Jump to content

Hvordan rense slaktet?


dragonen

Recommended Posts

Hei og hå

 

Har nå slaktet hjortevilt en handfull ganger, og jeg lurer på hvordan man forhindrer at man får pels i kjøttet?

Det slaktet jeg har spist har jeg skylt med vann før jeg har tilberedt det for å vakse vekk pels, men jeg får høre at dette heller ikke er bra å gjøre..

Hvordan unngår man i det hele tatt å få pels i kjøttet når man flår og sløyer viltet? Og hvordan skal jeg rense kjøttet jeg har med pels på?

Link to comment
Share on other sites

er vel bare å være nøye nåe du gjør jobben. Rene hender å helst tilgang på vann, selv om det kan være litt vanskelig i fjellet. Vann på kjøttet gjør bare at pels setter seg enda mere. På slakterier i dag får dem ikke ta på kjøttet med blodige hender nesten :wink:

Men forstår problemet

Link to comment
Share on other sites

Desidert best resultat får du når du unngår å få pels og "klass" på slaktet i utgangspunktet. Hvis en ordner seg litt på forhånd er utgangspunktet best - talje i taket og festebolter i golvet. Trenger ikke å være elektrisk talje, men det hjelper. En mann til å styre talja, en til å passe på. Legg dyret på rygg i en slaktebenk eller tilsvarende, sprett opp bakbeina (helst MED håra, da kutter du minst hår), flå av leddene. Sprett også opp i bryst og ned forbeina. Hekt dyret på kroken og skinnet fra beina i festeboltene i golvet (wireløkke er genialt til dette). En kjører opp talja, den andre passer på med kniven at slaktehinnene blir med. Pass spesielt på å flå av innsiden av låra slik at slaktesidene blir med på slaktet og ikke skinnet. Likeledes når Da trenger du nesten ikke borti slaktet med hendene.

 

Flår elg på denne måten på under 5 min - og får et betydelig bedre resultat om hele jaktlaget står og karver med halvsløe kniver og skitne fingre.

 

Et par viktige forhåndsregler: Når du vommer ut, la det være igjen MYE endetarm, evt strips denne. Skjær rundt fra innsida og "vipp" hele sulamitten ut bak. Få ausa ut så mye blod fra bryst/bukhule som mulig, så slipper du at dette renner utover slaktet. Og det siste du gjør, når slaktet er flådd og skuddsårene er rensa - skjær bort 3-4 cm av buklisten, dvs kanten mot bukhula der du har vært inni med hode og hender for å renske opp.

 

Vann på slakt er en kriseløsning og en dårlig kriseløsning. Da lar jeg heller slaktet få ei tørkehinne, og flår denne av evt børster av hår.

Link to comment
Share on other sites

Har som sengelektyre for tiden en bok om nettopp småskala slakting skrevet av en amerikansk veterinær; hele veien anbefaler han å skylle slaktet med vann før det henges bort.

Og med tanke på hvordan mannge hjorteslakt ser ut etter å ha blitt slept ut av terrenget-uten vann hadde det neppe blitt noe særlig suksess....

 

edit- http://www.amazon.co.uk/Basic-Butcherin ... 145&sr=1-1

 

Snodig å ha på nattbordet, håper DN kommer å spør meg en gang.-)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg bruker tynne engangshansker når jeg slakter og da kan jeg bytte hvis de blir skitne.

Men et tips er å flå slik at du bruker en hånd til kniv og en til å holde i skinnet og er konsekvent på det, da slipper du mye gris, likeledes bør du flå ferdig der du begynner slik at skinnet henger fri av slaktet før du bytter plass. Legg også skinnet utover på underlaget når du skal velte el flytte på skrotten

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Terje

Ha med deg 5 par tynne engangshansker i jaktsekken. Da har du hansker nok til å både utvomming og flåing av et hjortedyr. Hanskene veier "ingenting" og tar heller ikke plass i sekken. Slike hansker får du kjøpt bl.a på Nille, koster lite for 100 stk og da har du hansker for flere år. Bruker hansker under all kjøttbehandling og unngår grisete hender i felt.

Flåinga tar jeg alltid hjemme og 2 bøtter varmt vann og tørkerull er like opplagt som skarp kniv. Skyll hender og kniv ofte, dette forhidrer at de sprer bakterier og hår utover kjøttet. Snitt medhårs og bruk samme hånd til knivføring. De få hårene som fremdeles sitter på slaktet fjernes enten med fingrene eller en gassbrenner.

 

Jeg ble ganske overasket første gang jeg var i Sør Afrika og jaktet. Alt vilt ble spylt innvendig og utvendig med vannslange ! Jeg spurt hvorfor i himmelens navn de gjorde dette og svaret var at viltet måtte jo rengjøres !!??

Viltet ble her hengt opp i kjølerom og etter et par dager var det helt tørt og fint. Dette ble til og med gjort på dyr som var cull hunted, dvs hode og nakkeskutt. Ikke at jeg har lyst ti å prve, ei heller anbefale noen å gjøre dette.

Om et og annet hår skulle dukke opp i maten er vel heller ingen direkte katastrofe - det er jo vilt man spiser- ikkeno vakumpakket fra Gilde.

Link to comment
Share on other sites

Å spyle/bruke vann gir grobunn og bedre oppvekstvilkår for bakterier, så det vil jeg absolutt fraråde. Forurensede områder på et slakt skjæres bort, og hyppig skylling/bytting av kniv forhindrer også at bakterier spres på slaktet. Ved tilsøling fra vom, etc kan man bruke vann inne i slaktet, men da må man passe seg for at ikke vannet renner nedover slaktet og forurenser nye områder.

Link to comment
Share on other sites

Har man vann fra privat brønn bør man kanskje være forsiktig med å spyle slaktet, men har man kommunalt er det ingen problem. Vi har spylt slakt (når det er nødvendig) både innvendig og utvendig i over 10 år, og har aldri hatt problem med kjøttkvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Om du prøver å sette slangen på slaktet skal du se at det åpner seg en hinne på innsiden av slaktet uttapå kjøttet. Her inne vil også urenheter som kommer med vannet legge seg, å da er det mye vanskeligere å få det fjernet enn om man enten tørker det bort eller bare skjærer det bort. Joda, vi brukte store mengder vann på slakteriet også, men det var på alt av slakt som ikke var forurenset. Her ble alle slakt spylt kraftig innvendig med varmt vann for å få vekk bla. ryggmarg å sagmat etter deling ( sagmat etter deling av dyret er også en yndet plass for bakterier) Sagen som deler dyret er også vannkjølt, så vann er ikke skadelig på rent slakt. Vet at en del slakterier i dag bruker en form for "øks" istede for sag for å unngå sagspon.

Link to comment
Share on other sites

Skjær hullet i skinnet og trekk det vekk fra kjøttet mens du flår. Husk at hinnen på kjøttet skal være på kjøttet etter flåing - skjær ikke hull i denne unødvendig.

For all del ikke bruk vann i det hele tatt, det sprer bakterier - ikke bare de som er i vannet, mne også de som eventuelt måtte finnes i kjøttet. Sjekk med veterinær hvis du tviler på det. :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

For all del ikke bruk vann i det hele tatt, det sprer bakterier - ikke bare de som er i vannet,..............

For en måned siden var jeg på sykehuset å sydde på en finger som jeg nesten rev helt av da jeg skulle riv løs en kjetting som en hund hadde satt fast i en spiker. Før de ville sy måtte jeg stå å skylle fingeren under springet i 5min. Var dette for å være sikker på at bakteriene fra hundekjettingen skulle bli skikkelig spredd, og at bakteriene i vannet skulle få god tid til å bite seg fast :shock:

Link to comment
Share on other sites

De lot sikkert vannet med dine bakterier renne rett ned i operasjonssåret til naboen :-)

5 min på en finger for å være sikker hvor mye vann ville da gå med til ett helt elgslakt

Desuten er fingeren en levende vev som har en viss form for selvhelbredelse og som mest sansynlig ble satt på pensilinkur,

i motsetning til slaktet som er vev på tur til foråtnelse

Link to comment
Share on other sites

Der var mye sprik hvordan folk gjør over her. Da jeg jobbet som slakter da jeg var "liten" har jeg min klare oppfatning av hva man gjør om man søler/skitner til slaktet utvendig:

 

Enkelte hår på kjøttet der snittene er skraper man lett av med kniven (ren kniv). Hvis man oppdager slike hår når slaktet er tørt og kaldt, dasker man bare til ved siden av eller stryker lett over med ren hånd.

 

Rent blod som renner fra skuddsår etc. kan man også skrape av med ren kniv, eller ta med litt tørkepapir. Slik blod utgjør ingen trussel i små mengder på kjøttet.

 

Hvis man får mold på enkelte HINNER fra skittent skinn, vil jeg faktisk la det jeg ikke får skrapt bort med kniven, tørke der det er hvis det er små mengder. Og flense det vekk ved nedskjæring. Får man mold på bart kjøtt bør man flense av så snart slaktet er stivt.

 

Jeg flår ned dyret liggende i krakk, flår så langt ned jeg klarer før jeg heiser det opp etter bakbeina (hasene) Passer på at oppheisingen går jevnt slik at løst skinn ikke deiser inn på det avflådde kjøttet.

 

Innvendig spyler jeg ganske lett med kaldt vann hvis dyret er nyskutt og varmt, tørker strakts hele innsiden med masse tørkepapir, spesielt nederst i brystet og under halsen. Her vil jo all fuktighet som renner passere.

Kalde slakt tørker jeg kun med tørkepapir.

 

 

Bruker aldri vann på utsiden.

 

Lar ellers slaktet henge i en stor garasje med to vifter på fullt første døgnet, viftene er rett mot slaktet. Senere setter jeg viftene på 1 resten av hengetiden

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvilke bakterier folk er så redde for? Innsiden av et slakt er, såfremt dyret ikke har vært sykt, helt fritt for skadelige bakterier. Og som jeg skrev tidligere, kommunalt vann er det trygt å spyle/skylle slaktet med. Og skal man f.eks spyle vekk mageinnhold må man selvfølgelig spyle nok til at det ikke blir liggende noe igjen i slaktet.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen for å spyle innvendig er vel når det er masse forurensing der inne? Altså vomskutte dyr der tarm- og mageinnhold er smurt utover og sprengt inn i kjøttet. Er dyret heilt så er det jo heller ingen grunn for å rense opp da det kun er blod der inne...

 

Tarmbakterier er ikke verdens kjekkeste å få på kjøttet, så på et eller annet vis må det vekk. Om man skal bruke vann eller tørkepapir blir man nok aldri enige om.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over så bruker jeg litt kaldt vann på varme dyr, mest for det kosmetiske for å få vekk blod som har festet seg på innsiden. Det er nok bare det at det er litt enklere enn å gnikke og tørke vekk størknet/stivnet blod og det gjør ingenting med ørlite vann da restene av dette vil fordampe av kroppsvarmen.

Hvis der er vom- tarminnhold inni må man nesten spyle bort det meste. Ofte må man da også kaste det innerste kjøttlaget ved partering også, den marinaden smaker ikke godt.

 

Skar ned en bukk igår som hadde hengt 6 døgn uten kjøle men slik som nevnt i mitt innlegg over. Kastet vel 100-150g kjøtt fra skuddsåret elles så var ALT friskt og fint, riktig delikat.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Av fagfolk har jeg hørt at vann er FY,FYFY !!!

 

Og av fagfolk har jeg hørt at vann med lavt trykk IKKE er farlig eller forringende for slakt!!!

 

 

Om man skal bruke vann eller tørkepapir blir man nok aldri enige om.

 

Det kan vi være enig om :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tok et rådyr i kveldingen, og da stod det mer skrått enn jeg trodde (ikke uvanlig det :winke1: ).

 

Istedet for at jeg ikke får bort alt gørret - bruker jeg vann - og slaktet blir "rent og pent".

 

Slik har jeg gjort det i 38 år - og har ennå tilgode å bli syk.

 

Dessuten smaker jeg også på rå kjøttdeig - når det parteres :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har ingen skrupler mot å skylle med vatn, veit at det blir sagt fy, fy, til dette, men eg meinar at alternativet med å la enkelte ting som tarminnhold og slikt, kontra det å skylle det med vatn, så er vatn det beste ondet.. Det viktigaste er å få dyret tørt når du henger det opp, bruke heller ei vifte for å få kjapp tørkehinne..

 

Den hjorten eg skaut no i haust, den fekk begge lungene most, datt etter 25-30 meter.. Når eg skulle vombe utav den, så var eg litt uheldig når eg drog vomba utav og det blei eit lite rift i magesekken/tarmen, sånn at litt tarminnhold kom ut.

Det eg gjer då er at eg tar vare på mest mulig av blodet i bukhola til seinere, tar ut vomba og alt og så skyller eg med det blodet som er i bukhola, før eg tar tak i dyret og setter det opp eller ruller det rundt, sånn at alt blodet får renne fritt utav det...

Link to comment
Share on other sites

Mener også at det blir best resultat slik Mauser 68 sier. Hva skal man ellers gjøre da? Veldig viktig at man får sirkulert lufta rundt slaktet gjærne med vifte, spes hvis det er fuktig vær. Sett en kjepp i mellom på mellombrysbenet slik at en får god åpning. Jeg bruker å løsne på bogene slik at de henger fast i slaktet enda og henge dem opp i et tau el lignhvis det trengs, da kan man ta bort mye blodutredelser i og ved skuddsåret. Blir fort lukt i slike områder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å løsne på bogene slik at de henger fast i slaktet enda og henge dem opp i et tau el lignhvis det trengs, da kan man ta bort mye blodutredelser i og ved skuddsåret. Blir fort lukt i slike områder.

 

 

Det med å skjære løs bogene er bare tull med mindre der er mageinnhold inni der, viltblod blir aldri surt innenfor normale modningstider ++++. Dette friske blodet fjerner man sikres og best når man parterer.

Det er selve skuddsåret som blir litt surt da kjøttet her er ødelagt av kulas ferd + div. forurensing under transport etc..

 

Når man blottlegger store områder ved å løsne bogene setter man et stort område i fare for å bli dårlig, når man skjærer av muskler så kommer der veske ut som igjen lett gir grobunn for uønskede organismer.

Det med å løsne bogene er nok trolig også en "hedensk skikk" på samme måte som å flå av hele buken, baller og pi... på brunstbukker før man gjør noe annet.

 

Så la bogene være der de er uten å løsne dem før ved partering.

Link to comment
Share on other sites

Det med å løsne bogene er nok trolig også en "hedensk skikk" på samme måte som å flå av hele buken, baller og pi... på brunstbukker før man gjør noe annet.

 

 

Det er godt me har nokre hedenske skikkar som fungerer heilt utmerka!

 

Uansett kva ein gjer så må/ bør alle slakt ha daglig tilsyn for å halde kontroll med korleis ting utvikler seg.

Link to comment
Share on other sites

Det med å skjære løs bogene er bare tull med mindre der er mageinnhold inni der, viltblod blir aldri surt innenfor normale modningstider ++++.

 

 

Tiltredes

 

Har vært med på ca 12-15 elgslakt pr år i 30 år, er ikke løsnet en eneste bog hvis det ikke er åpenbart at det er vomminhold mellom bog og side, vider tilstrebes å ungå bruk av vann. Men i noen tilfeller av stygg vommskyting er det vurdert som bedre å bruke MYE vann enn å la være. (Men da kan ikke dette henge "ubevoktet" hvor lenge som halst)

 

De eneste stedene på et slakt jeg har opplevd surning er i forbindelse med snittflater: brystbein, hals, ved deling mellom lår og ikke minst ved klyving av slakt langsetter rygg(kombinasjon sagflis og fett)

 

Prøver så langt som mulig å unngå at slakt forurenses med hår, tror imidlertid at ett og annet hår på utsiden av hinna utenpå slaktet har svært lite å si, er langt værre med skittne fingre, kniver osv.

 

Vedr vann til vasking av hender, har sett dette gjort i samme vannskvetten i en bøtte av et helt jaktlag som flådde 3 elger, vannet i bøtta var fult av blod, vom, jord, rust fra taljekjetting, hår osv, skal vasking ha noe for seg må det gjøres i rent vann, er også en fordel å tørke seg (med noe som er rent) etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bruk av vann til slakt uansett tilstand slaktet er i - snakk med en veterinær!

Er ikke slaktet tilsølt med mageinnhold eller mold/jord er det ingen grunn til å bruke noe i det hele tatt.

Ellers: Tørk av med kniven eller papir, men vær forsiktig. Jord/mold på innsiden av dyret er ikke bra overhodet -

tenk på rakfisk - når du renser ørretten kan du overhodet ikke ha hverken fisk eller kniv i forbindelse med jord - botulisme - det er enkleste måten å skifte blod på vhis du rekker frem i tide - noe de fleste gjør heldigvis!

Kjøtt blir bedre ved at det luftes - derfor er det viktig at bogene løsnes helt eller delvis fra kroppen ved skuddsår - skjær vekk alle blodansamlinger slik at kjøttet blir rent å fint - da unngår du også endel

blyavleiringer som ligger der. sett en ren pinne av tre eller plast mellom. En annen viktig sak er også

at er det fuktig vær - selv om dyret henger innendørs med god lufting - vil kjøttet oppnå et langt

høyere fuktighetsgrad enn i tørt vær - dette kan skade kjøttet og antall hengedøgn med derfor

reduseres selv om antallet døgngrader ikke er oppnådd :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kjøtt blir bedre ved at det luftes - derfor er det viktig at bogene løsnes helt eller delvis fra kroppen ved skuddsår - skjær vekk alle blodansamlinger slik at kjøttet blir rent å fint - da unngår du også endel

blyavleiringer som ligger der. sett en ren pinne av tre eller plast mellom. :roll:

 

 

 

Enig med det meste du skriver men dette som jeg her siterer holder i mål etter mitt ringe vett! Hvis kjøtt blir bedre av å luftes så må det aller beste være å beine ut alt og henge det til "tørk" i små stykker, annerledes kan ikke dette tolkes.

 

Alle snittflater FORRINGER kjøttet, det er kjøtt som er innpakket i originalembalasjen = hinnene på utsiden, som skal henge luftig. Da blir resultatet uten tvil best og som jeg og andre som har prøvd skriver over her så er det helt unødvendig å løsne bogene med mindre der er fare for vom- tarminnhold bak disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...