Jump to content

Gode kjøkkenkniver !


flanged

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er på jakt etter skikkelig gode kjøkkenkniver uten at det koster skjorta ! (vis de finnes da) Tar gjerne imot tips på "korrekt" oppbevaring av knivene også.

Jeg tenker her på hele kjøkkensett, med kokkekniv, brødkniv, grønnsakskniv, fileteringskniv osv osv.

 

I dag ligger alle mine (Fiskars) kjøkkenkniver i en skuff :shock: Dette må det bli en slutt på !!

Link to comment
Share on other sites

Jepp, liker victorinox. Lette og tynne, skarpe som fy. Har ikke prøvd (behøvd) å skjerpe noen ennå så vet ikke hvor enkle de er der men antar det skal gå greit.

 

Magnetlist er greit for kniver, er skyldig selv i å ha en skuffe full av kniver som ligger og slenger rundt.

Link to comment
Share on other sites

Victorinox. Skarpe og fine. Myke i stålet som er veldig enkelt å sette opp. I steden for brødkniven vile jeg kjøpt en "konditorkniv" som har en mer "bølgete" egg i stedenfor en brødkniv med tradisjonelle "brødknivtagger". Grunnen til dette er rett og slett at den er mer enn skarp nok til brød, samtidig som den bølgete eggen er perfekt til å skjere i mykere ting som f.eks. deig og kaker. Til slutt kjøper du en magnetlist som du henger på veggen og vips har du et flott knivsett som holder seg skarpt :)

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med Norrøna Storkjøkken i Stavanger. De har alt du trenger.Selv bruker jeg Giesser kniver emd plastskaft. God, tysk kvalitet til en rimelig penge. Du kan også få japanske kniver i flere tusen kroners klassen hvis det er ønskelig. Som sagt, de har det du trenger.

Oppbevaring av kniver i skuff er fy fy. Magnetlist er tingen.

Skal heller ikke vaskes i maskin, men for hånd.

Link to comment
Share on other sites

Her fikk jeg mye go hjelp, bra :)

 

Har igrunn skjønt at kniver i skuff er mongo og kun egnet til spisebestikk. Hvordan er disse knivblokkene ? Er det bare noe som tar plass på kjøkkenbenken, eller er de så praktiske som de ser ut ?

Hvor mange "skikkelige kjøkkenkniver" trenger mann, jeg er ikke akkurat hverken sushi eller gourmetkokk :winke1: Holder det med en stor kokkekniv, filetterings kniv, kjøtt kniv og grønnsakskniv ? Brødkniven forblir Fiskars av den årsak at ungene også bruker akkurat denne kniven, og dere vet hvordan unger behandler ting når de er ferdige :roll:

Link to comment
Share on other sites

Her er mine favoritt-brødkniver (i prioritert rekkefølge):

 

1. Masahiro MV 270 brødkniv

2. Masahiro MV 240 brødkniv

3. H&F Lauterjung 450.26 konditorkniv

4. Giesser 8621 wp25 konditorkniv

5. Victorinox 5.2930.26 konditorkniv

6. Arcos 2839 26 cm konditorkniv

 

Masahiro-knivene er egentlig i en klasse for seg. Og Lauterjung-kniven er den klart beste blant konditorknivene, vesentlig p.g.a. utformingen av bølgeformen på eggen.

 

Med forbehold om at jeg ikke har prøvd Zwilling-kniver. Vanlige brødkniver (inkl. brødknivene fra Sabatier) slipper ikke inn i mitt kjøkken.

Link to comment
Share on other sites

Her fikk jeg mye go hjelp, bra :)

 

Har igrunn skjønt at kniver i skuff er mongo og kun egnet til spisebestikk. Hvordan er disse knivblokkene ? Er det bare noe som tar plass på kjøkkenbenken, eller er de så praktiske som de ser ut ?

Hvor mange "skikkelige kjøkkenkniver" trenger mann, jeg er ikke akkurat hverken sushi eller gourmetkokk :winke1: Holder det med en stor kokkekniv, filetterings kniv, kjøtt kniv og grønnsakskniv ? Brødkniven forblir Fiskars av den årsak at ungene også bruker akkurat denne kniven, og dere vet hvordan unger behandler ting når de er ferdige :roll:

 

Jeg bruker magnet list. De knivene du lister opp holder fint til det aller aller meste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ihvertfall enda ikke hatt behov for å slipe den opp til nå. Skremmende skarp fortsatt. De i butikken sa at den skulle holde i 10 år (?).

 

Så om det blir bruk og kast, får vel tiden vise. Da jeg ikke har erfaring med dem fra før av. Vil også legge til at de veier meget lite, så er gode å jobbe med. Før dette har jeg kun brukt IKEA-kniver, så har kanskje ikke så stort sammenligningsgrunnlag...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heisan!

Kjøpte en kniv her for litt over et år siden, og har siden den gang fortsatt ikke trengt å slipe den. Kniven er laget på samme måte som de legendariske samuraisverdene. Bladet er av damask stål som er brettet 32 ganger. Bladet er vanvittig hardt, der av grunn at jeg enda ikke har hatt behov for å slipe den. :smile:

For å si det sånn; vil du ha f.eks tomatskiver på under 1 mm, så er ikke det noe problem med denne kniven da eggen har såpass lav vinkel. Ikke det at man akkurat ønsker slike tynne skiver, men det var bare for å få frem poenget :D

 

http://www.elektrosenter.no/index.php?m ... cts_id=451

 

 

En kjapp liten demo:

Link to comment
Share on other sites

Samboeren har det med å hive knivene i oppvaskmaskinen, når jeg er på jobb må "mine" kniver gjemes bort om de ikke skal omgjøres til skrot :evil:

Av en eller annen grunn handlet jeg noen kniver hos Clas Ohlson i håp om at mine skulle gå fri for vandalisme, dyre var de også-49 pr stk. utrolig noe er de lynskarpe og uten et hakk etter stort sett daglige runder i oppvaskmaskin de siste 2 månedene.

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =164024826

 

Helt klart ikke noen japansk kokkekniv håndpolert av en 107år gammel sverdsmed osv-men et røverkjøp er det det.

Link to comment
Share on other sites

Kniven er laget på samme måte som de legendariske samuraisverdene. Bladet er av damask stål som er brettet 32 ganger. Bladet er vanvittig hardt, der av grunn at jeg enda ikke har hatt behov for å slipe den.

 

Kai shun knivene er ganske bra, og de ligger på en hardhet noe over europeiske kjøkkenkniver som er relativt myke, men de er ikke laga på samme måte som et sverd. Platene er valsa sammen og de er senere slipt ut.

De er ikke bretta 32 ganger, men det er 32 lag stål. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Victorinox. De er enkel å slipe opp og billige i innkjøp. Jeg fikk et sett av fruen for noen år siden og det har jeg brukt MYE.

På jobb bruker jeg nå endel victorinox, men kniven over alle er en mac. Den holder jeg vedlike med en Rudolfstropp og om jeg ikke finner barberhøvelen kan mac'en funke i et knipetak :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikea har noen kniver som er ok og denne skal faktisk ha VG-10 stål og ser ikke så ille ut: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90131068/

 

Fikk akkurat en sånn i posten:

 

Saiun-Gyuto.jpg

 

Og den er veldig nær perfekt for meg. Kom fra Japan på 5 dager, frakt var 40 kroner :mrgreen:

 

Anbefaler http://www.japanesechefsknife.com" target="_blank på det varmeste :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...