Jump to content

Har ny pistol-hadde ny pistol


Delta.308

Recommended Posts

Hallo. Det er snakk om konkkurranseskyting. Jeg gjentar, konkkurranseskyting.

Er det så viktig å ikke avbryte at man heller potensielt setter egen og andres sikkerhet på spill ved å kjøre på å satse på at det går bra?

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Men at praktiskskytterne pleier fortelle at de er de skytterne som fokuserer mest på sikkerhet ble plutselig ganske tomme ord for meg. Det ble endret til at jeg oppfatter at "praktiskskytterne fokuserer mest på sikkerhet, så lenge de ikke taper poeng på det".

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Men at praktiskskytterne pleier fortelle at de er de skytterne som fokuserer mest på sikkerhet ble plutselig ganske tomme ord for meg.

Tilfeldigvis var jeg på "vanlig" skytebane i helga, hvor det også ble arrangert feltstevne. Jeg så fem tilfeller av våpenhåndtering som hadde kvalifisert som DQ i praktisk, hvorav én også hadde medført en skikkelig skjennepreken. Pekevinkler og pekefingre i alle retninger.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er det ingen vs her, men jeg synes det er snodig at ikke IPSC og dermed NFPS har en slik regel.

Praktiskgjengen har gode regler for sikkerhet generelt, noe de ikke er redde for å slå seg på brystet med i forskjellige anledninger.

Da må det også være lov å påpeke at også de har noe å lære, og at det går an å være bittelitt ydmyk og innrømme at man ikke alltid vet og gjør alt best.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Nei, det er liten tvil om at man skal ta seg tid til å sjekke forholdene når pistolen gjør noe veldig utenom det vanlige. Jeg har derimot ikke noe godt forslag på hvordan man løser "suspected squid"-affæren på en måte som ikke vil utnyttes av den ene prosenten deltakere som har mer konkurranseinstinkt enn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jo faktisk RO'en stoppe en skytter ved mistanke om Squib i pratisk da. Og det er faktisk lettere for RO'en å få det med seg, enn skytteren. Om man rekker å stoppe skytterene er en annen sak.....

 

Nå har jeg vært på noen praktiskstevner, både som skytter og RO, og jeg har vel heller aldri opplevd at man har fått kamret ett skudd etter en squib, kulen har sittet så langt bak at man ikke har fått kamret ny patron

Link to comment
Share on other sites

Samme opplevelse med en Colt Gold Cup.

 

Hjemmeladning uten krutt. Jeg kamret aldri ny patron, men en 200grs swc satt ca 1/3 inn i løpet. Det måtte MYE kraft til for å denge ut kula etterpå.

 

Tanken på en frisk 9mm Major ladning med en kule fast i løpet... Grøss!

 

Med tanke på at jeg har opplevd noen hundre klikk i min karriære, men bare (bank i bordet) en hjemmeladning uten krutt så er "slå-kjenn-vend-nytt ladegrep" som det hette i gamle dager forholdsvis trygt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Men at praktiskskytterne pleier fortelle at de er de skytterne som fokuserer mest på sikkerhet ble plutselig ganske tomme ord for meg.

Tilfeldigvis var jeg på "vanlig" skytebane i helga, hvor det også ble arrangert feltstevne. Jeg så fem tilfeller av våpenhåndtering som hadde kvalifisert som DQ i praktisk, hvorav én også hadde medført en skikkelig skjennepreken. Pekevinkler og pekefingre i alle retninger.

Hm.

Poenget mitt var at en del av praktiskskytterne forteller (faktisk du og her) at de er så flinke til å fokusere på sikkerhet, flinkere enn andre osv. Men om sikkerhetsfokuseinga kan føre til at man må avslutte skyteprogrammet og tape litt poeng så dropper man den der og da og satser på at det går bra.

En enkel mulighet er å bare innse at den som får feil med våpen eller ammunisjon avogtil må avbryte programmet og utbedre feilen, en god grunn for dette kan være at man kan sette både egen og andres sikkerhet i fare ved å ikke gjøre det.

er poengsummer viktigere enn sikkerhet? Slik leser jeg faktisk enkelte innlegg her, men jeg håper i det lengste at jeg misforstår.

 

Btw, jeg er hverken medlem av NFPS eller NSF. ;)

Link to comment
Share on other sites

I etterpåklokskapens navn så er det som regel en god ide å stoppe, tømme og sjekke løpet hvis man opplever fravær av rekyl og smell.

Gudbevare oss, ja. Ikke etterpåklokskap men absolutt nødvendig medfødt bondevett for enhver bruker av kruttvåpen.

Tolker denne casen som resultat av brukerfeil. Fiselyden (gass som unnslipper) fra våpenet, og mangel på rekyl, etter avtrekk, burde fått alarmklokken til å ringe kraftig i hodet på skytteren.

Squib-loads kan forekomme i fabrikkammo også. Sjeldent at fabrikkammo har for lite krutt, men det har forekommet i .22 har jeg erfart én gang i mitt liv. Fabrikkammo uten oljeforsegling (lakkforsegling) kan teoretisk forringes dersom patronen ligger lenge f.eks. i et (for) veloljet magasin.

 

I og med at du tok ladegrep og kamret en ny patron etter å ha opplevd noe unormalt med den forrige, vil nok de fleste si at du ikke var aktsom nok.

Utenfor enhver tvil det, vil jeg mene.

Og bevisbyrden (hvis det ar fabrikkammo) kan bli vanskelig å oppfylle her. Hvis du har tomhylsa som kun ga en "fis", vil tennheten i denne, sammenholdt med tennhettens utseende i hylser av samme ammo avfyrt med normalt trykk i samme våpen, kunne vise om trykket var lavt i "fis"-patronen.

Summert opp tror jeg skytteren her har en dårlig sak. Dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...