Jump to content

Weatherby Mark V i 300 WinMag. kan dette bli bra?


PederR

Recommended Posts

Du er vel heldig om det bare velter om du setter det bak der du skyter, selv en nusselig 300Win fikser alle kamera problemer med direkte treff, på 800, det doble og sikkert litt til. :mrgreen:

 

Skal sjekke om det ligger noen 300Win hylser og slenger rundt på laderummet, har i mange år vært svak for Normas skinnende engangs skutte messing i ikke helt standard kalibre, om det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

fikk filmet litt idag. men glemte scenaren hjemme så ble noen skudd på 180 grs winchester xp3 og 145 grs partizan istellefor

Til helga blir det å teste samlinga men da på papp. skal se om jeg ikke tar ei 100m skive ev hvis jeg får tak på ei større papplate til det formålet

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da man bor på internat så får man litt å tenke igjennom og det kan bli dyrt :roll:

sitter og tenker litt på hva mer jeg kan gjøre med rifla....

det jeg har planlagt er som følgende:

kjøpe lyddemper (hausker whisper eller br-reflex t12)

få tak på ny stokk(bell and carlsson medalist eller grs sin langholdsstokk)

ny kikkert(litt usikker enda)

muligens nytt avtrekk (direkte jaktavtrekk og kan stilles inn på rundt 800 gram til 1 kg)

pica skinne(20 moa)

duracoate børsa (gjøres selv bare jeg får fikset et egen rom for slikt)

ny tofot (versapod ev)

rette låskassa og rekylklakkene

 

noen forslag til noe annet som kan gjøres ev tinga jeg har ramset opp om dere har noen andre forslag til ting der som er listet opp?

dette er ikke noe jeg får råd til med en gang men tar litt og litt omganga

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det går å bytte ei fjør i alle fall.

 

http://www.weatherby.dk/content.php?32- ... -V-Trigger" target="_blank

 

Hei, det er jeg som har skrevet denne artikkelen.

Ved bytte av denne fjæra blir avtrekket lettere og du justerer det greit ned til ønsket vekt.

Ikke fall for fristelsen å kappe fjæra, den orginale lengden er der for en grunn!

Jeg har justert en del avtrekk, og med bryne og god tid kan du få ett meget bra avtrekk ut av det orginale.

Ofte er Japanske avtrekk meget gode rett ut av esken.

De trenger bare å justeres litt før de blir perfekte.

Les manualen, og prøv deretter å justere.

FØR du skyter med riflen, prøv så hurtige ladegrep (lukking av bolten) som du klarer.

Faller da tennstempelet, må du justere på nytt til du er trygg på avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jaja, da har man begynt på et prosjekt til børsa også... lage ny stokk til den,

planen er at stokken skal passe meg, bli på rundt 1.5-2 kg samt være litt baneaktig utseende på den, men samtidig gå an å brukes til jakt...

ellers er det kråke og revjakt det går i for børsa om dagen og blir spent på om jeg får felt noe inna sommeren er slutt. mulig langskudd som må til da jeg så en på rundt 800m unna meg... skulle ha vært på 3-400m så hadde den antakelig ikke levd :lol:

Link to comment
Share on other sites

ladet 35 skudd idag til jaktfelt'n på søndagen. 185 grs scenar som skyves ut av 77 grs N560

578878_10151323817305200_2129350415_n.jpg

283732_10151323818050200_940257098_n.jpg

 

så over til furtebua for langholdskyting (skal være litt redneck/bygdemekk på det)

391639_10151323818535200_1135481046_n.jpg

487320_10151323818835200_961628996_n.jpg

jeg og M67 blir nok ikke helt venner hvis man skal ligge slik bua er bygd for.

bua er bygd for litt jaktskyting slik jeg ofte kan ligge på jakt når jeg bruker 2-fot...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

da ble det vist nok en Hausken Whisper WD506 som blir montert på børsa, børsa er levert og får den igjen enten neste uke eller om 14 dager, litt kort tid å skyte inn på men skal nok gå fint det,

i år kjører jeg på 200 grs swift a-frame til elgen og ser om det er noen god medisin til den, hvis ikke blir det til at jeg prøver 200 grs accubond i lav 300 winmag hastighet til neste år.

 

Skitt jakt Folkens!

Link to comment
Share on other sites

400858_10151444892540200_1829125154_n.jpg

578572_10151444892470200_1539046611_n.jpg

da er lyddemperen påsatt og syns det virker bedre å skyte stående nå en før jeg fikk den på skal skyte inn i helga så da kommer det bilder av droget hvordan den presterer med 12 grams scenar og 13 grams swift aframe med lyddemper på.

 

samtidig så har jeg handlet 200 stk 240 grs SMK til børsa så får håpe den samler og stabiliserer kulene bra nok ihvertfall men det blir antakelig til at kulene blir liggendes i boksene sine til jeg får byttet løp

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor 240SMK? I en std 300 WinMag så får du rett og slett ikke nok fart på den kula til å få nytte av den ekstra BC'en den er oppgitt til.

 

Etter mitt syn er disse optimale i 300'en når man har ei lang pipe; 200gr SMK, 208gr A-Max, 210gr VLD, 225gr Hornady Match eller 230gr Berger OTM (de to sistnevnte trenger minimum 65cm lang pipe for å oppnå "nok" fart)

Link to comment
Share on other sites

246538_10151450242295200_835796880_n.jpg

slik så de 2 siste samlingen mine ut idag, og da har jeg begynt å veie hylsene så jeg får lik vekt på dem

 

jeg målte først opp i gram og da var det 14.8g tror jeg det var og så målte jeg opp i OZ og da var det 505-510-515 og det ble 510 som ble brukt mest nå har jeg ladet opp ca 15 i 0,505 OZ 4 0.510 OZ og 1 i 0.515 OZ så spent å se, prøver å knabbe noen tips fra KnuteriK sin tråd om 338'n sin

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

sleit litt igår med det at sola gjorde at alt i kikkerten ble uskarpt pga sola skinte på lyddemperen og idag har jeg sittet bittelitt ute med camuteip på lyddemperen og det ser ut til å fungere da sola ikke får skinne direkte på demperen men på teipen istellefor, gleder meg til langholdskytinga begynner på igjen nå!

Link to comment
Share on other sites

246538_10151450242295200_835796880_n.jpg

slik så de 2 siste samlingen mine ut idag, og da har jeg begynt å veie hylsene så jeg får lik vekt på dem

 

jeg målte først opp i gram og da var det 14.8g tror jeg det var og så målte jeg opp i OZ og da var det 0.505-0.510-0.515 og det ble 0.510 som ble brukt mest nå har jeg ladet opp ca 15 i 0,505 OZ 4 0.510 OZ og 1 i 0.515 OZ så spent å se, prøver å knabbe noen tips fra KnuteriK sin tråd om 338'n sin

Link to comment
Share on other sites

da har jeg og jegern78 vært og spanet litt etter hare og elg, tok oss en tur oppom furtebua, den trenger å bli styrket opp før snøen kommer så vi ganske kjapt da det snart er på tur til å tippe, får ta med meg no 2"4" opp å rette ordentlig opp og styrke bygget.

 

ellers så sitter jeg på skula og drømmer om elgjakt nå og drømmer om storoksen vi lokket til oss på søndagen i hare og elgterrenget

Link to comment
Share on other sites

391582_10151476310040200_842184148_n.jpg

2. elg med 300'n og min 5. elg.

mer fornøyd med 200 grs swift aframe en med 180 grs xp3. vurderer å få ladd ned swift'n litt okkusom da jeg hadde bra reaksjon i kalven da jeg traff.

120m omtrent bort til den, skutt med støtte på en stein i sittende stilling på en annen stein! (stillingskrig i Trysil mot elgen :lol: )

Link to comment
Share on other sites

jaja, muligens ny wby inn i garderoben om ei lita stund igjen, blir en jeg skal bygge om til 338 LM isåfall.

kan bli spennende det men wby'n jeg har nå tror jeg fortsatt blir gullungen min i mange år frammover :)

blir mer og mer glad og forelsket i weatherby mark v kassene da de gode gamle med 9 låseklakker.

Link to comment
Share on other sites

har nå funnet meg en plass til på elgterrenget som det skal få gå an å løsne noen skudd på litt god avstand og går fint an å kna det litt over en km og godt over en km der også. bilder kommer av målet mitt og det vil bli målt opp avstander som det vil bli skutt på. (kommer til å være sliten når jeg skal skyte da det vil skje i 1m med snø :lol: )

 

Edit:

Målt slik grovt nå med Norgeibilder.no avstand ene plassen er 748m og andre plassen er 2.2km. 2.2km er det lengste jeg kan strekke meg før jeg er over på naboterrenger

Link to comment
Share on other sites

jaja, muligens ny wby inn i garderoben om ei lita stund igjen, blir en jeg skal bygge om til 338 LM isåfall.

kan bli spennende det men wby'n jeg har nå tror jeg fortsatt blir gullungen min i mange år frammover :)

blir mer og mer glad og forelsket i weatherby mark v kassene da de gode gamle med 9 låseklakker.

Magnum kassene har 9 klakker, gamle VarmintMaster 224Wby hadde seks som de nyere Standar kassene, den hadde også kortere kasse.

 

Din nye er vel denne? http://www.weatherby.com/product/rifles/markv/accumark_lapua

 

Veldig åpen for bestilling. Ha ha.

Link to comment
Share on other sites

Kan også tillegge at det kommer en ny meopta meostar 4-16x44 Tacticol.

er reklamasjon pga det har løsnet et lite flak i den jeg har(lakkflak) som ligger og forstyrrer litt i sikte selv om det ikke har hatt no betydning på de 2 elga jeg har skutt i år, men kan bli en liten plage når det gjelder skyting på blink og åtejakta

Link to comment
Share on other sites

Sauer lagde vel de tidlige Mark V kassene. Min, som var 300Wby, kjøpt brukt i '93, er produsert i Japan, antakelig på 80 tallet. Hadde vel slått i hjel lysten hos to tidligere eiere, siden ingen av de hadde skutt noe videre med den. Sitter originalt 340Wby løp i den nå, både løp og kasse fungerer fint fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Jo nyere jo bedre. Burde være ei rimelig børse, hvis han skal kjøpe brukt over nytt i 300 wby.

Som sagt venter spent på litt info om denne børsen her :D

 

Kvaliteten på stålet/maskineringen har jeg vondt for å tro har blitt noe annet enn bedre gjennom årene. De litt eldre har vel kanskje hatt penere treverk, men de brukte er jo gjerne litt slitte også.

Dette er jo rifler som skal være av det bedre.

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...