en 223 som ikke tar alt av fabrikkammo, rett og slett fordi jeg aldri bruker slikt til annet enn trykkskyting eller for å skaffe hylser. Den eneste fordelen 223 har når det gjelder ammo er den billige treningsammoen, og jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke slikt i dette våpenet.

 

Så akkurat nå lener jeg mot Foxen i 222 og 300. Men i morgen har jeg sikkert endret mening igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, den hadde jeg gått glipp av. Hmmmm.

Planen var nå helst å lage pipa selv, ikke bare for øvelsens skyld men også for å ha kontroll på alle detaljene. Har tilgang på alt av maskiner og brotsj, så den delen er grei. Men jeg skal sende en PM og se hva det er snakk om her.

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på noe, hvordan blir det med registrering av løp en lager selv? Bare liste de som uten nummer eller må det gå via børsemaker?
Etter at løp er blitt en registreringspliktig våpendel må de nummereres.

Men dette trenger strengt tatt ikke gå gjennom en børsemaker. Sifrene velger du jo uansett selv.

Link to comment
Share on other sites

Etter at løp er blitt en registreringspliktig våpendel må de nummereres.

Men dette trenger strengt tatt ikke gå gjennom en børsemaker. Sifrene velger du jo uansett selv.

 

Jeg fikk beskjed på mitt lokale kammer at de anbefalte nummerering av ekstra piper, men at det ikke var noe krav. De mente det var fornuftig mtp reise ut av landet, samt i forbindelse med evt. kontroll i jaktsituasjoner. Fikk i første omgang våpenkort hvor det sto "Unummerert", og beskjed om at jeg kan komme når som helst for å ordne nytt kort hvis jeg bestemmer meg for å nummere pipa.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Vel, da har jeg kommet så langt som å søke på kasse og noen løp. Har fått veldig lyst på en Vixen, og gjerne i 222. Men så ser jeg at de bruker 22mm x 16TPI gjenger på pipa, og jeg lurer på om det blir for grovt til å skru inn løp uten pipestikke og makt. Brno bruker vel M25x1,25 som burde gi bra tiltrekking selv med håndmakt, vil dette også fungere på en Vixen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da skal prosjektet være i boks, søknad er godkjent og jeg har en Vixen i 222 på hånden. Om ikke papirene er i postkassa i morgen kommer jeg til å trenge store mengder beroligende medisin for å komme meg gjennom helgen :mrgreen:

 

Så mens jeg venter kan jeg jo begynne å sette opp en ørliten shoppingliste. Hva trenger jeg mon tro?

Pipa er 1:12 eller 14, og jeg trenger definitivt noen greie kuler til rådyr etc. Med et såpass lite kaliber vil jeg ikke spare på kulene, 50TSX må vel være et godt valg (noen som vet om 53TSX stabiliseres i 1:12)? Så trenger jeg noen kråkesprengere, 35 eller 40V-Max? Eller noen andre kurante kuler kanskje?

 

Krutt må en også ha, har N140 på lager men det blir kanskje litt for tregt? N130 eller N135 kanskje?

Link to comment
Share on other sites

(noen som vet om 53TSX stabiliseres i 1:12)

 

Krutt må en også ha, har N140 på lager men det blir kanskje litt for tregt? N130 eller N135 kanskje?

 

Fikk gamle barnes X (mener denne også var 53 gr?) til å stabilisere i mitt 1:12 TC Contender løp, ladet med N140. God presisjon var det også!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ikke Nosler Ball Tip 55 grs til å gå i min Vixen (1:14). Eller det vil si, da det var varmt i været og jeg hadde maksladning gikk de veldig bra. 25 grader kaldere så hadde jeg nøkkelhull over hele skiva. Barnes har også en 45 grs TSX FB som kan være verdt å kikke litt på. Med såpass solid kule og hastighet så burde det funke fin-fint på rådyret allikevel. For ordens skyld så har jeg ikke testet Barnes-kuler sjøl enda.

 

Jeg finner desverre ikke igjen noe info på Noslerkula så jeg får ikke samnelignet lengden opp mot Barnes sin.

 

Gratulerer med fantastisk rifle, forresten!

Link to comment
Share on other sites

Er klar over den 45-kula, men tenkte å gå for den tyngste jeg kan stabilisere pålitelig. Målet er å holde hastigheten nede mtp kjøttskade, kanskje den også fungerer på fugl uten å sprenge de helt? Burde fint klare over 900m/s med en 55grs X, det er uansett ikke sneglefart.

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg ikke vet så mye om Fox og 527, noen som har en lenke hvor forskjeller/likheter listes? Og er det plass til en muffe på disse kassene?

 

Det finnes en ganske lang tråd om Fox og CZ527 allerede.

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=7940

 

Sjekk denne, der får du svar på endel spørsmål.

 

Selv har jeg en Fox og er veldig godt fornøyd. Har lagt merke til at det synes å kunne være plass til noe lengre patroner, og grovere kuler enn .222Rem i Fox'en sitt magasin. Og om jeg ikke husker feil kan man få denne i et 7,62 kaliber. Var det 7,62x47 montro? Husker ikke nøyaktig.

 

7,62x45 er det nærmeste man kommer 7,62x47. Ble brukt i noen gamle Tsjekkiske gønnere.

Cz527 er tilgjengelig i 7,62x39, altså patronen brukt i AK47, AKM, RPK, RPD og Cz Vz58. Skal være en ypperlig rådyrpatron.

 

Trådstarter, har du vurdert 6,5x38mm Grendel (som kan lages av 7,62x39-hylser)? Med meget stor tilgang til 6,5-kuler her til lands så kan det være interessant.

Link to comment
Share on other sites

Nja, valium og valium. Noen lett røykfylte edle dråper fra Skottland kanskje?

 

Siden du nå har litt tid til overs, og for ikke å bli helt gal av ventetiden så kan du kanskje gruble på hvor man kan få tak i kammerbrotsj til denne:https://shop.rcbs.com/WebConnect/MainServlet?storeId=webconnect&catalogId=webconnect&langId=en_US&action=ProductDisplay&screenlabel=index&productId=1467

 

En slags 6mm BR light som ikke blir like krampeaktig i den korte kassa som Norma sin. Hylser har man jo, og ingen endring av støtbunn...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...