Jump to content

Turmat fra Rema?


Ole_Netland

Recommended Posts

  • 1 month later...

Eg har spist alle fire som eg fant. Min erfaring var at desse ikkje var heilt som Real sine men lot seg spise. Det som gjorde at eg ikkje kjøpte fleire var at det fettet som vart nytta i blandinga var palmeolje denne olja styrer eg unna og betaler heller noko meir og spis Real turmat som har solsikke olje i sine blandinger.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

I de hine gamle dager var det 1/1 hjemmebrent, ett stk muggent brød og en halv spekeskinke. Vil ikke anbefale dagens jegere en slik kost. Men, den var mer eller mindre valig på 1950 tallet +. DESVERRE :(

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en pakke med Pytt i panne turmat fra Rema. Da jeg åpnet denne og skulle spise den etter en ti minutters venting med varmtvann i så jeg at det var Potetmos totalt blottet for kjøtt i. SKIKKELIG skuffende greier og aldri har jeg sett noe slikt som kalles for Pytt i panne. Legger i noen kroner og kjøper meg Real sin turmat. MASSE kjøtt og meget god smak. Faktisk utrolig god!!

Link to comment
Share on other sites

Real sin turmat er heller ikke spesielt god, men den går ned. Den beste turmaten, av den frysetørrede typen, er fra Mountain House, men styr unna Chili con carne i den serien. Vet ikke hvordan Cirdan distribuerer denne, ikke sett den i butikk så langt. Har man med en boks med salt på tur, blir den fint spisende.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har i de siste år spist endel av real sine, godt fornøyd med de. Ville prøve noe annet, kjøpte en Mountain House pasta med lasagnesaus. Den var kjempegod, og ikke minst, det var masse kjøtt i den. Det er myyyye mat i posen, så det ble en lang hvil i lyngen etterpå før vi gikk viderer. :D

Link to comment
Share on other sites

Holder meg til forsvarets RSP, så lenge jeg har noe igjen. Kan spises varm eller kald, med tilbehør eller alene. Tilsett en porsjonspose salt og pepper for å piffe den opp. Og det beste av alt : Skulle du av en eller annen grunn ikke komme deg på jakt på 20 år, ja så er RSP'n like fin den dagen du pakker sekker igjen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@ferieguru

 

Hva er det som er galt med Mountain House sin Chili con carne?

 

Noen andre som har prøvd maten i Mountain house serien?

 

Den smaker pyton! Real og Mountain er stort sett veldig alright! Når man er dødens trøtt i fjellet så eter man det man har! :mrgreen: Ha med litt krydder eller tobasco saus pleier å duge bra!

Link to comment
Share on other sites

Real sin er da ikke gærn, i allefall ikke hvis det er den samme man får i forsvaret. Man må bare velge med måte hva det er man faktisk kjøper. Enkelte utav dem smaker ganske ille, mens andre derimot er gode. Det går jo også an å ta med seg noe annet enn kun den retten for å ha til. Feks. Real sin pasta , loff / rundstykke og kutte opp noen pølser og ha sammen med. Er ikke ille det. :]

Link to comment
Share on other sites

jeg har spist div utenlandsk militær stridsproviant type "ha varmt vann oppi" å er ikke imponert. i utgangspunktet syntes jeg ikke real som vi spiser når vi har norsk flagg på armen er verdens beste, men etter å ha smakt på endel av utenlandske stridsmænd sine stridsrasjoner, så synes jeg real er god ;)

(jeg var i hæren da real/drytech kom for fullt på 90 tallet. å det var iallefall mye enklere å tilberede enn det vi spiste før real kom...)

Link to comment
Share on other sites

Prøv den amrikanske "MRE" Meal ready to eat.

Den trenger du ikke tilsette vann, men trenger litt vann til varmeposen .

Fyll varmeposen med litt vann. Legg varmeposen i matkarongen, vent i 10 min. Da er det bare å nyte varm god mat uten å måtte koke opp vann. Det er også div kjeks og godis i pakka.

Armygear solgte den før i kasser med 12stk i.

Veit ikke hvem som selger slikt i norge nå, men jeg bestilte ei kasse fra usa.

Ei pakke inneholder fra 1300 til 1600 kallorier.

Meget bra å ha med på fjellet

Link to comment
Share on other sites

Prøv den amrikanske "MRE" Meal ready to eat.

Den trenger du ikke tilsette vann, men trenger litt vann til varmeposen .

Fyll varmeposen med litt vann. Legg varmeposen i matkarongen, vent i 10 min. Da er det bare å nyte varm god mat uten å måtte koke opp vann. Det er også div kjeks og godis i pakka.

Armygear solgte den før i kasser med 12stk i.

Veit ikke hvem som selger slikt i norge nå, men jeg bestilte ei kasse fra usa.

Ei pakke inneholder fra 1300 til 1600 kallorier.

Meget bra å ha med på fjellet

spist ;)

vel, tar to-fire brødskiver istedenfor en MRE anytime jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

Prøv den amrikanske "MRE" Meal ready to eat.

Den trenger du ikke tilsette vann, men trenger litt vann til varmeposen .

Fyll varmeposen med litt vann. Legg varmeposen i matkarongen, vent i 10 min. Da er det bare å nyte varm god mat uten å måtte koke opp vann. Det er også div kjeks og godis i pakka.

Armygear solgte den før i kasser med 12stk i.

Veit ikke hvem som selger slikt i norge nå, men jeg bestilte ei kasse fra usa.

Ei pakke inneholder fra 1300 til 1600 kallorier.

Meget bra å ha med på fjellet

 

Problemet med denne typen er jo at du bærer på vannet/volumet til retten. Dette slipper du med feks Real og lignende patenter. ER jo selvfølgelig avhengig av bruken om dette er noe problem. Som lunsj/middag i elgjakta med bilen i nærheten funker det sikkert, men da kan en jo like godt ha ei spekeskinke, ei stekepanne og en kartong med egg :D Ikke pokker dog om jeg ville ha dratt med meg disse greiene på reinsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noen vitenskapelig test, men litt innspill.

 

Prøvde både rema sin og real sin for en måned siden. Jeg synes å huske at det var Chili con carne. Rema sin spiste jeg ikke opp, selv om det var den første dagen på tur. Real er ganske god, og ble spist helt opp. Damene som var med på den samme turen luktet på begge, spiste litt real og gikk for brødskiver.

 

Alt avhenger av hvor sulten du er!

Link to comment
Share on other sites

adventure food(fra xxl) er vel kansje samme som rema har? billig, men hvordan er smaken?

 

Jeg bestemte meg for å prøve adventure for å se om det var et alternativ til real. Konklusjonen var at dette skal jeg aldri kjøpe igjen. Nå er vel smaken som baken, men jeg spiser heller brødskiver eller noe annet framfor varmmat som denne.

Link to comment
Share on other sites

Real sin Steinbitgryte er ganske bra. Samme med torskegryten.

 

Adventurefood Biff Sateh eller biff satan går forøvrig ned med nok krydder.

 

Forsøkte å gi resten av Chili con carne til kompisen min sin matvrak av en dachs. Toutchet det ikkje, gav meg bare et litt sånt fornærmet blikk!

Link to comment
Share on other sites

oksesmasteik20i20rodvinqz2.jpg

 

Jeg prøvde denne fra www.aapnespis.no/ etter en våt natt på jakt etter anser anser. Et komplett måltid med pottitter og det hele. Det fine er at en ikke trenger å bekymre seg over vann og primus, pakk ut/fyll på/spis. Fra utpakking/klargjøring til ferdigstillet tar det 10-12 minutter. Og måltidet var ikke så værst, men nå må det nevnes at smaksløkene ble svekket grunnet et stort glass av Black Grouse rett før måltidet...men jeg kommer til å prøve noen av de andre variantene etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

oksesmasteik20i20rodvinqz2.jpg

 

Jeg prøvde denne fra www.aapnespis.no/ etter en våt natt på jakt etter anser anser. Et komplett måltid med pottitter og det hele. Det fine er at en ikke trenger å bekymre seg over vann og primus, pakk ut/fyll på/spis. Fra utpakking/klargjøring til ferdigstillet tar det 10-12 minutter. Og måltidet var ikke så værst, men nå må det nevnes at smaksløkene ble svekket grunnet et stort glass av Black Grouse rett før måltidet...men jeg kommer til å prøve noen av de andre variantene etterhvert.

 

 

Ka e det førr nåkka?? :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke smakt "turmat" fra Rema (får stikke innom og se om de har noe som kan klassifiseres som turmat), men har noe erfaring med både Adventure Food, Real og Mountain House.

 

Adventure Food er vel det rimeligste alternativet, men har aldri falt helt i smak - eneste som har gått ned uten grimaser er "sjokolademousse" selv om konsistensen ser alt annet enn innbydende ut! Grunnen til at disse ikke har falt i smak er kanskje at jeg ikke har vært sulten nok på turen ;) og smaken er "platt" og kjedelig.

 

Real og Mountain House derimot har ett par favoritter, og er alltid med på tur (selv på kortere turer), men som for AF er det enkelte jeg styrer unna. MH er det av alternativene som ser mest innbydene ut, og som har flest alternativer som faktisk smaker godt. MH tar dog noe mer plass, da disse ikke er vakuum pakket på samme måte som Real (hvor all luft er fjernet), og inneholder en "oksygen absorber" som må fjernes før tilberedning.

 

For dem som er nysgjerrige på MH, fører blant annet Winge Våpen (kr 59) og Sportsnett (kr69) MH. Alternativet er selvsagt å kjøpe det enten fra UK eller USA (selv om import av mat ikke er helt straight forward).

 

Men smaken er som baken, delt i to med dritt i midten!

Link to comment
Share on other sites

oksesmasteik20i20rodvinqz2.jpg

 

Jeg prøvde denne fra www.aapnespis.no/ etter en våt natt på jakt etter anser anser. Et komplett måltid med pottitter og det hele. Det fine er at en ikke trenger å bekymre seg over vann og primus, pakk ut/fyll på/spis. Fra utpakking/klargjøring til ferdigstillet tar det 10-12 minutter. Og måltidet var ikke så værst, men nå må det nevnes at smaksløkene ble svekket grunnet et stort glass av Black Grouse rett før måltidet...men jeg kommer til å prøve noen av de andre variantene etterhvert.

 

Som nevnt tidligere.. ÅpneSpis inneholder vannet som tilsettes i AF, MH og Real, som er unødvendig ballast, særlig på lengre turer med tyngre oppakning hvor brenner og brensel likevel må medbringes. Dessuten er de forholdsvis kostbar ift alternativene, men kanskje verdt et forsøk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...