Jump to content

Betydning av vekt på jaktrifler


NJR87

Recommended Posts

Jeg har alltid latt meg fascinere av hvor slavisk opptatt noen jegere er av at jaktrifla absolutt skal være lettest mulig! :forvirra:

 

Jeg (og sikkert flere) synest i hvertfall at en litt tyngre rifle er stødigere og bedre å skyte med! :winke1:

 

Men her skal altså noen telle gram når de skal velge rifle, stokk, kikkert, løp, demper osv, osv...

Er det virkelig så farlig om kanona er 4-500 gram tyngre, når dette bare utgjør vekta av 2-3 brødskiver og et eple ekstra i sekken?? :lol:

 

 

Hva er deres tanker om dette? :)

Link to comment
Share on other sites

jeg har delt inn i kategorier på "børsesystem"

 

Hundeførerrifle:

kort

hendig

lett løp

lett stokk

lett kikkert og ikke minst hendig og liten forstørelse

god og skyte med

god og bære

 

Postrifle:

5-9 kg

kort eller langt løp spiller ingen rolle

halvtungt løp

kikkert til litt "druge" hold

og god og skyte med

god og bære

Link to comment
Share on other sites

Tja..alt til sitt bruk da..

 

Jeg har forlengst kommet til den erkjennelsen at jaktriflene mine bæres langt mer enn de skytes med..på jakt da.

På jakt der det gåes mye..f.eks. villreinjakt, der det også er en sannsynlighet for at børa blir ekstra tung på hjemveien vil jeg ha en lett rifle.

 

På ren postjakt, gjerne under lysforhold som setter krav til optikken betyr vekta klart mindre..

Jeg skyter bedre med ei halvtung rifle, men mer enn godt nok til formålet med de letteste og.

 

Børsevalget mitt til forskjellige forhold styres nok mer av optikken og kaliberet enn av vekta, men en lettvekter til høyfjellsjakta..det vil jeg ikke være foruten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenk på det sånn, du må bære rifla hele dagen, men trenger base presisjonen i et lite sekund, og da har du enten øvd nok til å skyte greit med lett rifle, eller finner noe å støtte deg på!

 

Der hvor jeg jakter er holdene uansett så korte, og terrenget så bratt at hvert gram teller, og jeg trenger ikke skyte MOA.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg setter en diger kikkert på bane-Saueren med langløpet, beholder to stålmellomlegg innafor kolbekappa, og monterer på en stor ståldemper, vil den sikkert veie nesten 8 kg.

 

Ei ULA i 260 Rem, med en lett kompakt-kikkert, er over 5 kg lettere, (uten demper). Sikkert viktige gram spart, når man skal gå mye eller i bratt terreng.

 

Jeg er 1,76, og veier ca. 68 kg.

Det har ikke unngått meg at ganske mange jegere, som ikke er høyere enn meg, må skrive vekta si med 3 siffer.

 

Jeg tror en del har mer "nærliggende" steder enn jaktrifla, der de kan redusere en del unødvendig vekt!

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste her sier; skal du bære rifla di 45 meter ut av bagasjerommet i bilen så gjør vekt ingen ting... Men om du må bære den en to mil i ulendt terreng på en dag så lover jeg at:

vekta av 2-3 brødskiver og et eple ekstra i sekken??
...er å foretrekke som 2-3 brodskiver og et ekstra eple i sekken og ikke på ryggen.
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror en del har mer "nærliggende" steder enn jaktrifla, der de kan redusere en del unødvendig vekt!

 

Hehe, kjenner meg godt igjen her, men den vekta slipper jeg å gå med i armene da :lol:

 

Samme greia har vi med motorsykler, billigere å redusere litt på vekta på toppen, enn å kjøpe karbondeler :D

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg bært mange ryggsekker som har veid mer enn godt er. spesielt en finnmarksvidda tur der vi var 4 uker i telt og ryggsekkene veide 55 kg. og de erfaringene jeg har gjort meg er vel at spare der det spares kan er ett godt ordtak når det skal vandres langt :lol:

jeg gikk også i fella med langholdsriggen min på elgjakt. trodde resten av laget var ferdig med elgjakta så det ikke skulle bli aktuelt så jeg reiste opp med kun langholdsriggen til posteringsjakta da jeg heller ville ha en stødig rifle med meg. men jeg tok feil og elgjakta var ikke slutt, og siden jeg er yngst på jaktlaget ble jeg sendt over ett fjell og lengst vekk siden

du som e så ong kanj jo ta dein posten bakom fjeille der du

jo takk skal du faen meg ha, opp over fjellet med 7,5 kg rifle, og alt annet utstyr som ellers skulle være med. har aldri savna tikka t3 lite'n så mye som da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste her sier; skal du bære rifla di 45 meter ut av bagasjerommet i bilen så gjør vekt ingen ting... Men om du må bære den en to mil i ulendt terreng på en dag så lover jeg at:
vekta av 2-3 brødskiver og et eple ekstra i sekken??
...er å foretrekke som 2-3 brodskiver og et ekstra eple i sekken og ikke på ryggen.

 

Hvordan bærer du sekken....?

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Er mer opptatt av lett telt og lett sovepose etc., enn av lett riflerigg. Det som er viktigst for meg er at riggen passer for formålet. Har nok litt å si hvordan egen bygning er også. Lette spinkle folk opplever nok +1 kg på rifleriggen bedre enn folk som er "naturlig" tunge og seige i utgangspunktet.

 

Kan godt gå med 4,5 kg rigg i hjortelia, men til fjelljakt gir det større mening med en rigg på 3,2 kg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man går mye så har faktisk vekta en god del å si. Uansett om reima er både brei og polstret med alskens gel så merkes det i høyre skulder etter en måneds tid med drivjakt hvis man går og drasser på en fullrigga Vepr f.eks :shock: . Kanskje enda mere når sekken ikke er spesiellt tung og skjevbelastningen blir desto større.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med tunge våpen oppstår først når du bestemmer deg for å ta med to. Jeg har gått noen turer etter fjellrype med 9 kg rifle, 3,6 kg haggle, sekk på 4 kg for å ha rifla i, 3-4 kg ammo, klær, mat og annet utstyr på 10 kg++.

Alt dette som veier ca. halvparten av meg selv har jeg slept med fra 0 opp til 1000 og ned igjen til 0 moh, over en avstand på 2-4 mil ved flere anledninge.

I tillegg har det hendt at mann treffer ett eller annet som skal være med ned, og er mann riktig heldig kan det være 5 ryper og 2 harer.

Da har mann 10 kg til å bære :roll:

 

Er det rart man får vondt i knærne? :lol:

Den letteste rifla i skapet mitt veier dessverre 4,6 kg før tofot og lyddemper.

 

Jeg ønsker meg en ultralight av alt til jul :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan godt gå med 4,5 kg rigg i hjortelia, men til fjelljakt gir det større mening med en rigg på 3,2 kg.

 

ikkje godt å få så lett rigg som 3,2 kg trur eg, berre rifla veg jo ofte det. Men det går vel ei tikka t3 lite med ein lett leupold eksempelvis, sikkert fint når ein skal gå mykje. Når eg tenkje på da så virka da som ein god kombinasjon i grunnen Tikka med lett leupold, kanskje eg skal kjøpa da neste gong, har ei cz 550 med ein 3-9x40 fontaine og ein liten lett hausken demper. Trur heile sulamitten veg ca 4,5 kg. Er litt tungt med mykje gåing og sluttstykke rustar lett men ho går godt (rifla) så er fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt gå med 4,5 kg rigg i hjortelia, men til fjelljakt gir det større mening med en rigg på 3,2 kg.

 

ikkje godt å få så lett rigg som 3,2 kg trur eg, berre rifla veg jo ofte det. Men det går vel ei tikka t3 lite med ein lett leupold eksempelvis, sikkert fint når ein skal gå mykje. Når eg tenkje på da så virka da som ein god kombinasjon i grunnen Tikka med lett leupold, kanskje eg skal kjøpa da neste gong, har ei cz 550 med ein 3-9x40 fontaine og ein liten lett hausken demper. Trur heile sulamitten veg ca 4,5 kg. Er litt tungt med mykje gåing og sluttstykke rustar lett men ho går godt (rifla) så er fornøyd.

 

Mener hele "Tikka Riggen" uten ammo og bærereim veier 3220 gram på kjøkkenvekta. Våpenet i seg selv veier 2830 gram.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

3-4 kg ammo?

Skal du i krigen eller :P

 

Jeg er gammel nok til å ha måttet gå ned fra fjellet fordi ammoen tok slutt. Det var en traumatisk opplevelse som jeg er livredd skal skje igjen :lol::lol:

Med dagens kvoter på 2-5 fugler avhengig av plass, er det strengt tatt ikke nødvendig med mer enn en pakke skudd til haggla og noen få patroner til rifla. Det betyr vel at man kan klare seg med 1-1,5 kg ammo, hvis man har nerver til det da :lol::lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Riflesekk er lite optimalt når man ofte skyter fra "hofta". Nei vi gjør ikke det, men slik jaktlaget mitt opererer skyter vi maange av dyrene på drev, og da kan rifla i sekken være en tapt sjanse. Har forøvrig en 338 savage med tung pipe som er grom elgbørse, men etter at det kom en x-bolt nordic light i skapet har faktisk savagen blitt litt forsmådd. Det merkes faktisk godt i høyre skulder i løpet av en sesong.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha så lett sekk som overhodet mulig, og da synes jeg at også rifla skal være lett. Helst burde andre ha bært den for meg! :lol:

 

Jeg har tidvis store ryggproblemer, og et lite feiltrinn i skogen sender meg rett i bakken. Det hjelper ikke med tung sekk da, akkurat. Dette kan også skje selv uten noe på ryggen. Derfor er jeg sjeleglad for at børsa ikke veier mer enn drøyt 3,3 kg med sikte og demper (Brno Fox .222). Det gjør i hvert fall ikke vondt verre, om ikke annet.

 

Joda, jeg har trent ryggen. Joda, jeg har gått til manuell terapeut, fysioterapeut og kiropraktor, og jeg er kun små kg for mye i forhold til idealvekta, men jeg er ikke ille nok til operasjon. :wink:

 

Hmm... Karbonstokk, kappe løpet liiiitt til, mindre sikte... Lettere kuler og halve ladninger... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...