Jump to content

NOJS og rekruttering


Ranger

Recommended Posts

Kan ikke se at NOJS har lagt ut noe informasjon til brukerne av Kammeret siden 17. april, og det bekrefter i grunnen for meg min følelse av at den klubben holder sin greie for seg sjøl. Savner ikke NOJS overhode etter at jeg meldte meg ut, men hvordan de skal evne å samle flere medlemmer på dette viset - blant sine egne her på Kammeret, er for meg en gåte....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at du deler dine tanker med oss seint en fredagskveld Ranger. Jeg har forøvrig fortsatt trua på at NOJS kan ha noe å fare med om de får litt tid på seg. Men hvilke krav skal en egentlig kunne stille til et relativt ferskt dugnadsbasert styre?

 

Du klarte ikke å melde deg ut av forumet i sin tid så du skal ikke se bort i fra at du melder deg inn i NOJS en gang i fremtiden også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jepp! Forsåvidt enig med 2 siste talere.

 

Jeg synes det var synd at du meldte deg ut Ranger. Tror du hadde vært en resurs, og kunne bidratt til å gjøre NOJS bedre.

Så jeg ønsker deg for min del velkommen tilbake, når enn det måtte være.

 

Du har rett i at vi er litt usynlige, og gjør lite av oss. Det burde kanskje være en oppdatert informasjonsside som også viser hva NOJS har fore for tiden. Du hadde vært ypperlig til å drifte en slik side Ranger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har alltid døra på gløtt om det skulle vise seg at NOJS har noe å fare med, for selv om jeg er kritisk så tør jeg også å innrømme at jeg tar/tok feil, om så skulle vise seg. :wink:

 

Men seriøst; det er jo veldig lite info utad til Kammerets brukere?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei, enda har det ikke kommet et ord utad til brukermassen fra NOJS-forumet, siden 17. april. Er det null aktivitet, eller hva skjer? Det undrer meg littegranne at NOJS ikke gjør seg mer synlig på forumet i forhold til saker de eventuelt jobber med, og i forhold til rekruttering blant brukerne i forumet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gått enda en måned og vel så det, og enda har ikke NOJS lagt inn ett nytt ord i sin infokanal til brukerne av forumet. Bortsett fra at NOJS-medlemmer kritiserer meg for å ha laget denne tråden da. :wink:

 

Kan noen fra NOJS (ikke selvutnevnte talsmenn) kanskje forklare oss brukerne hvilke saker det jobbes med, hva som gjøres i forhold til rekruttering blant brukerne; hvis det da ikke er unntatt offentlighet?

 

Jeg har aldri vært borti en organisasjon som er så lite interessert i å informere og rekruttere blant en stor potensiell medlemsmasse.

Link to comment
Share on other sites

Ja litt info fra NOJS om hva de står for å jobber for hadde kansje gjort seg, da skulle jeg også vurdert medlemskap...

Hvis det er en åpen organisasjon så er vel dette tiden for å vise hva de står for å jobber for opp mot siste tids hendelser å div. uttalelser fra ymse hold...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ble svært upopulær under annet nick og til og med avregistrert som bruker pga kommentarer i denne retning.

Det der veit du veldig godt er reinspikka løgn, sender deg ein PM med litt opplysende info angående den saken der..

 

Eller hvor er poacher?

Ja jøss, kor blei det av Poacher ? Har du mista telefon nummeret hans, så kan eg sende det til deg..

 

Edit : Men eg er heilt einig om det både Ranger og du Vektor her etterspør, info frå NOJS har det blitt veldig lite av, der får eg håpe at det blir ein ordning på...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi rett og slet har vært opptatt av andre ting en å informere... :? men det er nok en tabbe fra vår side.

Jeg vet vi har vært optatte med ymse høringer, lovutvalg og forslag her og der. Det viktigste for NOJS så langt har jo vært å svare på DN's høring om jakt. Og det har vi gjort i samråd med NOJS medlemmene:

 

Ser her:

http://www.nojs.no/index.php/nojs-informerer

(jeg vet hjemmesiden er litt trist, men vi har da en logokonkurranse på gang)

 

Ellers tør jeg å ta fakkelen som er kastet og prøve å belyse følgende spørsmål. Og det er direkte til dere som ønsker Info,

Hvordan ville dere helst ha hatt den? hva er det man ønsker å vite osv.

 

Koz og klemz 8)

Hassel

Link to comment
Share on other sites

Ett spørsmål har eg. Hvem representerer dere? altså NOJS F.eks i forskjellige høringer hvilken medlemsmasse ligger bak NOJS er det medlemmer av NOJS eller representerer dere alle brukerene av kammeret?

For å spørre på en annen måte hvilke tall på medlemsmasse opererer dere med?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er mange som etterspør hva NOJS kan gjøre for medlemmene sine, bra at man er opptatt med høringer, svar til DN og POD, men fortsatt etterlyses det mere informasjon om NOJS, som ikke jeg kan se kommer skikkelig ut til medlemmene, bør man ansvarliggjøre noen i styret, å få i gang det?

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Ett spørsmål har eg. Hvem representerer dere? altså NOJS F.eks i forskjellige høringer hvilken medlemsmasse ligger bak NOJS er det medlemmer av NOJS eller representerer dere alle brukerene av kammeret?

For å spørre på en annen måte hvilke tall på medlemsmasse opererer dere med?

 

 

Da får jeg spørre en gang til, hvilken medlems masse operer dere med??? Hva er medlems massen i nojs pr dags dato?

Etter det jeg forstår så har dere vel ikke akurat noe vekt i denne høringen med noen hundre medlemmer. Men det virker utad som dere er en viktig hørings innstans....Ikke en gang NJFF har det.

Link to comment
Share on other sites

Som en ivrig bruker av kammeret må jeg komme med en liten innrømmelse;

Jeg aner ikke hva NOJS er for noe.... Ikke vet jeg hva forkortelsen står for, ikke vet jeg hva de jobber for. NOJS kan jeg ikke si at jeg har fått med meg hva driver med, med unntak av at jeg var av den oppfatning av at de var eier av domenet kammeret.no.

 

For meg er kammeret et sted å følge med på interessante diskusjoner og få råd og hjelp når en skulle ha bruk for det.

 

 

 

-T

Link to comment
Share on other sites

@Sammleren

Nå har det gått nøyaktig en time og femten minutter siden tools stilte spørsmålet om antall medlemmer. Hvorfor har du det så travelt med å slenge ut beskyldninger om arroganse og påstander om tilbakeholding av medlemstall?

 

La de i Styret som sitter på disse opplysningene få tid til å se tråden og komme med sine tall før du går helt av skaftet. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Medlemstall for NOJS er tilgjengelig for alle brukere av kammeret.no. Det er pr i dag i underkant av 300 medlemmer, dette er altså så mange som har valgt enten være med å jobbe aktivt ved å delta i diskusjoner verdrørende de saker NOJS jobber med, og også en del som bare er med passivt, men på den måten gir NOJS sin stemme i form av medlemsmasse når NOJS presenterer seg og sine synspunkter.

 

Når vi ser på hvilke utfordringer vi våpeneiere står foran nå, og aner konturene av fremtiden syns jeg det er ufattelig at enkeltpersoner og grupper legger MYE energi i å bakvaske og slenge dritt om NOJS og et hvert annet forsøk på å samle våpeneiere slik at vi kanskje har en sjangs til å bremse opp og forhåpentligvis også reversere en stadig tydeligere trend.

 

Det er ikke alle i NOJS jeg er enig med om alt. Men fellesnevneren, det å kunne fortsette å ha en livsstil som innebærer privat våpenhold er for meg vitkigere enn uenigheter på personlig plan (som egentlig er helt uviktig). Og akkurat DET er det flere som bør tenke på!

Link to comment
Share on other sites

Det er kasseren vår som sitter med medlemstallet.

 

Uansett medlemstall er det kompetansen og bidragene fra medlemmene vi har, som teller.

Fordelen av det å ikke være så stor er at vi har god kontakt med medlemsmassen vår med skyttere fra alle forbund.

Så vidt jeg vet er det ingen andre organisasjoner som har samlet skyttere fra alle skytterorganisasjoner på denne måten.

 

Vi har fortsatt en forholdsvis liten medlemsmasse fordi alt organisasjonsarbeidet er på frivillig basis på fritiden uten andre ressurser enn "å ta seg sjøl i nakken".

Rekrutteringsarbeid kommer derfor noe lavere i prioriteringsrekken.

Men det betyr slett ikke at vi ikke ønsker flere medlemmer, tvert i mot. Meld dere inn og bidra til å komme med innspill på høringer og være med å velge saker vi bør arbeide med.

 

Vi passer på å arbeide tett opp mot, og ta vare på medlemmene vi har i eget kammer. Vi har den aller beste kompetanse blant medlemmene når det gjelder alle jaktformer (iberegnet fellefangst) med eller uten hund, og alle former for skyttersport i landet.

Dette er aktive skyttere fra alle grener i vår lille organisasjon som veit hvor skoen trykker.

 

Nojs har egen jurist som er brukt som talsmann for flere skytterorganisasjoner og som jobber tett opp mot Politidirektoratet og Det Kongelige Justisdepartement i arbeidet med ny våpenlov .

 

Alt dette samlet inn i en og samme pakke kan sammenlignes med en eske full av spente fjærer.

 

Derfor står vi sterkt samlet, .. selv som liten organisasjon.

Link to comment
Share on other sites

syns jeg det er ufattelig at enkeltpersoner og grupper legger MYE energi i å bakvaske og slenge dritt om NOJS

Jeg synes det er ufattelig at enkelte her på forumet slenger dritt om NV jeg.. http://www.nv.no/

Så vidt jeg vet har de faktisk jobbet BRA for våpeneiere som trenger hjelp, i motsetning til enkelte andre...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstått vilken vei dette med å være våpen eier tar og at vi trenger en sterk organisasjon til å jobbe for oss.

Etter den siste tids hendelser er det dessverre blitt mye strengere og innskjerpingene står i tur.

 

Men opplever at hver gang en stiller spørsmål ved organisasjonen nojs så blir en møtt med aroganse fra medlems massen, som støtter organisasjonen på sin hals. Men uten å kunne informere oss "utenforstående" om hva, eller hvilken rettning den tar og dette med innformasjon ut til potensielle medlemmer som er alt for svak. Dette med medlemms massen, er noe de alle kunne ha svart på anntageligvis, men mulig det måtte en fra styret for å godgkjenne dette for alt jeg vet. Medlems masse anntall er jo ikke akurat stats hemmligheter og er vel noe alle medlemmer kan svare på om de ikke har fått munnkurv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det jobbes med en NOJS.no portal som blant annet skal brukes til å informere om NOJS og hva NOJS jobber med. Årsaken til at jeg vet det er fordi jeg (en liten stund) var prosjektleder for prosjektet. Dessverre så gikk ikke tidskabalen min opp i forhold til to unger (en nyfødt) og studier, så jeg trakk meg som prosjektleder fordi det er viktig at dette prosjektet kan få inn noen som har tid til å drive det fremover. Når det kommer til informasjon som ikke når ut er jeg sikker på at dette skyldes at NOJS ikke har noen særlig god og etablert plattform å få ut denne informasjonen på. Kjell Olav har allerede pekt på flere tråder og innlegg som sier noe om hva NOJS jobber med for tiden, men disse trådene og innleggene drukner i alle de andre trådene og innleggene på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Dette med medlemms massen, er noe de alle kunne ha svart på anntageligvis, men mulig det måtte en fra styret for å godgkjenne dette for alt jeg vet. Medlems masse anntall er jo ikke akurat stats hemmligheter og er vel noe alle medlemmer kan svare på om de ikke har fått munnkurv.

 

Det er kasseren vår som sitter med medlemstallet.

Forholder meg til det Bamrud sier her. Ingen munnkurver er utdelt.

 

Hvorfor så mye mistenkeliggjøring?

Link to comment
Share on other sites

Der traff du spikeren på hodet Kjell, all info drukner i haugen av tråder her inne, sånt burde vel ikke skje med en organisasjon som skal kjempe for våpen eierenes fremtid. Ei net side tar ikke lange tiden å sette opp, så kan en eventuelt justere denne i ettertid. For nettopp informasjon er cluet når en vil nå frem til medlems massen og alle de som har andre organisasjoner i ryggen. Skal nojs fremstå som en handle kraftig organisasjon, så må informasjonen være lett tilgjengelig og forståelig. Det er vel nettopp dette vi etter spør, informasjon som er lett tilgjengelig, etter 3 år så bør vel dette være på plass.

Link to comment
Share on other sites

Sånn litt røfft så gjenspeiler vel kammerets brukergruppe "NOJS" medlemstallet til NOJS, dette kan alle (tror jeg) finne uner brukergrupper i brukerkontrollpanelet, så det trenges ikke noen velsignelse fra mods eller styret for å hverken finne ut eller fortelle ca medlemstall.

 

De sakene som NOJS jobber med, de jobbes med og blir presentert på NOJS lukkende forum og sånn må det nok desværre også være om ikke ørtogførti anonyme (som i virkeligheten godt kan være bare en) ikkemedlemmer skal blande seg inn i diskusjonen, ikke det at ikkemedlemmer (som jo er potensielle medlemmer) ikke er viktig, men fordi det har vist seg gang på gang at ute i åpent forum genereres det MYE støy som fort kveler en konstruktiv dialog.

Jeg ser at man absolutt burde vært flinkere å publisere hva det jobbes med osv, men det er få koster som forsøker koste over et STORT gulv, så jeg vedder for at om noen har lyst å melde seg inn å hjelpe koste (altså være med å dra lasset og kanskje hjelpe med å informere øvrige medlemmer av kammeret/almennheten) så er de HELT sikkert mer enn velkomne.

 

@Woff: Jeg håper jeg ikke er en av dem du oppfatter slenger dritt om NV, men jeg mener (enn så lenge) at NV`s arbeidsmåte ikke er veien å gå.. Jeg kan selvsagt ta feil, og da kan det jo være greit å vite at medlemskap den ene plassen ikke automatisk utelukker medlemskap den andre plassen, sånn som JEG ser det.

Link to comment
Share on other sites

Der traff du spikeren på hodet Kjell

Usikker på om det er meg du refererer til her?

 

Ei net side tar ikke lange tiden å sette opp, så kan en eventuelt justere denne i ettertid.

Helt enig, det burde ikke ta så lang tid. Men husk på at alle som arbeider for NOJS på en eller annen måte gjør det på fritiden sin. Det å sette opp en side, uansett hvilken, krever noe ressurser.

Link to comment
Share on other sites

Du Sammleren virker som en sterk personlighet. Tror nok du kunne satt farge og spor etter deg i NOJS.

Du har klare sterke meninger, og om du melder deg inn, så er du og dine meninger en del av NOJS, og du kan være med å forme NOJS slik du ønsker at det skal være.

 

Og du får sikkert være med å utarbeide nett-siden også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rekruttering er en ting. Men det er mange som var medlemmer som ikke er det lengre, tror det må taes på alvor hvorfor medlemmer forsvinner. Antar det ikke er 200,- som er avgjørende. NOJS har et par fantastisk dyktige personer i sine rekker f.eks Tron og M.V. Men det er fortsatt for mange støyende elementer som setter disse kapasitetene som vil gjøre det beste for rikets jegere og våpeneiere litt i skyggen.

Link to comment
Share on other sites

bamrud"

Vi passer på å arbeide tett opp mot, og ta vare på medlemmene vi har i eget kammer. Vi har den aller beste kompetanse blant medlemmene når det gjelder alle jaktformer (iberegnet fellefangst) med eller uten hund, og alle former for skyttersport i landet.

 

 

Tror en del av oss som jakter m hund følte liten støtte da spørsmålet om nojs skulle ta stilling i rovdyr problematikken (ulv nødret for hund) ble stilt. En del av oss som trakk oss ut mente nojs var mest for skyttere og fant da andre organsasjoner vi heller støtter med medlemskap

Link to comment
Share on other sites

Men det er fortsatt for mange støyende elementer som setter disse kapasitetene som vil gjøre det beste for rikets jegere og våpeneiere litt i skyggen.

Meget bra! Uten at jeg skal prøve å tråkke kammerklanen på tærne så har det kanskje vært en litt spesiell prioritering på forumet som har ført til at kammeret har mistet dyktige skribenter.

Veldig synd synes jeg, da det langtfra er så gøy å lese om 'Hvem geværr smeller farligst?'... :o

Link to comment
Share on other sites

Der traff du spikeren på hodet Kjell

Usikker på om det er meg du refererer til her?

 

Ei net side tar ikke lange tiden å sette opp, så kan en eventuelt justere denne i ettertid.

Helt enig, det burde ikke ta så lang tid. Men husk på at alle som arbeider for NOJS på en eller annen måte gjør det på fritiden sin. Det å sette opp en side, uansett hvilken, krever noe ressurser.

 

Jeg refererer til at informasjonen drukner i alle trådene Kjetil-A, så ikke ta deg nær av det.

Når det gjelder denne net siden så kan det ikke være så vansklig å sette den opp, har satt opp et par net sider og det tok meg bare noen timer. Så har en informasjonen en trenger så tar det ikke allverdens tid, det er gjort på en søndags formiddag. Dere bør få denne net sida opp å gå, ellers er jeg redd dere blir små i det store havet av organisasjoner som skal skrive litt til POD om hva dere synes om det nye forslaget til utforminga av våpenloven.

Ikke koster det mye heller og dere har jo kontigent som dekker dette. 400,- så er dere oppe å går.

 

Så skal en nå frem til folket, så er det informasjon, inforsmasjon, informasjon som gjelder, ikke en klubb som jobber på et lukket forum, hvor en kan bli medlem om en er nyskjerrig.......

Link to comment
Share on other sites

Tror en del av oss som jakter m hund følte liten støtte da spørsmålet om nojs skulle ta stilling i rovdyr problematikken (ulv nødret for hund) ble stilt. En del av oss som trakk oss ut mente nojs var mest for skyttere og fant da andre organsasjoner vi heller støtter med medlemskap
Det ble en avstemning under siste generalforsamling om vi skulle ta stilling til nødvergeretten som endte med 54 stemmer Nei og 37 Ja.

Hvor mener du at du ikke fikk støtte? Fra de 54 medlemmene som ikke stemte ja?

Når vi visste at tunge organisasjoner som NKK og NJFF jobbet hardt med denne saken, ville det blitt galt av oss å bruke energi på denne saken som bare ville generert støy i egen organisasjon.

Jeg jakter selv med hund og var for nødrett for hund, men fordi alle saker som omhandler ordet "ulv" kan virke splittende i organisasjonen vår stemte jeg selv nei. Så du kan selvsagt gjerne mene at jeg ikke ga deg støtte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...