Jump to content

Alternativer for en rifle i 300 Whisper (og kanskje 223)


Erlend Meyer

Recommended Posts

Jeg skaut ei fin bokk forrige år,jeg brukte nettop gr tsk,jeg hadde et dårlig første skudd så jeg måtte følge opp med ett til,da var avstsanden til bokken ca 350 meter,sikta hød7gt i ryggen og bokken datt i smellen,kula sat der jeg sikta,litt flaks,menkula ga lite ødeleggelser og sat fint i andre siden av skinnet(beste trofeet).Første skuddet mitt var bom. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som et alternativ til 222 ser jeg helt klart poenget, jeg er vel også av den formening at 6mm må være det perfekte småvilt-kaliberet. Men jeg går ikke den veien nå, og hvis jeg først vil ha en 6mm ville jeg gått for en større hylse. Hvem vet, kanskje jeg gjør det i fremtiden, en rifle med løp i 6mm PPC og 9x39 ville vært konge.

 

PS: Glem 6mm-222, se etter 6x45 (6mm-223). Den er langt vanligere, Manson Reamers har denne til en grei pris.

Link to comment
Share on other sites

 

PS: Glem 6mm-222, se etter 6x45 (6mm-223). Den er langt vanligere, Manson Reamers har denne til en grei pris.

 

Denne er det mange som har reamer til. diesettene er relativt rimelige da denne patronen er ganske"vanlig". Funker som fjell,og hylser finnes over alt.

Link to comment
Share on other sites

Da er herligheten i hus, og jeg må si meg svært fornøyd med det jeg har fått. Låskassa er pent behandlet, litt slitasje og et snev av rust på underbeslag (skal uansett blåneres på nytt), stokken er fin og fyldig (halvferdig finish så jeg har litt å kose meg med der) og en tung LW-pipe med stigning 1:9 etter det jeg kan måle. Den har gått ca 700 skudd, men det burde være mye igjen for mitt bruk.

 

Fikk også med en pose tomhylser og en ekstra svingmontasje som trenger litt arbeid. Optilock-basene som stod på var for 30mm, så jeg dreide til noen innlegg til 25mm så den kan prøves i morgen.

 

My Precious.

Link to comment
Share on other sites

Grattis, Vixen er herlige børser. Sleng ut noen bilder hvis du har lyst.

Med 1:9 så funker i hvert fall 55 grainerene...

 

Du sier fin og fyldig stokk med halvferdig finish. Jeg gjetter da på at det ikke er originalstokken? Jeg synes den originale er litt pinglete, så jeg prøver å tilpasse en annen jeg har liggende.

 

Takk for tipset om Manson Reamers forresten! De hadde print til 6mm-222 de, og skulle selvfølgelig lage en til meg :D

Link to comment
Share on other sites

Det er en uoriginal stokk ja, du kan se den her:

17_753999711.jpg

 

Og pipe i 1:9 var en diger bonus, nå har jeg fritt valg av kuler. Tipper det blir en 55TSX om de går bra. Og jeg har sikkert 500 69SMK på lur, så treningsammoen er allerede gitt.

 

Men seriøst, hvorfor 6mm-222 når 6x45 ikke bare er mer etablert men også gir mer hylsevolum?

Link to comment
Share on other sites

dette er mitt "opprør" mot meg selv.

Ah, say no more. Du har funnet den perfekte balansen da, sært men anvendelig.

 

Tror 69SMK burde fungere, de er 28mm lange, hylsa 42 og magasinet ser ut til å klare 58-59mm. Kanskje en smule krampaktig, men så lenge kammeret har passe friflukt (må ordne diesett før jeg får målt det ut) burde det fungere.

Link to comment
Share on other sites

Fikk prøvd børsa i dag, grovjusterte kikkerten og trykktestet noen hjemmeladninger. Brukte 50grs S&B som referanse, og sliter litt med å få resultatene til å stemme. Flere av startladningene fra VV produserte høyere trykk enn fabrikken, selv med lengre patroner. Kan disse være svakt ladet? Målt trykk var 2400 bar (975m/s), noe som er latterlig lavt men kan skyldes plassering av strekklapp. Patronen stikker så kort ut av kassa at lappen står helt opp mot skulderen, og da vil den økte godstykkelsen ved skulder/hals påvirke målingene. Dette var å forvente, jeg foretrekker uansett å bruke fabrikkammo som referanse.

 

Det merkelige er at trykket på ladningene stemmer bra overens med QL, men har mye høyere hastighet. Så beregnet trykk er nok alt for lavt, men jeg får ikke ting til å stemme med fabrikkammoen som referanse heller. Hmmmmmm......

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg tror ikke det jeg heller. Men jeg får ikke tallene til å henge helt på greip. QL pleier å være pålitelig, men her får jeg mye høyere hastighet enn beregnet. Litt kan være børsa, S&B er listet til 966m/s mens jeg får opp mot 1000. Men det er noe rart her, PressureTrace fungerer heller ikke optimalt pga løpsdimensjonene. Skal prøve å få tak i noen andre fabrikkpatroner for å etablere en bedre trykkstandard, har bare ikke lyst til å bruke 500kr på en 20-pakk Norma.

Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk jeg skutt litt på 100m, har gått mest i trykkmåling siden den kom i hus. Vanskelig å skyte strøkne samlinger på en standard skive, men den går glatt innenfor innertier med det jeg prøvde. Det var heller ikke noen sideveis endring i treffpunkt med 55TSX, 62 Partizan, 63 Sierra eller 69SMK, så her blir det lett å holde styr på flere ladninger. Litt høydevariasjon må en regne med, med TSX skutt inn ca 1tomme over senter gikk 63SP rett på og 62Partizan ca 1tomme under.

 

TSXen fikk jeg skremt opp i 930m/s, testskøyt en på 40m@860m/s (tilsvarende 80-100m med full ladning) og den var perfekt med 100% restvekt og nesten 13mm diameter. Om ikke rådyr faller for den så skal jeg ete lua mi :mrgreen: Fikk også testet 63grs Sierra SP, den holdt greit nok sammen (60% og 12mm) i det minste for mindre vilt. SMKene feilet helt, for bløte for matvilt og for harde for skadedyr.

 

Så kabalen ser ut til å bli som følger: 55TSX@930, 62 Partizan FMJ@870 (evt 63Sierra@860) og 40VMax@1100m/s. Da skulle jeg ha til det aller meste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...