Jump to content

Weatherby Mark V i 300 WinMag. kan dette bli bra?


PederR

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

da har jeg trimmet rundt 30 hylser. var store variasjoner på hylselengde. det var fra 66.60-67.30mm.

nå er dem trimmet ned til 66.50mm og ser ganske pene ut. driver og veier hylser, vet ikke hva det er men har en god del som er på 0.450 OZT nå. så nå blir det å veie ladninger og se etter hvordan det her blir på langhold. følger oppskriftene til KnuteriK så da får jeg se om jeg er nøye nok med det :)

Link to comment
Share on other sites

ble en runde på 500m idag også.

hovedsamlinga er før mirage'n kom (ser jo ikke en dritt omtrent etter 10 skudd så)

424236_10151702108855200_964640714_n.jpg

428168_10151702109500200_1326976550_n.jpg

3821_10151702109695200_24050401_n.jpg

68476_10151702110200200_591541849_n.jpg

har økt ladninga med 1 grain og det resulterte i at jeg kun trengte 25 knepp opp og med 1 grain mindre så er jeg på 32 knepp opp :?

 

fikk også prøvd 240 grs SMK på 100m idag. kan se ut til å bli en giftig torpedo med ladninga mi :D

296859_10151702112710200_401658938_n.jpg

 

film kommer senere ikveld

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

får vell slenge ut noen bilder av lillebroren nå da. den er i 30-06

normal_IMAG0837.jpg

normal_IMAG0838.jpg

normal_IMAG0840.jpg

normal_IMAG0841.jpg

lillebroren er en weatherby mark v 6 lugs (usikker på hva slags modell det er)

 

ellers blir det lading til 300 winmag'n i helga og muligens litt filming og skyting hvis formen ikke forverrer seg :roll:

det som vil bli ladet da er 23 skudd med 240 grs smk og 75 stk 185 grs scenar

Link to comment
Share on other sites

Ja. veldig lett og god børse. hadde lyst på den selv :wink: Lett rifle bygd på ei solid kasse med syntetstokk, rustfri pipe og i et så normalt kalliber som 30-06. Kan ikke forlange stort mer av ei allround rifle etter min mening. Med en Swarovski z6i 2.5-15x56 m/komp. hadde det vert perfekt ;) Hva mer trenger man? (hva man har lyst på er en annen sak :lol: )

Link to comment
Share on other sites

hehe er no med det.

får se hva som skjer med rifla etterhvert da jeg egentlig ikke føler så stort behov for a da jeg har en 300 winmag som gjør samma jobben bare bedre. havner 90% ei 9.3x62 pipe i den.

 

har en annen weatherby mark v på hånd som jeg venter på å få til no med. den blir det satt i 460 wby mag i for å kompensere for no mindre :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

skulle egentlig ha skutt litt langhold igjen snart men ser ut til at jeg må utsette det til over sommeren og da det har kommet snø :thumbdown:

men da har jeg mere tid til å trene på 100 og 200m som jeg kommer til å trene litt på i sommer samt se om jeg ikke får trent enda mere på hurtigskyting og samtidig ha alle skuddene innenfor 9'ren ev yttertieren. jeg får ladet om fort men det som tar tid er at jeg bruker for lang tid på å sikte og trekke av.... så jeg må trene litt der

Link to comment
Share on other sites

Du har avstandsmåler i retikkelet. Neste gang du er oppe ved de nye blinkene med ukjent avstand så måler du størrelsen på dem og bruker det for å finne avstanden med retikkelet.

 

Edit: Kan likevel tippe: Blinken til venstre virker ca 50cm bred. Ca .5 MIL bred i retikkelet = 1000m ca?

Du får korrigere når du vet.

Link to comment
Share on other sites

er ikke hundre prosent sikker på avstanden men har sjekket såvidt opp litt og det er mellom 700 og 900m så jeg skal teste med å skru meg opp til 800m og så teste meg utover der og se hvor mange knepp jeg må ta før jeg er i.

Link to comment
Share on other sites

nå er det langholdsfri fram til desember. Da har jeg egentlig tid til å kunne gjøre litt med 300 winmag'n, og samtidig som jeg ahr skaffet meg noe enda mere "nytt" som må skrus på....

har kjøpt meg bil som matcher weatherbyene så da blir det å skru litt på den samtidig som jeg må få skutt imellom da jeg ikke skrur.

jobber nå idag med å kartlegge flere plasser jeg kan skyte langhold fra samme standplass og har allerede funnet en til som skal gi tett opp imot 1000m så da skal jeg få litt å ratte med i sommer mellom jobbinga, (2 sommerjobber på 3 uker hver)

normal_Ta_inn_hele_skjermen_13_05_2013_17_36_59.bmp

der har vi kartet over plassene jeg kan skyte, må bare få sjekket ut litt mere hvor det går an å skyte og hvor det ikke går an å skyte. er ikke så lett å se på et kart når en ikke har hele plassen i hue.

 

ellers har vi nyinvesteringa da som det er en bitteliten skrujobb på med å skifte toppakning på da :lol: men blir til at vi bytter motor så overhaler vi motoren som sitter i på litt sikt så blir det bra!

normal_IMAG0936.jpg

Jeep Cherokee XJ 4l rekkesekser bensin og manuelt gir 87 modell

samt går jo an å ligge baki der å skyte også hvis det regner :lol::mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Imorgen skal det ses etter om det ikke er noe jern på gården som er mellom 20x20cm og 35x35cm som skal ut på 647m (lengste jeg har klart å målt med avstandsmåler)

skal bli skyting der etterhvert, men da må det bli november/desember før jeg får skutt... lang ventetid :roll:

 

men ellers om dagen er det de obligatoriske treningsskudda som er å få blitt ferdig med, så er det prøva, så trening på 200m og løpende elg på banen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

da er godkikkerten solgt (meopta R1 tactical 4-16x44 tactical) og inn skal det komme en Sightron SIII Tactical 6-24x50 CM.

hadde egentlig vurdert en IOR 3-18. men etter litt prat med folk som har den er ikke fornøyd på skumringsjakt pga at på laveste lysstyrken den fortsatt for sterk så da tok jeg å stolte på dem :) så da ble det en Sightron.

 

driver forøvrig og pusser på rifla og nå er løpet snart gullende rent ihvertfall som jeg kan se og da er den snart klar til å kunne skytes mere med!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hmm, fant ut nå at jeg må få mere tilt på skinna mi, selv om jeg har shimset den med 4 lag med alu fra ølbokser. har nå bare 200 klikk tilgjengelig fra 100m og utover og skal nå sånn ca ut til 1500m, så da blir det å shimse enda mere så jeg ihvertfall når ut til en 1700-2000m :D

 

samtidig et spørsmål, noen her som har erfaring med lapua naturalis/naturalis longrange 170 grs ferdigladd til 300 winmag? vurderer å prøve den da den ser litt spennende ut dog litt lett til elg, men holder da.

Link to comment
Share on other sites

mega blir for bløt syns jeg. skal prøve naturalis kanskje.

 

har jo ladet endel 185 grs lapua mega i endel skremte hastigheter, kulene soppet seg bra under test i vannkanner, men hva skjer når dem treffer bein i en hastighet på over 850m/s?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da er 150 grs Hornady SST ladet opp til en veldig hyggelig hastighet, 960 ca, ladet veldig fint da jeg egentlig kunne ha presset den opp i godt over 1000m/s men det sliter litt mere på pipa.... men den samler da bra og går dit jeg vil så da er det ikke no fare for verken kråka eller reven :lol:

Link to comment
Share on other sites

ny kulestest IGJEN....

 

måtte teste 150 grs Nosler AB og 150 grs Hornady SST.

 

konklusjonen ble som følgende, SST=v-max og AB med over dobbel diameter. er ikke i tvil om hva slags kule det eventuelt blir på 300'n etterhvert, men da 200 grs AB

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da har jeg montert på nytt avtrekk idag. (kom noen gloser da jeg drev å skulle ha av avtrekket som satt på).

merker stor forskjell fra det gamle på 1.6 kg og det nye på 1 kg i avtrekksvekt. samtidig har 30-06'n fått på en rødpunkt og vekta på den har havnet på 2.689 kg så da blir det bra. (skal jeg få ned vekta mer må jeg gå opp i kaliber og kappe litt og flute det, kaliberet er jo valgt da, 9.3x62 som den klassiske elgvelteren)

 

Takker 350 Rem mag for avtrekket, og for en hyggelig prat :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

skjedd generelt lite for tida....

Lyddemper er solgt og rekylbrems solgt. skal oppgradere til Terminator T3 brems og kjøpe en Hausken Standar med bakkammer (den lengste av de).

så driver jeg og vurderer å bytte kule, gå enten til Hornady amax 208 grs eller Sierra Long range 210 grs.

 

men ellers er jeg litt usikker på hva det neste blir, stygt redd det blir nytt løp på rundt 85 cm langt og 26-28mm tykt.

Link to comment
Share on other sites

blir langhold og litt jakt, jaktkula er vell per dags dato 200 grs swift.

 

sikler på 300 wby mag ja, men hangler mellom 7mm wby mag og 300 wby mag hvis det blir kaliberbytte. men havner mest sannsynlig på 300 wby.

Link to comment
Share on other sites

300'n gjør seg vel best om det er langhold på programmet, men til vanlig jakt i Norge er vel 7mmW'by en flott og ikke så vanlig patron, som også skyter flatt med mindre krutt forbruk og ikke minst en normal hals lengde. Er vel den jeg ville prøvd om det var et nytt 7mm prosjekt, men har blitt gammel og treig, så nå går det mest i 350RM, 9,3x62, 375HH og en skjelden gang 405WCF og 416Rigby, og ja og noe mere livate 22-250 på børre og 240W'by på bukkejakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

får se, er litt int i en 300 wby, men får se løp vil bli bestilt innen august, enten 300 winmag ev 300 wby, det får en se på, 28mm tykt, og 86 cm langt.

men da over til neste, noen som har en stokk og anbefale?

tittet litt på grs sin hybrid, men samtidig tittet litt på B&C sin tactical stokk, usikker på hva en skal velge.......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er nytt løp bestilt, må desverre skuffe, det ble 300 winmag (litt pga ventetid på våpensøknad da det tar godt over 2 mnd her i distriktet :evil: )

 

stokken blir grs hybrid så da får børsisen noe å bryne seg på da han skal tilpasse stokken til wby da grs ikke lager stokker til wby....

 

løpet blir vell 760mm langt og blir border/archer løp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...