Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

gordon setter skrev (1 minutt siden):

Greit overførbar tanke på drillinger Skaubjønn, at forhandlere sier det er stor vektforskjell fra små til store kaliber. Men så enormt er det altså ikke ;-)

 

Det er bare serieproduserte som har slik vektforskjell. Skikkelige (Håndlagde) har det ikke. Da tilpasses pipeprofilen til kalibret. 

 

Om man hadde tilpasset pipeprofilen til .222 rem pipa utvendig, hadde man spart mer enn de 56 g som spares innvendig.

 

Enig i at 56 g, ikke en spesielt mye.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Flere ganger på skytebanen har jeg hatt treffpunktforandring når rifla blir litt varm. Dette er jo ikke unormalt, men forandringen var for stor til å aksepteres. 

Tiltak:

-Gjengene på løpet til demperen er nå justert av børsemaker.

 

-Justeringsskruen til forskjeftet er justert strammere, dette tok bort mye slakk.

 

- Det var trangt for løpet i forskjeftet. Dette er nå åpnet opp litt og settes inn med olje.

 

Ser frem til skytebanen neste uke, for å teste 👍

 

20220520_105646.jpg

20220520_105714.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg omsider kommet igang med egen kipplauf: 

Blaser K95 6.5x57R snappet på Finn.

Ekstra pipe 6.5x55 gjenget for demper også fra Finn.

Det står for øyeblikket en Kahles Helia 3-18×50 på, noget stort men jeg ville ha 18x til filming og 50mm til skumring.

20220603_074201-01.jpeg.28712c4b9748458a64270aa007ada193.jpeg

Kjøpte Henneberger montasje da jeg skulle spare en tusing mot Blaser, men alt har skranglet løs. Denne er nå limt med LocTite 648  der mulig... kjennerne flirer nå 💪🙈

 

Myhr Våpenservice høvlet bort kinnstykket, filet plass til tommelfingerballen og la på et trestykke. Dette fordi jeg ikke liker eselsparket en svinerygg gir og jeg har nå en rett og høy kolberygg for kikkertsikte. Han la også inn en Neopod bipodpinne i fortreet. Jeg vil ikke ha tofot på kip, men er simpelthen ikke villig til å risikere vinglepetter da jeg omsider finner fjellgeit x i trådkorset.

20220131_201109.jpg.d0c5cf858226777702dad3c9e74f399d.jpg

Jeg ba spesielt om et trestykke med høy kontrast nåde for å poengtere at den er ombygd OG for å motivere sparing til drømmekolben i ett trestykke type pent. Bestillingen er nesten som å legge inn kun én silikonpupp takk.

 

20220603_074408-01.jpeg.3673de3f862f40769452b31bdd78a611.jpeg

Armatech justerte tilpasningen og reparerte haken under pipen som jeg presterte å knekke. 

 

Han Kevin fikset verktøy til meg da bakkolben ristet løs og jeg ikke hadde en 210mm lang 4mm nøkkel for å nå i kolbeskruen.

20220524_180031.jpg.052b8885e2d8471bbb6497dfd56f02c3.jpg

Men nå er alt omsider på plass, rifla skyter styggbra og flere vitner har sett meg smile og hørt meg flire etter skudd. Jeg har rett og slett litt problemer med å forstå at en rifle med delt kolbe og fortre festet til pipa skal klare å holde godt under 10cm vertikalt @ 600m.

20220524_131027.jpg.f266a78fb1629d71218f452f883fafd4.jpg

 

Rekylhoppet er også klokkerent, video fra Triggercam viser alt rifla oppfører seg on par med min R8 Ultimate.

 

Fortsatt litt nervøs, de tynne trebitene mot låsekassen innbyr ikke akkurat til tillit når jeg tenker på den tryninga jeg historisk har gjennomført i fjell og skog.

 

Jeg spekulerer på om det går an å sage opp kolben og laminere med 2-3mm karbonplater for å gjøre stokken sterkere. Usikker på hvor lurt dette er eller om bevegelsene i treet vil rive ifiller stokken. En amerikansk produsent med ukjent navn gjorde noe slikt tidligere.

 

Delmål 1 i boks med 6.5x57R

FB_IMG_1642461800116.jpg.d71db7a0103495d2f3cd221c8d446c24.jpg

 

Edited by Roe
Stavefeil
  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

Magisk det 6,5x55 da;). Ok, nå skal jeg gi meg.. hehe. Liker det du har gjort med bakstokken. Rett stokk er tingen ja!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

@Roe Gratulerer med ny rifle! Har 6,5x57R selv, den går nærmest hull i hull om jeg holder støtt. 
 

Litt usikker på om du oppnår presisjon med tofot. Hva skal man nå med den om man kan legge an på en sekk?!

 

Syntetstokkene passer vel bare på de helt nyeste. Er endring på bakkanten av baskylen ser jeg. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Sekken har fotoutstyr og er rett og slett ikke egnet til anlegg.

20220524_195649.jpg.a19a3a93a250c8ea1e3a9a5281874514.jpg

Hva/hvordan lader du din 6.5x57R? Hadde litt tidsnød, måtte bestille BDC før alt var i boks, så har bare ladet 123 Amax og 130 AB til nødvendig V0 for at ratt/kulebane skulle stemme overens.

 

Satte en moderat V0 som jeg var trygg på å nå, med 6.5x55 må jeg ratt -25 meter for at avstand/ratt skal gå overens.

 

Skal lade litt nå og bestille nytt ratt. Er dog usikker på hva man kan gjøre med x57R da meste av data synes å være for gamle og skrale våpen. RWS fabrikkammo gikk absolutt rævva og veldig lav V0.

Edited by Roe
Link to comment
Share on other sites

@Roe Jeg bruker RWS hylser, 140ges AB og skytterlagskrutt tilsvarende URP. Husker ikke ladningen. Har ikke sjekket farten på kula, men stemmer med 800m/s ift klikk ut til 450m... Dvs jeg har ladd til 6,5x55 nivå 😎 Det går etter min mening greit i K95....

Edited by Kiwi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Roe grattis med kip! Og med fantastisk skyting på 600m hold. 
 

du sparer til ny stokk. Er du medlem i Blaser k95 gruppen på feisbåg? Er noen der som selger innimellom. Bla litt nedover. Noen østeuropeere som lage sykt pene ting. Blant annet den på bildet under. Har et navn et sted om du ikke finner ut av det. jeg vil tro at en slik stokk blir rimeligere enn det du har fått utført på din gamle. 
 

Om du er redd for at stokken knekker kan du vel bestille med forsterkning? 

332942DC-7005-4F3E-BE14-BBBEDABF9FC2.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ad lading av 6,5x57r. Jeg bruker N19 både til 6,5x55 og 57r med 140 grains kule. Lader til en adelig drilling, og bruker adstadige ladninger.
min K95 er i 7x57r. Det er jo jägerlås på K95, den ville jeg ikke nølt med å lade til høyere trykk. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

@Roe [...]
 

du sparer til ny stokk. Er du medlem i Blaser k95 gruppen på feisbåg? [...] 

332942DC-7005-4F3E-BE14-BBBEDABF9FC2.jpeg

Ja hadde tenkt å prøve copy-paste av 6.5x55 ladningene mine.

 

Joa, har sett østeuropeerne deriblandt en slovener (husker ikke navnet) som har laget de desidert peneste trestokkene jeg har sett til K95. Jeg registrerer at endel østerrikere og tyskere kjører til Slovenia, Slovakia og Bulgaria når de skal ha fikset sine egne stokker.

 

Det er også en italiener som lager pene stokker fra egenprodusert laminat med carbon, dog mest Fclass. Vet ikke om en slik blank kan fungere. Andrea Santacroce, AS Rifle & Stock.

Det er dette området jeg ønsker å tighte/forsterke, per nå ser du lys gjennom rifla:

20220605_115508-01.jpeg.63efe11df5ebca0c77d22229e74160a0.jpeg

 

Prøvde å få laget en stokk i Slovenia, etter et halvår med ghosting endte det med at lokale jegere i YouTube nettverket mitt hjalp meg å få stokken tilbake. Reaksjonen etter "I help" var så rask at jeg ikke tør tenke på hvilke ord som ble utvekslet. Så litt skeptisk til å sende bort stokken igjen for en kopi.

 

Og jeg vet jo med meg selv at jeg ikke vil ha ultraluksus, men et pent stykke treverk med patina. Min kip har allerede en zillion riper og stokken har rett og slett høl type "bygdevei i vårløsninga", men jeg synes det er trivelig. Med fare for å bli brent slm kjetter, her er mitt forhold til finish. 

20220605_115122-01.jpeg.2fc3f644b66fbae2741288a6976b2f37.jpeg

Jeg synes den er dritbra! 🙈

 

Jobben Myhr Våpenservice gjorde er så bra at uten kontrasten i treverket er det rett og slett ikke mulig å se liminga.

20220605_115407-01.jpeg.e958cbb70f511047f86a4fbebfb6cd27.jpeg

Og kontrasten i treverket har i praksis gjort rifla mi "ikke salgbar" noe som igjen har gjort at jeg bruker den og jeg har ikke vært redd for å bruke fila for å få millimeter-tilpasning.

 

Så norske håndtverkere kan også. Og selv om jeg generelt har børsemakere i halsen (med unntak), så går det iallefall å kjøre ned til Trondheim og hente børsa om ting går over styr. 

 

Perspektivet er litt off når jeg tar bilder med mobilen slik, kolben har virkelig ikke formen til en planke, men jeg har prøvd å legge refleksjon/gjenskinn fra lampa langs de linjene som er annerledes på min stokk.

20220605_115432-01.jpeg.6ff6a075949e7942fc349f3ef2d768c7.jpeg

20220605_115356-01.jpeg.cde85ee6f774a315e449d1edf3f0cbbc.jpeg

Edited by Roe
La til bilder
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Men sånn rent praktisk. Lettvektsrifle? En kipp er jo alt annet enn lett, og svin dyr. Hvorfor ikke ei lettvekts repeterrifle? Hvor en får lavere vekt, magasin, og en noenlunde utseende karbonstokk, for iallefall ikke mer penger enn kippen?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 minutter siden):

Men sånn rent praktisk. Lettvektsrifle? En kipp er jo alt annet enn lett, og svin dyr. Hvorfor ikke ei lettvekts repeterrifle?

Har ikke kommet over en lettvekts repeter (<2,5kg) som passer kroppen og er enkel å skyte godt. De customprosjektene jeg har holdt i har vært underveldende.

Men ja, Weatherby/Kimber/ULA har vel modeller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Kimber Montana.

Før det hadde jeg en K95 std i 7x65R. Den var litt kjip..... og fikk aldri godfølelsen så den ble solgt. 
Endte også med å selge Kimberen og kjøpe meg en K95 igjen..... denne gangen slik jeg VILLE ha den: Black, rett stokk, 6,5x57R i ei åttekantet pipe. 
Den siste K95en selger jeg ikke.... 

Konklusjonen min er at begge K95ene skjøt jeg mye bedre enn med Kimberen. 
K95 er skummelt giftig. Dessuten kan den pakkes ned i sekken!👌

Edited by Kiwi
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kiwi skrev (48 minutter siden):

 

Jo mer du koster på deg - jo mer er du verdt! 

Det der må fruen ALDRI få høre... 🙉

 

Gujord lager rett og slett vakre stokker, men ante ikke at han fortsatt var i drift. Trodde han jobbet som lærer.

Link to comment
Share on other sites

Det er forøvrig slik jeg teoriserer å forsterke stokken:

Karbonrør i skruekanalen

Karbonplater langs låsekassa

Karbonplate under rekylkappa

Evt kløyve stokken i 3 deler og ha to langsgående karbonplater.

1137670755_images(1).jpeg.b88ae751309fca59b01f4b0ced3f3670.jpeg

 

Er dog usikker på hvor smart det er å bonde to ulike materialer, en fagmann får avgjøre. Har sett noen skiskytter-rifler med carbon over treverket.  

 

Når jeg sklir i lia er det gjerne ræva og kolben som tar første/største smellen.

Edited by Roe
Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal jakte med lettest mulig redskap i utlandet; hvorfor jakter dere ikke med håndvåpen der det er tillatt? Det er mye lettere å skyte bra med en 1,8kg Contender eller XP100 enn noen rifle på 2kg pga rekylopptaket.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@amatør I rettferdighetens navn så er vel Jägerlåsen den sterkeste man kan ha i et brekkvåpen?
Men, den tåler ikke «alt» den heller, og jeg tipper den tåler mindre enn en sylinderlås som Mauser M98? 

Den aller sterkeste låsen på

våpen er vel kanskje en grov fallblokkmekanisme? Eller hva tenker du @amatør?

Edited by Kiwi
Link to comment
Share on other sites

Kiwi skrev (7 minutter siden):

@amatør I rettferdighetens navn så er vel Jägerlåsen den sterkeste man kan ha i et brekkvåpen?

Nei, det er den ikke.

 

Man kan ikke si at et prinsipp er sterkere enn andre, det dreier seg om hvilke materialer som er valgt, og hvordan det er dimensjonert. 

Link to comment
Share on other sites

@amatør

Vel. Konstruksjonsmåte betyr også endel - «alt annet likt» - for hvor kreftene blir tatt opp i konstruksjonen?!
På Jägerlåsen hos Blaser er det vel i hovedsak leppa på løpet og hengslebolten, mens på et system med doble laufhaken så vil vel rekylkreftene jobbe med å åpne låsen, om man ikke holder igjen/sikrer ekstra med en greenerbolt eller purdeynese?
Det var vel essensen fra tråden for noen år siden angående høye kammertrykk på moderne patroner i dobbeltrifler og at det kunne gi dårligere levetid på våpen...? 
Jeg tenker det blir liten tvil om hvilken mekanisme av de nevnte som får slakke ved for høye trykk? Våpensprenging er en litt annen skål. Da er man LANGT inne på det røde feltet...
Uansett - om jeg skulle gamblet

med høynladning en av de låsene så hadde jeg valgt Jägerlåsen...

Edited by Kiwi
Link to comment
Share on other sites

@amatør

 

Bare er lite spørsmål …. Men i et systemvåpen der jeg kan kjøpet et nytt løp i magnum kaliber og der den samme baskyle/jegerlås skal tåle mye høyere trykk enn i det kaliberet en har.. feks så lader jeg min 7x57r til 7x57 mauser trykk og ladning.. hylsene har gått mange omladninger.. de viser ikke tegn til trykk.. som har under 50 000 psi som Max trykk.. og ved å skifte løp kan skyte 30R Blaser med trykk 58 500psi.. 257WB 65 000 psi..270WB 62500psi..7mmRM 63000 psi osv..hvorfor skal ikke Blaser K95 som konstruksjon tåle fabrikk 6,5x55 eller til dels hardt ladd 6,5x55.. begrensingen ligger da ikke på løp og mekanisme siden samme mekanisme tåler trykk opp mot 65000 psi.. begrensingen da ligger dermed på messingen eller? 

Link to comment
Share on other sites

Det som også har stor betydning i brekkvåpen er arealet på støtbunnen på patronen som brukes. I feks TC Contender kan man lade 223 til vanlig 223-trykk. Lader man 30-30 til samme trykk får man "selfopener autoejector" selv om den bare har extraktor..

Når K95 leveres i magnumpatroner regner jeg med at man har svært gode marginer med std-patroner som 6,5x55/57r.

Edited by Torf
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (3 timer siden):

Nei, det er den ikke.

 

Man kan ikke si at et prinsipp er sterkere enn andre, det dreier seg om hvilke materialer som er valgt, og hvordan det er dimensjonert. 

Spørsmålet er vel om en moderne kip med Jägerlås, i dette tilfelle Blaser K95, er sterkere enn eldre tiders konstruksjoner. Jeg tror det. Og jeg tror vi hadde hørt om det dersom K95 ikke tålte vanlige ladninger. Vi fikk i alle fall høre om det… da det var svakheter ved R93….

 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (7 timer siden):

Spørsmålet er vel om en moderne kip med Jägerlås, i dette tilfelle Blaser K95, er sterkere enn eldre tiders konstruksjoner.

Det går det ikke an å si noe generelt om. Ikke glem at mange eldre konstruksjoner også ble laget i aluminium, og var allikevel sterk nok. 
 

Det finnes sikkert eldre kipp-er som er svakere enn K95, men jeg er overbevist om at det også finnes sterkere. 
 

Jägerlås er heller ingen moderne konstruksjon. 
 

Det jägerlås openbart er spesielt godt egnet til, er volumproduksjon. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, amatør said:

Er 2,5 kg alt annet enn lett?

En K5 er i utgangspunktet 2,3 Kg, ren rifle, en modernisert K3. Forhåpentligvis litt mer "moderne" en K95 også? Men om "forbedringene" trekker opp eller ned- er vel mest smak og behag.

Single shot rifle K5 | Guns, Single shot rifles | Merkel (merkel-die-jagd.de)

17 hours ago, Torf said:

Hvis man skal jakte med lettest mulig redskap i utlandet; hvorfor jakter dere ikke med håndvåpen der det er tillatt? Det er mye lettere å skyte bra med en 1,8kg Contender eller XP100 enn noen rifle på 2kg pga rekylopptaket.

Om du skyter bedre med en Contender -på 300 meters hold- en meg med en K5- blir jeg regelrett imponert.🙂 Merk, jeg er ikke spesielt god til å skyte, og har ikke skutt med Contender på sikkert 30 år, men selvinnsikten gjør nok at K5en blir valgt- om det noen gang blir en steinbukkjakt. 🙂

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (9 timer siden):

begrensingen da ligger dermed på messingen eller? 

Ja, selvsagt. 
 

Og, skulle hylsa havarere, er det ikke styrken alene som begrenser skadene til skytteren, men hvordan man hindrer at gassen som lekker ut får virke på store arealer, og hvilke retninger gassen, og eventuelle metalldeler går om kammeret sprenges. 

Link to comment
Share on other sites

Klart det virker. Jeg har hatt maaaange ulike rifle og brytevåpen gjennom årene. De jeg er mest ubetinget fornøyd med er Blaser R8 og R93.  Ikke glad i D99. Har ikke brukt K95 nok enda til å uttale meg om den. 
Blaser er overpriset. Men virker, hver gang. Egne erfaringer over mange år gjør at jeg ville ha en K95, heller enn en eldre håndbygget en. Jeg er langt fra sikker på at fortidens børsemakere klarte å produsere noe som nødvendigvis var bedre, sterkere og ga bedre presisjon enn dagens maskinpark kan gjøre med masseproduserte våpen. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (2 timer siden):

 

Om du skyter bedre med en Contender -på 300 meters hold- en meg med en K5- blir jeg regelrett imponert.🙂 Merk, jeg er ikke spesielt god til å skyte, og har ikke skutt med Contender på sikkert 30 år, men selvinnsikten gjør nok at K5en blir valgt- om det noen gang blir en steinbukkjakt. 🙂

 

Hvis begge veier 1,9 kg med kikkert, og det er vanlig riflekikkert og geværskjefte på K5'en, er K5'en(skytteren) stort sett sjangseløs mot en TC Encore på gruppeskyting på 300m hvis begge er i 308win og har samme mekaniske presisjon. Det er mye lettere å ha jevnt rekylopptak med pistolen som er veldig utslagsgivende for presisjon med ultralette våpen. Det er nok mange metallsiluettskyttere som kan skrive under på dette. 

Link to comment
Share on other sites

Det har du muligens rett i? Jeg sier ikke det er umulig, men alle de "hvis" du viser til er jo ikke der. En K5 er vel rundt 2,9 med kikkert- og den ekstra Kg-en + kortere slaglengde mm, tror jeg vil gjøre at den vinner i forhold til en pistol med hane hos normale skyttere, medelsvenson. Men jeg har tatt feil en rekke ganger tidligere- og det er morro å bli imponert. Mitt valg på en eventuell steinbukkjakt blir uten tvil  K5en, den ekstra kiloen greier jeg nok å bære😉  (og for nærmest å banne i kirka, jeg hadde tatt med lyddemperen også..) 🙂

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (9 timer siden):

Våpen nr 3 for meg med Jägerlås er på vei opp til Kongleriket vårt fra sjappa vår i Allgäu. Blir gøy! 

 

Håper du ikke tror jeg mener jägerlås er dårlig. Jeg liker bare ikke at det er blitt en "sannhet" at låsen er verdens sterkeste, bare fordi denne påstanden har blitt gjentatt mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

JO, nå er jeg krenka og vondbråten!! hehe. neida. Finnes sikkert sterkere mekanismer, men kan ikke komme på noen sterkere ift størrelse/vekt. Uansett, hvis jeg må ha hodet nær en riflemekanisme som ryker pga overtrykk er ikke Jegerlås å anbefale.. Tror jeg hadde valgt M96 kassa da. Da overlever jeg.:)(her åpner jeg kanskje en helt annen og egen diskusjon....)

 

Legge i patron i K95, lukke mekanismen.....aaah... halve opplevelsen på jakt det!

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 5.6.2022 den 15.43):

Stokken din er laget så stygg at den blir kul. 

Kul-schmul. Noen skjønnhet er den ikke mens filming og finjustering pågår.

140887584_353v3_1_89.1.jpg.e01680cff1b5e0fe2118ed925e3283c8.jpg

 

Her ser dere hvordan jeg har måttet file til løpskanalen på fortreet.

20220611_135437-01.jpeg.3de4451478f6e8da875462d4d6eba811.jpeg

Prøver nå å finne en måte å forsterke området fra metall "klipset" og frem tilogmed bipodpinnen.

20220611_135627-01.jpeg.a86a7482d56fa62a3e88a644b3f86046.jpeg

Edited by Roe
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...