Jump to content

Rypejakta 2012/2013


///prince

Recommended Posts

  • Replies 353
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blir vel å springe som en galing etter fjellrypa i på kysten av Finnmark som vanlig. Har allerede ordna meg fri fra jobben. 10. sept. treffer heldigvis på en mandag, har hele helga på å forberedelser :)

Mumle. Først en uke i Sverige, så 1 uke i Telemark og så en uke på Sennalandet. Blir vi konkurrenter?

Link to comment
Share on other sites

I år blir det mye jakt. Har fått 25dager ferie fordelt på 20 + 5dager. Så i år kan jeg slappe av og kose meg på jakt. Fyre bål og faktisk ta meg tid til en lunchpause. De forrige årene har jeg ikke tatt ut ferie og da har jeg vært stresset i hele kroppen de dagene jeg var på jakt. Sprang oppover fjellet med 190 i puls og den stakkars hunden halsene bak meg :D

 

Så i år blir det kos.. Bryr meg ikke om antall ryper, men mer om opplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

25-30 aug blir i mellomsverige 10-16 sept. blir i buskerud et sted med storfugl og rype... 17-25 sept. blir nærmere oslo, men fremdeles i buskerud (skogsfugl), så blir det til telemark i 4-14 oktober... pluss rådyrjakt i sør fra 10-17 aug.

 

 

pluss en del lokalt...

 

 

Gleder meg til masse jakt i år...

Link to comment
Share on other sites

Jakt på rev, kråke og andre predatorer blir jo sett på som godt viltstell det, og det stemmer nok til en viss grad. Men rypebestanden er nok langt mer avhengig av klima rundt klekkingen og ikke minst om det er gnagerår eller ikke.

 

Forskere og andre folk med "peiling" påstår jo det at det trekker inn nye rever til et ormåde ettersom de revirhevdende blir skutt, logisk nok. Og på grunn av dette, og den store revebestand vi har her til lands så er man avhengig av at mange jegere jakter effektivt innenfor et avgrenset område for å begrense bestanden og derfor gjøre en forskjell når det kommer til revens innhogg i bestandene av matviltet.

 

Så for meg virker det uansett som om rypebestanden regulerer seg selv etter klima og gnagerår og det er lite vi selv kan gjøre for å påvirke det. Men bevares, å skyte unna noen predatorer blir vel uansett ikke feil ;)

Link to comment
Share on other sites

Har dårlig tro for det ene av de områder som er aktuelle for min del. :trist:

På fisketur i området i pinsehelga så jeg flere turgåere med løse hunder, og ved ett tilfelle ble en rypehøne støkket... :evil:

 

I områder som er mye brukt til turer, tror jeg løshunder er vel så store "syndere" som rovvilt....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Blir jakt i Snåsa i år. Spennende med nytt terreng. Skal vist være brukbart jaktterreng.

Det blir jakt sammen med bruttern og 3 andre. Disse er hundejegere, så det blir å rusle etter og la hundene lete.

 

Bruttern som søkte, og fikk tilslag på den mest ettertraktede hytta i området. Fra jaktstart. Gleder meg! :D

Det er bare ett lite aber. Jeg er i kontorform, og hytta ligger nesten 1,5 mil fra veg. Kjenner jeg gruer meg også! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har gått en god del i fjellet her på kysten av Vest-Finnmark i det siste , ikke sett et eneste lemen og heller ikke mus. Stemmer nok det forskerne sier at lemenbestanden fikk en kollaps midtvinters. Dessverre er det en del rovfugl og mye rev. Håper det blir ryper igjen til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til rypejakta og reinsjakta i år :)

 

Jakter rundt forrollhogna. Håper på mer rype i år enn det har vært før. Men likens her som andre områder så har rypebestanden gått kraftig ned og det blir nok for mange predatorer. For hvert år som går så blir det mer og mer rovfugl og det er også flere revehi i dette området. I tillegg så har klekkinga slått feil i år også og det er vanvittig sent i fjellet og mye snø, så jeg er litt bekymra. Det blir lite mat til rypkjuklingene når det er lite mygg og bær som vokser opp. Jeg synes noen tiltak hadde passet fint. For eksempel mer revejakt. Rovfuglen kan man jo ikke gjøre så mye med.

 

De siste fem årene så har det også blitt en del måse på omtrentlig alle fjellvann og har hørt at måsa kan ta rypkjuklinger. Har hørt at noen skjærte opp magen til en måse og inni der så var det fult av rypkjuklinger, så mer uttaking av måse hadde nok også vært på sin plass.

 

På mange private utleide områder så er det mye rype. Og på mange av disse områdene har det blitt iverksatt tiltak for å tynne ut predatorene. Rev spesielt. Så det er klart at det hjelper.

 

Uansett så gleder jeg meg og håper på mer rype.

Link to comment
Share on other sites

er faktisk ikke så verst med rype her jeg holder til :P

har ikke vert så mye i fjellet å sett etter rype i år. men i fjor var det bedre en åre før så satser på det blir enda bedre i år. 8)

men det er klart at det er for mange predatorer.

jeg selv skyter ikke rype eller skogsfugel før jeg har skutt kråkefugel eller rev :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sommerferien ble bl.a. benyttet til å kjøpe ny hytte (håper å få solgt den gamle fort..).

Dette medfører mer rypejakt til høsten :D

Men også mindre skogsfugljakt.. :(

 

Men jeg aner ikke noe om bestander ennå. Bortsett fra at det er mindre gnagere enn ifjor. Men de finnes.. så da er det jo berettiget ett lite håp til jaktgale idioter (som meg)...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nå gleder jeg meg til å ta fatt på min første jakttur til høsten sammen med gode venner.

 

Trener på banen og finpusser teknikken - utstyret samles og snart har jeg sett alle youtube filmer som er å se om rypejakt :shock:

 

Kort sagt: jeg gleder meg som en unge som gleder seg som en unge!

Link to comment
Share on other sites

Rypejakta er også i år avblåst pga lite fugl, har jaktet endel i Hattfjelldaltrakene de siste åra. Men da jeg også har hatt ei uke fiskeferie her i år og kun så ei rype på denne uka (vi gikk mye rundt i fjellet) har jeg også i år valgt og drite i rypejakta veit at det er like dårlig mange andre steder feks på hardangervidda hvor jeg kjenner flere lokale jegere på påde øst og vest siden som har parkert børsa de siste åra. Jeg finner ingen glede i og jakte på en stamme som egentlig ikke tåler det.

Skogsfuglstammen her jeg bor virker derimot til og holde seg god også i år og heldigvis har ikke gaupa forsynt seg av alle rådyra enda :twisted: slik at Fauen har noe og fly etter i høst.

Oppfordrer alle som kaller seg småviltjegere til og gjøre en innsats på predatorjakt/fangst.

Ikke bare er det godt for viltet og få tynnet ut litt på mår og revestammen, det er også en jakt som krever litt ekstra innsats i mange tillfeller men fy for helvete og spennende når alt klaffer :P

Link to comment
Share on other sites

Kom nettop hjem fra 5 dager på vestre del av Hardangervidda. Vi har gått mye turer og resultatet av tellingen ble 1 rype. Derimot var det mye snø og måker. Dette er i Ullensvang herad.

Edit: For 7-8 år siden lettet det fugl i drøssevis bare vi viste oss på stiene rundt hytten....

Link to comment
Share on other sites

På 1100 meter rundt Veivatnet der jeg var det mange snøfonner. De tjukkeste var nok 2-3 meter. Ingen isberg i vannene, men mye snøbroer, og mye vann i elvene. Forsetter det dårlige været resten av høsten, så tipper jeg mye blir liggende til snøen kommer. Når jeg gikk hjem, så var 1 av de 7 timene jeg gikk på snø... Den forsvant rundt 950 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også til Snåsa. Reiser 2stk med hunder. Skal jakte hare og skogsfugl. Noen som har jaktet i Roktdalen?

 

Blir først en uke i Sverige, så Snåsa og avslutter med Folldal. I mellom turene blir det ettermiddagsjakt i hjemtraktene.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg har noen som helst kontroll over bestanden generelt over hele norge, men et år eller to uten jakt på rype hadde sikkert vært bra for bestanden.. bare en tanke fra meg.

 

Jakta har vel noe å si for utviklingen, spesielt for små biotoper. De jaktterrenger (vidde) jeg kjenner til har store omkringliggende terrenger som det ikke jaktes i, og takseringer der (feks siste 3 år) er like dårlige som der det jaktes.

Det kan vel grense til svak jaktetikk å høste av en bestand som tydelig sliter, så en kan jo avstå av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg har noen som helst kontroll over bestanden generelt over hele norge, men et år eller to uten jakt på rype hadde sikkert vært bra for bestanden.. bare en tanke fra meg.

 

Ikke enig siden det ikke ville ha noen som helst effekt i store områder langt i fra vei der det ikke er mange jegere. Kvoter funker bra her i Finnmark, etter at FeFo innførte kvoter på 5 fugl så har det vært færre jegere her oppe.

Link to comment
Share on other sites

Kom nettop hjem fra 5 dager på vestre del av Hardangervidda. Vi har gått mye turer og resultatet av tellingen ble 1 rype. Derimot var det mye snø og måker. Dette er i Ullensvang herad.

Edit: For 7-8 år siden lettet det fugl i drøssevis bare vi viste oss på stiene rundt hytten....

 

Det liker jeg dåårlig å høre. Spesiellt siden jeg har planlagt 7dager der fra 15.september... Jeg tenkte som så "langt fra folk = mye ryper".. kanskje jeg må begynne og revurdere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...