Jump to content

Mossberg MVP


viper_block_50

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke optikk nok til å kunne uttale meg skråsikkert om presisjonen. Beste jeg gjorde var 20-kroningen på 50 meter med Fiocchi, liggende uten rest. Jeg har 6x forstørrelse bare. Du klarer sikkert mye bedre...

 

 

Magpul magasinene mater foresten mye smoothere enn originalene, som tydelig er "lowest bidder".

 

Forsiktet på børsa er bare søppel. Et av de små festene brakk, og fiberinlegget forsvant :(

Link to comment
Share on other sites

Har bestillt optikk av typen Sightron SIIISS 8-32X56 LR med vanlig dot retikkel. Når jeg får den å finner ringer i riktig høyde så blir det noen skikkelige tester med tofot :-)

 

Forsket litt på dette med klikk. Det er tennstiften sin feil. Virker som man må bruke sluttstykket litt brutalt for at den skal gå som normalt. De gangene jeg har tatt ladegrep med forsiktig hånd så klikker den med fiossshhhhhhiii.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare måtte ut en tur å få skutt litt. Først å fremst for å se om klikkene var borte. Alle 50 sa pang idag.

De åpne siktene var søppel, rett å slett. Dem fungerer, i nøden.

Av skal dem å legges langt bort når jeg får på noe optikk. Ingen matings problemer idag.

Om jeg traff noe, prater vi ikke om :-)

 

Liker heller ikke hvordan kinnet ligger mot kolben, så dette blir vell rettet på ved å montere en slags kolbeforhøyer i mykt materiale.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg endelig fått prøveskutt min i .308 febersyk og jævlig...

artig liten sak som skyter rimelig ok rett ut av esken med billig anno. (partizan)

litt treg mating. magasinet sitter bra. Etter å ha studert materien ser jeg den se litt mye skarpe kanter.. kanskje polere litt. er det noen som har cronografert noe kjøpeammo i patrol med 16" løp?

Link to comment
Share on other sites

Fibersiktet var søppel uansett. Jeg venter enda på ringer. Får ikke skutt noe før dem er på plass. Det kommer vell flere alternativer snart. Tipper mcmillian kommer med en a5 stokk, i wish :-)

 

Har forresten kjøpt demper. Blei billigste sort, type S&L TMD 45 Hardcore. Har gode erfaringer med den tidligere. Blei fin pssssshhh lyd istedet for PANG. Får ihvertfall ikke støyklager lengre :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer også på brenfjord lurer på!? Fint om vi kan få noen svar;-)

 

Winge var stengt. Kjipt, men får ikke gjort noe med det nå, så la oss rette fokusen tilbake der den hører hjemme!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hva er minste løpslengde på en 700? Den eneste jeg har klådd på hadde bull-løp og var myyye tyngre. Boltgangen og matingen på 700 kan nok fremstå som glattere når begge er nye, men MVPen går seg til. Sammenligner man med pris holder jeg nok en liten knapp på MVP som er billig og robust samt har funksjoner og ekstrautstyr som ikke 700 har...

Link to comment
Share on other sites

Min rem700 har 20"(50cm) løp, tykt, fra fabrikken. Fantastisk presisjon, en lapp på 100 lett. 5,2kg bar uten sikte.

 

20" er nok korteste løp, lengre på de tynne, men det fikser jo smeden!

 

Hvordan er presisjonen på mvp? Hvilke kolbe liker dere best?

 

Vurderer å kjøpe varmint og kappe/gjenge løpet rundt 45-50cm, liker fluta løp og varmint stokken! Bør vel bli på rundt 3-3,2kg?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

MVP har jo også tykt løp, men jeg har ikke optikken til å kunne være noe fasit på hvor god den er på 100 m (kun 1,5-6 medforstørrende retikkel). Jeg har originalkolben og den er bittelitt for kort for meg, men jeg prioriterer ikke å bytte den nå.

 

På Patrol tenker jeg på at den har integrerte siktemidler (selv om det er diskutabel kvalitet) og tar AR-magasiner. Den kommer jo også ferdig gjenget med flammedemper. Den flammedemperen har faktisk en funksjon med så kort løp. Sånn svart pakke med Federal gav en sinnsyk ildkule uten flammedemperen :/

Link to comment
Share on other sites

er kort løpslengde det viktigste så er jo kaliber det man bør gå ut ifra. Hvilket kaliber skal man ha? 308 kan man jo fint kutte til minst lovlig lengde, altså 40cm... 223 ville jeg ikke gjort det med, mange påstår at man mister veldig litem hastighet i korte løp med 223 men det er ikke min erfaring...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en god 700 i 308. Jeg vil ha en hendig og relativt lett rifle i 223. For meg er det viktig å ligge rundt 3-3.5kg, så løpet kan være opptil 50cm. Tror alle mvper tar ar magasiner.? Det er jo det store selgepunktet itillegg til pris;-) riflen bør samle på 2-2,5 cm på 100m i benk. Det er jo ikke urimelig for en boltrifle. Noen som vet om en mvp gjør det?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

er kort løpslengde det viktigste så er jo kaliber det man bør gå ut ifra. Hvilket kaliber skal man ha? 308 kan man jo fint kutte til minst lovlig lengde, altså 40cm... 223 ville jeg ikke gjort det med, mange påstår at man mister veldig litem hastighet i korte løp med 223 men det er ikke min erfaring...

 

 

Jeg har ikke kronografert eller noe, men nesten alle forsvar i verden bruker 16-tommers løp på sine rifler, så jeg stoler på at det er "godt nok" med 16" på MVP også... Jeg har i allefall ikke tenkt noe mer over det, annet enn at ANDRE reagerer på hvor stutt og letthåndterlig den er. Det er jo uansett ingen langholdsrifle, ei heller et klenodie, men noe man kan misbruke med relativt god samvittighet. Til prisen synes jeg den er verdt det... Jeg har i hvertfall ingen problemer med å treffe en gong på 50 cm diameter 200 m konsekvent hver gang, for what it´s worth.

Link to comment
Share on other sites

vel, at div militær bruker 16-20" løp sier ikke stort for vårt bruk. Folk er jo veldig opptatt av sub moa samlinger, militæret er som regel mer opptatt av pressisjon nok til pålitelig center mass treff i sine standar rifler enn di er opptatt av å opprettholde farten og sub moa pressisjon... Men det er klart at di fleste jaktsitsituasjoner krever ikke den ytterste utnyttelsen av patron og våpen...

 

Selv tror jeg det er mer eller mindre likegyldig om man velger mvp eller 700, viktigere at man går for den børsa man liker og får godfeelingen av...

Link to comment
Share on other sites

Godfeeling skal ikke undervurderes, men en upresis rifle mister fort sjarmen for meg;-)

 

Skal skyte endel jaktfelt også, så må ha presisjon til det. Så en på youtube som testet presisjon med 24" varmint utgaven. Det var tjuekroning på det fleste ammotyper. Hadde vært bra å få det bekreftet av troverdige nordmenn.? Syns mange på tuben har lav standard for kvalitet og presisjon i reviewene.

 

Har en uåpnet leupold vx-r 3-9x50 og ringer som nok skal bosette seg på en mvp;-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

ja har sett flere amerikanske reviewere som skryter pressisjonen opp i skyene, men selv med front og rear bag så er ikke samlinga noe mer enn hva den bør være... Men for å være en såppass rimelig børse så kan man ikke forvente seg samme kvaliteten på løpene som sauer osv osv...

 

Har klådd på både varmint og patrol utgave, men ikke skutt med noen av di enda. Så om noen i sarpsborg området har lyst til å være med å skyte med sin mvp så har jeg tilgang på bane :D:lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en patrol i mdt chassi,med magpul kolbe og større pistolgrep en det som følger med,tofot fra atlas.

det førtste chassie jeg kjøpte hadde problemer med passform i magasin brønnen,magasinet falt ned i forkant og problemer med mating,så på et amerikanske forum at flere hadde problemer med dette,og at de hadde fått tilsendt nytt fra mdt,det samme fikk jeg tok ca 6uker da de sendte med vanlig post dvs med båt fra Canada.

Jeg handlet chassie fra Pedersens våpen i kristiansand.

Om du skal kjøpe husk å få det nye chassiet med korrekt lengde på magasin brønn.

Var på skytebanen i dag og alt fungerte som forventet ingen problemer med mating.

Prøvde også mine første hjemmeladede patroner,jeg hadde ladet opp 69grs Nosler kuler med to forskjellige krutt typer hogdon cfe 223 og norma 200 gikk best med hogdon,ble mer spredning med Norma 200,muligens pga " lav krutt vekt" jeg skal prøve med 0,2-0,3grs mer da ligger jeg ca 0,5 grs under max .

Hadde ogs ladet noen Nosler 52 grains med samme krutt typer,de spredde mer en forventet,kan skyldes samme forhold,eventuelt varmt løp da jeg ikke tok noe pauser,mye folk på banen idag og køen var lang.

Med Nosler 69grs og Hogdon cfe 223 col 2.240 og ladevekt 24.5grs ble jeg imponert, 4skudd opp på hverandre og en ca 1cm utenfor samlingen liggende med tofot.

ser ut til at det er veien å gå for min børse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

patrolen har snurr på 1:9 og ser ut til å stablisere 69grs bra

her er ladedata fra hogdon for cfe krutt og 69 grs kuler:http://www.hodgdonreloading.com/data/rifle

som du ser er max ladning 25.8 grs.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja har sett flere amerikanske reviewere som skryter pressisjonen opp i skyene, men selv med front og rear bag så er ikke samlinga noe mer enn hva den bør være... Men for å være en såppass rimelig børse så kan man ikke forvente seg samme kvaliteten på løpene som sauer osv osv...

 

Har klådd på både varmint og patrol utgave, men ikke skutt med noen av di enda. Så om noen i sarpsborg området har lyst til å være med å skyte med sin mvp så har jeg tilgang på bane :D:lol:

Hei

Jeg kunne tenke meg en tur til sarpsborg for å teste mvp patrolen i litt rolige omgivelser på en plass hvor ikke folk heletiden spør om du er ferdig snart,blir stressa av mindre

er det 100m bane du har tilgang til?

skal lade opp noe mer 69 grs nosler og eventuelt noe hornaday v max før det eventuelt blir tur,bor på nesodden.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har problemer med at sluttstykket ikke vil spenne seg opp? :roll: Har en Mossberg MVP Varmint .223. Ved bruk av "billigammo" som fiocchi, american eagle og annen helmantelammo funker børsa helt fint, men når jeg lader opp magasinet med Geco V-max kan jeg bare skyte 1-2 skudd før sluttstykket "henger seg opp." Avtrekket går av, men tennstiften vil selvfølgelig ikke gå frem siden fjæra ikke er spent. Ved å spenne opp og trykke av noen ganger blir alt ok igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Spørsmål rundt magasiner har dukket opp, jeg handlet magasiner her:

http://store.israeli-weapons.com/more/m ... 56x45.html" target="_blank" target="_blank

Gode greier, mye annet å handle der også, trivelige folk på nettbutikken, kjappe tilbakemeldinger og de sender ut super kjappt rett til postkassa di (nå er jo også momsfri beløpsgrense satt litt opp).

Det at butikken er Israelsk er for meg et pluss. Produktene kan anbefales

 

Med dagens kurs kommer magasinene på 130,- pr. stk (prisen går fra $19 til $17 når du trykker "Buy" knappen). Om jeg ikke husker feil var det inklusive frakt, ta det med en liten klype salt, men jeg mener det var det som avgjorde at jeg bestillte disse kontra PMag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...