Jump to content

Fullklaff med Redring siktet


tikka69

Recommended Posts

I forrige uke fikk jeg endelig Redring siktet etter å ha stått i kø for å få det hos Norma i nærmere 2 mnd. Idag var jeg ute å testet siktet for første gang på storfugljakt i Øvre Kvam i Steinkjer kommune. Snø og dårlige lysforhold gjorde at jeg fikk optimal effekt av siktet. Fangst ble det også, felte en stor tiur. Se bilder på min blogg:

 

http://grotanjaktlag.com/blogg/?p=246

 

Dette siktet er virkelig en åpenbaring og kan anbefales på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Ser ut til at det kan være til hjelp for noen.

 

Vurderte det en stund jeg og, men da jeg så det live, syntes jeg det så litt vel stort ut. Var et par turer på leirduebanen i sommer, og der så jeg en som hadde på et slikt på sin o/u. Han bommet faktisk på omtrent alle skuddene, så det bør nok trenes uansett.

 

Fordelen med Redring er vel at det er såpass stort, rett og slett. Har prøvd et lite rødpunktsikte på hagla en gang, men da ble det mer sikting i stedet for peking/normal skyting, og da tar det lenger tid før man får skutt. Og når tidelene teller i skogen, røk det av igjen.

Link to comment
Share on other sites

Denne blir for grov for å skyte på rifleløpet. Man ser dog kornet på hagla gjennom siktet men har ingen tro på at det går ann å skyte med rifleløpet. Ja Redring krever som alt annet trening for at det skal fungere optimalt. Jeg har dog "trent" kun i skogen og litt hjemme. Har litt erfaring med å actionskyting på elg i fart med kikertsiktet så ble dette var ikke så vanskelig egentlig. Hadde forbredt meg mentalt og tenkt igjennom ulike situasjoner som kunne oppsto og hvordan jeg skulle agere da. Alt falt naturlig og jeg fant tiuren ganske så enkelt i ringen. Knall og fall.

Link to comment
Share on other sites

Slike innretninger gjør at man som regel blir tvunget til å sikte og da blir det gjerne flere bom

 

 

Å sikte er mange tider en fordel :lol: Joda, jeg skjønner hva du mener, men det er nå bare slik at folk er forskjellige. Når noen ikke får skutt elg på post 5 da det var "bare hår" i siktet på 30 meter på 5X forstørrelse, og jeg skyter greit på 10X på samme sted...

 

Jeg hadde en z-point på hagla et par år, og jeg traff hvertfall ikke dårligere. Hvis den røde prikken var passe foran reven datt den, og var den bak da det smalt datt den ikke. Det gjelder i det hele tatt å treffe enten en sikter eller peker, om en bruker lang eller kort tid på å fyre av. Redringen er interessant den, men ikke for alle, Heldigvis

Link to comment
Share on other sites

Dette er bortkasta penger! bruk heller de 6 000.- kronene på trening så blir man en mye bedre skytter.

Slike innretninger gjør at man som regel blir tvunget til å sikte og da blir det gjerne flere bom :wink:

Der er noe annet å skyte på leirduer enn å skyte på tiur,orrfugl,gås etc ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel diskutert i det vide og brede - en fugl eller et dyr aksellrerer, ei leirdue eller annen remedie som blir kastet ut, retarderer. En fugl skrår gjerne mer og mer opp, ei leirdue føler seg nok tiltrukket av moder Jord!

 

Men uansett, man treffer kanskje hvis man sikter/peker/"instinkterer" foran leirdua/fuglen, holder man bak, blir det bom!

 

Jeg mener huske at Jørund L. prøvde ut etpar slike innretninger, og presenterte resultatet i "Jakt" - det var ikke særlig flatterende for optikk-greiene!

 

Jeg går ofte med 1 1/4-kikkert på kombien - og treffer like mye (eller lite!) som med hagla!

Link to comment
Share on other sites

Dette er smak og behag. Men jeg liker virkelig dette siktet. Jeger hund og våpen testet det også og da kom det godt ut. I og med at ringen er relativt stor så er det ingen heksekunst og finne viltet i den. Jeg er helt sikker på at treffprosenten min kommer til å gå opp med Redring. Gjelder bare å trene med det.

Link to comment
Share on other sites

Mener 6K er helt borti natta for dette. Kunne kanskje lakka en rød streng og montert foran på løpet for halve prisen.......

Det er omtrent som de gamle spillemaskinene til norsk lotteridrift: Man snakker høyt om gevinstene (les:treff på tiur), mens tap forbigås i stillhet.

Link to comment
Share on other sites

Hver sin smak.

Argumenter som "Mener 6K er helt borti natta for dette..." og "...Kunne kanskje lakka en rød streng og montert foran på løpet for halve prisen......." undres jeg over. Har du prøvd siktet? 6k er ikke mye penger for en som har jakt som sin interesse. "Reodor Felgen løsningen" som du nevner, har vel ikke akkurat noe stort markedspotensial.

 

Er jaktreise til f.eks afrika på 50.000.- og oppover bortkastet, og kun forebeholdt folk med skyggelapper og tunnelsyn?

Folk her inne, har forskjellige meninger og det er flott. Hvis det fungerer bedre/godtnok for noen, ja så er det også flott! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Så mye hetsing det var her da...? Tror det ligger mye penger (og galskap) i form av hule jernrør i våpenskapene til flere av kritikerne her... Om en mann har lyst til å dele sine erfaringer om et sikte så behøver han ikke tråkkes ned i gjørma av den grunn. :?

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg at siktemidler på hagle har lite for seg. Når man benytter siktemidler så "trekker" man blikket tilbake til disse og man skyter som regel bak målet som er i bevegelse. Det er derfor man lærer å "stirre" på dua når man skyter på lerduer. Test selv på banen neste gang. Flytt bare blikket tilbake til kornet på hagla. Kommer garantert bak. Dette er jo også typisk for nye skyttere som står med hagla montert og sikter på duene, som om det skulle være en rifle de skyter med. Har hatt flere instruksjoner av nybegynnere og ser dette hele tiden, som oftest 2 meter bak dua hver gang. De beste skytterene filer jo bort kornet på haglene, nettop for å forhindre å sikte.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt galt å si de beste skytterene, men de fleste instruktørene jeg har vært borti har sagt dette. Spør de som skyter aktivt om de bruker kornet på hagla mye. En av junior VM deltagerene i Skeet fortalte meg at han hadde forsøkt Redring siktet. Han skjøt som vanlig og da han ble spurt av importør om hva han syntes, så sa han at han visste ikke. Han så på dua automatisk og ikke gjennom siktet og var derfor vanskelig å si om det hadde noe effekt. Hvis du vil ha navnet hans, så kan du få det på PM :-)

 

MEN dette kan jo prøves selv. Stirr på dua og skyt en serie og deretter sikt på dua i neste serie, jeg GARANTERER at det i de fleste tilfellene blir bakskudd når du sikter. Svingene/farten blir ikke riktig i forhold til når blikket henger på dua. Da følger kroppen med. Se video til John Bidwell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en viss peiling på hagleskyting selv. Ikke av norgeseliten kanskje, men vet at jeg skal fokusere på målet og ikke siktet. Har heller ingen tro på redring. Reagerte bare på utsagnet om at mange av de gode filte vekk framsiktet.

 

Tore Brovold har såvidt jeg kan se et rødt "fiberoptisk" siktekorn på børsa si. Vincent Hancook har også sikte på børsa såvidt jeg kan se av bilder og video. Og om de ville ha det vekk, så tror jeg de hadde skrudd det av istedet for å gå på med fil. :wink:

 

brovold960_1218872220.jpg

 

Selv har jeg skrudd av siktekornet og limt på et easyhit til noen hundre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det blir som aimpoint. Det gjør det enklere å skyte. Spesielt ved hurtige skudd. Det var grunnen til at forsvaret satset på dette. Lettere og raskere å få personell opp på et akseptabelt nivå.

 

Hvis han vil bruke noen skudd til å lære seg/venne seg til Redringen, så tror jeg han trenger færre enn 600 skudd. Han må skyte med foranhold, men det er det mange som gjør alikevel.

 

Det er ikke alle som har muligheten til å dra på banen 1-2 ganger i uka. Her gjelder jo også regelen om at mesteparten av treningen kan gjøres hjemme, tørt. Hovedsaker er at han treffer, og har tillitt til seg selv som skytter. Det vil også gjøre at du treffer bedre.

 

6000,- er vel det samme som et bra kikkertsikte, og det er de fleste villige til å betale. Jakt er en hobby, og da bruker mann litt penger på å gjøre hobbyen sin bedre :oops: Hadd vi ikke gjort det hadde alle hatt en Baikal hagle, og en billig Remington rifle. De gjør jobben mer enn godt nok. Det er vel viktigere hva du putter i våpenet :wink: For smeller, det gjør alle våpen som er i teknisk stand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...