Jump to content

Mistet sluttstykket på jakt- hvordan skaffe nytt!?


setervollen

Recommended Posts

Har vært på lavotur og jakt langt til fjells og har klart det som ikke skal gå ann... mista sluttstykket :overrasket::twisted:

Etter endt drev på sluttet av dagen i dag(selvfølgelig lengst inn i terrenget) tømte jeg magasinet og slo sluttstykket tilbake på plass.

Første del av tilbaketuren var å komme over det første fjellet.. og det er antagelig her jeg har mistet det. Jeg har på ett eller anna tidspunkt kommet i klem mot utløsterknappen til sluttstykket, slik at dette har falt ut. (det er i hvertfall en teori jeg har på hva som har skjedd) Det ble ikke noe dyr denne gangen, men jeg fikk da se jerven:)

 

 

Hvordan får jeg tak i nytt sluttstykke?

Hva koster det å skaffe nytt?

Eller skal jeg ta ett par timers labbetur over fjellene for å lete?

 

Rifle: Sako 75 Hunter Stainless

kal: 308

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får ny fra Schou Våpen. Trykktestet. Aner ikke hvor mye den koster.

Jeg ville ikke gått med sluttstykke i bakre stilling.

Man skal ha den i bakre stilling ved samiling av jegere, slik at ale er forsikret om at våpen ikke er ladd.

 

Går du i ulendt tereng med en kompis, er det nok å vise ham at du har ladet ut våpen. Få sluttstykket i fremre stilling ( helst uten spenne fjær ) å sikre våpen slik at sluttstykket ikke kan åpnes av busker, ....

Eller en sluttstykke-hylster ved beltet.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg skjønner det så må jeg regne med ca 3000-5000,- + innsendig av rifla!?!!

Har bestemt meg for at j skal ta tur'n innover fjellet nå for å se etter sluttstykket!

Hvis jeg ikke finner det så får jeg meg iallefall en fin søndagstur :winke1:

 

Noen som har erfaring/kjenner til dette med reiseforsikring i slike situasjoner?

Link to comment
Share on other sites

Reiseforsikringen kommer vel an på - reiseforsikringen.

Jeg har DnB NOR "Reise Best" som i tillegg til tapt reisegods dekker 2500,- i "idiotforsikring". Denne idiotforsikringen dekker omtrent hva som helst annet enn mobiltelefon og skaffet nye solbriller til meg da jeg ripet opp den ene linsen.

 

Mulig du får dekket alt, da, men det kan bare forsikringsselskapet ditt svare på.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg skjønner det så må jeg regne med ca 3000-5000,- + innsendig av rifla!?!!

Har bestemt meg for at j skal ta tur'n innover fjellet nå for å se etter sluttstykket!

Hvis jeg ikke finner det så får jeg meg iallefall en fin søndagstur :winke1:

 

Noen som har erfaring/kjenner til dette med reiseforsikring i slike situasjoner?

Prøv å få lånt deg en metalldetektor til den turen :)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg skjønner det så må jeg regne med ca 3000-5000,- + innsendig av rifla!?!!

Har bestemt meg for at j skal ta tur'n innover fjellet nå for å se etter sluttstykket!

Hvis jeg ikke finner det så får jeg meg iallefall en fin søndagstur :winke1:

 

Noen som har erfaring/kjenner til dette med reiseforsikring i slike situasjoner?

 

Hva med å høre med noen som har redningshunder eller militærhunder? Kanskje de vil ha ett treningssøk etter gjenstander.

Link to comment
Share on other sites

Det ble en resultatløs tur i fjellet :( Har hørt med en kompis som er hundefører i forsvaret, han kunne ha hjelpa til men typiskt så er han bortreist 3 uker på kurs.

Prata m Schou Våpen i dag; 4500-5000kr + innsending av rifle for tilpassing og trykktesting... :?

Skal sjekke ut div forsikringer som en siste utvei..

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det du holder til?

 

Vet at de fleste politihunder som er trent på søk ville fiksa denne biffen greit!

 

En avsporing men:

Faren min hadde i sin tid en Schæfer politihund, som og var trent på søk. En dag da bestefaren min drev med slåtta klarte han å miste gifteringen, samt en annen ring; ett eller annet sted på et enormt jorde.

 

Pappa sa han kunne gi det en sjangs med bikkja, men kunne ikke love noe. Bikkja ble sendt ut i søk, og etter knappe 5 min markerte han. Og jaggu lå ikke gifteringen der!

 

Men fattern ville finne den siste og, og bikkja markerte funn kort tid etter. Men denne gangen kunne han ikke finne noe ring foran bikkja. Viste seg like etter at bikkja stod med ring nr 2 i kjeften.. :D

 

Dette var jo en ting av enorm affeksjonsverdi.. Du er kanskje ikke fullt så bundet til sluttstykket ditt? :P men om du nå kjenner noen i politiet som igjen kjenner en hundepateulje, så er det veien å gå tror nå jeg :) de fleste syns bare det er gøy med en utfordring!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor rett sør for Trondheim

Ja det er utrolig hva disse hundene snuser seg fram til, bare de er trent til det!

Skal forhøre meg med noen hundeførere i politiet om z kunne vært ett aktuelt oppdrag men har mine tvil på at de tar på seg slike oppgaver. De har jo betalte hundetreningsdager etc men mistenker d blir skivebom(men verdt å forhøre seg:)

Bør jo være en reel situasjon og lete etter våpen/deler..

Kansje by NM vinner/politihund m/fører på en utfordring? Ekvipasjen tjenestegjør i Trondheim!

Kammeraten jeg jakta med skal forhøre seg med en som har metalldedektor, kansje det kan være en løsning.

Mange tenker sikkert at til den prisen så kan man nesten kjøpe ny rifle.. Men denne er en jeg fikk som 15åring og har brukt den nå i 18 år..kommer aldri til å pensjonere/kvitte meg med den! 8) (så er det jo ei dyr rifle også: ca18000,-)

Link to comment
Share on other sites

Du bør ikke glemme å informere våpenkontoret om at sluttstykket er på "vidvanke" hvis du ikke finner det.

 

Hvis noen finner det og bruker det til ulovligheter slipper du kjipe spørsmål hvis du har meldt det mistet.

Skal noen slå det i hodet på en eller annen da....?

Link to comment
Share on other sites

En lettere eksentrisk fyr i Nord-Trøndelag klarte, for omtrent 20 år isden, det mesterstykke å miste sluttstykket sitt under elgjakt. Sluttstykket satt i rifla, rifla var tom og nedspent. Han hadde bare gått noen få hundre meter gjennom noe uryddig terreng for å komme frem til posteringsplassen sin, men sluttstykket ble ikke gjenfunnet tross mlye leting.

Våpenet var såvidt jeg husker en Husquarna. Nytt sluttstykke kom på et par tusinger dengang.

Link to comment
Share on other sites

To andre ting som MÅ gjøres:

1) Sluttstykke må meldes tapt til politiet da dette er en av tre registreringspliktige deler av våpenet (+løp&låskasse)

2) Søke om å få kjøpe nytt sluttstykke

 

total kostnad med innsending av rifle, nytt sluttstykke, tilpassing/trykktesting: 4500-5000,-

får ikke hentet det ut hos børsemakeren(som jeg sender rifla igjenom) uten å fremvise våpenkort og godkjenning fra politiet om kjøp av nytt sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

Har bestemt meg for at j skal ta tur'n innover fjellet nå for å se etter sluttstykket!

Det kan fort resultere i at du finner det. Jeg mista lua på scootertur i fjor (hadde balaclava og beane under så merka det ikke) og kjørte opp dagen etter og fant den ETTER at det hadde snødd!!! Og det på et område som spant seg over 15x15km... !

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Les innlegget til warthog2 over.

Trenger ikke ervervstillatelse til sluttstykke og siden rifla er ei nyere Sako er det sannsynlig at det kun er å kjøpe nytt og skyte i veg. Ring Schou våpen som er importør for å spørre om det trengs tilspasning. Har kjøpt 2 sluttstykker siste året (sauer:. Alle sauer løp må jo passe mot alle produserte sluttstykker siden dette er et systemvåpen). Det er ikke noen grunn til at Sako skal ha slappere toleransekrav enn sauer. De skal tross alt kunne plukke volumproduserte låskasser og sette i sluttstykke. De gjør neppe noen tilpassing.

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med Schou angående sluttstykket med hode som passer 6mm PPC til min Sako 75 243Win.

Man kan kjøpe bare sluttstykket ( uten at våpen må sendes inn ).

 

Om sluttstykket er registreringspliktig, - det vet bare Politiet. Ut fra deg jeg vet kan ikke kjøpes i utlandet magasin til et annet kaliber enn det du har, eller "chamber konverter" uten at man søker hos Politiet først.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig hvis man kan kjøpe nytt sluttstykke uten å søke/registrere dette da det jo er en vital del av våpenet.

Er det ikke slik at det holder å låse inn "vital" del av våpnet i godkjent skap.

Hvis en tyv med stjålet våpen ikke trenger ervervtillatelse for å kjøpe sluttstykke skjønner jeg ingen ting.

Link to comment
Share on other sites

Om sluttstykket er registreringspliktig, - det vet bare Politiet. Ut fra deg jeg vet kan ikke kjøpes i utlandet magasin til et annet kaliber enn det du har, eller "chamber konverter" uten at man søker hos Politiet først.

 

Politiet i Norge må forholde seg til gjeldende lover og regler. Det er veldig trist at lover og regler er så kompliserte at det blir vanskelig for den vanlige jeger og finne ut av det. Da er det lett for en overivirg poitibyråkrat og påstå ting og tang.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Som je har skrevi ang mitt tilfelle:

Sako 75 hunting steinless (iflg sako's hjemmeside; "old models")

Kal 308, rifla er ca 18år.

Har kontaktet Schau våpen, ble fortalt at jeg :

Rifla MÅ sendes inn for tilpassing(kan jo være forskjellige krav til forskjellige våpen)

Sluttstykket & rifla MÅ trykktestes sammen

ifl Rogne våpen på Heimdal så MÅ jeg:

Søke om kjøp av nytt sluttstykke

Melde ifra om tap av sluttstykke, dette grunnet at det er 1 av 3 registreringspliktige deler av våpenet.

Total kostnad 4500-5000,- og 4-6 ukers ventetid!

 

Hvis noe av dette ikke stemmer eller at det ikke stemmer opp mot krav fra fabrikk eller norske lovverket, ja da føler jeg at disse forhandlerene tar seg godt til rette og utnytter en stakkars jeger som står der med ei ubrukelig rifle..

Men så synes je det høres rart ut hvis disse to forhandlerene(schau&Rogne) driver og bløffe slik for å skremme oss til å si "ja ja" og sende inn riflene!

 

Ikke vet je, men rifla lytt je ha i orden!

Link to comment
Share on other sites

Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.

 

Kongen kan bestemme at lovens regler helt eller delvis også skal gjelde for andre våpendeler.

Våpendel

 

Med låskasse etter våpenloven § 2 første ledd menes rammestykke for pistoler, revolvere, rifler og hagler som brekkes for lading og tømming, og den eller de deler som er festet til pipen for rifler og hagler som ikke brekkes for lading og tømming. For skytevåpen basert på AR modellen bestående av overramme (upper receiver) og underramme (lower receiver) regnes underramme (lower receiver) som låskasse etter våpenloven § 2 første ledd.

0 Endret ved forskrift 21 des 2010 nr. 1793 (i kraft 1 jan 2011. Den som på ikrafttredelsestidspunktet lovlig besitter uregistrert underramme (lower receiver) skal etterregistrere denne innen seks måneder etter forskriftens ikrafttredelse. Ved slik etterregistrering kan det bare gis tillatelse til å inneha underramme (lower receiver) til den som tilfredsstiller de krav som er nevnt i våpenforskriften § 10 første ledd. Det er likevel ikke nødvendig å godtgjøre behov eller annen rimelig grunn for å ha våpendelen).

Erverv av pipe og glidestykke

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

Sluttstykke til boltrifle er ikke registreringspliktig, end of story.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...