Jump to content

Løpsbytte - må det være komplisert?


NilsErik

Recommended Posts

Systemrifler begynner å bli ganske vanlig - men hvor komplisert er det egentlig å bytte løp i ei vanlig rifle?

Jeg tenker da på bytte mellom løp/kalibre som benytter samme låskasse/hylse, men har ulik kulediameter?

 

Hva skal til for å gjøre noe slikt?

F.eks. bytte mellom .308W og .338 Federal?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger strengt tatt ikke mer enn ei "løpsskrustikke" og en "låskassenøkkel" for å gjøre dette. Men for prisen av stikke og nøkkel får du nesten kjøpt og tilpasset ei Heen's muffe eller tilsvarende. Da kan du bytte løp uten verktøy. Jeg har et slikt system på min Sako 85 og bytter løp mellom 6,5x55 og 9,3x62 på 45 sekunder uten bruk av verktøy. Fungerer helt glimrende! Jeg har ingen nullpunktforflytning i det hele tatt og tilfeldighetene ville ha det slik at 6,5 pipa og 9,3 pipa bare skiller 2 knepp sideveis, så jeg bruker samme kikkert og skrur bare 2 knepp sideveis mellom løpene.

 

Jeg hadde Blaser R93 tidligere og mener "systemrifla" jeg har nå er bedre på alle mulige måter for MEG i alle fall. Det var Rafdal våpen (Albert Rafdal) som laget systemet på min Sako og totalprisen for løpsmuffe, tilpassing av mitt eksisterende SS løp i 6,5 og ny Lothar Walter SS pipe i 9,3 kostet ikke mer enn ei pipe til en Blaser R93. Jeg har tenkt å få tilpasset et løp i en eller annen kaliber .22 variant også etterhvert og dette vil da koste meg ca kr 5000,- komplett fra Rafdal.

 

Noe å tenke på i alle fall....

Link to comment
Share on other sites

På den rifla du har går det på 2500.- ved oppstart om du vil benytte den pipa du har.

For denne summen får du da tilpasset moffe og det gamle løpet dit tilpasset i denne igjen. Etter dette er det std løpspris når du vil ha flere, altså ikke noe tilegg for løp i moffa.

Vil du ha tilpasset løp du har kjøpt privat koster dette 1500.- Dette kan da være løpe av hvilket merke eller fabrikat som helst.

 

Men som nevnt over kan dette også gjøres uten moffe. Jeg har børse hos Rafdal nå for oppbygging og denne får løpsbytte uten moffe. Ei anna børse sendes dit etter jakta for moffetilpass og to piper, da i 358 win og 308.

Jeg har brukt systemet tidligere og er svært fornøyd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Systemrifler begynner å bli ganske vanlig - men hvor komplisert er det egentlig å bytte løp i ei vanlig rifle?

Jeg tenker da på bytte mellom løp/kalibre som benytter samme låskasse/hylse, men har ulik kulediameter?

Hvis du er fersk på området, og vil ikke håndtere noen tekniske problemstillinger, så sats heler på en rifle konstruert med tanke på LETT løpsbytte ( Sauer 202, Rosler, SHR, ..... ).

 

Det lar seg gjøre i Sako/Tikka, men krever litt mer jobb og utstyr.

Enda verre er det med rifler uten fast rekylklakk.

Link to comment
Share on other sites

Det lar seg gjøre i Sako/Tikka, men krever litt mer jobb og utstyr.

Enda verre er det med rifler uten fast rekylklakk.

 

Egentlig ikke. Det er enkle løsninger på å holde rekylklakken på plass. Enten ved et spor i låskasse holder tvinga, eller rett og slett et lite hull med en styrepinne boret inn gjennom rekylklakk og i kassa, gjerne gjenget for en lite unbrako settskrue. Eller ganske enkelt stramme til å løsne og flytte, to-tre ganger så treffer du overettmerket du har risset inn(mye brukt av meg da jeg ikke gidder å dille) Ikke hokus pokus i det hele tatt. mao. Du kan si det sånn; Bytte løp 1 gang i uka; Sauer 202. R93 etc. 3-4 ganger på sesongen; Spiller liten rolle hva slags system. Om det tar 10 min, hva så...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en remington 700 og har løp i 260 Rem, 22-243 Middlestead og 358 win. En Leupold qr montasje og tre kikkerter. Jeg bytter etter behov i sesongen, dvs. Elgjakt, jaktfelt, eller hva det enn jeg har behov for. Bruker samme stokk og hånd drar pipene. Av god gammel vane blir det en tur på skytebanen for å kontrollere treffpunkt. Har aldri vært ute av kurs etter bytte løp og kikkert men føler likevel tryggheten med å teste hver gang. Med disse kalibrene jeg bruker sier det seg selv at jeg ikke kan forvente samme treffpunkt med samme kikkert. Det er tross alt et hastighetsområde som spenner fra 700- 1450ms i v0. Innrømmer at det til tider kan oppleves som slitsomt, men er moro med litt prosjekter :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har orginal løs rekylklakk på min remington, stokken er beddet og jeg legger mekanismen i stokken med det nye løpet. Monterer skjefteskruene sånn passe løst og fester løpet i skrustikka med aluminiumskjefter fra biltema for å unngå ekstragravyre på pipa, så drar jeg til bare sånn passe med håndmakt. Deretter skrur jeg til skjefteskruene med håndmakt. Her kan jeg poengtere at jeg har løpsskrustikke og låsekassenøkkel slik at jeg kan dra til det momentet jeg måtte ønske. Testing over tid med stort moment, eller hånd dratt moment har vist seg at rent presisjonsmessig eller variabel treffpunkt med ulikt moment ikke eksisterer (på mine piper). Her kan det være forskjeller fra våpen til våpen. Det er kanskje viktigere her i denne sammenheng at pipe/låskasse er så liniær som mulig. det vil med andre ord si at låsekassen er rettet opp med dreiebenk og måleur og at pipa er rettet etter samme prosedyrer sammen med bolt face lapping,,, Slikt kan man lese om bl.a. her: http://www.rifle-accuracy-reports.com/A ... ction.html

Men spør du meg mellom linjene er dette aktuelt for de som er misfornøyd med tre skuddsgrupper på 20 mm.

Kan nevne i samme slengen at jeg forsket litt på 22-243 pipa mi som er 27 tommer langt og tykt som et middels bofors rør, altså alt for mye å bære på i skogen. Jeg har fundert på hvorfor alle avtrappende mauserpipene som jeg har vært borti leverer stort sett meget hyggelig presisjon. Pipesvingning er oftest årsak til dårlig presisjon og min teori var enkelt hentet fra flaggstangprinsippet. Jeg dreide ned pipa og kopierte nærmest et avtrappet mauserløp, fjernet nesten 2 kg overflødig stål, testet samme ladning før og etter og har uendret presisjon, ei Berger 30 gr. kule med 1450 ms. i utgang og leverer tre skudds grupper runt 10 mm. Ingen konklusjon men morsomt prosjekt og jeg benytter løpet mer nå til jakt enn før :roll: er forresten litt makabert å bruke denne på kråka 8)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nei vi skal ikke kaste oss ut i den diskusjonen, er bare litt moro å forske litt, men jeg har mange tynne piper med og uten trykkpunkt fremme i stokken som leverer under 20 mm spredning

blaserd99group.jpg

 

Hvis lykken står meg bi nå skal det komme opp bilde av ei femskudds gruppe skutt med min Blaser drilling fem skudd på under minuttet, det er ikke noe heavy varmint pipe i denne drillingen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg benytter løpet mer nå til jakt enn før :roll: er forresten litt makabert å bruke denne på kråka 8)

 

Det er skikkelig makabert! Stakkars, stakkars løp. ;) Hvor lenge holder pipa, mon tro? Jeg har brukt en del 35 gr V-max i .22-250. Det er gøy å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Grim, for å vise bilder direkte i tråden må du kopiere bildeadressen og lime den inn mellom de to blaserd99group.jpg

 

PS. Forhåndsvisning er en grei sak hvis man er usikker. Da kan man teste og se om det blir riktig før man poster - selv om det er mulig å endre etterpå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se der ja, takk skal du ha :D Som en digresjon til løpstykkelser og hundrevis av teorier hva som skaper presisjon

blir jeg overrasket når en Blaser drilling leverer varene på denne måten. Riflekaliberet er 30 R Blaser, jeg har skutt Rws evolution fabrikk, Barnes tsx, barnes banded solid og den gruppa som er avbildet er med Berger 125 HP med utgang 990 ms som blir rev dødaren i år. Presisjonen er stort sett den samme med alle ladningene og kan presisere at det ikke er ei flaksegruppe. Har en teori om at Blasers løsning med montasje festet direkte i pipa ikke er så dumt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nei, det trenger ikke være vanskelig. Mange klarer seg med håndmakt. Jeg liker å dra til litt, men har pakka vekk pipestikkeverktøyet etter at Ole Netland viste meg dette utmerkede verktøyet fra Biltema. Har ikke brukt noe annet på et par år. Nå klarer jeg lett å skifte pipe på få minutter, uten å engang løsne kikkerten, og som regel er det fra null til et par-tre klikk å justere sideveis.

20-320_m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den universalåpner har sine klare begrensninger (har vridd i stykker en to-tre stykker), men de er likevel klart fine må ha verktøy (har alltid to i ok stand liggende).

 

Løp får en garantert ikke av (ikke uten at de har vært løst på før), men en kan få overført saftig mye mer krefter en ved vanlig handemakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil det si at hvis man fikler med løpsbytte selv, så er sjangsen for at det løsner litt av seg selv tilstedet, og man må kontrollere etter hver gang våpenet har vært i bruk?

 

 

Svaret er sikkert ja og nei.

Jeg har hatt system med og uten moffe og aldri opplevd at dette har løsnet. Jeg har dog alltid brukt litt mer en kun håndkraft, på moffesystem også. Er en ikke nøye med tiltrekking vil jeg tro, les tro, at det kan løsne en sjelden gang.

 

Har kjøpt inn ny nøkkel og stikke fra Sinclair nå

Tok 7 dager fra bestilling til det lå i kassa, 7 dager, fra USA :D

normal_SAM_0310.JPG

 

Betalte ca 825 kr til Sinclair med Visa når jeg bestilte, og 260 kr til post og toll når jeg løste ut pakka.

Link to comment
Share on other sites

til dere med heen-moffe eller tilsvarende!

får dere gode samlinger med dette systemet? har hørt litt av hvert om dette men vurderer sterkt å få dette på en sako jeg har! hadde vert artig med et part tre løp i feks 243, 308 og 358! jeg vil i allefall med 243w løpet gjerne ha litt god presisjon!

Link to comment
Share on other sites

Har en rustfri Sako 75 med 3 løp, 260 Rem, 308 Win og 338 Federal. Ingen muffe, bare skrur ut det ene løpet og inn neste. Bruker løpsklemme og en stor fastnøkkel, og setter bare til så vidt mer en håndstramming. Bruker samme kikkert til alle, og må skyte inn etter løpsbytte. Men selv om jeg tar av kikkerten når jeg skifter løp, er jeg alltid i det svarte på 100 meter skiva etter bytte. 260 løpet skyter 3 skudds samlinger omkring 10mm og 308 løpet omkring 20mm (har ikke gjort noe for å prøve å få det bedre). 338 løpet har jeg ikke målt samlingene til, men i alle fall ikke over 30mm.

Link to comment
Share on other sites

til dere med heen-moffe eller tilsvarende!

får dere gode samlinger med dette systemet? har hørt litt av hvert om dette men vurderer sterkt å få dette på en sako jeg har! hadde vert artig med et part tre løp i feks 243, 308 og 358! jeg vil i allefall med 243w løpet gjerne ha litt god presisjon!

 

 

Jeg har aldri opplevd at dette ikke har holdt topp presisjon, jeg har ikke hørt om det heller.

Bare å "gønne" på :mrgreen:

 

Rolf har et poeng over. Det er 0 problem å få til ok løpsskifte uten moffe. Har jeg litt flaks så kommer mitt siste prosjekt tilbake med 4 piper og ikke 2 som planlagt, da uten moffe.

 

Mitt største argument for å gå for moffesystemet kommer først til sin rett når man skal opp i antall piper. Her står man da mer eller mindre fullstendig fritt til å handle fra Dubai, Madegaskar eller fra Eilert oppi åsen. Siden pipa skal dreies ned og gjenges for moffa, passer så og si alt av fabrikat, og man kan gjøre svært gode handler.

Link to comment
Share on other sites

hvor små samlinger klarer dere å få med et slikt moffe-system? er litt interresert i at børsa går relativt godt sjøl om det er løpsbyttesystem! jada har tenkt tanken på blaser etc men det er så forbanna kjedelig..... alle andre har det jo ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...