Jump to content

Sau og strøm og jaktlyst


Truls

Recommended Posts

Har store kvaler for tida. Skal jeg strømme hunden, eller bør jeg la det være?

Jeg er ute etter kvalifiserte meninger om å strømme en hund for å få den til å holde seg unna sau.

Er det en risiko for at hunden blir engstelig for å jage vilt om den blir strømmet for sau?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det eneste du oppnår er en hund som ikke jager sau og bare sau. Har en GS på 13 månder, han ble først strømmet på sau. Og uka etter ble han testet på rein, og gikk etter som juling med resultat at han fikk 3 karameller. Hundene skiller på hva de blir strømmet i mot, fikk klar beskjed om at kom han over annet klovilt så var det fullfart igjen.

Link to comment
Share on other sites

Dachsen min hadde jaga rådyr og hjort lenge før den fikk saueavresjon, jager fortsatt like herlig på rådyr, rev og hare.

 

Sau holder han seg langt unna. Var senest i bingen med han for 2 uker siden, ville rett og slett ikke være der i innhengningen med sauen.

 

 

Men hunder er forskjellige, dertil hersker ingen tvil. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

slik tenker jeg iallefall. Jeg vil ha jaget inn hunden min skikkelig på det den skal jage og så vil jeg strømme den på sau seinere. Han er nå 16mnd og grunnlaget skal legges skikkelig i høst, å da vil ikke jeg risikere at det skjer noe nå pga strømming.

 

Ikke sikkert at teorien min stemmer, men slik tenker jeg i allefall og slik kommer jeg til å gjøre det med min hund :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor stort er problemet ditt Truls? Er det mye sau i området du jakter? Er det overhenge fare for at han roter seg borti sau? Dette er ei aveining du bør ta, er det slik at dine jaktmuligheter blir sterk begrenset på grunn av disse ulldottene er det bare å strømme hunden. Du dreper ikke jaktlyst eller noe, men etter min mening er det ingen vits å strømme en hund for sau hvis du kan slippe det.

 

Har strømmet begge mine hunder og ingen av de har mistet "motet" eller jaktlysten - Er det stor jaktlyst i en hund skal det mere til enn en liten karamell for å stoppe de.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville jaga inn hunden først.

Samt at jeg aldri ville gått til noen uautoriserte for å strømme hunden.

Gjort i riktig situasjon og på riktig tidspunkt i situasjonen, er strøm effektivt.

Blir det feil utført kan strøm ødelegge mye.

Hørte om en som strømma laikaen sin ved feil tidspunkt. Hvor hunden hadde hatt fokus på en person istedet for sauen akkurat i det den fikk strøm. Spør ikke meg åssen det går ann. Iallefall tok det flere år før bikkja fikk tilliten tilbake til denne personen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Han som er verst på sau, er en seks år gammel laika som har jaga masse med peiler. Han er stødig på elg, men han har vært borti sau et par ganger. Sist høst fikk kompisen tak i bikkja og lagt den i bakken akkurat i tide. Året før fikk jeg tak i ham da han sto med et lam. Begge gangene var bikkja bortpå sauen, men skadet dem ikke veldig.

Da jeg var en tur i fjellet sist uke, la jeg bikkja i bakken og fillerista ham da han gikk amok i båndet da vi nærmet oss sau. Han hylte og skreik, men det var på grunn av frustrasjon, ikke fordi jeg tok tak i ham. Han var akkurat like idiot da jeg slapp ham opp igjen.

 

Elgterrenget skal være tomt for sau når vi kommer, men det er aldri helt tomt.

 

Lurer på om jeg skal strømme gærningen og spare unghunden.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg ta helt motet fra deg, men en ser ofte at hvis en hund har vært borti sau og bitt og elta litt på de så kan det være veldig morro etter en har strømmet også. Laikaene har jo en tendens til å være rovdyrskarpe og vriene til å få saue reine. Her nede i sør er det svært lite laika som brukes til elg, har vært prøvd ja. Har for egen del 2 jemthunder som har vært strømmet og det fungere sånn tålig, måtte restrømme den eldste i fjor etter 3 år. Skal teste de igjen til fredag.

 

Ser nå at det blir avlet mer på rovdyr skarphet særlig jemthund og det er ikke bare bare, ser bare her hvor det er endel sau så blir det færre og færre av rasen pga de blir vankelige å få sauereine.

Link to comment
Share on other sites

@Truls: Hund som har hatt "positiv" erfaring med sau tidligere, dvs. jaget og hatt det moro med de, kan være problematiske mtp på saueaversjon senere. Anbefaling derfor er vel å gå på saueaversjonskurs før hunden får en "positiv" opplevelse av å jage sau. Da får du hvertfall testet hvorvidt hunden din viser interesse for sauen i kontrollerte former og med muligheter for korrigering.

 

Min hund er strømmet og fikk seg noen heftige karameller i fjor, for min egen del tok jeg den på kurs i år også for å se om han hadde lært og husket noe fra i fjor, det kan du si han gjorde :D! Krøket seg sammen før vi kom i innhegningen, og når vi går tur i områder hvor det er sau så går han alltid på den siden av meg som vender vekk i fra sauen :lol:.

 

Med tanke på jaktlysten så har jeg ikke merket noe negativt, men er det sau i jaktområdet så blir han preget av det, men det er jo vitsen med å ha hundene på aversjonskurs at de skal holde seg unna sauen.

Link to comment
Share on other sites

Det annbefales at hunden er minimum 9 måneder. Og den skal helst ikke ha hatt nærkontakt med sau. Vet at det ikke lar seg gjøre alle plasser i landet. Spesielt ikke på jæren der det kryr av ulldotter :D

 

Personlig har jeg ingen erfaring ang jaging osv etter strømming, men bikkja mi som ble strømma nå i vår virker ikke som er redd spor iallefall. Men får vente noen uker til før jeg får svar på det :) redd sau er hun iallefall!!

 

Edit: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Det svært svært svært sjelden en ødelegger en hund med å strømme den ved sitt første møte med sau . Og i noen av dem tilfellene så hadde kanskje ikke hunden blitt interessert i det viltet en ønsker å jakte likevel .

 

Men en ting som jeg er nesten 100 % sikker på , er at velger du å ikke strømme hunden og den angriper / skader / dreper sauen . Ja da er iallefall hunden ødelagt for all tid . Og det samme er ditt rykte som hundemann .

 

Mitt tips er at er hunden passert 8-9 mnd så bør hundens første møte med sau være med et strømhalsbånd rundt halsen . I tillegg bør handleren av fjernkontrollen være utdannet til å bruke dette .

 

Da er det tvilsomt at den viser interesse neste gang den ser sau , og i tillegg jager den det han skal i skogen også .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bikkja mi hadde null problem med å jage "rett vilt" etter strømming, det var akkurat som før. Sau er han ikke glad i lenger. Han var også vant til å bruke peilehalsbånd før strømming (men han hadde ikke hatt det på seg på et par-tre måneder), og hadde ingen problem med peilehalsbånd etterpå heller. Men bikkjer er som folk; forskjellige.

 

Som flere her sier så ville jeg fått bikkja testet og evt strømmet FØR de fatter eventuell interesse for sau.

 

Har du peilebånd (eller teiper noen batterier fast til et halsbånd) så sier noen at man godt kan ha det rundt halsen på bikkja jevnlig i et par uker før strømming slik at strømmen ikke forbindes med det rundt halsen, men for min del var det ikke nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er autorisert bruker og strømmer årlig en god del hunder mot sau i såkaldt aversjonsdressur. Når dette gjøres riktig tviler jeg svært mye på at du kan ødelegge en hunds jaktlyst. Dog mener jeg det er særs viktig at folk vet hva de driver med når de bruker strømhalsbånd. Dette er det meget klare rettningslinjer på om både hvem som kan bruke det og i hvilke tilfeller det kan brukes.

 

Det er en god grunn til at det er utdanning omkring dette med alle typer dressur, og da ikke minst aversjonsdressur. Man bør strebe etter å bruke dyktige folk som virkelig kan lese hund, og som kan se individene for hva de er.

 

Men tilbake til utgangspunktet så vil jeg ikke si at det er noen reel fare for å ødelegge din hunds jaktlyst. Forhåpentligvis ødelegges din hunds jaktlyst på sau.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at trådstarter har tatt sin beslutning, men her er uansett mine erfaringer:

 

spets 1:

Var veldig "interesser"t i sau, men ble sluppet i sauefjøset rett etter lamming og fikk seg par karameller av søyene(jeg var der og passet godt på). Resultat: Ikke interessert i sau etterpå og jakta like godt.

 

spets 2:

Ble strømmet (eller var på aversjonsdressur som det offisielt heter)for 2 år siden. Resultat: Var på hytta i helga og han ville helst være inne på sofaen pga alle sauebjellene rundt omkring.... Jakter ellers det som byr seg i skogen, fra mus til elg. Med gps-halsbånd, men jeg tror som flere sier at det kan være lurt å ha halsbånd før dressuren for ikke å skape negative assosiasjoner.

 

Gammern har også bjeffehalsbånd på sin innimellom i hundegården og det er heller ikke noe problem å jakte med gps-halsbånd på den.

 

@Echo: Den positive effekten av ulv har jeg ikke tenkt på... :)

Link to comment
Share on other sites

noe som tydeligvis funka bra på dachstispa mi var kombinasjonen av strømgjerde, sau og øs pøs regnvær. Ho var ikke spesielt interessert i utgangspunktet, men mått snuse seg framover mot sauene, som stod på andre sida av gjerdet. Det endte med pip og klynking etter møtet med strømgjerdet, resultatet er nå at ho går ikke nærmere sau enn 20-25m. Funker som gull.

Link to comment
Share on other sites

Truls@

Bare pass på at hunden har fått jage vilt med peiler på først, forrige hunden min jaga ingenting med peilehalsbånd på etter strømming på sau.

 

Var litt redd for dette etter strømming. Boffen er ett år nå og fikk strøm for to uker siden. Forrige uke, på "etterkontroll", ville den ikke bort til sauen.

 

Kjøpte Garmin Astro til han, og etter strømmingen ville den ikke ha på halsbåndet. Minnet nok veldig om strømhalsbåndet!

 

Etter litt om og men og godbiter når han fikk på seg Astrobåndet, ser det ut som om det går greit. Skal prøve i skogen med båndet i dag, så får man se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av mine har mista jaktlyst av sauedressur i allefall. Har strauma dei før dei er innjaga ( 7-8 mnd) for å få strauma dei så tidleg som råd (jamthund). Viktig med ein som KAN. Har aldri merka at dei fobinder peilar med sauedressur. Båe fekk straum fyrste gongen, eit par smellar. Tispa fekk ein smell andre gongen også. Testar kvart år, har aldri vist interesse etterpå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har tro på å la de bli så vant med sau fra de er små at de blir lei av det, at sau ikke er interessant. Mange bor slik til at det ikke er allverdens langt å gå eller kjøre for å komme til et innmarks, eller helst utmarksbeite. Snakk med saueeier først selvfølgelig. Det typiske er at sauene er nysgjerrige og kommer mot valpen. Er det i mai-juni er det ekstra positivt, for da er søyene litt ekstra påpasselige. De fleste valper vil nok da bli redde, eventuelt står de og snuser på hverandre. Så er jo spørsmålet hva som skjer om når sauene blir lei og går sin vei, eller om de blir skremt av et bjeff feks. Da våkner forfølgningslysten hos mange.

 

Jeg har tro på strømming (om det trengs) Det er erfarne folk som er autoriserte som driver med dette. Jeg tror ikke det har noen verdens ting å si i forhold til å jage på det en ønsker bikkja skal jage.

Det jeg er mer skeptisk til, er hva hunden egentlig er redd for når en kommer igjen gangen etter hunden er blitt strømmet. Jeg frykter at mange hunder er like redde for halsbåndet som for sauen.

 

Så om hunden er så interessert i sau at det kreves strøm, burde en etter mitt syn helst "lure" hunden bedre og oppsøke en vanlig jaktsituasjon hvor hunden er på jakt og påtreffer sau. Men å få en dette til i praksis med en dressør med fjernkontroll på slep er nok ikke lett.

 

Men svar på spørsmålet, jeg tror ikke en kan ødelegge noe som helst om en autorisert mann eller dame må bruke strøm i forbindelse med sauedressur

Link to comment
Share on other sites

Laika og jamt burde strømmes før de er året. De som velger å strømme burde lage en dummy av halsbans og noen litt tunge batteri. Som brukes 3uker før strøming. Da har ikke hunden noen problem med gps bånd.

Hunden skal kun gis strøm i det den er på tur inn i sau. Noe annet har vist seg

Være like effektivt som en fjert. Ikke gøy når en hund har bitt ihjel eller sprengt sau.

Link to comment
Share on other sites

Ser at flere mener eller har hørt, at hunden skal være minst så og så mange måneder, før den blir strømmet på sau. Tror det er vel så viktig å fokusere på at hunden ikke blir for gammel, med påfølgende sterkere psyke og erfaring før den blir strømmet. Dette må selvfølgelig vurderes fra individ til individ. Selv strømmet jeg min foxterriervalp når den kun var seks måneder, nå i sommer. Hun var da veldig het på sau, og sammen med instruktøren vurderte vi at tiden var inne for strømming. Jeg slepper henne nå sammen med sau der jeg jakter, og hun er overhode ikke interessert i sau. Hun fikk hilse på rev i kunsthi både før og etter, og så heller ingen forskjell der, annet enn at hun var litt tøffere andre gangen (naturlig pga. alder og erfaring).

 

Hadde en gang en laika som ikke ble strømmet før den var godt over året, og kunne aldri stole på han. Ofte kan man se på litt "tøffe" hunder, at de faktisk kan bli hardere etter å ha møtt litt motstand, f.eks sparket av elg eller vært i basketak med rovdyr. På slike hunder kan det være for sent med strøm, og spesielt hvis de har jaget/revet sau tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Noen hunder bryr seg ikke om strøm i det hele tatt. Min flater ut når "kula" kommer men er like tøff i trynet 5 minutter senere.

 

Har vært borti samme problem for en del år siden da mine foreldre måtte strømme en rådyrjagende golden retriver. Kom hjem fra en "vellykket" strømming, og kastet seg rett ut i skogen etter rådyrene. Full los på denne litt merklige golden :roll:

Link to comment
Share on other sites

Måtte bare legge meg borti denne tråden også.. Jämttispa mi ble strømmet på sau da hun var litt ca 1 1/2 år. Hun hadde jaktet med peiler før og tok ikke skade av det. Men en kollega nevnte her nylig at bikkja hans hadde vært på sauerenhetskurs nylig og at han hadde et svare strev med peileren. Det gikk visst litt bedre etterhvert, men tilvenningen til peilebåndet var visstnok omfattende. Har egentlig aldri tenkt over denne problemstillingen før. Neste gang det blir valp i huset tror jeg nok likevel det vil komme noen forebyggende tiltak før sauedressur, bare for å redusere risikoen for en lengre tilvenningsperiode. Som sagt så er hunder forskjellige, og det er antakelig lettere å forebygge enn å behandle en eventuell skrekk for halsbånd med en svart kloss på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...