Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

Ikke så ille det nei. Fant pakketilbudet i nettbutikken hans. 10 stk con 155, spennjern, luktestoff og speeddip. Dette du har kjøpt? På bildene dine ser det forresten ut som det er sleepy creek feller du har? I så fall ikke samme tilbud. Og hvis det ber sleepy creek synes jeg du har fått en ok pris. Hvilken størrelse er det forresten. Sto ingenting i nettbutikken om det.

 

Verdt å merke seg her er at de 155 fellene han i pakken her kaller conibear er duke bodygripper. Blir omtrent som å selge lada og kalle den BMW.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå har jeg dyet fellene mine, har ikke renska det med kaustisk soda fordi jeg ikke fikk tak i det.

Synes dyen festa seg veldig dårlig, etter at de hadde hengt noen minutter vistes det nesten ikke at det var dye på de, altså på de nye fellene jeg bestilte, de rustne fellene festa det seg bedre.

Får vel ta et nytt "strøk" imorgen.

Link to comment
Share on other sites

Mulig å prute litt altså. Skulle forresten bare mangle med de prisene han opererer med på nettsida!

 

 

nix cabriolix:Ser dere har tatt inn rund bodygripper. Hvordan er fjærene og slagkrafta på disse? Har sett at slike har blitt omtalt som alt for svake her tidligere. Finnes kanskje flere typer av disse også?

 

http://fangstmann.no/ds_product_info.php/products_id/295

 

Hei Knutis!

Jeg har fått en mår i desse bygget i et rørsystem. Den satt fint. Det er et lite prøveprsojekt dette med de runde fellene. Jeg sammenligner de vi har med 120 Oneida feller. Oneida sine klarer jeg ikke å klemme sammen med en hånd, desse CTM klarer jeg akkurat... Jeg husker jeg hadde Duke en gang- de klarte jeg til slutt med to fingre... Men det blir kanskje feil sammenligne bare fjærkraften. Hvordan f.eks slår en rund felle plassert i et rør der hodet til måren er akkurat der det ska være når den går av kontra en 160 felle som måren ofte klarer å snike seg havlvveis inni og får feilslag? Det blir sef. bare spekulasjoner og det er bare en ting å gjøre. Prøve seg frem. Det var jo lenge sagt at 120 ikke egnet seg til mår også... Men det gjør de i aller høyeste grad.

Link to comment
Share on other sites

Har 12 av dei runde og dei er meir enn kraftige nok, men dokke må trene skikkelig for å sette dei opp i rørsystemet el.lign.

Bruk alltid spenntang eller snor for å unngå skader på deg selv uansett hvor kraftig du er, jeg tar en ny 220 med to hender men klarer du det ikkje på første forsøk så er vegen ikkje lang til å bli skikkelig skadet.

Alle feller skal behandles med omhu

Link to comment
Share on other sites

var innom en blomster butikk her i dag og fikk meg 10 sånne til å ha vann i på stilken til enkle roser.. er perfekte til å ha lukte stoff på en liten bomulls bit i de.. bare stikke noen hull litt rundt med en varm nål. ser du får kjøpt de på nett.. ga 10 kr for de i blomster butikken.. he he ikke lenge til fellene kan spennes... 8)

Link to comment
Share on other sites

ta heller å ringe ole jakop i fangstutstyr.no og kjøp en flaske med anisolje til 60 kr, der er mange rimelige luktestoff som er kjempe bra både til mår og mink.

Han har lang erfaring og er kjempe grei, han vil og gi deg svar på mange ting som du har lurt på i frå tidligere innlegg

Link to comment
Share on other sites

vært ute på søndags tur med guttungen i dag og fått opp en felle til på toppen av en høyde med fin gammel skog og flotte stein røyser rundt... regner med god lukta trekker fint ut i terenget derfra... 8)

fikk grilla litt pinnebrø og bålkaffe da var far og sønn fornøyde der vi lå i lyngen å så på utsikten og en kjempe fott hønsehauk som svevde rundt over oss 8) må ikke glemme alle de flotte natur opplevelsene vi har når vi tusler litt utenfor allfarvei og setter ut feller og sporer dyrelivet. 8)

 

33zemg2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har fått laget meg 6 nye CB 120 kassesett idag. Har planer om å få ut 6x cb120, 2x cb220, 4 syning og evt 1 haugen. Har ikke fått bestemt meg for område enda da det ikke er klart hvor det blir brøyta i vinter, men fellene skal ut iløpet av uka(kassene ihvertfall!). Så litt spor ifjor, så satser 2-5 pinner iløpet av vinteren hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Den fella som du har vist tidligare og eg har komentert litt, så er du i ferd med kansje å lage det litt tungvint.

Om du begynner i vinter å lage en ny sånn kasse litt lengere, og med heilt glatte sider, frå 1cm fra toppen borer du masse små hull 3-4mm i en rett linje rundt fella og lag ein krok på innsida av lokket som er hengsla til å feste åtet i en (tråd) blomster streng sånn at musa får problemer med å klatre på innsida for å kome over til åtet som henger i lause lufta.

 

Åte som er til laga på forhånd kan då skiftast på under minuttet uten å kome bort i cb en.

 

Stilige greier når måren ser opp i eit rype hode som beveger seg :lol:

Link to comment
Share on other sites

var en tur ute i kveld og fikk opp 2 feller til. åte er gjæret honning rosiner og sabel oil.. fy faeeeeen å den sabel oilen lukter.. fikk litt på hånda gjennom hansken...arrrrgggg lukta godt gjennom skauen hjem he he spørs om ikke måren står på trappa her snart og vill ha mer etter å ha fulgt meg hjem.. he he :lol: så da er 7 av 12 feller ute i terrenget.. bare vente på å spenne de opp nå.. 8)

Link to comment
Share on other sites

gleder meg stort til årets sesong!

Har tenkt og prøve og ta ut litt mår opp mot fjellet i år også. Der orrfuglen oppholder seg :D

Men det er sjukt langt og gå og i tilegg ca 400 m så og si rett opp!! så blir nok bare sjekk 1.gang i uken der oppe..

Over til spm mitt er det noen som har erfaring med og fange mår øverst i bjørkebelte? Ligger ca på 300-400 m høgde og er ingen blad igjen på trena, så relativit "åpent" ??

-begynner med sammenhengende sitkagran fra ca 100 m høgde og opptil 300-400 m høgde

-deretter rundt 50 høgdemeter med bjørkebelte

-Andre steder begynner bjørkebeltet på ca 200 m høgde og følger fjellet oppover..

Godt med steinur forskjellige plasser og noe bekkefar

 

Har tenkt og prøve ut fangst i disse områdene uansett, men hadde vert kjekt og vite om sjangsene var der for fangst :wink: Dette er forresten på vestlandet

Link to comment
Share on other sites

vært en 2 timers tur på skauen i kveld bekk mørkt og øs pøs regnvær våt og godt å gå i skauen da.. fått ut litt åte på noen plasser med litt sabel oil..:) fin opplevelse på vei hjem da jeg og bikkja kom ned en trang sti kom det et rådyr ut ca 2 meter forran oss trur rådyret skjønte like lite som meg og bikkja sto å så på hverandre i noen sekunder før det satte til skogs.. skønner det er vått og tungt og gå når ikke bikkja gidder å sette etter he he 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei Ripp90,

 

fikk 3 av 7 mår i bjørkeskog på rundt 400 meter - på vestlandet forrige sesong. Plassering og innforing er viktig der som andre steder. Eg plasserte fellene i områder der eg hadde sett ein del spor året før. Gjeren nær elver eller oppunder stup. Ingen problem att det er opent og lyst virker det som...

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Skulle sette opp 3 feller idag, men det ble bare en, kommer hjem fra skolen så seint at har ikke lang tid før det blir mørkt så måtte hjem etter den andre plassen og jeg glemte spennjerne igjen på den første plassen så fikk ikke spent opp den andre fella.

Fikk ikke tatt noen bilder fordi jeg snubla i en elv og jeg og iphonen min ble søkk våt! :S

 

Får ikke tid til å sette opp de andre fellene før til helgen siden det er mørkt når jeg kommer hjem :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...