Jump to content

.30 Subsonic


Tommen

Recommended Posts

Hei, har noen erfaring/ladedata for å lade 30-06 og 308 i subsonic? Børsene dette er snakk om å prøves på er begge CZ 550. Dette er i grunn bare for nyskjerrighetens skyld, for å se hva du kan få ut av ei børse i disse kaliberene ved bruk av lyddemper og subsonic ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var en tråd på SL om 308 hylser med "tykke vegger" som var beregnet på sub ladning.

Noen som har info om slike fortsatt er å oppdrive?

 

Hva skulle være vitsen med det? Med subladninger har du som regel lavt trykk i hylsa. Noen er engstelig for at hylsa skal være så "stiv" (eller at veggen er for tykk om du vil) at hylsa ikke tetter skikkelig og at gass blåser bakover.

 

Ved å bruke et kjapt pistoltrykk, er tanken at trykket bygger seg opp så kjapt at det når max før kula har beveget seg noe særlig, og slik at hylsehalsen tetter.

 

Når vi snakker om dette, husker jeg et firma som solgte tysk svartkrutt-utstyr nedi Kongsvinger eller der omkring som hadde noen hylser med tykk BUNN, angivelig for dette formålet.

 

Jeg har ikke prøvd dem, men heller mot at det er en løsning på jakt etter et godt problem.

 

Tommelfingerregel 3 til 10 grains pistolkrutt, start lavt med N310 og prøv litt forskjellige ladninger.

 

INGEN kan hjelpe deg med en "god ladning" her, her er du aleine, og må finne ut hva børsa DI vil ha, men holder du deg innenfor disse parametrene skal det IKKE være farlig. De tyngste ladevektene vil gi deg supersoniske hastigheter opp mot magnium-revolver hastigheter. Årsaken til at noen finner at de vil gå så høyt er at lyddemperen funker godt allikevel (relativt lavt gassvolum), og at rifla krever såpass hardt for å gi stabil utgangshastighet (forbrenning) og eller presisjon.

 

Lykke til foprsøk deg fram, dette er moro, ikke farlig.

Link to comment
Share on other sites

Ser noen skriver at de setter bt kuler motsatt vei i hylsa, er dette fakta? Ser for meg en cz 550 i tusen biter...

 

Neida, ikke farlig, ser bare rart ut......

 

Hvis du får tak i gamle amerikanske ladebøker, vil du se at folk har drevet med dette i minst 80 år, så eventuelle faremomenter hadde nok dukka opp for lenge siden.

 

Om det er NØDVENDIG, er en annen sak, en kar gjorde dette for å få "maximum punch in a low pressure load" som han skreiv, jeg tror det var det de kaller hogwash.....

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kulevekter opererer dere med når dere lader subsonic ammo? Vil man i det hele tatt klare å stabilisere kula i så lave hastigheter?

 

Tror ikke du får noe enkelt svar der.

Som alt ellers som har med dette å gjøre må hver enkelt prøve selv.

 

Uansett hva noen sier, så gjelder deres erfaring kun for deres egne ladninger, munningshastigheter og kulevekter.

 

Dette er såpass lite vanlig egentlig, at erfaringsmengden som er oppsamlet simpelthen ikke er stor nok.

 

Tenk deg tilbake til 1860, når de første patrontypene kom i bruk: heller ikke da kunna men enkelt spørre noen og få sikkert svar, alle måtte prøve selv, innklusive fabrikkene.

 

Kun en fabrikk - en STOR fabrikk - ville ha tilstrekkelig med ressurser til å kunne publisere og lansere noe som kunne gjelde som fabrikkladninger innenfor dette gebetet. Fabrikkladninger er som kjent laget for å gi en viss standard for alle som har våpen i et bestemt kaliber.

 

Det jeg har sett av kulevekter, er at man KAN benytte alt som ellers er vanlig av kulevekter innefor hvert enkelt kaliber, trickset er å finne en kombinasjon som virker bra i sitt eget våpen = du er på egen hånd.

Link to comment
Share on other sites

Var en tråd på SL om 308 hylser med "tykke vegger" som var beregnet på sub ladning.

Noen som har info om slike fortsatt er å oppdrive?

 

Hva skulle være vitsen med det?

 

Vitsen er å få rask trykkoppbygning med minst mulig krutt, slik at man oppnår passelig hastighet med minst mulig gassvolum som demperen må håndtere. Dette skal i teorien gi mindre lyd, men i praksis er nok forskjellen ganske minimal så lenge man har en noenlunde effektiv demper og bruker raskt pistolkrutt.

 

Jo større hylsevolum for en gitt kruttsort, jo større ladning må til for å få kula opp i en gitt hastighet fordi kruttet da har større volum å forbrenne i og trykkoppbygningen blir langsommere. Til stille subladninger er det ideelle å ha relativt høyt kammertrykk men lite gassvolum, slik at kula "bråstarter" men trykket så synker under kulas ferd mot munningen. Med langt løp kan det la seg gjøre å få nesten stille ladninger selv uten demper, hvis trykket bak kula har sunket tilstrekkelig før kula forlater munningen. Dette er vanskeligere å få til med store hylsevolum. Det er ikke uten grunn at dedikerte subkalibre har lite hylsevolum i forhold til kulediameter; spesialhylser med tykke vegger er en måte å oppnå samme effekt uten å måtte kjøpe en dedikert sub-rifle.

 

Jeg lader selv sub i vanlige .308 hylser, og som nevnt tidligere setter jeg BT-kuler bak fram. Dette er primært for å redusere hylsevolumet noe; kula tar mere plass i hylsa på denne måten. Når jeg setter samme kule rett vei, så er det ikke mulig å sette den like dypt. Jeg må da øke ladningen en del for å få samme hastighet, ladningen blir altså mindre effektiv med kula satt på normal måte og demperen får litt mere gassvolum å håndtere. Dette utgjør neppe noen hørbar forskjell, vi snakker tross alt bare om ett til to grains forskjell i kruttladning, men det er nå morsomt å lade så effektivt og stille som mulig :D

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg lader selv sub i vanlige .308 hylser, og som nevnt tidligere setter jeg BT-kuler bak fram. Dette er primært for å redusere hylsevolumet noe; kula tar mere plass i hylsa på denne måten. Når jeg setter samme kule rett vei, så er det ikke mulig å sette den like dypt. Jeg må da øke ladningen en del for å få samme hastighet, ladningen blir altså mindre effektiv med kula satt på normal måte og demperen får litt mere gassvolum å håndtere. Dette utgjør neppe noen hørbar forskjell, vi snakker tross alt bare om ett til to grains forskjell i kruttladning, men det er nå morsomt å lade så effektivt og stille som mulig :D

 

 

Jeg vil da si at i en 308 så utgør 1-2 grain reduksjon, veldig mye med en standar demer, hvis du da har et løp på 47cm vil du antgelig høre forskjell veldig godt oxå.

 

Å som du sier, så strekker en seg til det som bråker minst..

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kulevekter opererer dere med når dere lader subsonic ammo? Vil man i det hele tatt klare å stabilisere kula i så lave hastigheter?

 

Stabilitet er kun et spørsmål om valg av kule. I all hovedsak er det lengden på kula som avgjør, selv om legering og kuleprofil også kan ha litt å si. Min rifle har 1:10-pipe og den stabiliserer opp til ca 28mm lange kuler. 147 S&B FMJBT går greit, 200grs Lee blykule (begge 28,2mm) viser tegn på ustabilitet på 50m. En kamerat prøvde 147S&B i en 1:12-pipe, men det gikk overhodet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro det da ville være en fordel å lade med tyngst mulig kuler? I 30-06`en ville jeg brukt 220 grains tror jeg. Med hensyn til ekspansjon er det vel ikke lett å finne en kule som ville ekspandert brukbart med en hastighet på 300m/s? Korriger meg gjerne, men vil ikke f.eks en 220 grain kule ha samme kulebane som en på 110 grain, såfremt begge kulene har samme hastighet og ballistisk koeffisient? Er vel bare å prøve med 220 grains kule og 5 grains raskt pistolkrutt, og øke på til en nærmer seg lydmuren :)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg lader selv sub i vanlige .308 hylser, og som nevnt tidligere setter jeg BT-kuler bak fram. Dette er primært for å redusere hylsevolumet noe; kula tar mere plass i hylsa på denne måten. Når jeg setter samme kule rett vei, så er det ikke mulig å sette den like dypt. Jeg må da øke ladningen en del for å få samme hastighet, ladningen blir altså mindre effektiv med kula satt på normal måte og demperen får litt mere gassvolum å håndtere. Dette utgjør neppe noen hørbar forskjell, vi snakker tross alt bare om ett til to grains forskjell i kruttladning, men det er nå morsomt å lade så effektivt og stille som mulig :D

 

 

Jeg vil da si at i en 308 så utgør 1-2 grain reduksjon, veldig mye med en standar demer, hvis du da har et løp på 47cm vil du antgelig høre forskjell veldig godt oxå.

 

Å som du sier, så strekker en seg til det som bråker minst..

 

Stadig flere gode argumenter for min tanke om en "voksen-salong" i pistolkaliber!

 

Men til 30-kaliber, alle data med 100 grains semiwadcutter av samme type som brukes i 32 S&W Long:

 

Med 3,0 grains N310 har en

30-30 Win ca 780 fps

308 Win ca 690 fps

30-06 ca 625 fps

 

Med 4,0 grains N310 har en

30-30 Win ca 830 fps

308 Win ca 810 fps

30-06 ca 770 fps

 

Med 5,0 grains N310 har en

30-30 Win ca 980 fps

308 Win ca 940 fps

30-06 ca 870 fps

 

 

NB! Godt under lydhastighet i alle, N310 sikrer tenning med lave ladninger OG mindre krutt enn i feltladningene i 9mm, dvs det er ingen fare for å fylle lyddemperen akkurat.

 

Så hva man SKAL med de spesialhylsene skjønner jeg ikke.

 

Dette er enkelt, sikkert og effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro det da ville være en fordel å lade med tyngst mulig kuler? I 30-06`en ville jeg brukt 220 grains tror jeg.

 

Tja. 220grs kule er flotte saker det, men da må du nok bruke en 1:8-pipe. Dessuten vil tunge kuler bruke mer krutt, selv om friksjon har langt mer å si her enn for vanlige ladninger. Jeg bruker ikke mer krutt til 200grs blykule enn til 147FMJ, og er de smurt med Liquid Alox blir ladningen ca 0,5grs lavere.

 

 

Korriger meg gjerne, men vil ikke f.eks en 220 grain kule ha samme kulebane som en på 110 grain, såfremt begge kulene har samme hastighet og ballistisk koeffisient?

 

I praksis merker en neppe forskjellen uansett om det er forskjell i BC. Sub er kortholdsammo uansett hvor tung kule en har.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg vil da si at i en 308 så utgør 1-2 grain reduksjon, veldig mye med en standar demer, hvis du da har et løp på 47cm vil du antgelig høre forskjell veldig godt oxå.

 

Jeg har løp i full lengde, 58 cm eller noe slikt. Hører i praksis liten eller ingen forskjell på ladninger så lenge kula går rundt 300 m/s eller litt i underkant. Forskjellen er nok der, men den blir forsvinnende liten- og anslaget bråker uansett MYE mer enn skuddsmellen, så det har ikke så mye for seg å forsøke å dempe noe ytterligere.

 

Men i et kort løp har du antakelig rett, trykket ved munningen er nok betydelig høyere da.

Link to comment
Share on other sites

Stadig flere gode argumenter for min tanke om en "voksen-salong" i pistolkaliber!

 

Men til 30-kaliber, alle data med 100 grains semiwadcutter av samme type som brukes i 32 S&W Long:

 

 

(snippet data osv).

 

Forsåvidt enig, en hendig liten pistolkalibret rifle med demper hadde vært både gøyal og praktisk. Aller helst skulle den tatt vanlige pistolmagasiner som finnes i handelen.

 

Men her snakker vi altså om subladning i .30- og årsaken til det er nok ganske enkel. Det er nemlig mange som har fått seg demper på elgrifla, og som vil få "i pose og sekk" ved å kunne bruke den samme rifla som nettopp "voksensalong". Med lyddemper og riktige ladninger kan jeg drive skytetrening fra stuevinduet uten å forstyrre naboene (har sikker bakgrunn, også for fulle ladninger), og så lenge jeg uansett lader selv blir prisen omtrent den samme uavhengig av kaliber. Jeg har dermed ikke så stort behov for en dedikert "voksensalong" at noe slikt har fått plass på budsjettet enda.

 

De dataene du lister opp ser ut som et greit utgangspunkt, og med smurt blykule er det STORT slingringsmonn fra disse og opp mot noe som kan ligne på farlig trykk. Altså totalt ufarlig som du skriver, i alle fall så lenge man sjekker at det ikke sitter fast ei kule i løpet når man tester de letteste ladningene. Med såpass lette kuler blir også kruttmengden så liten at det heller ikke noe for seg å bruke reduserte hylser, så der er vi enige.

 

Fordelen med reduserte hylser eller kreativ ladeteknikk oppstår når man skal skyte tyngre kuler, som krever mere krutt. De lette wadcutterne funker utmerket til blinkskyting på papir, men skal jeg skyte på noe levende vil jeg ha minst 180 grains kule. Da kan alskens triks for å redusere hylsevolumet gi en gevinst, ved at kruttmengden reduseres såpass at en vanlig, standard demper ikke overanstrenges. De fleste dempere som selges til storvitlkalibre er ikke laget for stille subskyting, men for å dempe en full ladning såpass at hørselen ikke går åt skogen. Med slike dempere er det derfor en del å hente på å redusere gassvolumet så mye som mulig, spesielt altså hvis man har kort løp.

Link to comment
Share on other sites

OK da tegner du et bilde av feks 30-06 som jaktrifle med fabrikkammo og fulle (hjemme)ladninger, "salongrifle" med smurte pistolkuler (wadcuttere) og noen få grain krutt og reduserte ladninger med vanlige jaktkuler, evt snudd bakfram alt etter smak:

 

Da har jeg noen ladninger der også som burde være uproblematiske. Ettersom det her blir snakk om LITT mere trykk (tyngre kuler, lengre bæreflate og mer friksjon, holder jeg meg til de amerikanske data jeg har, så får folk regne om til Vithavuori-krutt etter eget hode, husk at man er på egen hånd og på eget ansvar!

 

308:

154 grain støpte blykuler 7,7 grain Unique, 1200 fps

150 grain jacketed 8,5 grain Unique, 1100 fps

150 grain jacketed 6,5 grain Bullseye, 1050 fps

 

30-06:

154 grain støpte blykuler 8,0 grain Bullseye, 1250 fps

154 grain støpte blykuler 8,0 grain Unique, 1100 fps

150 grain jacketed 12,0 grain Unique, 1250 fps

 

Har data på endel andre amerikanske kaliber og, dessverre ikke for 6,5x55, men DET sto i de to første utgavene av ladeboken. Feks 129 grains Lyman kule #266455GC, 10,0 grain N330 + dacron, 1503 fps

 

Disse blyladningene er (antakelig) utviklet av Svein Solli og er laget for å brukes på jakt, ikke lyddempet, så i Ladeboken er det ingen subsoniske ladninger, ikke en gang for .30 US

 

Med mantlet kule ville jeg starte som oppgitt over, og gå ned 1/2 grain i gangen, alt mens jeg sjekka nøye at kula ikke sitter i løpet.

Link to comment
Share on other sites

De dataene du lister opp ser ut som et greit utgangspunkt, og med smurt blykule er det STORT slingringsmonn fra disse og opp mot noe som kan ligne på farlig trykk.

Helt riktig - man har stort slingringsmonn med slike ladninger, men vil bare presisere at man likevel må ha hodet skrudd på før man begynner å forske. Med raske pistolkrutt i så store hylsevolum har man også mer enn nok plass til så mye krutt at våpenet sprenges - og vel så det. Men har man først dette i hodet (og da mener jeg først i hodet) er det bare å klemme til.

 

Et annet problem som ikke nevnes så ofte er at det i en del tilfeller kan være vrient å få tilstrekkelig høyt starttrykk slik at hylsehalsen tetter skikkelig mot kammeret. Høyere starttrykk gir jevnere trykkforløp og dermed også jevnere ladninger. Hylsehalsutvidelse kommer først rundt 10 000 psi, og dit vil vi fortest mulig - derfor er det raske pistokrutt som gjelder, som for eksempel N-310.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vet av erfaring at de svakeste ladningene kan gi problemer ved at hylsa ikke tetter mot kammeret. Jeg bruker derfor kun halspressede hylser til subladning, med unntak av noen helpressede til måling av hylseutvidelse hvis jeg er i tvil om hvilket trykknivå jeg ligger på. Har ikke opplevd at det har "spyttet" gasstrykk bakover med halspressede hylser som tidligere har vært skutt med full ladning i samme våpen, men det har skjedd med helpressede hylser og svake ladninger. Bruk briller ved eksperimentering!

 

Og selvsagt må man tenke sikkerhet og være absolutt helt sikker på at man ikke har fått dobbeltladning, det er plass til alt for mye pistolkrutt i ei stor riflehylse. Med lette blykuler og sub nivå skal det nok mere til enn ei dobbeltladning før det går riktig ille, men bedre føre var...

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange interessante synspunkter, og ladedata. Ser det nevnes wadcuttere og smurte blykuler, og disse er sikkert flotte til sitt bruk, men nå var det ladninger til jakt jeg tenkte på, skulle sikkert nevnt det før. Jeg vil tro anslagsenergien til en .30 kule i subsonic hastighet begrenser type vilt det er brukendes på ganske drastisk :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vet av erfaring at de svakeste ladningene kan gi problemer ved at hylsa ikke tetter mot kammeret. Jeg bruker derfor kun halspressede hylser til subladning, med unntak av noen helpressede til måling av hylseutvidelse hvis jeg er i tvil om hvilket trykknivå jeg ligger på. Har ikke opplevd at det har "spyttet" gasstrykk bakover med halspressede hylser som tidligere har vært skutt med full ladning i samme våpen, men det har skjedd med helpressede hylser og svake ladninger. Bruk briller ved eksperimentering!

 

Og selvsagt må man tenke sikkerhet og være absolutt helt sikker på at man ikke har fått dobbeltladning, det er plass til alt for mye pistolkrutt i ei stor riflehylse. Med lette blykuler og sub nivå skal det nok mere til enn ei dobbeltladning før det går riktig ille, men bedre føre var...

 

 

GODE POENGER, Varg

 

Dette med helpressing og gassblås er noe av årsaken til at jeg stiller meg tvilende til ekstra tykke hylser, som tyskerne lanserte på 1990-tallet.

 

For subsoniske ladninger holder det med tynne hylser, så tynne som mulig. Husk at pistolhylserhar mye tynnere hylser enn rifle....

 

Og poenget med briller er sjøsagt veldig viktig når en eksperimenterer, oldiser har en tendens til å glemme det - de går jo med briller allikevel!

 

Jeg har alltid ment at dobbeltladninger er årsaken til de aller fleste påståtte "uforklarlige" fenomener inne hjemmelading: spesielt revolverpatroner som enda sleper med seg mye bagasje fra svartkruttida i form av gigantisk hylsevolum i forhold til ytelse, det er enkelt å få plass til bode dobbelt og tredobbelt ladning i en revolverpatron.

Når det da smeller, er det få stolte hjemmeladere som vil innrømme noe galt, også får vi vandrehistorier som "jeg må ha kommet i skade for å slippe en patron opp i hylsevibratoren ved et feiltak" eller "Mr Dunn Deal skrev i Handwringer at faren for Secondary Explosion Effect er spesielt stor i akkurat dette kaliberet".

 

Det er som regel gjort en tabbe og ansvaret sitter midt oppå skuldrene til hjemmeladeren som eier pressa!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet med tykkveggede hylser så lenge hals og skuler er av normal tykkelse/hardhet. Klart det er en fordel om hylsekroppen er skyteformet, men så lenge en bruker N310 bør en klare å få halsen til å ekspandere nok. Kanskje ikke med de letteste kulene, men da er det jo bare å gå litt opp i vekt. For selv om sub er sub, så er det likevel en helt egen lyd i en 200grs kule som klasker inn i bakstoppen. Man hører at det ikke er noen fislete 22LR da gitt :D

 

Elelrs er jeg enig i at dobbeltladninger er en langt mer realistisk fare enn SEE. Jeg har derfor testet ut dette litt i 30-06 med N310, og uten å oppgi noen ladninger (slike eksperimenter krever kunnskap, måleutstyr, en sneve baller og en billig rifle) så klarte jeg å lade opp til omtrent dobbeltladning med 180grs mantlet før vi fikk skummelt trykk. Riktignok fikk vi svake merker i hylsebunn allerede ved 3000bar, min teori er at den raske trykkoppbyggingen gir trykktegn som ved for stort patronspill selv med korrekt ompressing. Men det er en teori som bør testes ut nøyere før jeg blir for påståelig.

Link to comment
Share on other sites

Legg nøye merke til "allerede ved 3000 bar" her.

 

Fulmen veit hva han gjør og kan det han kan. Mitt råd er å følge alle råd i denne tråden NØYE og gjøre som vi sier, ikke gjør, og la Fulmen forske ferdig, han kommer til å ha noe vektig å tilføye når han er ferdig!

Link to comment
Share on other sites

Riktignok fikk vi svake merker i hylsebunn allerede ved 3000bar, min teori er at den raske trykkoppbyggingen gir trykktegn som ved for stort patronspill selv med korrekt ompressing. Men det er en teori som bør testes ut nøyere før jeg blir for påståelig.

Her fikk jeg faktisk en aha-opplevelse - jeg tror vi fikk klare tegn på patronspill her - skal bli artig å repetere dette i kontrollerte former. Halspressing etter første avfyring er nok riktig medisin her - tror vi også for å sikre oss ytterligere, skal sette kula godt i bommene...

Link to comment
Share on other sites

Riktignok fikk vi svake merker i hylsebunn allerede ved 3000bar, min teori er at den raske trykkoppbyggingen gir trykktegn som ved for stort patronspill selv med korrekt ompressing. Men det er en teori som bør testes ut nøyere før jeg blir for påståelig.

Her fikk jeg faktisk en aha-opplevelse - jeg tror vi fikk klare tegn på patronspill her - skal bli artig å repetere dette i kontrollerte former. Halspressing etter første avfyring er nok riktig medisin her - tror vi også for å sikre oss ytterligere, skal sette kula godt i bommene...

 

Der sier du noe...

Hvis man setter kula i bommene, så bør vel trykket bygges opp enda litt raskere og en kan muligens komme enda litt ned i ladning med samme hastighet? Da jeg satte kula bak fram _måtte_ kula dypt i hylsa for å gå klar av riflingen, men jeg tenkte ikke på at det kunne være en gevinst å hente på å sette _i_ bommene. Etter ferien skal jeg prøve å sette kula en millimeter lengre ut, og se om hastigheten forandres. Tipper den blir høyere :D

Må testes!

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som må testes, når jeg kommer hjem fra ferie, er å forsøke å provosere fram stort patronspill ved gjentatt skyting med svake ladninger i ei hylse. Jeg tenker på det fenomenet som jeg en gang refererte til på SL, men som jeg ikke har fått testet enda; at tennhetta kan skyve hylsa framover så hardt at skuldra settes litt tilbake, og at sub ladninger kanskje ikke strekker hylsa ut igjen.

 

Jeg ser for meg en test omtrent som følger:

En hylse med umodifisert tennkanal, og en hylse med tennkanalen boret opp til større diameter. Begge engangsskutt med full ladning, og ikke presset om.

Begge hylsene skytes 10 ganger med kun tennhette, ikke krutt eller kule, uten å presses imellom. Deretter svertes hylsene, og presses i full-lengde kalibreringsdie. En bør nå kunne se på hvor sverten slites vekk, om skuldra har blitt satt tilbake til lengde under spec. Hvis ikke skuldra ble satt tilbake av tennhettene, så skal den bli blank etter pressing. Hvis skuldra ble satt vesentlig tilbake, så forblir den svart etter pressing og vi har potensielt farlig patronspill.

 

Noen tanker om dette?

 

Var de hylsene som dere fikk merker i støtbunnen på skutt flere ganger på sub nivå, eller var de skutt på normalnivå før testen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg endelig også klart å lade lavt nok til å gå subsonic i .308 win :)

 

Oppskrift:

Remington Hylser

Laupa Lock Base 150 grs kule satt baklengs til 60mm totallengde

6 grs n310 krutt

cci 200 tennhette

Browning a-bolt med 49 cm løp og A-tec tmm-5 alu demper

 

Hastigheten er foreløpig ukjent, men med 6.5 grs n310 kronograferte jeg til 315 m/s så jeg tipper jeg nå ligger rett under 300 m/s.

 

Det jeg er mest overrasket over er hvor mye kraft det egentlig er i slik ammunisjon. Skaut på ei bjørk som var ca 10 cm i diameter på 70 meters hold. Kula peisa rett gjennom og inn i myra bak. Gravde meg 15-20 cm innover myra men fant fortsatt ikke kula. Burde holde på lite småvilt dette ja :shock:

Link to comment
Share on other sites

Sp.mål

Vil lade sub ammo i kal.30 til mauser'n (kappa pipe og hausken std)

Har kun N160 krutt og 1kg med N320, kan N320 brukes (krutt til lading av haglepatroner).

Er N320 Raskt krutt?

 

Itilfelle det går, hvor mange grains ville dere startet med på en 180grains partizan blyspiss?

 

Hvis det IKKE går, hvor mange grains ville dere startet med hvis jeg skulle brukt samme kula men med N310 PISTOLKRUTT

 

 

 

Takker og bukker for eventuelle svar

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Vil lade sub ammo i kal.30

 

Lang eller kort type?

 

Har kun N160 krutt og 1kg med N320, kan N320 brukes (krutt til lading av haglepatroner).

Er N320 Raskt krutt?

 

N320 er et raskt krutt og bør fungere tilfredsstillende. For 30-06 ville jeg startet på 7grs og jobbet meg opp derfra. Jobb forsiktig og pass nå endelig på dette med dobbeltladninger.

 

 

Karlstad:

Har ingen tro på at det lar seg gjøre med godt resultat. Hvor stor risikoen for SEE er med slike krutt aner jeg ikke, men jeg vet at raske krutt gir deg jevne ladninger med lite smell uten fare for overtrykk. Om du i det hele tatt klarer sub med så trege krutt vil du slite med håpløst lavt arbeidstrykk, ujevn forbrenning og mye uforbrent krutt. Og om det samler seg opp store mengder med uforbrent krutt i demperen kan rare ting begynne å skje.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har forslag til subladninger jeg kan prøve, med disse kruttypene i 30-06 med 150/180 gr. kule :

Vv N-140, 150

Norma 204

 

Eller MÅ jeg ha raskere krutt for å være sikret mot SEE?

 

Mvh.

 

Disse kruttene er ALT for trege.. bruk N-310 i så store hylsevolum..

kommer litt an på twisten her da 1:10 klare du hvertfall 180grains kule i sub hastighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Interessant dette med subladninger, har lyst til å prøve dette selv også....

 

Ser det anbefales mellom 6 og 10 grain N-310 krutt.

 

Vil det ikke da være lurt å begynne med litt høy ladning, så en på den måten unngår at kula blir sittende fast i løpet.

 

Ser for meg å begynne på 9,5 grain for 308 med en 180 gr Partizan-kule fremst (til ett 47 cm løp), for så å jobbe meg nedover med ett halvt grain til sub er oppnådd. Bør kanskje begynne noe høyere for 30-06 med 53 cm løp?

 

Tror jaggu jeg skal prøve ut dette i løpet av helgen.

 

Jeg kommer til å lade i NATO-hylser der jeg har tatt ut kule og krutt, fyller på med N-310 krutt.

308 skal skytes i en VEPR Super halvautomat, blir spennende å se om den repeterer med subladning.

 

 

Dette skal bli morsomt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte på 10 grn N-320 og gikk trinnvis nedover med 0,5 grn intervall. Lapua halspressa hylser, Hornady Soft Point Round Nose 180 grn kuler i et 47cm S&L løp. Fikk 340 ms med 10 grn. 8 grn gav 265 ms. 9 grn gav 310-314 ms og ble ladninga.. Stabile og fin samling. Har bare kronografert de i 3+gr. Synes det smalt passe bra med A-Tec TMM 5 med 7 moduler. Morro tidsfordriv er det hvertfall...

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer.

Rifle ombygd M98 kal .308 1:10. Løpslengde 58cm.

Demper, standard Hausken.

 

Krutt: N340 - 7grains

Hylser: Norma, Lapua, S&B, Winchester

Hette: CCI 200

Kuler: 150gr. Sierra MatchKing HPBT hullspiss, lengde 29mm og en annen ukjent (som jeg fant i fremmed eske lengst inni en skuff, se bildet). Lengde 27mm, flat bunn og blyspiss.

Hastigheten er målt med øret. 8 grains=piskesmell, 7 grains= :lol:

 

kuler_1238248270.jpg

Sierra kulen så jeg antydning til ustabilitet med alle ladningene jeg forsøkte. Alt fra 6 til 10 grains N340. Først når jeg snudde kulen stabiliserte den. (Passe logisk i og med at tyngdepunktet ligger bak.) Den andre kulen på 27mm stabiliserte med en gang.

sub_1238248302.jpg

Erfaringer med hylsene.

Mykere hylser som Winchester og S&B ser ut til å tette bedre en de stivere hylsene til Norma og Lapua.

 

Jeg helpresser hylsene, borer ikke opp hettekanalen, kulene gir jeg litt olje når jeg pakker dem i magasinet, drar også gjennom løpet med litt olje for hvert 3-4 skudd. I riflen min smeller denne ladningen mindre en flere typer sub-amo i .22`en med lang demper. :D

 

Edit:

Tror den ukjente kulen er en Winchester (sp, pp ellerno) :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ladd noen prøveskudd som jeg har chronografert.

 

Ettersom det ser ut til at 10 gr er bortimot max (utfra det jeg har lest her), så begynte jeg på 8,5 gr.

 

Ladde 1 stk NATO-hylse (nappet ut kula og tømte ut kruttet) med den orginale berdan-hetta, brukte 8,5 grain N-310 krutt og ei Partizan 180 gr kule. Chronograferte denne til 274,5 m/s.

 

Syntes dette var litt sakte, så jeg økte på til 9 gr krutt. Dette gav 288,3 m/s.

 

Planen var å komme like over 300 m/s.

 

Så jeg økte igjen på med krutt, prøvde 9,6 gr, noe som gav 310,9; 311,2 og 312,5 på de 3 testpatonene jeg lagde.

Ser ut til at 9,5 gr krutt vil være tilstrekkelig for å oppnå litt over 300 m/s i min børse.

 

Holder nå på å lade opp 15 patroner som skal testskytes søndag, vil prøve dem på 50 og 100 meter.

 

Børsa jeg har testet dette i er ei Molot Vepr Super 308, halvauto, med en BR Reflex T8 demper, løpslengde 47 cm. Ingen av ladningene ble kraftige nok til at halvautoen repeterte. Smellen ble lavere enn Sub 22 ammo fra Eley skutt gjennom en billig demper (brukte den som referanse, fart på den var 298,8 m/s).

 

Blir spennende å se hvor treffene havner i forhold til NATO, som børsa er skutt inn med.

Link to comment
Share on other sites

på 100m måtte jeg skru ca 30 knepp(1 cm knepp) opp da jeg gikk fra nato til 200grs kule i 310msek.

 

 

Ja, du fikk nesten rett der. Er jo en litt annen kule jeg bruker, Partizan 180 grs, med en fart på ca 310 m/s

 

På 100 meter falt kula 25 cm i forhold hva børsa er innskutt med, NATO, (dette i Vepr). Prøvde også kula i en Tikka med noe lenger løp, hadde ikke med chronografen, så fart ble ikke målt på denne, men utfra lyden kunne jeg høre at den gikk sub. I Tikka'en falt kula 20 cm i forhld til hva børsa var innskutt med, NATO.

 

Men på 50 meter gikkk det adskillig bedre, der gikk begge børsene ca 5 cm for lavt (uten at vi skrudde på dem).

 

Artig med en ladning der "bråk" fra sluttstykket overgår smellen, hehe.

Link to comment
Share on other sites

kulene gir jeg litt olje når jeg pakker dem i magasinet, drar også gjennom løpet med litt olje for hvert 3-4 skudd.

 

 

HVorfor denne smøringen?

Link to comment
Share on other sites

kulene gir jeg litt olje når jeg pakker dem i magasinet, drar også gjennom løpet med litt olje for hvert 3-4 skudd.

HVorfor denne smøringen?

 

Jeg smører kulene for å sikre meg at de ikke setter seg fast i løpet.

Optimalt sett skal man bruke kulefett av noe slag når man lader slike ladninger. Jeg har ikke, så da smører jeg. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...