Jump to content

Sliter med å skjerpe fällkniven.


AkE

Recommended Posts

Sliter veldig med å få fällkniven min ordentlig skarp igjen, syns jeg sliter ut de forskjellige brynene jeg har prøvd på ekstremt kort tid. Og får heller ikke den holdbarheten på eggen som var da kniven var ny. Noen som har tips til fremgangsmåte eller produkter som kan gjøre susen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har slipt kniv mye på jobb opp gjennom årene og kjøpte en Fällkniven F1 som jeg hadde samme problemet med som det du har!

Løsningen ble at jeg bytta den bort i en 1/2 liter øl med en kompis så nå har han problemet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil så er fallkniven blader laget med en kjerne av HSS pakket inn i et mere fleksibelt stål.

 

HSS, som i det samme(finnes mange HSS legeringer) som blant annet metall bor og skjærestål til metalldreing er laget av.

 

Prøv ei diamant bryne eller en fin diamant fil, vanlige slipesteiner er alt for myke for hss, en keramisk slipestein bør også funke.

Link to comment
Share on other sites

He, he, eg må kaste inn håndkledet her, har ikkje so mykje å tilby som Sjur her, beklager.. :mrgreen:

Men når eg kjøpte min Fallkniven F1, so kjøpte eg det største brynet til Fallkniven, det er diamant ( grovbryne ) på den eine sida og keramikk ( finbryne ) på den andre sida..

Eg har ikkje akkurat fått heilt stålkontrollen på det endå, men eg ser at eg må bruke atskillig meir vinkel på brynet og brukar litt tid, so blir kniven sylskarp, men eg slit litt med at den held so lengje som når den var ny, men stort sett fornøyd med slipinga. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke erfaring med denne kniven, men med diverse andre kniver med hardt stål i bladet. Det betinger en ganske bratt egg, 25-30 grader og det må jeg innrømme at er umulig å holde for meg på frihånd. Løsningen ble en Lansky jig. Kanskje det eller noe lignende kan hjelpe deg også?

Link to comment
Share on other sites

Ikke bruk Lansky eller tilsvarende slipeutstyr, da blir ikke eggen konveks lengre, Jeg har F1 med VG10 stål og bruker det nevnte keramiske brynet fra Fallkniven pluss lærstropp med forskjellige grader av slipepasta, svart, grønn og hvit. Dette blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg godt igjen i problemet. Var utrolig skuffet over denne kniven lenge.

 

Jeg har et Edgepro slipesett. Med grove steiner endret jeg vinkelen på eggen. Jeg lagde en ny egg med betydelig skarpere vinkel. Nå barberer jeg hår med den, samtidig som den holder seg skarp lenge nok.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker en spyderco sharpmaker til å kvesse f1'en min.

da blir det riktignok v-egg istedenfor konveks, men det bryr meg midt på ryggen.

det funker fint.

 

hvis du ønsker å fortsette med konveksegg, så kan du jo lære deg og slipe på sandpapir og musematte.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikkje ut for at du vil byta kniven mot god drikka!

 

Clas Ohlson - Billig og god løysning

Der kjøper du smergelpapir 400 - 800 - 1200.

Start med 400 papiret og legg det på eit plant underlag og skjer tynne "skiver".

Du finn instrukssjonsvideo på YouTube om korleis du utfører dette.

 

No treng du 4000 og gjerne 8000 våtstein for å få kniven sylskarp. Snadderbryne!

Slike bryner får du kjøpt hjå Storkjøkken i Torggata i Oslo.

 

Tolsemd. Ein blir ikkje god slipar første dagen. Her må det øving til.

Link to comment
Share on other sites

Har sagt det før og sier det igjen:

 

Rudolfstroppen.

 

Glem alt om steiner, vannsøl, oljesøl, tålmodighet og et halvt liv til å lære å bruke alt dette.

Stroppen lærer du å bruke på 5 minutter, og setter opp kniven din på ett minutt. Det tar omtrent 20 sekunder å stramme opp eggen litt hvis den mister littegrann under bruk.

Stroppen er tilogmed liten og lett å ha med i sekken så da gjør det ikke noe om du skyter 10 bevere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjapt triks som hjelper mange med å få kniver skarpe: Tegn på eggen med en sprittusj. Når du da sliper/bryner kniven skal tusjen akkurat bli borte. Start med lav vinkel og øk vinkelen til du fjerner tusj.

 

Lær strop med slipemiddel funker ypperlig til vanlig vedlikehold av eggen og særlig på Fällkniven som har konveks sliping. Den skal greit bli så skarp som over og holde eggen bra.

Link to comment
Share on other sites

Gir nå offisielt opp på egen hånd, får se om jeg finner noen lokale som kan fikse den opp eller så sender jeg den til fällkniven. Fant frem en gammel brusletto som reserve og den var god og skarp på 5 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Da skjønner jeg godt at det er vrient å få en god egg med bryner.. 3g eller SGPS er ganske hardt stål.

Du får bare rope ut om vil ha den slipet, jeg kan slipe en konveks egg slik den er levert fra fallkniven.

 

Det eneste jeg krever for jobber er at den sendes med sporing begge veier så ikke posten komler den bort.

 

Men du burde forsikre deg no om at de kan slipe kniver der.

Jeg kan slipe kniver men om noen hadde gitt meg et sagblad for sliping så hadde jeg måtte klødd meg litt i hodet

 

å rette opp en "smergel" sliping tar tid. den siste jeg gjorde var på en gammel strømeng som hadde fått noen runder på smergelskiva

det med relativt mykt stål tok tid, tør ikke tenke på hvor lang tid det skulle ta med stål i 62hrc

Link to comment
Share on other sites

den er fin, kommer nok på i halv fire tiden.

 

@Jegern

 

wicked edge usa selger igrunn bare en "maskin" som de så fint kaller det, og til antall tusen man legger i den så kunne leddene vært av en bedre art.

jeg har vært på leting etter noe type kuleledd jeg kunne bytte ut men så er det vissnok nye ledd på vei.

men igjen av en art hvor leddet blir montert noe høyere enn det jeg ville likt siden "draget" av honene blir kortere da.. men man får bare vente og se

 

men kort, denne med flere diamanthoner og lærstropper

http://www.wickededgeusa.com/index.php? ... &Itemid=82" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Å fortsette den konvekse formen på slipefasen er vel heller vanskelig med en flat stein?

Vis du har en teknikk inne for å forme eggen konveks med en stein, så tviler jeg ikke på det

men for oss andre så kan det være vanskelig.

 

Jeg bruker lærstropp og sandpapir på mine konvekse kniver, eller når jeg skal gjøre en kniv konveks

og det funker prima. Masse videoer på youtube om hvordan man gjør det med alt mulig av

billig og dyrt tilbehør.

 

men tilbake til problemet tråden startet med:

 

problemet er at fallkniven har en slipevase som virker konveks, men som avslutter i en mikroskopisk

rett slipefase. dette gjør at vinkelen lett blir fryktelig bratt når man skal sette den opp.

generelt sett så vil jeg si at kniven har alt for tykt blad, det burde vært en 1/3 tynnere.

Men den er jo en overlevelses-kniv med ganske store "sharpened prybar" tendenser , så det er vel prisen man må betale?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om jeg husker riktig og convex er buet utover så er dette eggen som nødvendivis bestandig oppstår på kniver som blir skjerpet/brynet på frihånd(etter MYE bryning/bruk), det kan være en av grunnene til at fallkniven har konveks egg(tillegg til at det er den eggen som tåler mest bruk/missbruk).

 

Flat eller egg som er buet innover egner seg dog bedre til produksjon da det er enklere og maskinere/lage en slik egg, som nødvendivis er grunnen til at det meste av serie/fabrikk produserte kniver har flat egg.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg husker riktig og convex er buet utover så er dette eggen som nødvendivis bestandig oppstår på kniver som blir skjerpet/brynet på frihånd(etter MYE bryning/bruk)...

Det er ikke nødvendigvis det som skjer, men det skjer om man ikke bryner riktig. En veldig vanlig feil ved bryning er at man øker eggvinkelen litt hver gang, da dette går fortere, og man får en konveks form.

Det som er veldig krevende med konvekssliping er å unngå at denne blir buttere, siden man ikke har noen god måte å kontrollere eggen på. På en planslipt egg har man en gitt vinkel man kan måle, og dermed passe på at man opprettholder.

 

Man kan bryne konvekst ved å jokkeslipe, dvs. gynge kniven mens man bryner. Dette er en vanlig måte når man bryner/sliper økser.

Link to comment
Share on other sites

Bruker diamantbryner til frihånds bryning, det er effektivt. Etter å ha fulgt med her tror jeg musematte/slipepapir, og f.eks. Rudolfstroppen er enklest og best til convex egg. Og kansje til flatslipt( Cold Steel MH) også. Er det da noe som helst vits i å bry seg om andre metoder?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei, jeg har hatt F 1 i 6-7 år og den er fortsatt ekstremt skarp. Jeg bruker et Gerber diamant bryne, relativt finkornet. Når Eggen kjennes skarp går jeg over til å polere på innsiden av ett lærbelte.

Etter en sånn runde holder Eggen til ca 3 elger før jeg merker at den er sløv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...