Jump to content

Hornady 30 kal (.308) 110gr V-Max


friten

Recommended Posts

Som stuttfeiten skriver, ikke start med maksladninger.

 

V-max 110 grains er en kort kule. Pass på at du får rikelig med kulehold, minst kulediameter. Du kommer nok ikke i nærheten av bomemne uansett, så antakelig behøver du ikke tenke på friflukt. Jeg fikk topp presisjon med denne kulen i 300 wsm allikevel.

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har prøvd denne kulen selv, den går godt:

Jeg brukte Vv N-133 krutt.

For å sitere tabbellen på www.lapua.com:

110 grain kule Lapua: N-133 krutt: start.load 42,1 grain max.load 49,1 grain.

Hasigheter som her er oppgitt er med 24" pipe.

 

Jeg har en KV-59F1 med 70,5cm pipe (litt over 27").

Når jeg målte patronlengden med kulen mot bommene fikk jeg 70mm. patronlengde uten friflukt.

Jeg satte kulen til omtrent en settedybde som tilsvarer kulens diameter, det ble 68mm. c.o.l.

Altså 2mm. friflukt. Hylsen jeg brukte var en Norma hylse som ble full ved 46,5 grain.

Vv. N-133. Hastigheten ble v/0 1040 m/s.

Ladningen ga litt komprimert krutt, en Lapua hylse fyller omtrent likt. Jeg sjekket fyllingsgraden i begge hylser før jeg skrev dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

Har nettop bynt med lading og trenger noen startdata til revjakten.

 

Kaliber er 308W.

 

Hylser: Lapua

Tennhatter: Federal 210.

Kule: 110grs Hornady vmax

Krut: Vihtavuori N-133

 

 

I lapuas tabell før sako 110grs hp så starter det på 42,1 og maks er 49,1.

 

Men vilken COL ska jeg bruke til den kulen?

Link to comment
Share on other sites

Med den kulen, så skal du bare glemme å tenke på friflukt, men sørge for godt kulehold. Sett kulen like dypt som den er tykk i diameter. ( Hold kule opp med basen mot hylsehalsen, så ser du hvor langt ned du skal dytte den) :)

Link to comment
Share on other sites

Men vilken COL ska jeg bruke til den kulen?

 

Med den kulen, så skal du bare glemme å tenke på friflukt, men sørge for godt kulehold. Sett kulen like dypt som den er tykk i diameter. ( Hold kule opp med basen mot hylsehalsen, så ser du hvor langt ned du skal dytte den) :)

 

Betyr Col patronlengde eller friflukt?

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack, det var lite oklart der.

 

Har satt kulerne 7,8 mm (samme som diametern) dybt.

Av misstag så satte jeg en 0,8mm for dybt.

Er det noe at bry seg om på denne patronen?

Det er nok greit at ikke bruke den til at sammenligne træffbilder.

Regner med at det ikke blir noe høyre trykk at tale om.

Den patronen er ladet me 44grs.

Spør for og vare helt sikker nå.

Link to comment
Share on other sites

Neida, du skal ikke være redd for å skyte den som har kommet litt for langt nedi hylsa, så lenge du ikke opplever tegn på for høyt trykk på de andre Og/eller lader veldig hardt.

 

Her på vår bane, så er det fult lov så lenge man er innskutt.

Link to comment
Share on other sites

Hva beror det på?

Kule som ikke stabiliserer?

Våpnet er en Brno 601 med 11 i twist

 

Skal ikke presse folk til å gå for maks ladning, men vi her i området har en generell erfaring, som viser at v-max liker å være på den øvre delen av hastighets-skalaen. Vi lader helt opp mot maks, men du må nesten prøve deg frem til hvilken ladning som er best for deg. Hvor høyt opp gikk du med N-133?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter å skal presse opp noen 110grn V-max til .308 nå. Kjappeste kruttet i hylla er N-140 så da må det bli det. MEN hvor bør jeg starte? Finner ikke noen tabeller med N-140 på så lav kulevekt.

 

Har forøvrig 48 cm løp så det er vel begrenset hva jeg kan klare å få ut av N-140? noen med QL som gidder?

Link to comment
Share on other sites

Får sjekka på lørdagen. Lada tre med 45 grn, tre med 46 grn, og 20 med 47 grn. Er ikke bekymra for trykk, men regner med jeg ikke får forbrent alt kruttet. De seks skuddene med 45/46 er bare for å se om hastigheten øker. Testa to skudd med 44 grn, og to med 45grn her om dagen og 44 grn sota halsen, det gjorde ikke 45 grn. Uansett er det nok 17hmr'n som får action i helga, 110 grn v-max blir har kost for en revevalp....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 8 months later...
  • 3 weeks later...

Testa ut noen v-max for første gang i dag.

Børsa leverte sin beste samling noensinne!!

48grain N140 3 skudd samlet på rundt 6-7mm. Dette var bare en 3 skudd serie, men dersom jeg klarer å gjenta den neste gang, så er jeg klar for revejakta :)

Bakdelen er stor forskjell i treffpunkt i forhold til 165grain Accubond. V-max går 20cm opp til venstre..

 

48grain N140 er sånn ca. 100% fyllingsgrad ved patronlengde på 66,8mm.

Har ikke kronograf, så jeg vet ingenting om farten. Pipa er vel 56cm om jeg ikke husker feil, så kansje jeg er oppe i rundt 900m/s?

Link to comment
Share on other sites

Kven sel v-max for tida ? Virkar som dei er vanskeleg å få tak i.Lada opp ein pakke for eit par år sidan men no er det snart tomt.Skulle teste finnlighten i 308 i skytebenk her om dagen og fekk meg ein hyggeleg overraskelse.Norma jaktmatch,heimelada rem.core lockt ultra 168 grain og v-maxen gjekk rett i tiaren.Er det flaks ? eller har andre opplevd det same? Er i allefall strålande fornøygd med resultatet. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...