Jump to content

Hvor langt hold er langhold???


ungjegern

Recommended Posts

Heisann som dere ser i overskriften så lurer eg på hvor langt hold det må vere før det vert rekna som langhold??? :?

 

Grunnen til at eg lurer på dette er at på skytebanen vår så har me 100 meter, 200 meter og eit stativt til skiver som står på 300 meter og lurer på om 300 meter er langhold???

 

Synest langholdsskyting høyrest kjekt ut så om det er langholdstreff i nerheten av Bergen eller kvinnherad så kan dere kontakte meg på PM 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt er et tau?

Tosk! Det er jo lett å måle hvor langt et tau er. Må bare huske 0,5 faktoren. Du legger det dobbelt og måler, så deler du på 0,5.

Du mener nok å referere til "hvor stor er en fisk".

Langhold er en personlig/utstyrsmessig sak.

For noen er 100m helt klart langhold, feks de som må skyte opp 7 ganger på storviltprøven. Må presisere at de kan være gode jegre likevel.

Link to comment
Share on other sites

Også jeg som klarte å la være å skrive noe tullete :roll:

 

For meg er langhold, og langt hold noe med opplevelsen. Et rådyr som traver oppover et hogstfelt, 180m unna er langt hold, men ikke langhold...

Opplevelsen av langhold tror jeg har noe med flytida, og at du rekker å lure på om du treffer, før kula treffer målet, ikke om du traff.

Med rifle er det gjerne alt over 3-400m, med .22LR alt over 100m, med pil og bue kanskje 40-50m? 70m er definitivt langhold. Du får virkelig følelsen av langhold når du ser dine egne kuler fly mot målet, for å stupe under, eller svinge forbi, akkurat da du var sikker på at du traff.

En av mine fineste opplevelser innen skyting er en dag på Hengsvann med 223, der jeg kunne se hele kulesporet fra samtlige av mine egne skudd - utrolig gøy.

 

Mer praktisk så begynner vel langhold der vurdering av vind, avstand, og diverse atmosfæriske forhold blir like viktige for treff, som rene skyteferdigheter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et enkelt svar på spørsmålet er vel kanskje : Alt fra 300m og opp til 2 km er normalt langhold med rifle alt fra 6,5x55 og oppover , og man velger verktøy alt etter hvor langt man skal skyte. Dette var en enkel og grei betraktning og uten spissfindigheter. Så kan man gå i detaljer og spissformulere til krampa tar en og alle er uenige og har sine egne meninger og svar på hva som er rett.... men om du ønsker at vi skal gå i detaljer, er det bare å spørre... mange dyktige langholdskyttere her på fora.

 

vennlig hilsen chopper

Link to comment
Share on other sites

Langt hold - med stabilt anlegg, kulekompensator etc. - kan være ganske langt.

 

Med "jaktanlegg" - vil det for de fleste bli mye kortere.

 

Det er vel som med alt annet:

 

Du bør vite hva du er kapabel til.

 

For storviltjakt - bør alle skudd kunne treffe innen en suppetallerken.

Uansett stilling/avstand.

 

Og da er det bare å "prøve seg ut" - og du finner fort ut hva som er langhold for deg!

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke:

 

Hvor langt er langhold??

 

Altså, man kan vel skyte på langt hold, og ikke treffe en dritt. Det er allikevel langhold skyting man driver med.

Ser at mange med en gang trekker inn dette med treff på vilt osv. Man kan vel skille mellom langholds jakt og langholdsskyting?

Langholdsjakt krever helt andre ting av skytteren enn hva skyting på diverse gjenstander gjør. For min del er langholdskyting trening til langhold på jakt. Men om jeg treffer så ofte på trening eller ikke, det sies det lite om. Men fullt ut, det er langholdsskyting, og hva avstand angår, så tror jeg at grensen for langhold er inni hodet på den enkelte skytter, og ikke en fast avstand.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...