Jump to content

Eg må vise dere bildene av desse spora.:-)


Mauser M67

Recommended Posts

Eg må få vise dere desse spora.

Eg var på rypejakt i natt og ikke revejakt ;-).. forbaska også for selvfølgelig så har den digre ....vært der i natt eller tidlig i morgentimene akkurat før det fraus på,

Passet på og ta bilde slik at den vanlige størrelsen på revespora er med på bildet. slik at det blir lettere å sjå forskjellen.

 

IMAG0064.jpg

 

IMAG0068.jpg

 

IMAG0067.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gaupa kan dra inn og sette ut klørne sine alt etter behov. Er det"glatt"vil den naturligvis holde klørne litt ut..å det ser da unektelig ut som at det var mildvær/vått under snøen da dyret passerte.

Å at reven holder seg borte,tyder å på gaupe..er det noe reven frykter så er det den katta dær.

Men det kan selvsakt være ulv å..

Men en ting er vi alle 100% enige om..rev er det ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Her ser dere gaupespor..å klørne vises her å. Ser dere likheten???

dsc_0307.jpg

images?q=tbn:ANd9GcSh05mm1RcWX2uhhXY9A08NDG8oSLjZ-LPPu52bUNZ25c2s0C_P

 

Er du helt sikker på at det der er gaupespor du har tatt bilde av her ?

Spora i første posten ligner jo på hundespor,men har sett så mye merkelige spor opp gjennom åra og funnet ut at det er svært vanskelig å artsbestemme når man ikke kan følge sporet et stykke å se hvordan dyret har beveget seg.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok et hundedyr og ikke gaupe ettersom klørne har vært ute i rolig gange.

Gaupa har ofte klørne ute under sprang og hvis den er usikker på underlaget, men her er det som sagt rolig gange og bra grep.

 

Men synes sporene er for lite spisse til å være ulv. Og hvis det skulle være ulv er den liten.

 

Jeg ville satset på en middels stor/stor hund i dette tilfellet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trur eg får sjå om eg får tak i eit vilt kamera... Eg håper faktisk at det er en hund for å si det slik, Eg har ikke sett Gaupe her på Sunnmøre. og ikke har eg så veldig lyst til å sjå den heller egentlig, Vi har endelig fått en del Rådyr her i området,så det hadde vært greit at Gaupa holdt seg vekke synst eg da.

Vart litt bekymra når eg hører at den har blitt observert ikke langt herfra, men det kan nå være eit streifdyr.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

dette er nok en hund eller gråbein. kan være gaupe men da burde sporende vært rundere og ikke sett klør.

enkleste måten på å skille hund og gråbein er å gå på sporene. er hund vimser mye mere enn ett stort rovdyr.

rovdyrene går ofte snorrett i en retning og har javn gange mens hundene vimser mer og mere ujevn gange. men det er ingen regel uten unntak da.

Link to comment
Share on other sites

Trur eg får sjå om eg får tak i eit vilt kamera... Eg håper faktisk at det er en hund for å si det slik, Eg har ikke sett Gaupe her på Sunnmøre. og ikke har eg så veldig lyst til å sjå den heller egentlig, Vi har endelig fått en del Rådyr her i området,så det hadde vært greit at Gaupa holdt seg vekke synst eg da.

Vart litt bekymra når eg hører at den har blitt observert ikke langt herfra, men det kan nå være eit streifdyr.

 

mvh

 

 

Så ferske gaupe spor under hjortejakta 2009 på en sandbanke i Skorgeelva (skorgedalen).

Sist vinter en morgen på vei til jobb (skorgedalen), det var vel i mars mnd da stod det en Jerv midt på jordet nesten opp med ferista.

I 1993 opserverte jeg ferske Jervespor opp med Melskarsvatnet.

 

Så det fins av dei på disse kanter også.

Link to comment
Share on other sites

Artig.

Ut fra skråsikkerheten en stakkars jævel møter i nær sagt alle slags diskusjoner her inne, er det egentlig litt overraskende at såpass mange tar feil. Bildene viser sporene etter det som nesten garantert har vært en hund som følger eller krysser et revespor. Bildene som lenger ned i tråden påstås å vise gaupespor, er også hundespor, eventuelt ulvespor. Mens bildet over dette innlegget viser avtrykk etter gaupe.

Beklager hvis jeg virker litt kjekkas, men det er så sabla godt å ta igjen litt i et forum som har så mange eksperter i temaer der jeg selv er amatør.

Link to comment
Share on other sites

En enkel måte å skille revespor fra hundespor er slik som på bildet. Kan du få plass til et stivt gresstrå mellom tåputene og mellomputene (sideputene) ved å legge det på tvers av poteavtrykket, så er det nok rev. Mao reveavtrykket til venstre. Avtrykket til reven er også mer langsmalt. Sporrekken til en rev er oftest også mer målbevisst og rett i terrenget enn en hund.

 

phpqB8yMiPM_-_Kopi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja eg er 99.5% sikker på at det er hund som har vært oppe og røvet til seg mat fra åte til Reven.

Men har noen like fine bilder av spor fra Mår,Jerv,Gaupe og Ulv slik som bildet til Vestman.

De aller fleste bildene eg finner av spor på nettet er fra innsendte bilder som man egentlig "ikke" er sikker på hva det er.

Eg er litt flau over å ikke ha satt meg bedre inn i spor etter kattedyr og hundedyr, men det skal eg gjøre noe med.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Slik ser ett gaupespor ut

 

...under optimale sporingsforhold.

 

Feilvurderingene skjer jo helst under litt mindre enn optimale sporingsforhold, på grunnlag av ett eller to sporavtrykk, gjerne det sporavtrykket folk ser fra bilvinduet der dyret har hoppet inn på eller ut av en vei. Eller når folk har bestemt seg for at de skal finne gaupespor. Har sett folk stå og drømme om gaupelos 100m borti en haresti ved det ene poteavtrykket som kan forveksles med et gaupespor... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slik ser ett gaupespor ut

 

...under optimale sporingsforhold.

 

Feilvurderingene skjer jo helst under litt mindre enn optimale sporingsforhold, på grunnlag av ett eller to sporavtrykk,

Enig her, men skal en lære å tolke sportegn må en være ute. Viktig da er å følge sporet over en strekning for å se "oppførselen" til dyret. Gå da helst bakspor :wink:

 

 

 

Har sett folk stå og drømme om gaupelos 100m borti en haresti ved det ene poteavtrykket som kan forveksles med et gaupespor... :wink:

Noen spesielt du tenker på her :D

Link to comment
Share on other sites

Har sett folk stå og drømme om gaupelos 100m borti en haresti ved det ene poteavtrykket som kan forveksles med et gaupespor... :wink:

Noen spesielt du tenker på her :D

 

Det er så mange "morsomme" historier fra gaupsporleiting at jeg frykter jeg blir alene i skogen hvis jeg begynner å utdype...

:mrgreen:

 

Men vi bruker stort sett å si at vi heller vil sjekke 100 spor som ikke er gaupe, enn å gå glipp av det ene som vedkommende ikke turte å ringe om fordi han var usikker og ikke ville dumme seg ut...

 

Men for all del, hare (baklabb), ekorn (hele sporsettet i dyp snø), utsmelta revespor, mår (dobbeltspor i grøftekant), en lang rekke hunder på opplagte og ikke fullt så opplagte steder - og huskatt (den er verre å forklare...)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...