Jump to content

Weatherby Mark V i 300 WinMag. kan dette bli bra?


PederR

Recommended Posts

Vi snakker om små avvik. Banen er antakelig ikke kalibrert. Man trenger et laservater eller en teodolittkikkert for å sikre at skivene på de forskjellige avstandene står i nøyaktig samme høyde. I tillegg må også nivået rifla ligger an mot være likt nivået til senter av skivene. Først da vil man kunne sammenlikne teori og praksis. Teoriene har parametre for vinkler, men disse er enda vanskeligere å måle, enn å få senter av skivene på linje. 17-åringer har pågangsmot, og aksepterer ikke uten videre påstander uten å bli fortalt hvorfor. Og når gamlingene ikke evner å forklare, så er det de som har feilet. Verden trenger ungdomsopprør for å gå fremover. Både for å bekrefte og avkrefte etablerte sannheter.

 

Øivind(Snart 43 og like forbannet på "Sånn er det bare-personer")

Link to comment
Share on other sites

"Sånn er det bare", ja! Men her er en STOR feilkilde - innskytingen på 100 meter. Er den helt korrekt, på millimeteren? Og hva skal til for å si det med noenlunde sikkerhet (hvordan er det med grunnkunnskapene i statistikk?)? Et bueminutt er 2,9 cm på 100 m - og ligger man så mye for høyt der, får man nesten 9 cm for "lite" kulefall ut til 300 m.

 

En mye bedre metode er å legge litt arbeid i å skyte inn på (lasermålte) 300 meter. Når man har skrudd seg inn såpass at gjennomsnittet av 5 5-skuddsserier ligger mindre enn et knepp fra senter på 300, kan man sette opp ei skive på (lasermålte) 160 meter, skyte et tilsvarende antall serier der, og se hvor mange cm overslag man har. Når man har gjort det, kan man sette dataene inn i et ballistikk-program - og man vil nok se at naturlovene er de samme overalt.

(Bytter man avstandene til 400 og 210 m, får man enda bedre nøyaktighet - og mer trim!).

Link to comment
Share on other sites

Når man i en tråd på dette forumet konkluderer med at kulefallet på ei velkjent kule i et velkjent kaliber er under halvparten av det som er kjent/testet ut, i langt større omfang enn 300 meter, så må det være lov å kommentere dette i håp om å få korrigert trådstarters oppfatning av resultatet. Om man skal begynne å bortforklare kulefallet med defekte montasjer, at avstanden er en annen enn det som er skrevet tidligere og at innslag på innskytningsavstand er xx cm over eller under, ja, da må man enten skrive det eller i det minste være litt ydmyk ift hvor sikker man er i sin sak. Alle kan ta feil, cluet er å lære av de.

Link to comment
Share on other sites

Du kan lasermåle, men hvis ikke skivesentrene er på linje og linja er i vater, så vil måleresultatene avvike fra teorien. Punktet der en imaginær linje gjennom løpet treffer skulderen til skytteren må også ligge i dette planet. Poenget mitt er at med så mange variabler, så er et avvik på 20cm mellom teori og praksis ikke urimelig. Og bør ikke belønnes med innlegg som grenser til hets.

 

Man får heller vise til mulige feil i måleoppsettet i en ikke-nedlatende tone.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Etter besøk på Hengsvann og langholdskyting i dag, må jeg bare si at jeg er imponert over hva litt vind og solvarmet bakke kan få til av "umulighet" i følge enkelte her. Sikte mitt hadde i følge nøye kronograferinger og PCB kjøringer med forskjellig senarier, så vidt knepp nok til å nå 950m, men faktiske forhold i dag ga meg 2-3 MOA tilovers. Det samme skjedde utover dagen på 400m og opp til 600 med skiftende vind og mere sol.

Link to comment
Share on other sites

La oss holde oss innenfor de 300 meterene det faktisk har blitt kommentert på, det er stor forskjell på hvordan atmosfæriske forhold virker inn på 950 og 300 meter.

 

Om du skyter inn ei 185gr Scenar på 100 meter en dag med -20*C, 971 hPa og bare 14 meter over havet vil denne med en utgangshastighet på 988 m/sek slå inn ganske nøyaktig 28 cm under senter på 300 meter viss du ikke justerer på kikkerten.Nøyaktig samme ammunisjon gir på en 18*C varm sommerdag, 1011 hPa og 316 meter over havet; 1014 m/sek, denne slår inn ganske nøyaktig 25 cm under senter på 300meter. Konklusjon; Atmosfæriske forhold gjør ikke mer enn 3-4 cm med kula på 300 meter og da strekker jeg meg veldig langt, syns jeg.

 

Jeg betviler meget sterkt at Peder får slike hastigheter med sin 300 winmag. Lavere hastighet vil selvfølgelig gi høyere underslagsverdier.

Link to comment
Share on other sites

sånn der da er meoptaen satt på igjen, samma base bare en annen montasje, se om det får bedre med denne da :lol:

venter på weaverbasene og til beverjakta er ferdig, da skal jeg levere børsa til doktoren så han får gjort sitt å byttet baser på den så skal jeg sette på weaver montasjer på kikkerten å da den tid kommer da det er mer stabilt og takler mere rekyl :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I lette våpen og tunge ladninger , og hvis 6.5 Mafian skyter med de så er det tung rekyl .

 

Tyngre våpen med ordentlig skjefte der rekyl opptaket er i orden er det annerledes. det beste er å ha ei så tung pipe som mulig på et kaliber for å unngå rekyl , men da snakker en noen kilo hvis en ikke vil ha demper på.

 

En munningsvekt i første parten av pipa der de 2-3 ytterste tommene av pipa er vanlig diamter og resten av løpet til kammeret er lettere . kan også redusere en stor del av rekylen.

220 Sierra kuler satt ut til lengre col ca 91 mm er en bra utnyttelse av .300 Win magen , veldig populær hos forskjellige skarpskyttere, og var mye brukt aher over også før .338 kom på banen hos de .

Link to comment
Share on other sites

har ikke skrevet at det er heftig rekyl i 300 wm heller :)

men det som er at det er nok rekyl i børsa til at ringene ryker på børsa.

tung kikkert er også en ting som er med på å ødelegge ringer/baser på ei rifle med mere rekyl en 6.5x55 og 308.

jeg har det jeg kvalifiserer for en mellomtung kikkert meopta meostar 4-16x44 den veier ca 750 gram og egentlig litt i tyngste laget, derfor det blir weaver baser til weatherbyen da dem er kjent for å takle mere rekyl en det er i 300 winmag'n min, jeg har planer om å få i et 300 weatherby magnum løp i den eller 340 weatherby magnum løp i den, dette pga at jeg vil ha mere punch og hastighet til langholdskytinga mi :)

hvis du skjønner noe av det jeg skrev her ctm-4 så skjønner du kanskje litt av hvorfor jeg må bytte baser på rifla :)

Link to comment
Share on other sites

imorgen blir det skyting med salongrifle på 170-200m og innskyting med weatherbyen på 100m da det jeg ikke skal skyte noe langhold i påsken tror jeg da eusa_shifty.gif så da får vi se, må spare en del ammo til jeg skal ha skytedag med VG1 Naturviter, da skal vi skyte en del :mrgreen:

eneste som kan bli spent er om jeg skal skyte med eller uten brems på skytedagen på fredagen etter påske, blir noen som få seg en overraskelse hvis dem skal prøve børsa uten brems på ihvertfall :lol:

Link to comment
Share on other sites

bra da begynner vi å komme på talelengde her ctm :)

vet ikke hva slags montasjer som sitter på nå men skal bytte til weaver baser da dem tåler mere og takler litt tyngre kikkerter, har en liten mistanke om at den artemis kikkerten ble for tung at det var derfor det skjedde da jeg skøt med den omtrent 10 skudd og så skutt nå skutt ca 10 skudd etter det igjen, kan ha noe med den kikkerten å gjøre, jeg vet ikke men skal se om det blir bedre med weaver baser :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Peder - til skikkelig langhold bør du prøve en hel picatinny skinne på Mark V'n din.

 

Near Mfg har laget en som gjør susen.Koster ca 175$

 

Få deg noen pakker 210MK, 208 A-Max, 210 Berger eller 220MK og fyrer med en passe dose Re 25 har du rigg som holder følge med det meste utenom de store 338'ene langt utover.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv 168grs TTSX som allround i en 30-06. I en 300 ville jeg brukt samme, men i 180grs eller TSX, kanskje noe snillere ekspansjon i hastighetene du vil få. Da slipper man å skyte inn forskjellige ladninger hele tiden. Kruttet jeg har brukt mest av i magnum er RP-15/N-15, kjøper man noen kilo trenger man ikke sjekke nye lot'er hele tiden, bare man har pipe lengde fungerer det fint, presist og god fart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
men samtidig en ting til dere med 300 win mag.

hva slags kuler bruker dere til følgende vilt:

Kråkefugler, rev, bever,rådyr,elg

 

Til alt jeg skal ete, bruker jeg 168 grn TTSX og kommer sansynligvis aldri til å bruke noe annet. Meget bra presisjon og har gitt meg veldig pene slakt. Eneste unntaket var en elg jeg skjøt på ca 50 meter. Skudd med 300 på såpass korte hold betyr blodslått kjøtt.

 

Til bever, kråke og rev har 110 grn sierra varminter ikke skuffet enda.

Link to comment
Share on other sites

@ PederR.

Finn ei god kule/ ladning som tilfredsstiller dine krav til presisjon og bruk den til alt.

Fint å slippe stadige innskytinger ved bytte av ammo.

Finnes så mye bra premiumkuler at det burde gå an å finne noe som går greit både som fabrikkammo og hjemmeladninger.

180 gr Accu Bond fra Federal går greit i min .300 så jeg bruker den til all jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

sitter nå og vurdere å bytte kikkert på weatherby'n

bytte fra meopta til sigthron, men sitter bare å teller på knappa da jeg mangler noen kroner også da :roll:

men et spørsmål mange mil har sigthron SIII tactical 6-24x50 i justering?

Link to comment
Share on other sites

579722_10151126366310200_554725199_13344913_1594709770_n.jpg

da er elsklingen hjemme igjen fra doktoren :D det endte med beverfall

576286_10151126371605200_554725199_13344946_898792500_n.jpg

holdet var 300m og den var så si dau da kula traff den og pent slakt ihvertfall. muligens 150 grs accubond blir rådyrkula mi til høsten :think:

551852_10151126371385200_554725199_13344944_57413023_n.jpg

må ha med et bilde av spotteren min da :) en hund etter bever :lol:

Link to comment
Share on other sites

muligens det blir nytt løp til børsa til sommeren også :)

86 cm L&W løp.

lengre løp så jeg får mere hastighet til langholdskytinga og da muligens har jeg igjen litt mere klikk til lengre hold utover også. så jeg satser jeg på å få råd til det og et nytt jern til elgjakta som ikke blir noe langholdsvåpen men heller en blaser r93

Link to comment
Share on other sites

da e børsja nylakkert.

bruker EC paint en sålenge. ble i sanfarger men med litt mørkere brunt over hele børsa. ble ganske bra syns jeg. gleder meg til jeg får bygd meg et lite skjul så jeg får lagt over duracoat istellefor :)

Link to comment
Share on other sites

576860_10151142469110200_554725199_13393983_780685781_n.jpg

399137_10151142469325200_554725199_13393984_48148210_n.jpg

slik ble børsa etter lakkering. muligens jeg skal duracoate senere engang.

vurdere løpsskifte på den til sommeren. enten 86 cm langt løp eller 90 cm langt løp. så vurdere jeg nå faktisk enten br reflex t12 eller hausken whisper. den største av dem

Link to comment
Share on other sites

Patron som vil dra nytte av sånne løps lengder, vil nok også medføre en ekstrem løps slitasje. Med mindre patroner, kan man kanskje oppnå det man gjør med 22LR og lange løp; at kula begynner å miste fart i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Patron som vil dra nytte av sånne løps lengder, vil nok også medføre en ekstrem løps slitasje..

Dette må du forklare nærmere?

En 30-378Wby eller større hylse i 30kal vil gi en del mere fart i lange løp, men løpa blir jo fortere fortært av krutt mengden som går med for å få opp farten.
Link to comment
Share on other sites

Bare å fortsette å trene så sitter 10 av 10 snart :)

 

Har du kronografert og sjekket at du har jevne hastigheter?

Det er mycket frustrerende når høy ES fører til at skudd sniker seg over/under gongen her og der.

Med lav ES og stabil vind (eller god evne til å lese den) vet en iallefall at det er ens egen feil at en bommer.

Link to comment
Share on other sites

tar du en duracoatjobb i samma slengen til kvart pris eller Vet|lus? :lol:

blir muligens film når jeg skal skyte idag så får se hvordan det går om ikke børsa velter kameraet idag når jeg skal sette det på stativ bak der jeg skal skyte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...