Jump to content

barnaul ammo erfaringer??


hunter97

Recommended Posts

De såkalte flammeskuddene!! hehe kjøpte noen av disse i FMJ til 30-06, var noen dårlige skudd synes jeg. også stort minus med stålhylser

 

jaja man går jo på en smell noen ganger og hehe. kjøpte 100 skudd.

 

 

Jeg kjøpte 14000...

Link to comment
Share on other sites

har berre prøvd barnaul i 30-06 med messinghylser, kraftig munninsblåst og rekyl, måtte banke på sluttstykke med ein vedkubbe for å få ut tomhylsa. bladet JAKT hadde ein test av denne patronen med tilsvarande erfaringar av denne patrona,

Eg har ikkje testa presisjonen i barnaul, då eg kasta samtlege patroner etter få skot.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen esker med helmantla 7,62x54R gjennom en Nagant med 52cm løp. Det blir veldig mye lyd og flamme. Rekylen er derimot ganske mild. Grei ammo til en grei pris for kaliber som ellers er vanskelige å få tak i.

 

De fleste Barnaul-patronene har stålhylser, så disse kan du ikke lade. Det er også Berdan-hetter. I tillegg så er tennhettene lakkert med rød lakk, så etter x antall skudd får du en del klin på sluttstykkehodet. Stålhylsene (og kanskje også messinghylsene??) er dekket med enten klar/grønn lakk eller zink, som gjør at de i varme kammer kan bli trege. De legger også igjen litt klin i kammerveggene.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt flere tusen barnaul 9mm og 223 i henholdsvis Glock og AR15 og har aldri hatt noe krøll med dem. Kulene inneholder lavkarbon stål og skal fungere som en vanlig FMJ kule. Har uten hell klart å finne tilbake til noen prosjektiler på skytebanen får å se på rillespor og deformasjon på kula. Man skulle nesten tro de pulveriseres til det ugjennkjennelige, iallefall 223 ammo. Det hevdes at de sliter mer på løp og kammer da det er stål men hylsa er satt inn i en legering(finnes ulike varianter) som skal motvirke slitasje. Denne legeringen hevdes å kunne gi en "limlignede" konsistens i kammeret etter at man har skutt noen skudd og kammeret har blitt varmt, og dette skal kunne gjøre at hylsene setter seg fast i kammeret, men dette fenomenet har jeg aldri opplevd.(Er helt sikkert kammeravhengig). Og når det gjelder kulene så finner jeg det merkelig hvis en fabrikant leverer ammo som sliter ut løpene raskere en vanlig blykjerneammo.(Les: vesentlig) Eneste jeg vet om som har gjort det er vel ammobatch 1 til forsvarets nye miljøammo :winke1: Barnaulen bankes ut som all annen ammo og treffer der de skal. Og til den prisen så kan jeg leve med dårlige rykter, da ammoen fungerer helt topp til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

barnaul 168gr SP i 308 og 30-06 er allright. FMJen er skrot.

 

Der har vi avvikende erfaring. 145 FMJ i 308 har levert særdeles bra presisjon i siste lot'n vi prøvde. 168 uansett type var mer frynsete. Men ble bare prøvd i 2 rifler så dette kan være pipeavhengig.

 

Trivelig er det uansett å kunne skyte ferdigsydd for hjemmeladd pris når en i blant ikke gidder å lade. Til 100m trening går de i riflene jeg har prøvd mer enn godt nok til alt annet enn skyting som krever matchpresisjon.

 

9 mm ammo'n har de siste par årene ihvertfall vært presisjonsmessig på høyde med all annen 115 grs FMJ ammo tilgjengelig

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt ca 5000 stk 55grs FMJ og 500 stk 62grs SP i min AR i fjor. Presissjonsmessig er de ikke noe å skryte av, men til mengdetrening i IPSC på hold opp til 100 meter så er de mer enn gode nok. 62 grs går endel bedre enn 55grs i mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Skyter leirduer stående på 100m i en M98 org kriger med den ammon der, så den går da greit nok ville jeg påstå! (den du linket til i 3006)

Funker knall i .223, men forventer du hull i hull så kjøp gjerne noe dyrt. (55)

9mm funker også greit. Soter en del i Glocken kontra himkok ser jeg men...

 

Jeg kjøpte 14000...

 

Er det lov å spørre hva slags pris du fikk da?? :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri prøvd Baranul, men kjøpte en noe Tsjekkisk ammo i 7,62x39, den var faktisk merket S&B. Ikke all verens presisjon, løpet var .308, og kulen i 7,62x39 er .311 eller .312. Børsa er min gamle mauser som jeg byttet løp til 308 Win på, og har lagt inn et kammerinnlegg for å skyte 7,62x39. De jeg kjøpte var vel ganske like Barnaul med stålhylser, de kostet rundt 2,50 pr stk. Hylsene kan ikke lades om, men på den annen side kan man vel neppe lade 308 Win selv for 2,50 pr skudd.

 

Neste gang jeg passerer Drammen skal jeg innom Jaktdepotet og kjøpe 1000 stk Wolf 7,62x39, de skal ha 2,50 pr skudd. Tenker mengedtrening, ikke konkurranser eller slikt.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er ja. Og ALDRI skal jeg betale ei krone mer for de patronene.

 

Pedersen Vaapenlager kjørte kampanje på 308W-ammo av denne slagen. Siden jeg har en mauser i 308W som reservebørse, kjøpte jeg et lager på 200 patroner til å skyte litt med innimellom.

 

Første to skudd: Veldig fornøyd. God presisjon (ca 30mm), til den gamle mauseren å være. Så begynte det. Tredje skuddet følte jeg at jeg var blitt skutt i øyet. VANVITTIG med en eller annen type gass ble blåst bakover, og rett i sikteøyet. Svidde kraftig. Prøvde et par skudd til, med samme resultat. En kamerat ville prøve. Han hadde også noen skudd uten at det skjedde, og jeg sa han kunne skyte så mye han ville av drittpatronene, og tok en tur ut fra banen. Kom inn igjen, da stod børsa i stativet og han konkluderte også med at disse patronene var direkte farlige.

 

PS: Het vel Bernaul Wolf eller noe liknende de patronene. Byttet hele lageret dagen etter.

Link to comment
Share on other sites

Het vel Bernaul Wolf eller noe liknende de patronene. Byttet hele lageret dagen etter.

 

Internett klassiker...

man kommenterer noe i en tråd, uten å være sikker på hva det er man kommenterer eller snakker om.

Wolf og Bernaul - er to konkurerende ammo produsenter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt flere tusen Barnaul 223/556 i 55gr. og aldri hatt noen problemer av noe slag. Går rimelig bra i min Mini 14. Har også lagt merke til at det kan være litt heftig munningsblåst. NROF laget jeg er med i har handlet inn mengder av denne ammoen og skutt endel med den i AR-15 også. Helt grei ammo til en særdeles hyggelig pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaringer med Barnaul helmantel i .223 og 30-06. Min Rem 700 i .223 med 12" snurr spredte over hele skiva, mens 30-06 i Sako 85 gikk som ei stråle. Riflestigningen min kan jo være litt kresen på kulevekta, men 55 grs kuler burde den klare.

 

Jeg har likevel ikke fått go'følelsen med 30-06-patronene. I mi rifle hadde de smell og munningsflamme fra en annen verden :shock: I tillegg får jeg verken bekreftet eller benektet ryktet om at de har spesielt korrosive hetter. Ikke at det gjør noe, jeg pusser uansett. Men så var det den go'følelsen da. Har noen pakker igjen innerst i ammoskapet som reserve, og trolig blir de der til jeg er tom for absolutt alt annet.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt morsomt med endel av oss skyttere og jegere. Vi kjøper den billigste ammunisjonen og forventer presisjon på høyde med den dyreste matchpatron.

Jeg har selv kjøpt billig ammo eller komponenter og håpt at den skulle gå like bra som match ammo. Nesten uten unntak ble det med håpet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke pirk sånn da Hassel, det jeg mener er konseptet; Billig Øst-ammo, stålhylse og Berdanhette med en tvilsom presisjon, men helt OK til sin bruk. For meg, treningsammo. Til oppskyting for jegerprøven, og forhåpentligvis et eller to skudd til en rein og/eller elg og/eller villsvin koster jeg på meg en pakke med messinghysle og en anerkjent god jaktkule, til 20 - 40 kr skuddet. Sånn sett går det ikke med mer en en pakke av den dyre ammoen uansett.

Link to comment
Share on other sites

Ikke pirk?

Kammeret.no er en av de største kilden til informasjon om jakt, skyting, våpen, ammunisjon og våpenlov i Norge.

Da er det min mening at det er vår, dvs brukerenes, plikt å etterstrebe at så korrekt informasjon som mulig foreligger.

Se bare bare på ditt eget innlegg, her bidrar du til å skape en myte om det du kaller "øst ammo", og blander dem alle i en hop.

Det er lemfeldig omgang med fakta! er det slik du behandler dine utalelse om lovverk også?

I denne tråden er vel den eneste konlusjoen vi kan trekke, at i 30-06 har en av produsentene - Barnaul - hatt i allefall en dårlig lott, solgt her i Norge. Hvorfor man da skal dra inn wolf, som lager en billig ammo i .223 jeg tok 2 plassen i NROF nivå to stevnet på kongsberg forrige lørdeg med....?

Link to comment
Share on other sites

IMG_1278.JPG

 

Her er litt av det så jeg har i 7,62x54R. Sluggen er en Remington Slugger i kal 12, og ikke Barnaul.. :wink:

 

De sølvfargede er 185gr FMJ i zink-belagte stålhylser, og de grønne er 203gr SP i lakkerte stålhylser.

 

Brukt i en noget slitt Mosin Nagant M44, 52cm løp med 1:9,5" rifling, går FMJ-skudda helt fint. Skal sjekke over helga hvordan SPen oppfører seg. Skal prøve å plassere noen mål på 100m og se hvordan seriene blir.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Er det slik å forstå at det fines mye dårlig erfaringer med Barnaul der ute?

Kjøpte noen pakker med 168 grains blyspiss til cal 30.06, men har ikke fått skutt noe med disse og etter å ha lest litt rundt, vurderer jeg om jeg skal levere disse tilbake.

 

Tanken var å bruke disse på seljakt, men slik jeg forstår her er disse patronene ikke akkurat kjent for presisjon=?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dunket skeptisk 40 skudd Bernaul SP 3006 gjennom tikkaen i dag, som å skyte annen fabrikkammo og jevne pene samlinger på 90m. Skepsisen er borte og pussen er unnagjort med utrolig lite å egentlig pusse da rifla var like ren som med vanlig ammo. Denne ammoen gikk nesten hull i hull på 90 m og slik jeg ser det helt kurant ammo, hvordan kulene er til storviltjakt skal jeg ikke gi meg inn på men presisjonsmessig er disse helt på høyde med dyrere ammo. Det var ikke noe unormal smell eller stikkflamme uten demper, og med demper var det temmelig stille og behagelig skyting :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 6 months later...

Plukker opp denne tråden litt.

Jeg har nylig skutt noe gammel Barnaul 223 i bushmaster, og har opplevd at det er for lite gass til å mate, alt for mye griseri og noe limaktig kliss.

Såvidt jeg kan se av tråden er dette noe som har blitt bedre med årene. Ser jo det er billig ammo og tenker å evt. kjøpe inn et parti til treningsammo.

Men om den gjør om børsa til en klissete sak jeg må ta ladegrep mellom hvert skudd på, så er det jo ikke noe vits.

Noen som kan bekrefte at ammunisjonen har litt betraktelig bedre i senere tid ?

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med .223 Men klubben kjøpte inn x ant 1000 i 9mm, men ingen vil ha det i våpenet sitt.

Griser mer enn hjemmeladet, ugjevne ladninger og presisjonen selv på 15 meter er tvilsom.

 

Til mengde trening en en gammel glock er det sikkert fint men ingen i vår klubb som er glad i sitt våpen skyter denne ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Skutt både Barnaul og Tul i min HK223, også Barnaul 9mm i Taurus PT99 og Glock 17 (Gen 4)

Samt i riflen også Remington- og Fiocchi i både rifle og pistoler - uten å legge merke til nevneverdig forskjell i tilgrisingen...

Ikke hatt noen problemer med at hylser sitter fast heller, så det ser ut til at det har blitt bedre ja.

 

Eneste problemet jeg har opplevd var når en kamerat prøvde å kjøre det i et Beta-mag - det funket ikke, sannsynligvis litt for mye friksjon ift. messinghylser (som funket prikkfritt).

 

Dog - YMMV :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er den kammeraten meg Ove??

 

Where to start?

 

Barnaul har aldri vært min beste venn. Skutt endel i 223 i to forskjellige Bushmaster rør og alltid fått god presisjon. MEN den vil ikke drive mekanismen. Om det er på grunn av gassen eller hylseklister vet jeg ikke. I HK416 brølte den avgårde på full auto uten videre seremoni. I en venns Remington 700 gikk den som en drøm. Bushmasteren ble griseskitten i sluttstykket, men Remingtonen blåste alt ut foran og var normalt skitten.

Har ikke prøvd i 308, men hadde noen i 3006 for en tid tilbake som avfyrte vel sekundet etter avtrekk. De var veldig spennende å skyte med.

 

Wolf ammo / Tulleammo.

 

Denne har fungert på samme måte som Barnaul i bushmasteren frem til jeg kjøpte ett par tusen 62 grainere i fjord. Disse tikket og gikk fint og de har stort sett funket i Betamag også, med ett par unntak. Putter jeg dem i MagPul magasiner er det ingen problemer å spore. Jeg innbiller meg at de er mindre skitne nå en de var før også, uten at jeg skal sverge på det. Jeg stoler ikke helt på dem enda og pusser derfor jevnlig under stevner for ikke å få feilfunksjonering. De samler på vel 6 cm på 100 meter mot Fiocci som fint takler sub MOA samlinger.

Men til trening og kortholdstevner er den toppers.

 

Se video for bevis. Tul Ammo samler fint innenfor en leirdue.

 

Tul Ammo på leirduer Videobevis

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en 2000 barnaul i .223 i fjor. Hovedsaklig brukt i en Steyr AUG A2, og en Colt AR 15. Ingen problemer med mating, og synes heller ikke at det ble noe særlig skittent. Har ennå ikke hatt behov for å pusse noen av riflene. Presisjonen virker også bra. Er svært fornøyd.

 

Det var forresten den varianten med lakerte hylser, og har ikke merket noen problem med det.

Link to comment
Share on other sites

Er den kammeraten meg Ove??

Nope - det var nok K-man det :)

 

Wolf ammo / Tulleammo.

Denne har fungert på samme måte som Barnaul i bushmasteren frem til jeg kjøpte ett par tusen 62 grainere i fjord. Disse tikket og gikk fint og de har stort sett funket i Betamag også, med ett par unntak. Putter jeg dem i MagPul magasiner er det ingen problemer å spore.

Min erfaring fra HK og MagPul Gen 2 EMAG = mater unna og går ut der de skal

 

Hoy...det var ikke så ille nei :shock:

Får vel ta meg en tur utover og prøve en dag - det der så gøy ut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I halvautomat har jeg hatt problemer med mating på stålhylsene til Barnaul (Kanskje 10% av skuddene feiler på enten utkast eller mating). Vil ikke tro at dette er et like stort issue i boltrifler, så det kan jeg ikke svare for. Dette er basert på rundt 300 skudd på bane sist helg i .223.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...