Jump to content

En rifle til alt = 6,5x55mm? :)


Shaug

Recommended Posts

Hei!

 

Vil ha meg en rifle som jeg kan bruke til rype, hare, rev, skogsfugl, rådyr, hjort.

Har ikke planer om å skyte noe større enn hjort, og riflen vil nok bli brukt mest til skogsfugl, rev og kanskje en og annen rype.

Jeg vil ha en flattskytende rifle, så jeg slipper å ta så mye hensyn til fall..

 

Er 6,5 veien å gå her? Eller finnes det andre spennende kaliber til altmuligvilt?

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, disse trådene har det vært mange av opp gjennom årene :)

 

Mitt valg hadde falt på 260Remington. Hvorfor? JO- fordi jeg har lyst på en sånn..og så går den i en kort kasse slik at rifla blir litt mindre og lettere.

 

Men seksogenhalven er minst like anvendelig om ikke mer, pga bedre tilgang på ferdigammo og større utvalg i rifler i butikken.

 

Det er utrolig masse rart å velge i av 6,5 til 7mm og det aller meste, feks 7x57 er yppelig til det du beskriver..

Link to comment
Share on other sites

Har du planer om hjort, skal du i hvert fall ikke ha noe mindre enn 6,5x55, for da bryter du loven.

 

Gå for det kaliberet du. Stort utvalg og rimelig ammunisjon i forhold til mange andre, og rekylen er mer behagelig.

 

Alternativ, om du ikke vil ha grove greier i magasinet, er .260 Rem .270 Win, 7-08 mm, .308 og .30-06. og muligens et par til. De tre førstnevnte er dyrere å skyte med enn 6,5x55, og utvalget i butikkhyllene er heller ikke så bra som til denne.

 

.308 og .30-06 er vel de mest reelle alternativene om du ikke lader selv, for å få det rimelig med ammunisjon.

 

Ikke tenk så mye på "flattskytende". Om kula detter 10 eller 15 cm fra 100 til 200 meter, har ikke store praktiske betydningen. Er man klar over kulefallet, koster det ikke akkurat kalorier å heve løpet bittelitt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Når jeg tenker meg godt om, så er det nok rype og skogsfugl den vil bli brukt mest til.. Og jeg tenker da helmantel. Er 6,5mm dumt å kjøpe dersom man har som formål å skyte fugl?

 

Jeg er en fuglejeger, og jakter sjelden noe større, men når jeg først kjøper meg en rifle vil jeg ha muligheten til å skyte større ting, som feks hjort.

Link to comment
Share on other sites

Til ditt bruk vil jeg si at kaliber 6,5x55 er perfekt. En 308w vil også dekke behovet ditt, hvis den rifla du vil kjøpe ikke leveres i 6,5. Da har du ei rifle du kan bruke til alt. Helmantel i disse kalibrene er fine å bruke på fugl. De er heller ikke så vare for vind, som en del mindre kaliber. God tilgang på amunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Jeg må som vanlig sammenligne med bilverdenen...

 

Alle voksne karer med respekt for seg selv burde hatt en real småviltrifle i .222 eller .223, før alvoret tar overhånd, og 6,5x55'en havner i våpenskapet, slik som at alle voksne karer med respekt for seg selv har hatt en Golf GTI (helst type 1)(liten og rask, som småttiskalibrene), før alvoret tok overhånd og Passat stasjonsvogna står i garasjen (altså 6,5x55)!

 

Men, det finnes jo de som er fornuftige fra dag èn og, og kjøper "Passaten", og det er jo det lureste når alt kommer til alt... :wink:

 

Og bruk helmantel på fugl. Rypesuppe er nevnt. Det får man visst fort med vanlig blyspiss og. Spesielt med de små kalibrene. Er man heldig, får man kanskje en liten smak av halefjær med rett treff med .223 og blyspiss i nesten 1 000 m/s (feks Norma oryx - 950 m/s)..

 

Edit: Siterer meg selv, da det var et tema lenger opp:

Ikke tenk så mye på "flattskytende". Om kula detter 10 eller 15 cm fra 100 til 200 meter, har ikke store praktiske betydningen. Er man klar over kulefallet, koster det ikke akkurat kalorier å heve løpet bittelitt. :wink:

 

Sjekket litt på Norma sin hjemmeside: En 6,5x55 Norma Jaktmatch faller 13,4 cm fra 100 til 200 meter ved innskyting på 100 meter. En .308 Jaktmatch faller 13,9 cm. Forskjell på 300 meter er hhv 47,8 og 49,4 cm (til sammenligning har .220 Swift 5,6 og 25,3 cm med 50 grs blyspiss - da snakker vi flattskytende).

 

Med fare for å gjenta meg selv; ikke tenk på flattskytende. Det gjelder nok mer på de ekstreme holdene.

Link to comment
Share on other sites

Til ett og annet småvilt ( rype etc) på jakt etter større vilt fra rev og oppover så er sikkert også 308win greit.

Men ettersom jeg leser mer her i tråden så tror ikke jeg trådstarter et tjent med noe mer enn seksogenhalven,da det i all hovedsak er småviltjakt som bedrives.

 

Til ren fuglejakt ( + hare/rev) så tror jeg at jeg hadde gått for ei lita og snerten 22hornet etc. Personlig så liker jeg ikke 223Rem...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jo, altså.. Jeg er i hovedsak støkkjeger, og jakter stort sett med hagle.. Men når jeg en sjelden gang blir invitert med på hjortejakt (1gang i året??) og når jeg en sjelden gang drar på revejakt (2-3ganer i året) og når jeg drar på toppjakt (2-4ganger i året).. Så føler jeg ikke at de gangene forsvarer innkjøp av tre forskjellige rifler og kaliber. Så da vil jeg ha noe som kan brukes til alt :) jeg er jo tross alt en fattig og gjerrig sunnmøring :)

 

Men for å si det på en annen måte da.. Hvilket kaliber er best til rypejakt og toppjakt, men som kan brukes til større dyr som rådyr etc? En annen mulighet når det gjelder hjortejakt er jo bare å låne 30.06en til en i familien, så kan jeg heller kjøpe et mer egnet toppjaktkaliber.

 

Hva anbefaler folket? :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Shaug. Kjøp den rifla du selv føler for.Jeg var i tilnærmet samme situasjon som deg, der rifla først og fremst skulle brukes til rev og rådyr.Vurderte 223 lenge men så kom tanken snikende,tenk om det en gang blir elg eller reinsjakt,ja da må jeg ha en rifle til. Så ikke helt poenget med to rifler da en gjør jobben så jeg gikk for 6,5x55 og angrer ikke.Det kan jo være at jeg kjøper flere rifler i løpet av mitt liv men pr dags dato så holder det lenge med en. Jakter stort sett med hagle så jeg prioriterer heller en hagle ekstra enn en rifle.Dette er min mening da og du kommer nok til å få mange innspill,men valget tror jeg du selv må stå for.Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 22 magnum, 223, 308, 30-06 og 35 Whelen (samt salongen da). Jeg sitter igjen med 35 Whelen til storvilt, og sikler fælt på å få meg en 6,5x55 til småvilt. Kanskje litt mer lysten på 243 Win, men verdien av å ha den som backuprifle til storviltjakt er større enn lysta på en 243. Skal heller ikke se bort ifra at den kan bli førstebørsa på rådyr og hjort også... Glem alle forslag om å kjøpe to rifler - da bruker du heller penga på bedre optikk og ei ekstra kasse ammo!

Link to comment
Share on other sites

Med .30 kaliber er muligheten for lovlige blyfrikuler til storvilt til stede.

.308 en er vel også bedre egnet ved lyddempermontering da løpet kan kappes uten større hastighetstap. 6,5 ligger jo ikke langt over kravet med normale løpslengder.( har vel ikke noen betydning i praksis, men om en vil være på riktig side av loven osv)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 6,5 som jeg aldri bruker lengre. Kjøpte den som en allround sak, men da jeg fant ut at en 223 til småvilt og en 30-06 til storvilt var bedre for meg, 30-06 er bedre til villsvin også som jeg har fått sansen for å jakte.

 

Hvor ofte bruker jeg storvilt riflen i forhold til småvilt riflen... svært sjeldent, en tur på hjort i Norge og en tur til Sverige på villsvin per år... Så min Browning X-Bolt i 223 som har en kort kasse, lett som en salong og skyter som en drøm, er lett å ta med. Dermed bærer jeg med børsen oftere og får mere vilt, enn å drasse med den gamle 6,5 som da er tyngre, samt bråker JÆ/&¤ mye mere, jeg bruker 223 på alt fra Rådyr og nedover, super på fugl og toppjakt er den og.

Jeg har kuttet ut ideen om ett våpen til alt, dermed har jeg en rifle til hvert formål, samt en hagle til støkkjakten, drilling ideen er sikkert grei den men jeg synes mitt flervåpensystem funker bedre for meg.

 

For all del om du har bestemt deg for kun en rifle er 6,5 helt grei den, om du HAR tilgang på storvilt jakt er det vel ingenting i veien for å gå for den. Men om du IKKE har tilgang nå er det liten vits i å tenke at muligens om anledningen byr seg skal jeg jakte storvilt. Da ville nok jeg heller invistert i en småviltrifle, og heller revurdert en til om det begynner å by seg på storviltjakt etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er heilt perfekt til ditt bruk :) Eg kjenner folk som skyter rundt 30 hjort i året med 6,5 og ca. 5-6 elger i året med 6,5 så at 6,5 så vidt holder til rådyr er vell å overdrive litt. Og om du bruker heilmantel på fugl og hare så sitter du igjen med ein fin porsjon middag som det ikkje blir suppe av, men viss du derimot bruker V-max så blir det en annen sak :smile:

Link to comment
Share on other sites

Skal den en sjelden gang brukes på hjort, er 6,5 greit nok. Om du kun skal skyte småvilt, så ville jeg ha valgt et annet kaliber. Men det er kun min mening. Du får nok mange forskjellige svar her:)

 

Men kva skal ein stakkar velga da salongrifle er for svakt 22 magnum skal vistnok ha for daarlig presisjon, 22 hornet er iverfall umulig og faa til og gaa, 222 rem og 223 rem sprenger vistnok viltet 243 har ogsaa ett litt frynsete rykte med hensyn til presisjon i tileg kan noen av desse kalibra vaere litt vanskelige og faa ammo til saa kanskje det er like greit med 6.5 den har joo ett godt rykte med hensyn til presisjon, sprenger ikke viltet og den ammoen faar du overalt i norge iverfall

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange gode svar her. Og noen litt mindre gode. At 6,5x55 så vidt fungerer til å felle rådyr er vel av det morsomme slaget. 6,5x55 er et helt ypperlig kaliber, hvertfall til førstegangskjøpere. Rimelig og god tilgang på bra ammo, snill rekyl, og en kan jakte alt vilt i Norges land med det. Det perfekte allroundkaliber, etter min mening :)

Link to comment
Share on other sites

Er langt fra ekspert på dette, og kjøpte som du skal, ei rifle til alt. Jeg gikk for .308 av den enkle grunn at dersom du kapper, har du lettere for å holde storviltkravet enn med 6,5x55. I tillegg tåler .308 kapping bedre pga. mer hurtigbrennende krutt og følgende kortere hylse ( :?: ). Kulebaneforskjellen er uten betydning til normal jakt, og med demper er ikke rekylen noe å snakke om. Ammoen er forhåldsvis billig, og i tillegg fortalte børsemakeren at pipa tåler flere skudd med .308 enn med 6,5x55. Er kjempefornøyd så langt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...