Jump to content

Weatherby Mark V i 300 WinMag. kan dette bli bra?


PederR

Recommended Posts

Urbanius@

har ikke no spesielt kjennskap til akkuratt den børsa men den har vist satt far og sønn i respekt da ingen av de to tør og vil skyte med den, må bare vente til sønnen i huset overtar børsa så jeg skal få kjøpt den av han :)

skal få meg noen tæver jeg å regner jeg med men skal nok håndtere den samtidig skal det inn ei 338 RUM ev en 338 Lap Mag i den. men me få sjø iløpet av tiden blir ikke no spesielt elgjakt på den børsa da jeg skal ha den til langholdsbørse

 

kan også tillegne at jeg har bestilt meg en meget dyr picatinny skinne også til Weatherbyen jeg har nå.

er samma skinna som forsvaret bruker på sine våpen så det burde holde, tror den kommer på rundt 1500-2000 kr så det blir dyrt nok men den skal sitte på der også så da gleder jeg meg til over jul da jeg skal få tak på den skinna og få satt på! mulig 1.2 km blir mulig å nå da hvis ikke lengre!

Link to comment
Share on other sites

Urbanius@

har ikke no spesielt kjennskap til akkuratt den børsa men den har vist satt far og sønn i respekt da ingen av de to tør og vil skyte med den, må bare vente til sønnen i huset overtar børsa så jeg skal få kjøpt den av han :)

Orignale W'by patroner er vel det råeste Norma lader. Guiden vi hadde på Norma mente 378Wby var rekyl på sitt beste, å jamre over en søt liten 300Wby(er vel bare garva 6,5 skyttere som gjør sånt?) er bort kastet energi. Syns du skal prøve et W'by kaliber om kassa kommer din vei. 338-378Wby i et fluta 19-21mm vil gi utmerket presisjon om børsemakern har peiling, ikke noe vilt vil stå for den, og langhold egenskapene bør være prima. Skuldra derimot bør være litt herda.
Link to comment
Share on other sites

Urbanius@

har ikke no spesielt kjennskap til akkuratt den børsa men den har vist satt far og sønn i respekt da ingen av de to tør og vil skyte med den, må bare vente til sønnen i huset overtar børsa så jeg skal få kjøpt den av han :)

skal få meg noen tæver jeg å regner jeg med men skal nok håndtere den samtidig skal det inn ei 338 RUM ev en 338 Lap Mag i den. men me få sjø iløpet av tiden blir ikke no spesielt elgjakt på den børsa da jeg skal ha den til langholdsbørse

 

Ok, trodde kanskje det kunne være noe slikt.

Vil bare tipse deg om at XXL har noen nye Mark V, med "riktig" låskasse, som de selger for kr. 8000. Skal du kjøpe en brukt rifle i dag, som du uansett skal bygge om, burde du ikke gi mer enn 4000. Du får vel kanskje kjøpe av kompisen din for en penere sum enn dette :)

 

XXL har bla. en accumark i 300 win mag. her har du jo ett meget godt utgangspunkt. Nytt avtrekk, ny låsekasse og komposit stokk.

Løpet får du helt sikkert solgt, dersom du ikke ønsker å ha dette.

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

ja de vet jeg om :)

men handler brukt okkusom da det er ferdig "tilslitt"

Har den vært veldig lite brukt kan det kompensere for manglende smøring(siden vi er en "olje nasjon" burde det ikke vært noe problem, men forbausende mange har ikke fått med seg at det er gunstig).
Link to comment
Share on other sites

Har brukt noen eldre data enn her http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/340-Weatherby-Magnum/ Da var max 88grs MRP for 250grs kule, og så har jeg brukt flere lot'er med N-15, RP-15, RA NC 15 kjært barn har mange navn. Hastigheter naturlig nok noe høyere enn Norma. Den råeste med den ladningen, som jeg vanligvis har brukt med orginale Barnes X, var en Sierra Match kule, den også 250grs, 960m/s 50-55m mere en jakt kulene. Har ikke hatt problemer med hylser eller hevearms løft. 300 løpet var av den tynne typen og kun presist med rundnesede kuler, så det samler støv i en krok.

Link to comment
Share on other sites

Sitter på ladedata fra Norma så nye som 2001, på sine max data: 250grs Woodleigh Weldcore SN, Fed 215, MRP 90,0grs, 910m/s. Start ladningen 86,1grs MRP dilter av gårde i 860m/s. Alt var bedre før.

 

Skal man gjøre et fornuftig valg i en Mark V og vil bruke 338 kuler, er ikke 340 dum, mere en nok kraft til å ned legge ting selv på noe hold og ikke minst løpet vil vare lenger en med mamutt ene i samme kaliber.

Link to comment
Share on other sites

ja da blir vell børsa mi snart sendt opp til Støren en tur for å fikse picatinny skinne. sender den med en kjenning av meg som går børsemakerlinja så han får litt praksis også, så vet ikke om jeg skal sende med litt ammo med han så han får skutt litt med børsa når han først har a med seg, me få sjø.

 

skal høre med han om han har mulighet for å ta litt bilder da han er der av jobben

Link to comment
Share on other sites

ble litt paff idag, ut å prøve seg på 800m og samme vind,temp som sist jeg skaut på 800m. skrudde meg opp og så mange knepp som Lapua ballistic viste jeg skulle for å korrigere vinden da jeg var ferdig med dette så og la meg ned igjen for å skyte, klemte inn avtrekkeren og poff sier det, jeg følger med frammover 40 cm under :shock: jeg skjønte ingenting og avfyrte enda 3 skudd til og alle lå 40 cm under og da begynte jeg å legge meg opp da jeg klarte å korrigere meg med mildottene men ble enda ikke treff. kun 2 i det nye stativet mitt som består av 2 blinker, en halvfigur og en 100m blink. ene satt imellom 100m skiva og 1/2 figuren og den andre litt under senter på 1/2 figuren så jeg vet ikke hva som skjedde :oops:

 

noen forslag?

 

Fikk forresten skrudd/spikre opp feste til pappskiver på 800m'n idag også det ble slik her

23924_10151524718320200_20207833_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

til de av dere som har 7mm wby mag og 378 wby mag

det ligger 1 pakke 7mm wby mag Remington (usikker på kule) og 1 pakke med 378 wby mag (original wby eske og kule er jeg ikke sikker på) hos Hagens Sport i Elverum på Mart'n Senteret. Hagens Sport er i kjelleren der

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

20 moa skinna er kommet og hentes på posten imorgen og monteres imorgen.

skinne er bestilt fra Ragnar Hansen :)

 

også kom det et nytt familiemedlem idag

530881_10151595234365200_1659703539_n.jpg

det er lillebror som ligger øverst og storebror nederst. storebror er i 300 winmag og hva er da lillebror?

Link to comment
Share on other sites

da er skinna påmontert og har klikk til ca 1050m og samtidig prøvd ut et nytt krutt jeg aldri har prøvd før MRP.

(kruttmengden jeg har 77 grs bak 185 grs scenarkula) ladedata går i børsa mi og brukes kun på eget ansvar!

samtidig har jeg prøveskutt nye wby'n min i 30-06 og den er helt grei å skyte med og sitter der den skal. ammo jeg skal bruke i den er enten 200 grs accubond eller ei anna 200 grs kule, muligens jeg prøver noe lettere som gir mindre sjangs for gjennomskyting pga dette her er mer ei hundeførerrifle og nærstridsvåpen mot elg :lol:

 

kom med kuleforslag til 30-06'n hvis dere vil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...