Jump to content

Har ny pistol-hadde ny pistol


Delta.308

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en ny cz 75 shadow og ett par undre sellier & bellot (Fmj 9x19mm) igår. Dro ut på skyebanen idag å pistolen er som en drøm. Har skutt ca 150 skudd og det utrolige skjer, først hører vi at skuddet går av, men bare en fisj lyd. Så jeg truddet dette var kun en klikk skudd, lader på nytt. Skuddet går av og sliden låser seg i bakre stilling. Og kiler seg fast på ett eller anna vis, etter en time ca så får jeg plukka den fra hverandre og ser det at pipa/løpet har bula på midten!!! Fuck, ringer til forhandleren og ting vil mest sannsynlig ordne seg i form av ny pistol. Men hvordan kan dette skje? Jeg har skutt med samme ammo type som cz tester pistolene før dem sender dem fra tjekkia. Jeg har deffenitivt ikke hatt pistolen i sand eller noe anna drit som kan ha kommet i løpet. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Enig med to siste. Det første skuddet var sannsynligvis kruttløst. Neste patron fikk jobben med å skyve to kuler gjennom løpet, noe som skjelden går bra. Dette er en situasjon som er mer vanlig med revolver og hjemmeladd ammo.

 

I etterpåklokskapens navn så er det som regel en god ide å stoppe, tømme og sjekke løpet hvis man opplever fravær av rekyl og smell.

 

Det er ikke ofte at slike ting skjer med fabrikkammo, så dette kan vel kalles maks uflaks.

Link to comment
Share on other sites

Fordi der var en feil på amoen (kan skje med all amo), at det ble skutt ett skudd til (som ødela pipa) er i prinsippet brukerfeil.

 

Om amoen var levert av samme butikk som solgte våpenet, er de likevel ikke pliktige til å betale følgeskader for amoen (en har kun rett til å få byttet amoen, eller få igjen pengene for den).

 

På den annen side, nytt løp koster ikke all verden. Så om butikken er svært snill, kan de bytte løpet eller om de er enda snillere, bytte hele våpenet for å spare tid for kunden (men da går de mye lenger enn hva kjøpsloven krever).

 

Butikken du har handlet av er tydeligvis svært så velvilligt innstilt (gull verdt når en roter det til). Og etter min mening er du heldig.

 

Skyter en og det låter rart når en trekker av. bør en absolutt sjekke om løpet er tomt før en fyrer av flere skudd. Lærte du ikke de på sikkerhetskurset?

(Ok skyter en fort er det vanskelig å rekke å reagere, men man sitter alltid selv med ansvaret).

Link to comment
Share on other sites

Så i værste fall så kan jeg ende opp med å kjøpe nytt løp selv i følge kjøpsloven?

 

Jeg jobber i forsvaret så har ikke det "sivile" sikkerhetskurset, men jeg har skutt ganske mange skudd i løpet av min karriere og aldri hørt eller vært borte i noe lignende selv. Så det var ikke akkurat i tankene der og da.

Link to comment
Share on other sites

-Brukerfeil ved at nytt ladegrep ble tatt og nytt skudd avfyrt tross "mistenkelig" lyd. C&B 9x19 er noe av det billigste vi finner av treningsammo (1,60 pr skudd?), så spørs det da hva vi skal forvente av feilprosenter i produksjonen i forhold til ammo vi syns er for dyr? Det ville vært verre om det var overladning i patronen!!

Link to comment
Share on other sites

Fordi der var en feil på amoen (kan skje med all amo), at det ble skutt ett skudd til (som ødela pipa) er i prinsippet brukerfeil.

Brukerfeil? Hvordan kan du hevde det? Han har brukt fabrikkammo! Situasjonen ville aldri oppstått hvis ikke ammoen hadde feilfunksjonert... Samt at han antagelig ville kunne skadet pipa når han skulle fått ut prosjektilet som hadde satt seg fast.. Ikke sikkert, men heller ikke usannsynlig.

 

Om amoen var levert av samme butikk som solgte våpenet, er de likevel ikke pliktige til å betale følgeskader for amoen (en har kun rett til å få byttet amoen, eller få igjen pengene for den).

Forhandleren skal være glad han ikke fikk en løpsspreng å hanskes med.

 

På den annen side, nytt løp koster ikke all verden. Så om butikken er svært snill, kan de bytte løpet eller om de er enda snillere, bytte hele våpenet for å spare tid for kunden (men da går de mye lenger enn hva kjøpsloven krever).

 

Butikken du har handlet av er tydeligvis svært så velvilligt innstilt (gull verdt når en roter det til).

Og etter min mening er du heldig.

Etter min mening er forhandleren heldig mtp ikke løpsspreng

 

Skyter en og det låter rart når en trekker av. bør en absolutt sjekke om løpet er tomt før en fyrer av flere skudd. Lærte du ikke de på sikkerhetskurset?

(Ok skyter en fort er det vanskelig å rekke å reagere, men man sitter alltid selv med ansvaret).

Ved hurtig ildgiving kan man tolke dette som en klikkpatron. Er selv forsvarsmann og skyter nesten utelukkende praktisk skyting. Ved en klikkpatron utbedrer jeg ved å ta laldegrep og fortsette ildgiving. Mulig du driver med andre ting, hva vet jeg.
Link to comment
Share on other sites

Hehe ja maks uflaks og en litta dose uvitenhet da. jeg skulle ha sjekket løpet, men jeg trudde jeg kunne stole såppas på, fabrikk ammo. Men da har jeg lært noe av det også.

Tro kan man gjøre i kirka.

Feil på patron, kule i løpet, det er ammofabrikkens feil å kan ikke betraktes som noe annet.

Men det skytes et skudd med kule i løpet, (etter klikk-patron) det kan sannsynligvis betraktes som brukerfeil der skytteren burde stoppa opp, tenkt, å sjekka at løpet var fritt for fremmedlegemer.

 

Om du får ny pistol er det fint for deg :) (jeg vet ikke om du får det. Det kommer sikkert an på hvem som avgjør det)

Uansett kan du jo se det positive at du selv ikke ble fysisk skadd av dette :)

Link to comment
Share on other sites

-Brukerfeil ved at nytt ladegrep ble tatt og nytt skudd avfyrt tross "mistenkelig" lyd. C&B 9x19 er noe av det billigste vi finner av treningsammo (1,60 pr skudd?), så spørs det da hva vi skal forvente av feilprosenter i produksjonen i forhold til ammo vi syns er for dyr? Det ville vært verre om det var overladning i patronen!!

 

Okay. Du klarer å provosere meg.

Pkt. 1: Du er forhandler, således er det jo ikke rart at du forsøker å forklare dette som en brukerfeil.

 

Pkt. 2: Så ved at man kjøper "billig ammunisjon" så må man forvente at den ikke fungerer? Du slipper å ha meg som kunde med den holdningen der i alle fall!

 

Situasjonen oppstår som en følge av at fabrikkprodusert ammunisjon ikke fungerer iht hva som er hensikten. Skytter har ikke gjort noe aktivt som forringer ammunisjonen, ergo er det ammoen som er årsaken til dette. Ikke skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Og du provoserer meg. :wink:

 

At den ansvarlige for at amoen ikke fungerte som den skull er amofabrikkens er klart, men en kule i løpet ødelegger ikke noe våpen jeg vet om. Å ta ladegrep, og avfyre nytt skudd etter at noe rart har skjedd med smell og rekyl uten å sjekke om pipa er tom er og blir skytterens ansvar.

 

Og jeg er ikke i butikk, jeg er hjemmelader og vill kun at rett skal være rett.

 

Med mindre dette var skyting i strid (noe det ikke skal ha vært med sivilt våpen), er det ingenting som vi i norge skyter som ikke fordrer at man sjekker våpenet før neste skudd ved trening og konkurranse med sivile våpen. Om man velger å bortse fra dette, er det som alltid på eget ansvar.

 

Punkt 2: Fabrikk amo skal fungere, men ansvaret stopper ved amoens kostnad. Følgeskader er kjøpers risiko.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikk amo skal fungere, men ansvaret stopper ved amoens kostnad. Følgeskader er kjøpers risiko.

Nei.

Forbrukekjøpsloven § 34 første ledd:

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

Kan f.eks. være svært så aktuelt hvis fabrikken hadde i vært ekstra spandabel med kruttet i en patron, og skytteren ikke hadde anledning til å avverge skaden.

 

 

At den ansvarlige for at amoen ikke fungerte som den skull er amofabrikkens er klart, men en kule i løpet ødelegger ikke noe våpen jeg vet om. Å ta ladegrep, og avfyre nytt skudd etter at noe rart har skjedd med smell og rekyl uten å sjekke om pipa er tom er og blir skytterens ansvar.

Tiltredes.

Link to comment
Share on other sites

Ved hurtig ildgiving kan man tolke dette som en klikkpatron. Er selv forsvarsmann og skyter nesten utelukkende praktisk skyting. Ved en klikkpatron utbedrer jeg ved å ta laldegrep og fortsette ildgiving. Mulig du driver med andre ting, hva vet jeg.

Å akkurat denne saka viser vel at "å ta ladegrep og fortsette ildgiving" når noe "rart" skjer kan ta knekken på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo ett av ildhåndgrepa som sitter i ryggmargen etter førstegangstjenesten: Klikk=Slag på magasinbunnen, ladegrep og nytt avtrekk.

Er klar over at det i nevnte tilfelle ikke er det lureste å gjøre, men sånn er det. Opplevde det samme med min Tanfoglio under et praktisk stevne på Eplerød. Trudde det var klikk og prøvde å ta nytt ladegrep. Det lyktes (heldigvis) ikke, da friflukta er så kort på våpenet mitt at kula satt i bommene og hadde ikke forlatt hylsa helt. (nulladning) Poenget mitt er at rolige baneskytingsforhold er en ting, skyting under stress er noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

I Praktisk Skyting terper vi på: Klikk = Magasin ut - to drag i sleiden for å tømme - magasin i - et drag i sleiden for å kamre.

Så skyter man videre!

Men også da kan slikt som dette skje, og har da gjort det fra tid til annen.

 

Å inspisere løpet under gjennomføringen av en Praktisk Stage er desverre nesten ikke mulig

med sikkerhetsvinkler og øvrig sikkerhet tatt i betraktning, slik jeg ser det.

Da må man heller bryte Stagen og sjekke våpenet i Safety Area.

Og det å bryte en Stage er det jo ikke så mange som ønsker.

Mulig folk derfor gambler og tar sjansen på at der ikke sitter ei kule i løpet, men går ut fra at det var et reint klikk.

 

Sier ikke at det var tilfelle for trådstarter, dette var kun ment som noen generelle betraktninger rundt temaet!

Link to comment
Share on other sites

Å inspisere løpet under gjennomføringen av en Praktisk Stage er desverre nesten ikke mulig

med sikkerhetsvinkler og øvrig sikkerhet tatt i betraktning, slik jeg ser det.

Da må man heller bryte Stagen og sjekke våpenet i Safety Area.

Og det å bryte en Stage er det jo ikke så mange som ønsker.

Mulig folk derfor gambler og tar sjansen på at der ikke sitter ei kule i løpet, men går ut fra at det var et reint klikk.

Satser man på at det kun var en klikk og tar ladegrep å fortsetter å skyte så tar man også en mer eller mindre overveid (og kansje kalkulert) risiko for at man kan oppleve løpsspreng dersom man har hatt en patron med for lite eller ingen krutt i og kula sitter igjen i pipa.

For det er jo det man egentlig gjør. (?)

Link to comment
Share on other sites

Det er en god grunn til at mange ammunisjonsprodusenter skriver en liten advarselstekst på ammunisjonseskene sine, som beskriver hvordan man skal håndtere et skudd med uvanlig rekyl eller smell.

 

Personlig blir jeg ganske provosert av alle som tror at de kan gjemme seg bak kjøpsloven når de har latt vær å lære seg grunnleggende ting om våpen/ammunisjons funksjon, men det er vel et resultat av tiden vi lever i :lol::roll:

Link to comment
Share on other sites

Som praktiskskytter ville jeg bare racket og fortsatt skytingen. Er ikke sikker på om jeg egentlig hadde oppdaget at noe var galt engang, med alt adrenalinet osv... - Og om det hadde gått til helvete kunne jeg bare skylde meg selv... Skyter da ikke med fabrikkammo. :P

 

Selv om man ikke har krav på kompensasjon fra leverandør, er det jo en hyggelig gest. :-)

Link to comment
Share on other sites

Var akkurat sånn JegerBomx4 beskriver det jeg også mente, Høggern!

Det er selvsagt en kalkulert risiko, da minst 99% av alle klikk man opplever ikke resulterer i kule fast i løpet.

Skulle man støte på den siste 1% så har man kun seg selv å takke.

Jeg hadde aldri forsøkt å klandre noen andre enn meg selv for en slik tabbe,

men i "the heat of the moment" er det slikt man er opplært til å gjøre det i Praktisk.

Så da går det som regel av seg selv.

Man kjører jo omtrent på autopilot og adrenalin de sekundene en Stage tar!

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Satser man på at det kun var en klikk og tar ladegrep å fortsetter å skyte så tar man også en mer eller mindre overveid (og kansje kalkulert) risiko for at man kan oppleve løpsspreng dersom man har hatt en patron med for lite eller ingen krutt i og kula sitter igjen i pipa.

For det er jo det man egentlig gjør. (?)

 

Det er i praksis det man gjør med en tap-rack-bang drill. Uten at jeg har noen statistikk på det så virker det som om de fleste tilfellene man hører om squib loads i autopistol har ikke tennhetta hatt kraft nok til å skyve kula så langt inn i løpet at man klarer å kamre neste skudd 100%.

 

Derimot, i en kontrollert banesituasjon ved skytebenk, er det nok lurt å ta seg tid til å feltstrippe og sjekke løpet ved fravær av rekyl og smell.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har noen statistikk på det så virker det som om de fleste tilfellene man hører om squib loads i autopistol har ikke tennhetta hatt kraft nok til å skyve kula så langt inn i løpet at man klarer å kamre neste skudd 100%.

Det har jeg opplevd i autopistol: klikk, jeg tar sleiden bakover, tomhylsa kommer ut, jeg reagerer på at det er en tomhylse, jeg stopper opp, tenker, hekter opp sleiden bak, tar ut magasinet, stripper pistolen, og i løpet sitter det noe.......

Jeg prøvde for morroskyld å se om det gikk an å kamre en ny patron med kraften av sleiden, det gikk fint. Altså, hadde jeg da kjørt "øyeblikkelighandlingvedklikk" å bare tatt ladegrep å fortsatt å skyte kunne det blitt utrivelig.

 

Forresten vet jeg ikke om det var bittelitt krutt i patronen eller bare tennhetta som greide dytte blykula(det var en ca 100 grs lee kule i 9mmP) et lite stykke inn i riflinga.

Link to comment
Share on other sites

Vi glemmer en viktig forskjell her:

 

først hører vi at skuddet går av, men bare en fisj lyd.

 

Er betydelig forskjell på håndtering av "klikk" (altså ingen antenning hverken av hette eller krutt) og når man hører lyder lik den beskrevet av trådstarter.

 

Nå skyter jeg kun rifle/hagle men prinsippet blir det samme

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg opplevd i autopistol: klikk, jeg tar sleiden bakover, tomhylsa kommer ut, jeg reagerer på at det er en tomhylse, jeg stopper opp, tenker, hekter opp sleiden bak, tar ut magasinet, stripper pistolen, og i løpet sitter det noe.......

Jeg prøvde for morroskyld å se om det gikk an å kamre en ny patron med kraften av sleiden, det gikk fint. Altså, hadde jeg da kjørt "øyeblikkelighandlingvedklikk" å bare tatt ladegrep å fortsatt å skyte kunne det blitt utrivelig.

 

Forresten vet jeg ikke om det var bittelitt krutt i patronen eller bare tennhetta som greide dytte blykula(det var en ca 100 grs lee kule i 9mmP) et lite stykke inn i riflinga.

 

Som sagt har jeg ingen statistikk på det og shit happens.

 

Klarte du å kamre neste patron 100% slik at disconnectoren gikk i lås? Hvis ikke så ville ikke neste skudd gått av uansett.

 

Jeg vil også tro at det er litt lettere å dytte en 100 grains blykule langt nok inn enn en 115-124 grains fmj eller hollowpoint.

Link to comment
Share on other sites

Ja den kamra 100%.

Selvfølgelig er det nok lettere å få en kort blykule langt nok inn i pipa til at neste patron kamrer (som også er en kort patron for kaliberet, som også hjelper til med å la dette skje).

Poenget mitt er at det kan skje at en kule havner i løpet og at man deretter kan klare å kamre patron nr 2 og avfyre den. Og det har tydeligvis skjedd med minst en annen person enn meg her i landet (trådstarter).

Link to comment
Share on other sites

Dette skjedde en del ganger med politiets beredskapsammunisjon, produsert hos Fiocchi. Nå har vi heldigvis byttet leverandør.

 

Som andre har påpekt, det er forskjell på ren klikk og "rar lyd/lite rekyl". Og hvis en "klikk" etterlater en tomhylse i kammeret er det fare på ferde...

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at det skjer,

men heldigvis er det ikke så ofte med tanke på alle de 1000-vis av skuddene som skytes innen Praktisk World Wide.

 

En i klubben klarte å sprenge løpet på sin 1911 for en del år tilbake.

Patron uten krutt som var brukt til mal for å justere inn pressa hadde ved en feil fått satt i tennhette.

Kvelden før et stevne oppdaga han plutselig at han var litt snau for .38Super og ga seg til å lade i en fart.

Dermed ble malen raska med, og havna i pistolen under stevnet.

Og det gikk jo som det måtte i "kampens hete", han fulgte prosedyren man pleier i Praktisk,

og måtte bare konstatere at han hadde hatt enormt flaks som slapp fra det uten ei skramme!

 

Løpet fikk den magen, sleiden like så men ingen fragmenter og løse deler!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en ny cz 75 shadow og ett par undre sellier & bellot (Fmj 9x19mm) igår. Dro ut på skyebanen idag å pistolen er som en drøm. Har skutt ca 150 skudd og det utrolige skjer, først hører vi at skuddet går av, men bare en fisj lyd. Så jeg truddet dette var kun en klikk skudd, lader på nytt. Skuddet går av og sliden låser seg i bakre stilling. Og kiler seg fast på ett eller anna vis, etter en time ca så får jeg plukka den fra hverandre og ser det at pipa/løpet har bula på midten!!! Fuck, ringer til forhandleren og ting vil mest sannsynlig ordne seg i form av ny pistol. Men hvordan kan dette skje? Jeg har skutt med samme ammo type som cz tester pistolene før dem sender dem fra tjekkia. Jeg har deffenitivt ikke hatt pistolen i sand eller noe anna drit som kan ha kommet i løpet. Noen som vet?

En annen ting dere ikke nevner her,som jeg ihvertfall har lært: Smeller det ikke, skal man vente 1min? å se hva som skjer pga etterbrenning :overrasket: . Det kunne faktisk gått mye værre en ei ødelagt pipe :shock: Kunne blitt noen skytterfingre mindre eller litt rart ansikt :oops: . Bra det gikk bra med deg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som HVSJT skriver, det er stor forskjell på klikk og "pfisj" som trådstarter beskriver.

 

Beklager hvis OT, men som praktiskskytter og RO må jeg få påpeke at dersom dette skjer på en stage skal det ikke resultere i autonom "tap-rack-bang" eller lignende. Den "prosedyren" skal følge klikk/FTF, men absolutt ikke om en hører "pfisj" i forkant. Dette skal være gjennomgått under opplæringen (som selv forsvarspersonell, politi og evt andre superbrukere må igjennom før de kan skyte praktisk), da en squib er definert som "unsafe ammunition" i følge regelboka. Der står det og at dersom RO får med seg mistanke om squib skal han stoppe skytter umiddelbart (5.7.6).

 

Selv om en er aldri så langt inne i "sonen" etter at timeren sier beep skal en først og fremst gjennomføre stagen på en sikker måte. Det betyr at en er nødt til å konsultere hodet når noe uforutsett oppstår. Eller enda bedre, få det inn i "autopiloten" som John H skriver.

 

Skjer dette på standplass/trening i fred og fordragelighet, ja da har man vel ingen annen unnskyldning enn å føre det på tabbekvoten og prise seg lykkelig for at det kun gikk ut over løpet.

 

Det var nå bare mine 0.02

Link to comment
Share on other sites

5.7.6.3. A competitor who self-stops due to a suspected or actual squib

load is not entitled to a reshoot.

 

Dette synes jeg er en merkelig regel å ha i et reglement som er så til de grader fokusert på sikkerhet..

Jeg skyter ikke praktisk selv, men jeg har kikket igjennom reglementet et par ganger og synes det er rart at men ikke kan skyte om igjen om man kommer ut for at en kule sitter i løpet?

Mulig det er jeg som ikke skjønner hele konseptet med den konkurransegrenen, men jeg anser det ikke som spesielt trygt å sende en kule igjennom løpet om det kan være en mulighet for at det allerede er en inni der fra før ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det er skytterens ansvar å sørge for at han har ammo og et våpen som fungerer. Selvsagt kan det skje slik som eksemplet i denne tråden, at det er feil på ammo - men da er det skytter som har uflaks og må ta det på sin score.

Dillemmaet er nemmelig at om man hadde åpnet for reshoot i "suspected..." så har man åpnet for at enkelte vil bryke dette som en undskyldning når noe har gått galt (med skytingen) og prøve å jukse til seg en restart. :(

Link to comment
Share on other sites

Ved hurtig ildgiving kan man tolke dette som en klikkpatron. Er selv forsvarsmann og skyter nesten utelukkende praktisk skyting. Ved en klikkpatron utbedrer jeg ved å ta laldegrep og fortsette ildgiving. Mulig du driver med andre ting, hva vet jeg.

Trådstarter skriver selv: "først hører vi at skuddet går av, men bare en fisj lyd." Du skal ha det svært travelt for å tolke dette som et klikkskudd. Mulig du tolker det annerledes, hva vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det er skytterens ansvar å sørge for at han har ammo og et våpen som fungerer. Selvsagt kan det skje slik som eksemplet i denne tråden, at det er feil på ammo - men da er det skytter som har uflaks og må ta det på sin score.

Dillemmaet er nemmelig at om man hadde åpnet for reshoot i "suspected..." så har man åpnet for at enkelte vil bryke dette som en undskyldning når noe har gått galt (med skytingen) og prøve å jukse til seg en restart. :(

En squib skulle ikke være noe problem å dokumentere på en god og sikker måte.

Det finnes et begrep som heter "godkjent funksjoneringsfeil" i vanlig NSF-skyting som stiller krav til både typen feil og skytterens opptreden ved feil.

Kan vanskelig se at det skulle gi grunnlag for juks, samtidig som sikkerhetsargumentet burde gå foran alt her, spesielt i en sport som til de grader er opptatt av sikkerhet.

Kanskje NFPS har noe å lære av NSF for en gangs skyld ?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det, er det ganske enkelt: Viser det seg at mistanken var berettiget, er feilen godkjent og skytteren får skyte om etter at våpenet er fikset. Var det ikke en "Squib" likevel, så får skytteren det han skjøt og skyter videre. Akkurat som ved en ikke godkjent funksjoneringsfeil i NSF.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel:

Ved å la sikkerheten gå først.

Kan han ikke bevise det, har han et problem.

Dette muliggjøres med det berømte riset bak speilet.

Skyter han videre og setter en kule fast i løpet, evt. sprenger våpenet har han et større problem.

Disk.

Setter ikke skytteren og NFPS sikkerheten foran score har de en dårlig sak den gangen det går galt.

Det skal ikke være noe stort problem.

Squib eller klikk for den saks skyld er greie å bevise, og skal ikke være noe stort problem for skytteren å oppdage.

Repeterer våpenet selv har skytteren ryggen fri, men gjør skytteren noe aktivt for å klarere feilen må de stå for sin handling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...