Jump to content

MÅKER (kråker)- forskning om predasjon og parasittoverføring


Jenny

Recommended Posts

I et skriv fra professor Reidar Borgstrøm ved Universitetet for Miljø- og Biovitenskap til Odda kommune, 11. juni 2011, som svar på en forespørsel i forbindelse med at Røldal fjellstyre søkte om ekstraordinær jakt på fiskemåke, frikjenner Borstrøm måkene.

 

Konklusjonen fra Borgstrøm er at fiskemåken har ingen betydning for parasittinfeksjoner i aure i statsallmenningen, og at det er andre årsaker enn måker til at rypebestanden er i tilbakegang. Han foreslår at fjellstyret gjennomfører en analyse av bestandsutviklingen til rypene og antall jegere (jegerdøgn).

 

Noen sitat fra skrivet:

 

"Pedersen og Karlsen (2007) peikar på at at mange meiner at auken av fiskemåse langt til fjells bør koplast saman med tilbakegangen i rypebestanden fordi måsen tek rypekyllingar, men dei understrekar at det er lite som tyder på at dette har rot i verkelegheita. Dei skriv og at det ikkje vart funne rypekyllingar i dietten til fiskemåse på Hardangervidda. Kosten var samansett av løpebiller, stankelbein (myhank), sniglar og mykje anna."

 

"Eg har sett innvollane av tusenvis av aure frå Hardangervidda, men enno ikkje sett parasittar som kan tilskrivast fiskemåse. Aure er vert for fleire bendelmakkartar som lever i tarmen (...). Måse er ikkje involvert i livssyklus til desse bendelmakkartane som alle vert kjønnsmogne i fisketarmen. Heile livssyklus foregår i vatn."

 

"Dersom det er mykje bendelmakk i tarmen hos aure, vil det i fyrste rekkje vera eit teikn på at fisken et mykje hoppekreps (og dermed får høg infeksjon av Proteocephalus og Eubothrium), noko som kan tyde på at fiskebestanden er for tett."

 

De som er interessert i dette skrivet og referansene, kan få det hos UMB, eventuelt kan jeg sende det videre.

 

Det er tydelig at det er på feil grunnlag at en del jegere mener at måkene på fjellet bør fjernes. Ifølge Borgstrøm har de vært der i lang tid, og han viser til en professor Collett som skrev om det på 1870-1890 tallet, og en Vik (1958) som skrev at fiskemåkenes utbredelse har vært relativt uforandret i 100 år, og kanskje 200 år. På Hardangervidda levde det fiskemåke også i 1935.

 

Kanskje noen burde forske på kråker også, for å se hva deres kosthold for det meste består av. Trolig vil de finne stort sett frø, insekter, makk, krepsdyr og andre smådyr i magen deres også. Ser stadig kråker som går i fjæra og finner seg mat, mens spurveflokkene kommer med nye kull, som tilsynelatende ikke er påvirket av kråkene i området.

 

Når måkebestandene går tilbake kan jakt på de spredte restene få negative konsekvenser også for andre arter, slik fjerning av toppredatorer fører til at andre predatorer får fordeler, og til at både biotoper og klima påvirkes negativt. Kråkene er også en viktig art som hører til i naturen, og som det ikke bør være et mål å utrydde lokalt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I et skriv fra professor Reidar Borgstrøm ved Universitetet for Miljø- og Biovitenskap til Odda kommune, 11. juni 2011, som svar på en forespørsel i forbindelse med at Røldal fjellstyre søkte om ekstraordinær jakt på fiskemåke, frikjenner Borstrøm måkene.

 

Hele saken hos Odda Kommune:

http://www.odda.kommune.no/innsyn.aspx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2010001508&scripturi=/innsyn.aspx&skin=infolink&Mid1=147&Mid2=152&

Selve brevet fra den godeste professoren:

http://www.odda.kommune.no/innsyn6/wfdocument.aspx?journalpostid=2011011353&dokid=158372&versjon=1&variant=A&

Professorens brev m. epost-sitering fra sakssystem:http://www.odda.kommune.no/innsyn.aspx?response=journalpost_detaljer&journalpostid=2011011353&scripturi=/innsyn.aspx&skin=infolink&Mid1=147&Mid2=152&

 

Nå kan dere dømme saksgangen selv :-)

Legge merke til at hele saken er fortsatt under behandling.

Link to comment
Share on other sites

Erlend vet ikke om du har fått meg deg dette

men vi har faktisk diskutert måker med Jenny tidligere så dette er bare og gjenta seg selv

med det hu måtte kalle beviser

det blir tull og useriøst når vedkommende gjentar seg selv gang på gang på gang

og sitter her og tror at hu kan gjøre en forskjell her inne med måketull

det at tak høyden her inne er større for slike som henne

enn tak høyden er for oss hos Noah kan jeg ikke forstå hvorfor

eneste hun prøver og oppnå er og forandre menesker syn og holdninger

og da må jeg få spørre hva og hvem gir henne rett til og komme her og forandre noen på noen som helst måte?

kansje det er Jenny som trenger og forandre holdningen sin og lære seg respekt for at andre tror og mener anderledes enn henne

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan man ikke si meningene sine mot sånne som hun? Hun er ikke redd får å ytre sine meninger om oss mordere som er jegere... Syns det er idiotisk. Man skal bestandig ta hensyn og ikke tråkke dyre vernere på tærne, men omvendt spiller ingenrolle...

Link to comment
Share on other sites

det at tak høyden her inne er større for slike som henne

enn tak høyden er for oss hos Noah kan jeg ikke forstå hvorfor

Kanskje fordi vår takhøyde er den riktige? Kan ikke vi gå foran som et godt eksempel?

 

eneste hun prøver og oppnå er og forandre menesker syn og holdninger

og da må jeg få spørre hva og hvem gir henne rett til og komme her og forandre noen på noen som helst måte?

 

Ja fysj. Vi må da få lov til å holde på våre meninger og holdninger uansett hva fakta måtte tilsi :roll:

 

Det eneste jeg kan se at Jenny har gjort er å finne frem en uttalelse som trekker måkens status som skadedyr i tvil. Om det er galt er jeg virkelig på feil forum.

 

Hvorfor kan man ikke si meningene sine mot sånne som hun? Hun er ikke redd får å ytre sine meninger om oss mordere som er jegere.

Hadde hun gjort DET skulle jeg deltatt i kritikken, men hun har ikke gjort det her. La meg sitere siste del av innlegget:

 

Når måkebestandene går tilbake kan jakt på de spredte restene få negative konsekvenser også for andre arter, slik fjerning av toppredatorer fører til at andre predatorer får fordeler, og til at både biotoper og klima påvirkes negativt. Kråkene er også en viktig art som hører til i naturen, og som det ikke bør være et mål å utrydde lokalt.

Kan noen fortelle meg hva som er så fryktelig feil med dette utsagnet?

Link to comment
Share on other sites

Utdrag fra Forumreglene:

 

Nettikette:

 

- Dette kan kort beskrives som folkeskikk på nettet, men har noen momenter som skiller det mye fra daglig, mellommenneskelig kommunikasjon.

- Hets aldri personer eller grupper. Personangrep er direkte ufint, sårende, og fremstår svært useriøst for de fleste, ikke minst utenforstående som leser forumet, og de er mange.

 

Vi vil ikke ha:

 

- Bajasposting.

- Personhets.

 

Kjenner at begeret begynner å renne sakte men sikkert over i noen tråder. Hvis ikke dere brukere greier å forholde dere til regelverket vil det umiddelbart belønnes med advarsler.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen burde forske på kråker også, for å se hva deres kosthold for det meste består av. Trolig vil de finne stort sett frø, insekter, makk, krepsdyr og andre smådyr i magen deres også. Ser stadig kråker som går i fjæra og finner seg mat, mens spurveflokkene kommer med nye kull, som tilsynelatende ikke er påvirket av kråkene i området.

 

http://www.hint.no/aktuelt/nyheter/eggtyver_avsloert" target="_blank :roll:

 

Så selv at to kråker gikk sammen for å ta en andunge i den lokale andedammen tidligere i vår. Men det beviser vel forsåvidt bare at kråke tar ender ( :shock: ), ikke at den tar spurv og rype...

Link to comment
Share on other sites

Shakespeare sitat : " Nature teaches beasts to know its best friends "

 

Som jeg vet så er ikke NOAH og PETA dyrenes venner, det har blitt politikk og religion og dyrenes velferd er ofret for politiske ambisjoner , makt sykhet og penger.

Link to comment
Share on other sites

Synes Jenny sitt innlegg er både nyttig og interessant. Det er jo høyst relevant for diskusjonen at forskere mener at fiskemåke verken sprer parasitter eller tar rypekyllinger. Forskeren avliver jo også ganske kontant at det at det finnes fiskemåke på høyfjellet er et moderne fenomen... Så da er det vell opp til de som vil skyte ut all fiskemåke i høyfjellet å vise til forskning som viser det motsatte?

 

For meg er det iallefall viktig at den forvaltningen vi som jegere utfører er basert på fakta og forskning, og ikke synsing og myter. Jeg har aldri skutt småmåse, og kommer ikke til å gjøre det. Derimot kommer jeg til å fortsette å skyte kråke, og kanskje begynne å skyte litt Svartbak. Som flere kanskje har hørt er Svartbaken fuglefjellenes viktigste predator, og den tar blant annet mye fiskemåke- og krykkje- egg og unger. Her i fjorden som jeg bor er det iallefall forholdsvis mye svartbak, og det virker som om hovednæringskilden om vinteren er knyttet til oppdretsvirksomheten som drives her.

 

Tilsvarende vil jeg fortsette å skyte kråke, fordi mennesklig aktivitet har ført til en kunsitg høy overlevelsesrate, som igjen gir høyere press på andre arter som lider på grunn av menneskelig aktivitet.

 

Men uansett er innlegg om det Jenny kom med alltid velkommen, og skulle forskning vise at min jakt er en trussel for biologisk mangfold, og for bestandene av truede dyrearter, vil jeg selvfølgelig revurdere min atferd. Egentlig tror jeg at jegere og dyrevernere har felles agenda, vi ønsker alle store og friske bestander av alt vilt. Det er det store flertallets likegyldighet som er den virkelige fienden mot å sikre biologisk mangfold.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

det skyldes jo at medlemer av Noah ikke eier respekt for andre og dems meninger

da de tror de kan komme innom diverse forumer med hersketeknikker og kverulering for og "hjernevaske" folk

eneste jeg tror for at noen skulle være enig med dem når de kommer hit er forde vi kansje har et lite håp om at vi får fred fra dem

Link to comment
Share on other sites

akkurat det jeg sa også forstår ikke hva hu eller noen andre dyrevernere for den slags skyld

har noe her inne og gjøre når de ikke har noen intensjoner om og møte oss på halv veien eller prøve og forstå oss

skal de sette seg på bakbeina med hersketeknikker så har de ikke noe her og gjøre

er ikke vits og diskutere med folk som ikke har noen intensjoner om og gi seg på noe punkt/er

Link to comment
Share on other sites

jeg synes ikke at et innlegg som dette har noe her på Kammeret å gjøre, hvor det meste her handler om jakt, børser og skyting.

 

Kvifor det da? Har ikke vi bruk for kunnskap?

Kunnskap?? Må ikke komme og fortelle meg at Noah sitt inne med kunnskap som kan bevises...

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg sakte blir litt kvalm her, og det er ikke Jenny (som jeg normalt er ca 95% uenig med) som gjør at kvalmen brer seg.

 

Vær saklige, kom med saklige motargumenter mot påstanden. Glem hvor vedkommende kommer fra, se på det vedkommende kommer med. Og diskuter det.

Kort sagt, oppfør seg slik at man ikke bringer skam over kammeret, jegre og skyttere generelt. Hva andre gjør hos seg selv er deres problem, her følger vi våre regler.

 

Selv skal jeg lese linkene trådstarter la ut noe senere, og så får jeg se om jeg føler for å komentere ut i fra det.

 

P.s. Har ved flere tilfeller (senest i forige uke) sett Gråmåse og Svartbak med fugleunger i nebbet (fortløpende svelgt ned). Så ut til å være ærfugl og andre måseunger. Så at Måse ikke tar større mengder rypekyllinger om de får muligheten, er for meg utopi.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes ikke at et innlegg som dette har noe her på Kammeret å gjøre, hvor det meste her handler om jakt, børser og skyting.

 

Kvifor det da? Har ikke vi bruk for kunnskap?

Kunnskap?? Må ikke komme og fortelle meg at Noah sitt inne med kunnskap som kan bevises...

Akkurat der tar du feil. Vil tro at alle kan klare å bevise noe. Om ikke alt av det man påstår vil man kunne klare å komme med beviser. Å henvise til forskning er faktisk å ha bevis på noe.

Link to comment
Share on other sites

Høggern: Jeg pleier å "lystre" dine innlegg, da jeg har forstått at dette er en kar med peil! Men det er VIKTIG at: ikke all forskning er beviselig god. Har sett NOAH vise til forskningsrapporter som helt tydelig bare er tulletøys! Forskning, hva betyr det? :)

Link to comment
Share on other sites

Høggern: Jeg pleier å "lystre" dine innlegg, da jeg har forstått at dette er en kar med peil! Men det er VIKTIG at: ikke all forskning er beviselig god. Har sett NOAH vise til forskningsrapporter som helt tydelig bare er tulletøys! Forskning, hva betyr det? :)

Jeg sier ikke at den forskningsrapporten som det vises til i første post nødvendigvis er god, men vanligvis er forskning allment akseptert som mer fakta enn "sånn vet jeg at det er". Å si at dyrevernere ikke har kunnskap som kan bevises tviler jeg på at stemmer, for om de har kunnskap de kan henvise til at feks forkningsrapporter har kommet fram til så vil det kunne defineres som fakta. Jeg vet også at samfunnet rundt oss vanligvis tror på forskning som fakta. Å om da noen i en diskusjon klarer å holde seg saklig og holde seg til fakta så vil jeg tro at de som bestrider dette bør prøve å gjøre det samme. Å kalle forskning tulletøys gjør at saklighetsnivået faller betraktelig. Er det noe vi jegere trenger så er det at samfunnet rundt oss skal oppfatte oss som seriøse og saklige (min personlige mening).

 

Forresten, ikke all forskning er god, men om man skal bestride forskning må man vanligvis ha andre ting å komme med enn "tull".

Link to comment
Share on other sites

vitsen er vel at nå er grensen for rasjonelle innlegg hvor vi påpeker at dere må holde dere til saken og ikke komme med tåpelige utsagn uten hold NÅDD.

 

Jeg ønsker ikke at jegere skal settes i et dårlig lys, og det er nettopp det som skjer her når dere gang på gang ikke klarer holde dere til topic men kverulerer over NOAH og Jenny's meninger.

Jeg vil ikke at folk skal tenke på jegere i plenum når løpske tenåringer går amok med luftgevær på måker ol, men jeg skjønner det godt når jeg leser endel av innleggene.

 

Alle med jegernummer kan med letthet erverve våpen. Våpen er seriøse greier, og med en useriøs eier ser jeg en dårlig kombinasjon. Dette er jeg sikkert ikke alene om.

 

Når jeg banker på hos en grunneier jeg vil jakte hos er det i min interesse at samfunnet ser på jegere som oppegående folk, og ikke tullinger.

 

Så til dere som fortsatt skal klage på Jenny som person:

 

DUST :cry:

 

Så til saken. Jeg får vel sette meg inn i de foreløpige forskningsrapportene, men jeg kommer uansett til å fortsette måkejakt i høst, da svartbak og gråmåse.

Rypebestanden i hjembygda er veldig tynn mens kråker og måker i dusinet sitter på fjøstaket daglig.

 

Jeg og Jenny lever to vidt forskjellige steder i økosystemet, men jeg har ingen problemer med med henne som person. Hvis hun vil spise importert mat (ris, soya) fra kina hvor jordsmonnet er på bristepunktet så er det supert. Mer elg til meg.

 

og modd; gjerne fjern hele innlegget hvis alt OT skal lukes ut :)

Link to comment
Share on other sites

Tråden er låst da enkelte ikke klarer å forholde seg til forumreglene, de henstillinger som kommer fra moderatorer og advarsler som er utstedt. Tråden vil være låst helt til jeg eller noen andre finner det for godt å rydde opp her. Det blir ihvertfall ikke i natt. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...