Jump to content

Weatherby Mark V i 300 WinMag. kan dette bli bra?


PederR

Recommended Posts

jaja. idag ble weatherbyen permitert til jeg får tak på nye baser/ringer til den, ringa ga rett og slett opp idag og røyk :cry: så håper den blir klar til beverjakta er i full gang igjen på vårparten

fikk til en samling på under snusboksen på 300m idag før problema startet. rundt 10. skuddet startet ting å skje og jeg fikk ikkeno til å gå noe som ikke var rart da kikkerten var flyttet ganske langt fram :shock: skjønte noe var galt da kvista på et grantre startet å dette av og det var kvister so var 2-3m over blinken jeg skjøt på.

på 300m synker 12 grams scenar ca 15 cm så jeg er fornøyd med det. det er med hastigheta jeg har da. ca 917 m/s

 

kan være noe galt med ringene/basen så skal ha meg nytt okkusom da det røyk igår

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

teori er noe annet et praksis :)

Med det mener du at du har rett og teori som motsier din "praksis" er feil? Fordi at "teori er noe annet enn praksis"?

 

Jeg skriver ikke mye på dette forumet, men leser derimot ganske mye og jeg syns noen må ta å fortelle deg Peder at nå må du slutte med dette sjøsprøytet ditt!

 

Scenaren din dropper godt over halvmeteren fra 100 til 300 meter, så kan du påstå hva du bare vil, teorien sier det, fysiske lover sier det og ikke minst ser man dette i praksis om man virkelig har prøvd.

POI er ikke det samme som dropp (men det visste du vel), men likevel over 30cm underslag på 300 meter viss du er innskutt på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

ikke vits å diskutere kulebane med PederR, men jeg tror han ikke før han beviser det han sier.

 

uansett hvor høy BC man har på kulene så får man ikke så flat kulebane i 900ms.

uansett om du har 1200ms med den kula så har du enda et fall på over 30cm til 300m.

Link to comment
Share on other sites

over 30cm underslag på 300 meter viss du er innskutt på 100 meter.
Jeg skyter nesten alltid inn på 100m, men med varierende overslag, 5-8cm over siktepunkt alt etter bruken. Ligger Peder 5cm over på hundre m, kikkertens kjernelinje er 5cm over løpets, han er 400m over havet, V0 920m og tempen -5C. Da er fallet 14,9cm på 290m, litt slark i målinger kan gi store utslag. Alle som skyter prøven her, skyter den på 100m sier de, avstandsmåleren min sier 118m f.eks.
Link to comment
Share on other sites

teori er noe annet et praksis :)

Med det mener du at du har rett og teori som motsier din "praksis" er feil? Fordi at "teori er noe annet enn praksis"?

 

Jeg skriver ikke mye på dette forumet, men leser derimot ganske mye og jeg syns noen må ta å fortelle deg Peder at nå må du slutte med dette sjøsprøytet ditt!

 

Scenaren din dropper godt over halvmeteren fra 100 til 300 meter, så kan du påstå hva du bare vil, teorien sier det, fysiske lover sier det og ikke minst ser man dette i praksis om man virkelig har prøvd.

POI er ikke det samme som dropp (men det visste du vel), men likevel over 30cm underslag på 300 meter viss du er innskutt på 100 meter.

+ :P

Link to comment
Share on other sites

jaja. idag ble weatherbyen permitert til jeg får tak på nye baser/ringer til den, ringa ga rett og slett opp idag og røyk :cry: så håper den blir klar til beverjakta er i full gang igjen på vårparten

fikk til en samling på under snusboksen på 300m idag før problema startet. rundt 10. skuddet startet ting å skje og jeg fikk ikkeno til å gå noe som ikke var rart da kikkerten var flyttet ganske langt fram :shock: skjønte noe var galt da kvista på et grantre startet å dette av og det var kvister so var 2-3m over blinken jeg skjøt på.

på 300m synker 12 grams scenar ca 15 cm så jeg er fornøyd med det. det er med hastigheta jeg har da. ca 917 m/s

 

Kanskje kulebanen har noe med ødelakte baser/ringer å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

som jeg har sagt tidligere TEORI er det du leser/skriver på et ark PRAKSIS er det du gjør som å skyte ;)

jeg gjør mine erfaringer selv og den som sir det er sjøsprøyt det jeg skriver her, javell har du da vært med meg og skyte? har du skutt med børsa mi? vet du hvor nøye jeg er med skytinga mi?

 

og som sagt jeg har mine erfaringer og du har dine erfaringer og som det står i signaturen min "en 17 åring kan ha mer erfaring en en 60 åring så alderen spiller ingen rolle" jeg skyter og er glad og enda gladere da jeg treffer det jeg sikter på,

 

nå sitter jeg bare og venter på at jeg skal få de nye basene + ringer så håpet er å få felt en bever eller to med børsa. Basene og ringene blir leupold QR.

Meopta Artemisen jeg har kommer ikke på 300 winmag'n da den blir for tung og kommer til å ødelegge ringene og samt for kort øyeavstand da jeg liker meg fint på medium/maks ladninger og der liker børsa seg best også

Link to comment
Share on other sites

Enig, det skal ikke rare bevegelsen på kikkerten til før utslaget er mer enn 15cm på 300m, selv opplevd, bare en liten oppadgående luftstrøm kan fikse den biten, helt aleine. Så det er mere en bare tyngdekraften som kan avgjøre.

 

Selv er jeg 55år og lærer stadig nye ting. Når noen har opplevd noe ute i felt, er det domt å avfeie det selv om noen fysiske lover tilsier at det er feil, andre lover, natur fenomener og uforutsette ting kan også spille inn.

Link to comment
Share on other sites

Synes det høres veldig rart ut at kula bare faller 15 cm fra 100 til 300 m. Ifølge PCB, altså teori, vil en kal .50, 750 grs a-max med bc 1,050 i 1200 m/s falle 14,8 cm fra 100 til 300 meter.. Men noe sånt vil nok være temmelig umulig å få til og vil nok være heftig å fyre av fra skuldra. Men som sagt, det er bare teori...

Link to comment
Share on other sites

Synes det høres veldig rart ut at kula bare faller 15 cm fra 100 til 300 m. Ifølge PCB, altså teori, vil en kal .50, 750 grs a-max med bc 1,050 i 1200 m/s falle 14,8 cm fra 100 til 300 meter.. Men noe sånt vil nok være temmelig umulig å få til og vil nok være heftig å fyre av fra skuldra. Men som sagt, det er bare teori...
Mat inn datane jeg oppgir over med 12g scenar i pcb, og se, riktig nok ga jeg den rommelige 5cm overslag på 100m, men litt forskjell kan det være på praktiske feltmålinger og teori.
Link to comment
Share on other sites

Kan nok variere litt mellom teori og praksis, men å få en 12g scenar til å bare falle 15 cm fra 100 til 300 meter er nok ikke helt enkelt, det vil kreve hastigheter som ikke er oppnålig i noe kjent 30 cal, men her en skutt inn med overslag på 100 m er jo saken noe anderledes, men da er man ikke skutt inn på 100 m, men på en helt annen avstand og senariet blir helt ulikt hva som ble hevdet av PederR.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nok si både det ene og det andre om livserfaringen til en 17 åring (spesielt i forhold til en på 60år :lol: ), men det blir nok noe ufint så jeg lar det være.

 

Når det kommer til kaliber .30 så har jeg inngående kjennskap til dette kaliberet og har nok skutt med det i godt over 17år :mrgreen:

Jeg har en børse i kaliber .30-378 og du kan ikke nærme deg ytelsen på denne med en 300winmag, likevel har jeg mye mer kulefall enn 15 cm fra 100 til 300 meter med 12gr Scenar.

 

Det spiller ingen rolle om jeg har vært med deg å skyte Peder, resultatet vil uansett bli det samme. POI godt under 30cm. Kulefall over halvmeteren.

Skjønner ikke at du gidder å prøve å vinne en diskusjon der du åpenbart ikke har utpreget kontroll på temaet.

Om du nå skal prøve å ro dette bort med å begynne å skylde på defekte ringer/montasjer så værsågod :lol:

Eller du var kanskje innskutt 10 cm over på 100 meter, men du glemte å skrive det....før du ble "minnet" på en mulig "bortforklaring" av en annen kar her i tråden...

 

Neida, jeg gir meg her....men fortsett å høste erfaringer mr.ulvejeger, det trenger du :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør å påstå at teorien stemmer, det skal mye til før matematikerne har bomma så mye - og sammenfaller ikke den med praksis, da har man puttet i feil tall, eller glemt å ta hensyn til ett eller annet forhold som påvirker kulebanen. Og her vil det som tidligere nevnt bli variabler, av den enkle grunn at ingen målinger i praksis vil være så nøyaktige som på papiret, og det er vel også derfor man skiller mellom dette. Men teorien er ikke feil! :wink:

 

Men, hva vet vel jeg, er tross alt bare 16 5/6 år, har et tosifret antall vilt på samvittigheten, og aldri skutt med noe over .308 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Peder: Du må tåle å få kritikk når du påstår ting som ikke er mulig. Ta nå heller lærdom av dette i stedet for å dra det opp i nesen,

det finnes alltid noen med mer erfaring og når du er 17 år så er det litt lurt å ikke tro at man vet alt.

 

Bare ett velment tips.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke du skal slutte å skrive. Det du skriver er rett fra levra, og bedre lesing enn mye annet på forumet.

Men når du hevder at du har 15 cm kulefall fra 100 til 300 - og jeg vet at du har nesten 40 cm kulefall.

Det er et forhold som i jaktsammenheng kan føre til alvorlig skadeskyting, ettersøk og mye faenskap, og derfor har både jeg og andre korrigert dette på en nokså bastant måte.

Det skal du ta positivt, og du bør huske på at mange flere enn deg har prøvd ut ting, og gjort våre erfaringer. Det går an å lære av andres erfaring, det er ikke nødvendig å gjøre alle dumme ting selv.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Ballistic kalkulatoren på iPhonen viser følgende:

 

cal .308 Lapua Scenar 185 grain, bal. coefficient : 0.242

 

Utgangshastighet: 917m/s

 

Siktehøyde ca 5 cm?

 

Kulefall 300 m=32,96 cm

 

kulefall 350m= 51,66 cm

 

Uten at eg veit hvor mykje ein kan stole på denne kalkulatoren..

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Hei, her er det rare resultater på kulebanen.

Sjekket i Ballistic Hunter, og jeg klarer ikke disse resultatene.

For å ende all diskusjon: Skyt inn på 100 meter. (Uten overslag)

Skyt på 300 meter og mål kulefallet.

Da er alle feilkilder til kulebanen fjernet og du har fasiten.

 

PS. en 185grs Lapua Scenar har en BC på 0,521

Link to comment
Share on other sites

Ok, legger jeg inn dataene som er brukt får jeg følgende:

 

Rifle Info:

Lade Info LAPUA - .308 GB432 SCENAR HPBT

UtgangsHastighet: 917 m/sek

Kulevekt: 11,98 gram

Kulens BC: 0,521

Avstand: 100 Meter

Vindhastighet: 0,00 m/sek

Vindretning: 3,0 Klokka

Høyde: 0,00 Meter

Trykk: 1000,0

Siktehøyde: 5,00 cm

Temperatur: 15 Celsius

 

0 m: -5,00

50m: -0,94

100m: 0,00

150m: -2,41

200m: -8,46

250m: -18,36

300m: -32,44

350m: -51,00

Link to comment
Share on other sites

Jaja, ehh, Peder; er det meningen at det bildet der skal være ett bevis på at du har rett og alle andre har feil?

For det første så ser den halvfiguren der ut som om den har vært beskutt med 20mm Lahti, for det andre beviser ikke bildet en dritt.

 

Om du ikke greier å ta til deg at en 300winmag har "kulefall" på 30 cm på 300 meter så får du bare fortsette å leve i fantasiverdenen din, det er ingen andre som tror på deg og bevisene dine er ubrukelige.

Link to comment
Share on other sites

jeg enda opp med 21 klikk til 300m (0,7mm klikk) i praksis.

PCB sa 23,4klikk men det ble for høyt.

men det er sikkert fordi jeg ikke har alle data korekt inn i pcb.

 

har og prøvd på 540m men da klikka jeg til jeg traff.

har lite peiling på slik "LH" men har tenkt å prøve mer etterhvert.

 

men litt over 30cm fall høres ikke galt ut for 300winmag i den farten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes tonen til enkelte debattanter er svært fiendtlig. Det er uansett ikke livet om å gjøre. Dessuten har man praktisk ballistikk og teoretisk ballistikk. Kanskje er rekylopptaket annerledes på 300 enn på 100 meter. Kanskje står skivene lavere på 300m enn på 100m. Dumt å beskylde folk for løgn når trådstarter så vidt jeg kan lese ikke har noe ønske om å forlede noen. Han skriver i god tro, og under de forholdene han beskriver, så tviler jeg ikke på resultatene hans, men stiller kanskje spørsmål med hvordan de tolkes.

 

Fremgangsmåten med å skremme/mobbe folk tll lydig å følge en bestemt teori er grunnen til at jeg ønsker en viss mulla ut av landet, et sånt miljø ønsker jeg ikke å være en del av.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

PederR bør kunne ta et hint og være litt mer ydmyk når det blr påpekt at 15-20 cm kulefall fra 300 winmag er umulig.

 

I værste fall leder han folk uten kronograf (og vett..) til å lage atomladninger i sin iver etter å få samme kulefall..

 

Men vi trenger kanskje ikke gå i "mobbemodus" selv om han ikke vil ta til seg lærdomen som andre vil gi?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
..(men kan være no galt med montasjen så skal prøve ut mere seinere da jeg får ny montasje)

 

Jeg vil påstå at det er mulig å få til en slik "kulebane". Trikset ligger i å ha et fast godt (riktig) grep på børsa på 100m, på 300meter må en sette børsa veldig lavt og løst (det hjelper også om stokken er av typen "hoppestokk" ala brno fra 1990). Met et slikt ekstremt dårlige rekylopptak gir dette en god vipp på børsa - vips tilsynelatende flatere kulebane. Så bare en har kontroll på skyteteknikken kan en løse mange problemer. På samme måte kan vindavdrift enkelt kompenseres enten med å gå på med skuldera eller nappe i avtrekket - alt etter hvor vinden kommer fra. Selfølgelig krever en slik skyteteknikk en del trening, mange foretrekker derfor å forlegge eller skru.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...