Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

Fikk årets første mår i går!

ir43yc.jpg

 

Hadde 5 feller ute fra onsdag.

Den gikk en syningfelle på skrå stokk. Honning som åte. Slaget satt rett bak øret.

Det var litt artig at den satt nå. Jeg hadde feller i området sist vinter men fikk da ikke noe. Pgå juletrehogst ol i skogen der må jeg ta de inn om litt så ingen stjeler fellene!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sjekket viltkameraet vi har på den ene fella i dag å har eit par filmer vi vil dele med dere :) Vi har en felle som vi har matet igjennom hele sommeren og har hatt mår over 40 ganger innom fella, flere forskjellige.

Vi har ennå ikke spennt opp fella for vi vil vente med det til pelsen blir litt penere, har hatt en stor mår innom fella som vi vil stoppe ut å er ganske sikker på at det er den som er innom fella her igjen. Blir spennende og se om vi kan lure den :) Ser på filmen at den er borti avtrekkeren så det kunne vært mår her om den hadde vært spennt opp :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZBaJ0CHK7Ko" target="_blank" target="_blank

 

Er stor fare for at det kommer til å gå med noen ekorn også..

 

http://www.youtube.com/watch?v=8Hln7V-ywuU" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Har fått nokre mårar i denne sesong som vart ein pang start for meg,, merkelig nok så er det berre honning og litt anis som funker i denne varmen,

fikk en hann på 1.75 i dag som og ble tatt på honning, setter 3 feller i en radius av 50m med tre forskjellige luktestoff og tru det eller ei honning med anis har jeg fangsta alle på til no.

Satte ut 6 nye feller i dag og 6 til i morga så får det holde

Link to comment
Share on other sites

Har fått nokre mårar i denne sesong som vart ein pang start for meg,, merkelig nok så er det berre honning og litt anis som funker i denne varmen,

fikk en hann på 1.75 i dag som og ble tatt på honning, setter 3 feller i en radius av 50m med tre forskjellige luktestoff og tru det eller ei honning med anis har jeg fangsta alle på til no.

Satte ut 6 nye feller i dag og 6 til i morga så får det holde

 

Når mann bestemmer seg for å satse fangst, så blir det resultater :winke1: Det er ikke mange som bedriver fangst på ditt nivå i år,- @piniartoq.

Link to comment
Share on other sites

har du noen tanker om og vere med på mårfangsten til neste år da trappermann

 

Jeg håper det stiller seg litt anderledes til neste sesong @olaf12. Familien og jeg har flyttet fra Kongsberg til Holmestrand nå i høst og mye av sesong forberedelsene ble ødelagt med hussalg.

 

Kommer nok til å konsentrere meg mer om mårfangst og beverfangst til neste sesong. Ble ikke mindre gira da jeg var vitne til pappeske på pappeske med Kaniafeller hos Jaktdepotet. Det er nok mer bever enn mår i mine jaktmarker :wink:

Link to comment
Share on other sites

150 feller til sammen

 

 

Imponerende! Hva slags feller og åte er det du hovedsaklig bruker?

 

Les litt i tidligere innlegg og skaff deg så mykje kunnskap som mulig om den arten du skal fangste, tenk litt tilbake hvor du såg spor på snøen for måren vil kome der år etter år.

Har du fått mår i ei felle så må du aldri flytte den om den sluttar å fangste, for nye leiter etter nytt revir som er ledigt.

Åte og luktestoff er ikkje til å bli klok av men honning og anis ned til minus 2 så er det andre saker du må finne på som lukter sterkt i kulda, eg henger filmbokser med masse hull i og div. dufter i nabo treet

Felle type er ikkje så viktigt trur eg, (smak sak hva man drasser på og pris)er der mår og du har kunnskapen med å sette fella opp rikti så fanger du.

Les terrenget og prøv å tenke som en mår,,,hvor er der mat i dag/natt

Link to comment
Share on other sites

i fjor fekk eg ein mår på 2.2 i en haugen mink,,, vil sei at den fella er det vel ikkje mulig å få feil slag på, fjøra er av 4 mm og slår 90% av storebror, og 100% perfekt slag

Den er 100 mm bred og har ellers stor åpning i høgda ved front sånn som mår utgaven, lett å kamo

Eg lagde nokre (22 av en rull pianotråd) med rustfrie fjører og 60 av storbror mår med 4.5 mm fjører, har ikkje satt haugen feller ut i denne sesongen da eg prøver ut en annen type felle som funker betre

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte mine to første mårfeller i fjor etter å ha lest fjorårets streng om mårfangst, så eg er ganske fersk på dette med mårfangst.

Fekk meg ein mår som eg har fått utstoppa og står på hyllen i stuen.

Har ikkje satt ut fellene i år enda. Må nett bli ferdig med hjortejakten (skal ut igjen no i natt på månen om ein halv times tid).

Eg ser at det er noen som har satt opp viltkamera ved fellene sine. Eg lurer litt på kva type viltkamera dette er? Er det synlig eller usynlig IR lys på desse kameraene.

Eg Har to viltkamera som eg bruker på hjort. Tenkte eg skulle bruke det ved fellene mine i år. Har ikkje tørt å bruke dei før ved fellene da eg har vært redd for at kameraet skulle skremme måren. Har noen erfaring med at måren reagerer på viltkameraet?

Hadde vært kjekt å sett måren i "aksjon" med fellen. Opplevde nemmelig i fjor at måren hadde gått over fellen uten å gå inni. (såg sporene i snøen oppå fellen)

Link to comment
Share on other sites

Hei, det kameraet vi bruker heter bushnell bonecollector og har "usynlig" blits. Det vil si du kan se et rødt lys når det tar bilder/film. Alldri sett at måren har reagert på dette, så tror ikke det er noe problem.:) Veldig gøy med kamera på fellene, da er du ivertfall ikke i tvil om hva som tok åtet.:)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret. Da har du nok den versjonen med synlig IR lys (siden du skriv at ein ser eit lite rødt lys på kamera, men at det er usynlig i terrenget). Har eit kamera med synlig og eit kamera med usynlig IR lys.

Da skal eg sette opp kamera på fellene mine når eg sett dei ut etter neste helg. Var bare redd at eg ville skremme vekk måren.

Hovudpoenget er jo å få mår, men det hadde vært kjekt å fått han på TAPE når han kjem til/går i fellen.

 

Forresten ein meget interresang side dette. Lærte mykje av fjorårets streng. Hadde aldri fanget mår før, så eg leste alt, og hadde spesielt nytte av alle som hadde forklart og lagt ut bilde av korleis dei satte opp fellene.

Har fanget mykje mink i feller siden eg var ein 10-12 år gammel i hjemmelagde feller, men ikkje mår.

Link to comment
Share on other sites

I går satt ei tispe på 1,2 kg i synningfella, åtet var nugatti og kvikklunch. Fant plasssen under gaupejakta i vinter og satte opp fella på søndag, 4 dager senere satt den i fella. Borderterriern kom seg løs fra treet jeg bant han i og prøvde rive måren i to, men med litt kamp fra oss begge fikk jeg den løs og skinnet berget. :lol:

Link to comment
Share on other sites

:D Satt en hunn mår i minkfella i dag, tatt på tørr fisk.

Litt lengere opp i lia satt det jaggu 1 til i fella :D også en hunn mår, åte rå løk og honning.

 

Den sia jeg brukte til å fikse bildene på fungerer ikke lenger, hvordan gjør man det her på kammeret? Får bare at bildene er for store. Kan jeg evt sende bildene til noen som klarer å legge dem ut?

Link to comment
Share on other sites

Fekk jaggu mår på fjellet i dag :) Det er nok den måren som hadde vert innom fella tirsdag :D men denne gangen satt slaget som det skulle :D

 

Ho mår på 1,1 kg

Tatt i belisle 120 på honning og stjerneanis..

Luktestoff hawbakers eller noe sånn. Nr 2 allerede i sesongen..

 

Olaf 12 takk for tipse med og sette fella i overgang gran/bjørkeskog.. funka som snus det.

Link to comment
Share on other sites

Første 2 mår sia eg var 14 år med 14 år pause. :D Hadde ute 6 feller, sjekka dei etter 6 dagar.

 

Ein hannmår og ei tispe på 1,78 kg og 1,15 kg. Honning og slakteavfall etter orrfugl som åte. Belisle 160 i kasser. Nakkeslag - stein dau. Hannmåren vart teken i overgang frå bjørkeskog til granfelt med ei stor ur under eit stup. Den minste vart teken i overgangen mellom ei myr og to granfelt. Bilder kjem når eg finner kabelen til mobilen.

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker også heil stjerneanis tok faktisk ideen ifra vømmøldalen og det har vert brukt som agn på dei 2 første mår..

Lukter veldig godt av denne stjerneanisen og blandet med honning trur eg det danner ein fin blandig som trigger luktesansen til måren :D Tenkte og kansje prøve ut noe felle sett med bare stjerneanis seinare i sesongen...

Skal forhåpentligvis få ut noen fleir mår feller i måro tidlig. Har eit område der det vandrer mår ned i duehus og tar for seg av duer. 7-8 mår trur eg han har tatt i dette duehuset siste årene.

Hadde feller i område i fjor, men klarte ikkje lure noen :trist: Meir erfaring, meir kunnskap og meir tru skal gjøre utslaget for at måren går i fella dette året :wink: legger ut bilder av settene og bilde av måren eg fekk i dag i måro da eg ikkje har tilgang på den andre dataen no.

Link to comment
Share on other sites

Kort svar Mats i Skogen. Dette er sikkert gamalt nytt for dei fleste - men lukt er den avgjerande faktoren. Fellene avfettes (vaskes i vaskemaskin), legges ut så dei blir raude av rust, kokast så i kaustisk soda - skylles med vatn og kokes i dye. Sodaen må koke, dye skal ligge like under koke temp. Ein eller to timar, alt etter kem du spør. Fellerne står i dye over natta til den er nedkjølt. Dette fjerner lukt.

 

Er ikkje så viktig at kassene går i eit med fellene, men du kan kammuflere dei med granbar du knyter rundt treet over kassene så dei går meir i eit med vegitasjonen. Veit ikkje om det er naudsynt, men det skadar ikkje å gjere det. Det sørgjer òg for lukt av granbar. Min bestefar som har tatt fleire hundre mår og lærte meg, kammuflerte alltid.

 

Det viktigaste er lukt. Bruk hanskar. Legg kassene/fellene i gammal maurtue 2 veker før du setter dei ut eller heng dei ut god tid i førevegen.

 

Eg brukar gamle sokkar eg fyller med ein god klatt honning samt gnikkar inn sokken på utsida. Henger dei etter eit tau bak i kassen. Åtekammer kan vere ein idé om du er plaga med mus.

Link to comment
Share on other sites

2 av de står litt laft men ikke mye under grensa men jeg har laget noen lokk til fellene som står laft.

skal legge ut bilde av kasse med lokk. synes bildene blir mye bedre uten det jævla lokke :lol: .

 

ja trappermann tror kassen står litt for høyt slik at måren må slite seg in i kassen det kan ver grunnen til ett slikt stykt slag.

 

men en kjempe dag i skogen håper alle dere på kammeret får en fantastisk fangstsesong.

det er en kjempe plass til å veksle bilder og kunskap all ære til han som skapte fangsttråden. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Olaf12:

 

4 stk, joda bra det. Det er vel ikke nødvendigvis antallet som er målet på suksessen??!!? Lykkes med plassering, åte m.m er like mye verdt. Du har jo lyktes, ingen tvil om det.

 

Synes dette bildet av den som har fått slaget over bakparten rett og slett er dårlig markedsføring av fangsthobbyen. Ser ut som den har kommet seg forbi utløseren og dratt av fella etter at den kom frem til åta, er det ei 160 felle ei ei 120 felle uten at utløseren er bøyd ut ser jeg for meg at det kan være ei forklaring.

 

Synes også det uakseptabelt å sette åpne CB kasser på denne måten. Sett på et lokk med 70mm hull, og fella min 30 cm fra hullet, eller sett de min 150 cm over bakken. Da blir de lovlig også. En dacs i ei av fellene dine er ikke noe å hige etter, men kan bli en realitet hvis du fortsetter på denne måten. Det er vel mye rådyr og hjortejakt med hund på dine kanter.

 

Tror vi fangstfolk gjør lurt i å holde oss innenfor rammene som er satt i "Forskrift om jakt og fangst", hull, høyde over bakken m.m.

 

Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

La ikke dette slaget og olaf12´s formulering av fangstbildene/innlegget ødelegge for han :|

 

olaf12 er ung, og i overkant interessert i fangst,- flott :thumbup: Han er også selvsagt åpen for råd og veiledning, akkurat som meg ! Denne samt alle de andre trådene i "fangst og feller" er lagd i den tro at vi ALLE skal la oss lære og utvikle vår fangst. Det blir for dumt at enkelte kritiserer han, istedet for å belære han.

 

Hvor mange sett denne gutten har ute, er det ingen som veit. Han har 150 mårfeller, men alle er ikke spendt for fangst.

 

Husk at vi alle kan oppleve dette, erfarne eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...