Jump to content

Felt NM 2012


Arvmar

Recommended Posts

Ok, fint å vite.

 

De forskjellige aktørene som har stand selger sannsynligvis ammunisjon også da?

 

Blir mitt første felt-NM dette, greit å vite at man evt. kan kjøpe noe dersom man har glemt noe vitalt hjemme :)

 

 

Det er ikke noe mer enn 60 skudd per konkurranse som går med, eller? (50 på spesialfelt tippper jeg)

Eller kan det være snakk om omskytinger, eller uoffisielle moro-konkurranser?

 

På luft-NM visste jeg eksempelvis ikke at det skulle være skyting på fallfigur på lørdagen, så jeg dukket bare opp søndagen slik som planlagt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

dersom man har glemt noe vitalt hjemme
Lag huskeliste og kryss av!:

1 Våpen

2 Ammo

3 Hørselvern

4 Undertøy :P

5 Tannbørste

6 Osv osv..

Det er ikke noe mer enn 60 skudd per konkurranse som går med, eller?
Ta med deg LITT mer enn 60 skudd du! Det skjer at du må skyte om på (en eller flere) standplasser og hvis du ligger likt med en av medaljeplassene blir det omskyting ja.. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Vi satser på morroskyting så det er bare å ta med nok ammo,men det blir vel å få kjøpt også.Petter har nok med det meste tenker jeg.Ellers kan man jo bli tatt ut til kronografering og da er det jo kjedelig å stå på standplass 10 uten ammo.(Mag 1-Mag 2 og militærfelt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er førstegangsreisende på et nm stevne. Jeg reiser heller ikke med andre som har erfaring. Så hvordan fungerer det på et slikt stevne? Hvor lang tid før skytetiden må man møte og hva skjer da? Osv... Alt annet av praktisk info, lurt å gjøre ol. Taes imot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Dette går fint skal du sjå.

Viktigaste er å finne ut når du skal skyte. Er det første laget eller tidleg på dagen så holder det nok å stille ein time før start. Normalt er det opprop 15 til 20 min før start. Kjem litt an på kor lang transport det er til løypa frå oppmøteplass.

 

Ut over dagen vil eg seie at 1,5 timer før start vil vere greit.

Uansett ville eg lagt opp til god tid. Alltid nokon å snakke med eller noko å sjå på

 

 

Lykke til på NM :)

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Det er greit å møte senest en time før oppsatt skytetid for våpenkontroll og innsjekk.Skal du skyte tidlig kan du sjekke våpen dagen før .Det er kort vei fra skytterhus til standplass en på Oppdal så det er ingen transport,det tar ca,10 min å gå på fin vei.

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjonsforbruket i år, er 2 stevner, og en kveld med 22 :? .

 

Men når NM arrangeres i nabolaget - er man jo forpliktet til å delta :D .

 

Også er det en annen faktor som er meget vesentlig:

 

Det sosiale :D:D .

 

Det være seg på hytta til Andrè - og på banen.

 

Ambisjoner for årets NM :roll: :

 

God mat på kveldstid.

Være blant 50%`en.

Link to comment
Share on other sites

Endelig! No nærmer det seg, årets høydepunkt. Blir boende på en campingplass sammen med noen koslige vestlendinger. Grilling, Brannsanger og en kald Hansa. Kan itj bli bedre, selv om jeg vet at Bromark er i nærheten med nygrilla flintstek og vålengaskjerf.......

 

Regner med at det blir mye kos på alle samlingsteder rundt omkring. Skyting hele dagen og sosialt etterpå, dæven vi ska ha det fint! God fornøyelse alle sammen!

:D

Link to comment
Share on other sites

Nå beveger vi oss sikkert noe utenfor tråden, men det får vel stå sin prøve:

 

Generelt foretrekker jeg å begynne nærmest, både for å beholde oversikten over de skivene som står lenger unna, samt at rekylbevegelsen hjelper til med å løfte våpenet til neste skive. Begynner man bakerst skjuler man de nærmeste/laveste skivene bak våpenet/armen, med fare for å senke våpenet ned i naboens skive hvis de står sideforskjøvet. Avhengig av hvordan skiveoppsettet ser ut, pleier jeg oftest å starte på en litt «halvstor» figur for å komme raskt i gang etter løftet. På liggende, der man kan ligge ferdig innsiktet, er det mer aktuelt å starte på den minste figuren.

 

På standplass med fallfigurer starter jeg med få unntak på disse, siden det er vanskelig å se hvilken fallfigur som er din når noen av dem er nedskutt. (I NM og større stevner pleier fallfigurene å være plassert/merket slik at det er vanskelig å ta feil.)

 

De største figurene kan man gjerne spare til slutt, når tiden begynner å bli knapp.

 

Dersom skiveoppsettet på en standplass gjør at jeg føler det riktigere å bruke en helt annen tilnærming, gjør jeg gjerne det.

Link to comment
Share on other sites

Nå beveger vi oss sikkert noe utenfor tråden, men det får vel stå sin prøve:

Dette var et meget bra innlegg og er nok adskillig mer aktuelt enn kokte grillpølser... 8)

Siden det er første turen til Barbaren skader det vel ikke å gi noen gode råd!

Dette er et NM så det kan være greit å ikke forvente treff i alle figurene. Hvis du ikke er sikker på å treffe de vanskeligste så bruk skuddene dine på oppnåelige blinker.

Du mister poeng, men ikke så mye som du mister ved bom..

Bruker du briller? Forbered de(g) på fuktighet! (Det er spådd regn..) Bruk antiduggmiddel sånn at du slipper å se gjennom 'tåke' på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Størrelsen på enkelte skiver er en ting for seg, men kombinert med 6 enhands standplasser blir banepreget klart og tydelig.

Nå er det (heldigvis) ikke jeg som lager løypa, men jeg ville heller gått opp ett hakk på enkelte skivestørrelser, begrenset enhands til to-tre standplasser og heller knepet ned et sekund eller tre på enkelte skytetider.

Tar jeg ikke helt feil er dette litt farget av en fot eller to innen praktisk pistolskyting? :wink:

Det bør da huskes at de færreste innen NSF-pistolfeltskyting her en slik bakgrunn.

 

Neida, jeg skal ikke delta, er jo mest DFS-skytter. Men slektninger skal delta, så jeg er med som ledsager (sjåpåer).

Tror denne løype kan bli rimelig godt mottatt av de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Pusler litt med pikkpakk. Pleier å ha redskapen i bag på feltstevner. Hvis himmelen åpner seg, så kanskje det ikke er fullstendig galt å ha et hylster med belte og en poncho. Hmm, ta med PPC-riggen, mon tro?

 

Vurderer å loffe pipene i en rumpetaskelignende anordning, mellom slagene i Oppdal. Kan håpe på at det er tilstrekkelig vitalt.

 

Sånn, da er Thule-sykkelstativ montért, kidsens rosa Peltor pakket og snart peker nesen nordover :D

Link to comment
Share on other sites

Vi satser på morroskyting så det er bare å ta med nok ammo,men det blir vel å få kjøpt også.Petter har nok med det meste tenker jeg.Ellers kan man jo bli tatt ut til kronografering og da er det jo kjedelig å stå på standplass 10 uten ammo.(Mag 1-Mag 2 og militærfelt)

 

Vilken type av moroskyting snakker vi om? Skal skyte revolver og fin og dukker opp på onsdagen. Er moroskytingen publikumsvennlig? Har med kone og barn og vurderer drasse med dem bort til "depoet".

 

Finnes det mulighet for innskyting?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil takke arrangørene og alle funksjonærer for et perfekt gjnnomført NM. Løypene var fantastiske, skytelederne tydelige, oppmerksomme, hjelpsomme og ensartede. Slik skal et NM være. Gleder meg allerede til 21. og 22. juni 2013.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker å takke alle skytterne som tok turen til Oppdal og deltok på NM Bare positive tilbakemeldinger fra deltagerne alle dager gjør at det er mye lettere å være arrangør.Og med tre klubber som samarbeider så godt som Støren pistolklubb,Sunndal pistolklubb og Oppdal pistolklubb så skal vi prøve å få til et like godt arrangement på spesialfelten neste år,så velkommen tilbake da.

Link to comment
Share on other sites

En stor takk til arrangørene herfra også!

Kommer ikke på en eneste ting å sette fingeren på. Flott skyteanlegg. Fin løype med helt greie tider. Godt organiserte skyteledere. Stort sett lite venting ved standplassene. Fin kiosk med hyggelige vertinner.

Og ikke minst været man var veldig heldig med. Opphold alle dager (vel, lørdag vet jeg ikke da jeg dro hjem på fredag).

Jeg hadde kort sagt noen flotte dager på Oppdal denne uken! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lurt på en ting, ved feltskyting i Sverige forekommer det som regel noen standplasser med målgrupper som svinger frem/opp. Er ikke dette noe som brukes i Norge? Var ikke noen på Oppdal i år og ikke noen på Mysen sist år. Er kun disse stevnene jeg har skutt Norge.

Link to comment
Share on other sites

Må bare slutte meg til de som skryter av opplegget under NM. Dyktige og hyggelige funksjonærer, fine løyper, profft gjennomført. At jeg skjøt dårlig, er helt og holdent mitt ansvar og problem :lol:

 

Henger meg på her, jeg er mest imponert over de fantastisk flotte pemiene og DE, DIPLOMENE :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...