Jump to content

.30 Subsonic


Tommen

Recommended Posts

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Da har jeg bestilt meg N310 fra Alvestad, så snart klar for å lade subsonic til knallerten min.

 

Har en oppskrift fra en kompis(vi har identiske rifler) for 308w:

 

Krutt: Vithavouri N310

Kule: 110grs Remington Carabin SP BLTS

Kruttmengde: 6,4grs

Fyllmasse: Revet dasspapir ell bommul

 

Gleder meg som en unge!!

Link to comment
Share on other sites

 

Skal prøve meg på noen 135 gr Sierra Pro Hunter for single shot pistol fremover. Trond A. mente at disse burde ha potensiale for ekspansjon i subhastighet.

 

Det tviler jeg på, du får lage en utvidet test med bilder så får vi jo se. mulig de veil ekspandere hvis du klasker kula rett i fjellet men vil ikke tro du gklare noe ekspansjon av foreksempel bein i et dyr..

Men kom for alldel med tilbakemeldinger..

Link to comment
Share on other sites

 

Fyllstoffet i ei boblejakke er mye bedre, er mer formstabilt, som gjør det lettere å få like store "dotter" hver gang.

Og det er ganske viktig :wink:

 

Tror jeg ville ha droppa noe fyll i hylsene. jeg har ladet 30-06, 6,5X55, 308 win, 30-30win til subsonic og ALDRI brukt noe hylsefyll. men jeg har satt kulene så lavt som det er mulig. og jeg har hatt best resultat både på presisjon og lavt smalle med magnumhetter og N-310 krutt. (da med 170grains kule i 30-30win)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har lapua subsonic fabrikkamo i 308. Denne går ikke underlyd i mitt våpen.

 

Hvordan vil det være å ta ut kule, fjerne noen grain og sette i igjen? Vil det medføre noen fare?

 

Det er 10,1gn i hylsa. Tenkte å starte med å ta ut slik at det sitter igjen med 9,5gn.

 

Noen motforestillinger?

Link to comment
Share on other sites

Har lapua subsonic fabrikkamo i 308. Denne går ikke underlyd i mitt våpen.

 

Hvordan vil det være å ta ut kule, fjerne noen grain og sette i igjen? Vil det medføre noen fare?

 

Det er 10,1gn i hylsa. Tenkte å starte med å ta ut slik at det sitter igjen med 9,5gn.

 

Noen motforestillinger?

 

Ja, for egen del ville jeg ikke laborere med fabrikkammo, den tid jeg ikke vet hvilket krutt etc som er brukt..

 

Hvorfor ikke bare lade noen patroner selv? Du har jo kulevekt, her inne finner du jo mye info om krutt og ladenivåer.

 

Er du usikker = La sub lading VÆRE!!

Link to comment
Share on other sites

Det frarådes vel generellt å bruke filler i forbindelse med skyting med demper.... :roll:

 

Hvorfor det?

 

Prøvde selv med noe syntetisk fyll fra en pynte pute! Ble noe "plast perler" igjenn på hylse halsen!

 

 

Noen som har sub ladedata for 308w med 180gr kuler??

Link to comment
Share on other sites

Vel, prøvde 6 skudd så erfaringen ble vel at jeg skal prøve med halvparten så mye fyll som sist! Men ser heltklart behovet for rengjøring av demper etter en del skudd!!

 

Men må da finnes noe som man kam bruke som fyll som forsvinner helt fra systemet ved avfyring!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Søkke ta!

 

Jeg har lest gjennom litt av tråden om sub i kal. .30, og må bare si at jeg er imponert over kunnskap og erfaring hos noen av brukerene her!!!:-)

 

Skal jaggu sjå om jeg finner noe kjapt pistolkrutt og prøve litt sjøl:-)

 

Takk for alle fine innspill!:-)

Link to comment
Share on other sites

Vel, prøvde 6 skudd så erfaringen ble vel at jeg skal prøve med halvparten så mye fyll som sist! Men ser heltklart behovet for rengjøring av demper etter en del skudd!!

 

Men må da finnes noe som man kam bruke som fyll som forsvinner helt fra systemet ved avfyring!

 

Men hvorfor er du så keen på og måtte ha hylsefylling da?

hvilket kaliber er det du skal lade ned?

 

jeg har som nevnt tidligere ,lada ned 6,5X55, 308win, 30-06spring og 30-30win har ikke brukt noe annet en krutt i patronene mine..

Link to comment
Share on other sites

Vil et sub skudd i kal 308 ta livet av en rev på 100 m med en 110 grains kule f.eks? Eller er det en annen kulevekt som vil være mer egnet? Å hvordan blir den ballistiske kulebanen fra pipe til mål som er senterlinje. Hva blir da målet over senterlinje på kulebanens høyeste punkt?

Link to comment
Share on other sites

Vil et sub skudd i kal 308 ta livet av en rev på 100 m med en 110 grains kule f.eks? Eller er det en annen kulevekt som vil være mer egnet? Å hvordan blir den ballistiske kulebanen fra pipe til mål som er senterlinje. Hva blir da målet over senterlinje på kulebanens høyeste punkt?

 

En rev ja, uten tvil... Men om den klarer kravet har jeg ikke regnet på.

 

Men, ei tyngere kuler er bedre. den har større anslag også.. men dette kommer an på hvilken riflestigning du har. jeg har 1på10 og klarer greit 180grains kuler.

 

kjør et forsøk i pcb eller Ql.. så ser du hvor mye (cm eller klikk) du er under på la si 100 i forhold til inskutt med fulkraft ammo..

Eller du kan se høyeste punkt.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm..interesting :)

Nå har jeg ikke så my kunskaper om data eller ladding..egentlig 0,men dette hørtes meget spennende ut. Det hadde vært veldig gøy med 50 slike skudd til lekeskyting og mikkeljakt. Men jeg har ikke peiling på hva rifelstigninga i min 308 er. Å ikke har jeg sett at det står noen plass på våpenet heller..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skal være veldig forsiktig med skyting på rev med dette. Kula faller drastisk, ekspansjon blir det lite av, skudd reaksjon uteblir, blod blir det lite av osv.

Ikke er det helt bare bare å finne frem noen ladninger her heller for å teste ut i din børse. Og Ikke minst med din demper.

 

Det er litt mer enn bare en rifle med demper og litt pistolkrutt som skal til for å finne de 50 lekeladningene.

Link to comment
Share on other sites

Vil et sub skudd i kal 308 ta livet av en rev på 100 m med en 110 grains kule f.eks? Eller er det en annen kulevekt som vil være mer egnet? Å hvordan blir den ballistiske kulebanen fra pipe til mål som er senterlinje. Hva blir da målet over senterlinje på kulebanens høyeste punkt?

 

Med 110 grains kule vil du ha i underkant av 3 ganger anslagsenergien av en 22lr. Kulebane vil være som med subsoniske kuler i salonggevær, dvs krum.

Testa noe subammo jeg hadde liggende i 308win her om dagen. Da var treffpunkt 55cm under fullhastighetammo på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har testa lapua orginal 200 gr subsonic ammo fungerte i mi børse(debruker ikke hylsefyll i fabrikk ammoen).Jeg sjekka om hylsene i sub ammo laga av lapua var like lapuas kjøpehylser de var like i volum.Jeg kjøpte subsonic kula 2oogr til lapua(B416) bc 0.382 og fylte den orginale nye lapua hylsa med 10 gr N310 med 67 mm patronlengde (totallengde),det er den samme lengden som orginal fabrikk ammo subsonic fikk snitt på 320 m/S i kronografen .Funket meget bra ,det vil variere fra børse til børse og lengde på løp osv.Jeg ser da at kruttet utgir ca 22 % av hylsevolumet uten kule i med kule ligger den opp mot over 35 % det er det de anbefaler i diverse forum .Jeg smørte ikke kulene,ikke hylsefyll og brukte remington magnum hetter.Sf for denne er 1,39 slik at den også kan fungere med fulle ladninger i forhold til ladetabellene på 200 gr kuler.Ellers bør sf ligge fra 2,0 og mer for å få stabilitet i sub hastigheter.(1050). Hordeny eller sierra kulene er billige og kommer godt ut etter SF kalkulatoren.

http://members.shaw.ca/cronhelm/SubsonicBullet.html" target="_blank" target="_blank

 

Jeg har twist 1-10 i Schultz larsen 308 win børsa mi,de sier at kuler tyngre en 220gr begynner vanskelighetene med stabilitet.Jeg har satt sammen to schultz & LARSEN DEMPERE å det lager ikke mye lyd :D .

Jeg fant ut at de er 11,5 gr med et eller annet krutt i Lapua subsonic orginal ammo.Er det noen som vet hvilket krutt de bruker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

en ting dere må være klare over både når dere oppgir og ikke minst leser ladedata for sub, her har patronlengden MYE å si, eller, ikke patron lengden direkte, men hvor dypt dere setter kula da den innvirker på volumet kruttet har å jobbe på i hylsa. Så når dere oppgir sub ladninger så oppgi nå for all del hvordan kule dere bruker, gjerne lengden på denne, og hvor lang patronlengden er. å oppgi hylsefabrikat er nok heller ikke dumt. og til dere som lader, spør om noe slik info er savnet. Driver selv med sub ladninger så ser forskjellene ved små endringer i faktorere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Testet to ladninger i helgen.

 

10 grains N310, Hornady 180 gr RN

 

Denne hørtes ut til å bryte muren såvidt. Et lite drønn i klippen forran meg.

 

9 grains med samme kule gikk under muren. Ingen drønn.

Men synes kulesmellen var høgere enn forventet.

Har en sonic 45 demper, den er sikkert ikke optimal men det smeller mye

mer enn på youtubeklippene av 308 sub.

 

Tenker investere i kronograf, og lurer på å kjøpe 5 ekstra moduler til demperen samtidig.

 

Tips til mindre smell? Lettere kule og mindre krutt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lekte meg litt med 30-30win og forsøkte meg på noen sub ladninger.

 

Tenkte å starte litt lavt med 4,5 grain Norma P4 til en 100gr Wadcutter, gjennomsnittlig hastighet ble da 247m/s. Altså ett godt stykke under 340m/s..

Stoppet eksperimenteringen da en av hylsene fikk to langsgående sprekker ved halsen/skulderen. Planen var egentlig å øke ladningen gradvis opp mot 310m/s..

 

Er det trygt å øke ladningen? ..kan den revnende hylsa skyldes for lite krutt?

 

Edit 22.09.11:

Ei kule ble sittende fast løpet da jeg skulle skyte bort de siste par skuddene fra test ladningen over. Heldigvis er wadcuttere forholdsvis grei å banke ut.. Styr altså unna ladedataene over!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har skutt ca 50 skudd på 3 dager nå.

 

Børsa er ei kongsberg 393 i 30.06.

 

Bruker norma hylser av ymse batchnr som jeg har fått gratis av lykke.

 

180grs Hornady RN kule og 10grs N310 gir en fart på mellom 320ms og 310 ms.

Stabilt nok til mitt bruk.

 

Testrigg

2011-07-06%25252018.43.40.jpg

 

 

6 skudd på 3 klistrelapper, 50 meters hold. Nei jeg er ikke noen skarpskytter :roll:

12mm spredning på det værste.

2011-07-06%25252019.08.16.jpg

 

brukte shooter for å lage klikktabel og skrudde meg opp på 70 meter. traff midt i klistrelappen så det er absolutt håp.

Link to comment
Share on other sites

Brukte alt for mye tid på dette for alt for mange år siden :forvirra: Testet mange kuler og kulevekter men kom ut med 170grs støpt kule, Vit. 320+dacron i en .308. Husker ikke ladevekt, og må lete etter data, har det nedskrevet et eller annet sted. Husker mange kuler ble prøvd, både mantlede og støpte. De tunge stabiliseterte ikke i underlyd, de lette gjorde det heller ikke. Men kombinasjonen over fungerte merkbart bedre enn de andre.

Link to comment
Share on other sites

Har nå testet over 100 skudd og fått verifisert kulebanen. Shooter oppgir bra tall og vinkelmåleren er gull. Avstandsmåler er et must men nå ser ting veldig lovende ut.

 

Kulebane pr 10ende meter er merket på høydetårnet og 60 skudd er klar for kråkejakt.

 

Er litt spent på om jeg våger bruke den på rev, men skal vurdere det. Og kanskje fjellrype i høst, da jeg ikke har salong.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har prøvd søkefunksjonen uten hell. Er det noen som har ladedata på Lapua subsonic kula (200 gr)? http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/381996

 

Vurderer å bestille denne for å teste i mitt nye 308 win løp (1:10 twist), 48 cm, atex maxim demper. Ser for meg å bruke lapua hylser, magnumhetter og N310.

 

Edit: Ser at det ligger ladedata på denne lenger opp på siden, så den søkinga mi er håpløs :-) Fortsatt ingen som har funnet ut hvilket krutt som brukes i fabrikksubammo fra Lapua?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...