Jump to content

Ungkarsmat av elg og rådyr


Carl-gustav12

Recommended Posts

Hakk opp løk, bacon, og kvern opp kjøtt.

Fres løk, baconet/kjøttet i panna, og krydre etter smak. Tilsett fløte, rømme, sopp , og la det hele småputre i panna.

 

Mandelpoteter & tyttebær ved siden av.

 

Enklere blir det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Mitt spesialfelt :)

 

Småkjøtt: Som slemmo sier, ferdigpose med viltgryte.. kjempe enkelt og godt.. Veldig bra restemat og evt. på skive hvis man vil.

 

En annen fin vri på småkjøtt er; Kjøtt, løk (helst sjalottløk), sopp (helst selvplukk) litt salt og pepper eller viltkrydder. fres dette og legg til side. Fres noen poteter i tynne skiver (ostehøvel er fint) og hell på litt vann så de kokes hvis du ønsker, oppi med blomkål og Brokkoli etter at vannet er kokt bort.. Fres dette litt i pannen, hiv oppi kjøttmixen og hiv på en halv pose fløtesaus (ferdig) og en 1.5 DL fløte.. kok til det ser bra ut :D enjoy.

 

Veldig fort mat: Stek småkjøtt, løk (sjalottløk helst), sopp (bokssjampingong eller annet) litt finhakket chilli uten frø, hvitløk og krydder. En pose ferdig ris (sånn som du bare hiver i vann og vips ferdig) og til saus kjøper du et glass med ferdig bernesaus (eller hvordan det staves) og vips, ferdig med en liten salat.

 

Lasange av viltkjøttdeig er også knallgodt og brukes med helt vanlig lasagnepakke.

 

To ting som gjør viltmiddager bedre: Hvitløk og rømme :D De gjør alle middager bedre egentlig.

 

God middag :)

Link to comment
Share on other sites

Ala biffsnadder -

 

Kjøtt i terninger, marineres med vanlig allround marinade.Freses på panna, sammen med, løk, litt paprika, sopp.

 

Mandelpoteter skrubbes, deles i 2, og pensles med olivenolje som er tilsatt div krydder(fritt valg), legges på brett, og settes i stekeovnen.

 

Salat og saus/dressing etter ønske.

 

 

STORE slurker med vin.

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

En pastarett jeg pleier å lage innimellom som sikkert ville fått enhver Italienere til å snu seg i grava om de smakte på den er som følger: brun kjøttdeig, hell oppi en pakke matfløte og rør inn en av de bittesmå hermetikkboksene med tomatpurè, la putre mens pastaen overkokes......ca. 15 minutter pleier å funke bra for meg :D

Link to comment
Share on other sites

En pastarett jeg pleier å lage innimellom som sikkert ville fått enhver Italienere til å snu seg i grava om de smakte på den er som følger: brun kjøttdeig, hell oppi en pakke matfløte og rør inn en av de bittesmå hermetikkboksene med tomatpurè, la putre mens pastaen overkokes......ca. 15 minutter pleier å funke bra for meg :D

 

Herregud!.....jeg mente såklart kremfløte!.....for guds skyld ikke bruk matfløte!

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke har kvernet kjøttet, og du har deler som ikke kan brukes til biff, er følgende genialt: Kutt kjøttet i terninger (les relativt små biter). Gjøres lettest med halvtint kjøtt. Brun det godt i jernpanne sammen med løk, hvitløk og gjerne sellerirot. Hell over en del rødvin, og la det koke av. Du heller altså IKKE på vann eller lignende, men venter til det ikke lukter surt lenger. Da er det bare smaksstoffene igjen. Ha på vann og en 1/3 kremløte, og hell oppi det du liker av grønnsaker. Rotgrønnsaker som gullerot, kålrot, nepe og lignende er genialt godt, men alt kan brukes. La dette koke opp, skru ned tempen og la det så trekke lenge. Skru tempen ned så det står og syder, og la det trekke altså, da blir kjøttet mørt. Til og med leggmusklene fra rådyr blir gode når du gjør det sånn.

Det tar en stund før dette blir ferdig, men fordelene er:

* Tar kort tild å lage, siden skal det bare trekke.

* Alle liker viltgryte. Det er fullt av mineraler ogt vitaminer, kjempesunt og godt. Du kan godt invitere til selskap og servere dette.

* Du kan lage MYE av gangen! Kjøp deg en stoooor gryte, og kvitt deg med mye slagsider og boger først som sist.

* Frys det ned igjen i porsjoner som passer deg, Vanglige fryseposer passer fint.

* Så kan du varme opp igjn så mye du har lyst til. Ha gjerne i litt brokkoli og blomkål og sopp om du har lyst til at det skal smake ekstra godt når du varmer det opp igjen. Du har altså laget den en bunch med "TV-dinners", eller Fjordlands a la elg :D

Link to comment
Share on other sites

Hakk opp løk, bacon, og kvern opp kjøtt.

Fres løk, baconet/kjøttet i panna, og krydre etter smak. Tilsett fløte, rømme, sopp , og la det hele småputre i panna.

 

Mandelpoteter & tyttebær ved siden av.

 

Enklere blir det ikke.

 

Da var første rett prøvd. Enkel å lage.tilsatte paprika i tilleg Ble ikke brukt mandel poteter men noen andre nypoteter. Hadde nok oppi litt mye rømme og fløte. SÅ det ble utrolig mektig. har vel middag i en uke.

 

Konklusjon: Terningkast 3+

Link to comment
Share on other sites

Mye av dette høres jo ganske vrient ut for en som har erfaring som ungkar. Om vi snakker om lavterskel her, så er vel stekte karbonader med brun saus, broccoli og kokte poteter ganske trygt. resten, med mindre vi snakker om biffer, kan du kutte opp i småbiter, svi det i panna, og legge det til putring i ei gryte i den sausen du måtte foretrekke. La det stå og putre i en time eller to, så blir ALT kjøtt mørt. På slutten putter du i småløk og gulrotbiter og det du liker. Kok poteter og hell opp rikelig med kaldt øl i store glass.

Det er så enkelt at selv jeg greide det.

Link to comment
Share on other sites

Går greit å lage mat. men er noe med den tiden. Hadde jeg hatt råd til det så skulle jeg ha hatt ei hushjelp som hadde middagen klar når jeg kom hjem fra jobb, Vaska huset. Styra i blomsterbedet. Ordna med klær. Eller bare få seg ei frøken. Men på sikt så kan det jo kanskje være billigere med ei hushjelp. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Går greit å lage mat. men er noe med den tiden. Hadde jeg hatt råd til det så skulle jeg ha hatt ei hushjelp som hadde middagen klar når jeg kom hjem fra jobb, Vaska huset. Styra i blomsterbedet. Ordna med klær. Eller bare få seg ei frøken. Men på sikt så kan det jo kanskje være billigere med ei hushjelp. :mrgreen:

 

Er ikkje noko enkelt reknestykke det der. Men hadde valgt ei frøken om det vart aktuelt. Men da hadde vel kjerringe sagt noko :wink:

Link to comment
Share on other sites

Elg eller rådyr hakk stekt med fløte/rømme, løk, hvitløk, bacon biter osv, blir utrolig mye bedre om du slenger oppi en halv norzola ost.

 

Husk at for å lage god mat trenger du egentlig bare 3 ting: god hvitløk, god olje og god rødvin: Hakk hvitløken fres den lett i oljen og hell rødvinen i kokken. (Rødvin kan erstattes med godt øl)

 

Dersom den som lager maten er i godt humør blir maten ALTID bedre.

 

Bon appetit

Link to comment
Share on other sites

Skal nok fort få tømt fryseren skjønner jeg. Noen tips til hva man kan gjøre med rådyrlår? Uten å lage stek. Er ikke noe fan av stek egentlig.

 

Send inn lår og boger til pølsemaker for varmrøyking, det blir nydelig. kan brukes som snaks med flatbrød og kanskje litt rømme.

Kan også brukes til middag, men serveres da med varme poteter glovarm saus og evt. grønsaker

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...