Jump to content

Hjortejakt frå 1. september 2012


frontier

Recommended Posts

Dagl: Ja det skulle bare mangle :wink:

 

Før forrige runde med jakttidsrevisjoner gjennomførte NINA et prosjekt som skulle se på effekten av utvida jakttid på både elg og hjort. Dette ble gjort i utvalgte forsøkskommuner på både sør, øst og vestland. Prosjektet skulle se på: 1. Ble det med lengre jakttid lettere å drive en god hjorteviltforvaltning. 2. Gikk lengre jakttid utover andres bruk av utmarka (Les: Turgåing, småviltjakt, bærplukking m.m) og 3. Ble det lettere for grunneiere å drive næring med basis i elg og hjort.

 

Konklusjonen var klar: nr 1 og 2 gikk klart i favør av lengre jakttid mens nr 3. ikke lot seg måle med grunnlag i for kort forsøksperiode. Det var mange rapporter om at utvida jakttid reduserte konfliktnivået rundt spørsmål 2, og dette er noe vi kan ta med oss og i denne runden med utvidelse.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Joda, jeg er inneforstått med rapporten.

På det aktuelle tidspunktet var konklusjonen stikk i strid med min egen erfaring og de jeg har kjennskap til. Både angående jakt på elg og hjort. Det er selvfølgelig mulig at min bekjentskapskrets ikke er representativ, jeg er klar over det. Det er prisverdig at debattantene her går i bresjen for å ønske småviltjegere velkommen til samjakt, men jeg har fått ett sterkt inntrykk av at i hjorteliene på vestlandet er småviltjegere lite ønsket under hjortejakta. Spesielt dersom det benyttes hund under småviltjakta. Dette er også til dels tilfelle under elgjakt på østlandet.

 

Dersom det virkelig stemmer at samjakt fungerer som tiltenkt, er jeg den første til å ønske utvidet jakttid velkommen. Men jeg tillater meg å være skeptisk.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

joda forstår vel det som blir lagt frem, handler litt om sjølkontroll! Må huske at hjorten har inga lovpålagt pause i jakta lenger + du skal ha lenger jakt. Hmm, det å like å jakte (noe undertegnede i høgste grad gjør) handler vel om å ta vare på hjorten på alle måter!! Hadde det ikkje vor bedre om du hadde ej ordning der dei som trengde utvida jakt søkte om det. Lettere enn i dag. Men jaktid og kvoter; hadde alle vore einige,sammarbeidd,vist litt interesse for faget, og hatt rette haldninga hadde det ikkje vore problem med nokke. Kunna sikkert jakta heile året!

 

 

 

 

Ha respekt for det du held på me så går det som regel bra!

Link to comment
Share on other sites

Jeg går utifra at alle hjortejegere som ønsker utvidet jakttid også ønsker alle småviltjegere velkommen til samjakt i samme terreng under hele peridoen som småviltjakt er lov?

 

Mvh Dagl

 

Neppe, slik funker det hvertfall ikke her pr i dag og det blir nok ikke bedre med utvidet hjortejakt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter også igjen med den følelsen at dette i noen områder vil gå på bekostning av småviltjegerens interesser og jakttid.

Det er i dag uhyre vanskelig for enkelte storviltjegere å ha småviltjegere i samme terreng/skog under jakta.

 

Er det tatt særskilte hensyn til dette under bestemmelsene om utvidet hjortejakt ?

Link to comment
Share on other sites

Det er rikelig med tilbud til småviltjegere på vestlandet i ommrådene på høgfjellet der det faktisk er noe å jakte på.

Dette kommer ikke i konflikt med hjortejakta.

Tilgang på småviltjakt i skogsommråder handler først og fremst om gode kontakter og bekjentskaper, en om jaktiden på hjort.

Det er heller ingen meneskerett å få jakte småvilt når og kor en vil.

Jeg har selv tidligere jaktet med hund etter småvilt i en årrekke. Nærmeste plass vi kunne slippe hunden på jakt var Hardangervidda grunnet sauenæringinen på vestlandet sine fordomer.

Link to comment
Share on other sites

Trappermann: Dette er vurdert for flere år siden, i tidligere nevnte NINA- prosjekt.

 

202 Outback: Småviltjakt er ingen menneskerett. Det er heller ikke hjortejakt. Poenget er å få til smidige og gode løsninger basert på kunnskap. Problemet er ikke stort! Hvor langt løper en hjort/elg som blir støkket av en fuglehund, bærplukker, ekstremnaturist eller andre som av en eller annen grunn bruker utmarka?

 

Har selv jaktet hjortevilt i områder med mye småviltjakt, og har aldri sett på dette som noe problem.

Link to comment
Share on other sites

202 Outback: Småviltjakt er ingen menneskerett. Det er heller ikke hjortejakt.

 

Du skjønte sikkert at jeg mente det er ikke en meneskerett å få jakte småvilt hvis grunneigaren ikke ønsker det.

Hjortejakt er heller ingen meneskerett, men en jaktrett knyttet til eiendom på samme måte som småvilt.

Grunneigaren kan fritt velge om han(eller andre) vil jakte småvilt eller hjort uannsett lengden på jakttiden etter hjort

Generelt er det ikke så veldig mangen plasser private grunneigare selger småviltjakt i skogsterreng på vestlandet.

I høgfjellet derimot er det mangen muligheter.

Det er generelt lite småvilt å jakte på i vestlandskogene en andre plasser i landet.

I statsallmeninger og foreningsterrenger vil småviltjakta gå som før uannsett lenger jakttid på hjort.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men jaktid og kvoter; hadde alle vore einige,sammarbeidd,vist litt interesse for faget, og hatt rette haldninga hadde det ikkje vore problem med nokke. Kunna sikkert jakta heile året!

 

Ha respekt for det du held på me så går det som regel bra!

 

+1

 

Plus den nødvendige tolreransen for hva naboen driver med! ( Ref. janteloven! )

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Er det tatt særskilte hensyn til dette under bestemmelsene om utvidet hjortejakt ?

Dette er vel strengt tatt eit lite relevant problem i perioden 1. til 10. september, som det no er snakk om å utvide... :wink:

 

Da tror jeg nesten du får lese en gang til, det står da vitterlig til 23.12?

Det er ikke alle kommuner som har utvidet hjortejakten til Jul men som slutter av 15 Nov...

 

Her rundtom er "småviltjakt alibiet" ordnet på et finurlig vis, jakt over 900m fra 10.09, jakt over skoggrense fra 01.10.

Ellers har enkelte ordnet seg privatavtaler med enkelte grunneiere om småviltjakt i skog etter hjortejakt, med hjortejakt til Jul blir det neppe noe av..

Link to comment
Share on other sites

Er det bare meg eller virker det som konflikten mellom småvilt-storvilt jegere er større på vest-landet enn her i øst? Der jeg jakter prater vi sammen og alt går helt fint. Dette gjelder vel kanskje også jakt med hund osv.? Jeg sitter ikke på fasiten men det virker som at alt er litt vanskeligere der borte på vestsia?

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg nesten du får lese en gang til, det står da vitterlig til 23.12?

Det er ikke alle kommuner som har utvidet hjortejakten til Jul men som slutter av 15 Nov...

Heromkring har vi hatt hjortejakt til 23.12 i eit par år allereie, og eg har ikkje registrert at det har skapt særlege problemer for dei som vil jakte småvilt.

Ellers so er ikkje denne "konflikten" so veldig veldig stor på desse kanter uansett. Småviltjakta foregår i grove trekk over tregrensa og hjortejakta i grove trekk under. Det kan jo vere ein og anna harejeger eller skogsfuglejeger med hund, men dei er det ikkje so altfor mange av.

 

Og, som andre har påpeika so er det meste av areala her private, og då er det jo opp til grunneigar å bestemme kva som skal jaktast.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare meg eller virker det som konflikten mellom småvilt-storvilt jegere er større på vest-landet enn her i øst?

 

 

Stort sett tillater ikke grunneierene småviltjakt-punktum. Og hadde de kunnet jage bærplukkere, barnehager, turgåere og ikke minst en hver form for hund langt f... i vold (dvs helst over til naboen) hadde de gjort det.

Link to comment
Share on other sites

 

Heromkring har vi hatt hjortejakt til 23.12 i eit par år allereie, og eg har ikkje registrert at det har skapt særlege problemer for dei som vil jakte småvilt.

Personlige erfaringer eller bare tanker du gjør deg?

 

Ellers so er ikkje denne "konflikten" so veldig veldig stor på desse kanter uansett.

Kanskje ikke men alle saker har jo flere sider, kommer litt an på hvem man spør.

 

Småviltjakta foregår i grove trekk over tregrensa og hjortejakta i grove trekk under.

Der har du det, problem solved :)

 

Det kan jo vere ein og anna harejeger eller skogsfuglejeger med hund, men dei er det ikkje so altfor mange av.

Lurer på hvorfor det er slik? Tilgjengelighet og (u)kultur kanskje?

 

Og, som andre har påpeika so er det meste av areala her private, og då er det jo opp til grunneigar å bestemme kva som skal jaktast.

Som grunneier, hjortejeger og småviltjeger med hund syns jeg det er en uting. Grunneierlag her selger kort men bare der det passer dem, privat avtaler er mulig men ikke under hjortejakt selvsagt :)

 

Nå er det ikke helsvart alle plasser, Os feks viser at det fint går an å bedrive flere jaktformer side om side..

Link to comment
Share on other sites

Bygger på både personlege erfaringar og det som eg høyrer frå andre jegerar rundt om i fylket. No kjenner eg best til Sogn og Fjordane, og her oppfattar eg ikkje dette med samjakt som eit problem. Her er vi tynt befolka og eg har inntrykk av at det er plass nok til alle. No kan det hende eg er heldig stilt, men eg kan ikkje hugse å ha fått begrensingar på småviltjakt ein einaste gong, grunna storviltjakt.

 

Det kan for all del hende at dette problemet er større enn eg er klar over, og særleg når ein kjem lenger sør og nærmare Bergen.

Link to comment
Share on other sites

Bygger på både personlege erfaringar og det som eg høyrer frå andre jegerar rundt om i fylket. No kjenner eg best til Sogn og Fjordane, og her oppfattar eg ikkje dette med samjakt som eit problem. Her er vi tynt befolka og eg har inntrykk av at det er plass nok til alle. No kan det hende eg er heldig stilt, men eg kan ikkje hugse å ha fått begrensingar på småviltjakt ein einaste gong, grunna storviltjakt.

 

Det kan for all del hende at dette problemet er større enn eg er klar over, og særleg når ein kjem lenger sør og nærmare Bergen.

Du er nok heldig stilt,eg bur og jakter småvilt og storvilt i Askvoll som ligg vest for Førde.

Har jakta siden 1982 ,etter att hjortebestanden har auka dei siste 20 åra er det mykje vanskelegare å vere småviltjeger.

Det er storviltjegerane som ikkje synes det er problem med samjakt for dei slepp ikkje småviltjegeranr til.

Jakt med fuglehund i Sogn og Fjordane er ikkje enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jakt med fuglehund har aldri hvert enkelt på vestlandet.

Dette har ingenting med om jakttiden på hjort blir utvidet.

Det kan også ha sine fordeler at slik jakt ikke blir tillatt. Det er ikke akkurat flust med småvilt i vestlandskogene.

Jaktpresset kan fort bli for stort med den økningen som har hvert med småviltjegere og hunder de siste åra..

Link to comment
Share on other sites

Jakttida på hjort har innvirkning på all annen bruk av utmarka.

Hører kvart år på sure hjortejegere som har fått jakta øydelagt av turgåere,bærplukkere eller småviltjegere.

Leigejegerane betaler mykje penger for jakta og vil ikkje ha andre i terrenge når dei jakta.

Jakt bør ikkje starte tidlegare er nå mi meining. :)

Link to comment
Share on other sites

Se det ifra grunneiers ståsted...... Leie ut hele marken til hjortejegre for 20.000+++ i året, eller selge jaktkort til 5 småviltjegre....

Og når attpåtil all jakt inntekt er RILUM, trenger ikke mange minuttene på handelshøyskolen for å tenke seg til hvem han leier ut til.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest litt i siste jakt og fiske.

Der står det en del om Norges hjortekommune nr 1. Kvinherad, og avslaget mangen vald fikk på søknaden om utvidet hjortejakt til jul i fjor.

Det er nesten som en må flire litt når det gies avslag i en kommune som har økt avskytingen hvert eneste år i over 10 år, samt feller rundt 1200-1300 hjort årlig.

Denne kommunen har (mye)mer hjort en en gjenomsnittelig kommune i fra Sogn og Fjordane som har hatt utvidet jakt i en årrekke. Kommunen har i tillegg ikke merket noen vesentlig reduksjon i bestanden selv med høge kvoter.

Hvis det er en kommune som skulle hatt utvidet jakt her i Norge så måtte det nettopp være kvinherad.

Dette er for meg et nok et bevis på at jakttiden på hjort må endres over hele landet.

Slik det er nå er det mangen tilfeller personstyrt fra sentrale personer i kommunene om det blir utvidet jakt eller ikke.

Disse personene kan ha svært ulikt syn på hjortejakta fra kommune til kommune(fylke), noe som blir helt feil Nasjonalt sett.

 

Takk for i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest litt i siste jakt og fiske.

Der står det en del om Norges hjortekommune nr 1. Kvinherad, og avslaget mangen vald fikk på søknaden om utvidet hjortejakt til jul i fjor.

Det er nesten som en må flire litt når det gies avslag i en kommune som har økt avskytingen hvert eneste år i over 10 år, samt feller rundt 1200-1300 hjort årlig.

Denne kommunen har (mye)mer hjort en en gjenomsnittelig kommune i fra Sogn og Fjordane som har hatt utvidet jakt i en årrekke. .

Kvinnherad har landareal 1080 km2 på 1245 felte dyr.Fjaler har landareal 391 km2 på 703 felte dyr.

Støresen på komunen fant eg på Wikipedia og viser att det blir felt betrakteleg mer dyr pr.km2 i Fjaler enn i Kvinnherad.

Kystkomunane i sunnfjord er små i areal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest litt i siste jakt og fiske.

Der står det en del om Norges hjortekommune nr 1. Kvinherad, og avslaget mangen vald fikk på søknaden om utvidet hjortejakt til jul i fjor.

Det er nesten som en må flire litt når det gies avslag i en kommune som har økt avskytingen hvert eneste år i over 10 år, samt feller rundt 1200-1300 hjort årlig.

Denne kommunen har (mye)mer hjort en en gjenomsnittelig kommune i fra Sogn og Fjordane som har hatt utvidet jakt i en årrekke. .

Kvinnherad har landareal 1080 km2 på 1245 felte dyr.Fjaler har landareal 391 km2 på 703 felte dyr.

Støresen på komunen fant eg på Wikipedia og viser att det blir felt betrakteleg mer dyr pr.km2 i Fjaler enn i Kvinnherad.

Kystkomunane i sunnfjord er små i areal.

 

Det finnes også kommuner i sogn og fjordane (Luster) som er dobbelt så store geografisk som kvinherad.

Men mener du at det er generelt mye tettere hjortebestand i sogn og fjordane en i kvinherad, og det er derfor riktig at det er forskjell på jaktidene ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest litt i siste jakt og fiske.

Der står det en del om Norges hjortekommune nr 1. Kvinherad, og avslaget mangen vald fikk på søknaden om utvidet hjortejakt til jul i fjor.

Det er nesten som en må flire litt når det gies avslag i en kommune som har økt avskytingen hvert eneste år i over 10 år, samt feller rundt 1200-1300 hjort årlig.

Denne kommunen har (mye)mer hjort en en gjenomsnittelig kommune i fra Sogn og Fjordane som har hatt utvidet jakt i en årrekke. .

Kvinnherad har landareal 1080 km2 på 1245 felte dyr.Fjaler har landareal 391 km2 på 703 felte dyr.

Støresen på komunen fant eg på Wikipedia og viser att det blir felt betrakteleg mer dyr pr.km2 i Fjaler enn i Kvinnherad.

Kystkomunane i sunnfjord er små i areal.

 

Det finnes også kommuner i sogn og fjordane (Luster) som er dobbelt så store geografisk som kvinherad.

Men mener du at det er generelt mye tettere hjortebestand i sogn og fjordane en i kvinherad, og det er derfor riktig at det er forskjell på jaktidene ?

Nei det mener eg ikkje,kvinnherad veit eg lite om men vestlandsfylka har nok samme tettheten med hjort.

Jakttida burde ver lik, 10 september til og med 23 desember.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håper at jegere og grunneiere som svarer på høringen vil legge vekt på at 10 dager framflyttet jaktstart vil øke risikoen for at kalver som ennå ikke følger mora blir etterlatt. Det er lett å forestille seg det som vil utspille seg når kalven blir liggende og vente på mora som aldri kommer, og enten dør over tid av sult og tørst eller blir spist av rovdyr/rovfugl. Mange dyretragedier kan bli følgene av framflyttet jaktstart.

 

Hjortejakta starter for tidlig som det er, med tanke på at mange koller kalver seint på sommeren, kanskje en følge av at de selv vokste opp morløse. Det er også negativt for hjortestammen hvis jaktstart 1. september betyr at flere storbukker risikerer å bli skutt på innmark.

 

Det er vanskelig å se hvordan tidlig jaktstart kan forsvares etisk. Jakta bør ikke starte tidligere enn i dag, for kollenes del bør den tvert imot utsettes minst en måned.

Link to comment
Share on other sites

Som jeger har man ansvar for å felle riktig dyr til rett tid. Man skal ikke skyte kolle og la kalven gå igjen, uansett. Det er elendig forvaltning og etisk over streken.

 

Dette er ei utfordring stor nok for mange under ordinær septemberjakta, spesielt på innmark. Flere koller med melk i juret blir skutt hvert år. Disse er ofte likevel beskrevet som gjeldkolle, kanskje for å gjøre inntrykket bedre overfor andre?

 

Med jaktstart 1. september får vi ei enda større utfordring med dette. Tidlig i jakta er ofte kalven igjen i skogen mens kolla er innpå for å beite. Jeg frykter, som Jenny, at flere morløse kalver blir å se utover høsten. Om de ikke nødvendigvis sulter eller tørster ihjel, havner de fort i en veldig vanskelig situasjon.

 

Hjortens sosiale ordning gjør at kalven veldig ofte blir overlatt helt til seg selv. De havner nederst på rangstigen, og de får ikke den opplæringa av mora som de er helt avhengig av for å lære seg å finne de beste beiteplantene til en hver tid. Om den overlever vinteren, vil de med stor sannsynlighet bli et lite dyr som igjen vil avle smådyr.

 

Oppsummert: 1. sept-jakt vil gi jegerne ei stor utfordring med å skyte riktig type dyr. Så får man håpe at vi har nok ro og god vurderingsevne slik at koller som har avkom får beite seg av innmarka for å die kalven.

Link to comment
Share on other sites

Dette ansvaret er vel eit ansvar vi jegerar bør vere i stand til handtere vel? Eller har vi so lave tankar om oss sjølv at vi er i tvil om at vi klarar å halde igjen?

Alle veit at sjansen for at det ligg ein kalv igjen i skogen er større ved tidleg jakt. Dette er då vel noko vi klarar å ta omsyn til?

 

Dei jegerane som veit at dei klarar å halde seg til tommelfingerreglane om å aldri skyte kolle før kalv, samt alltid vere sikker på alder før ein skyt fjorkoller tidleg i jakta, kan vel få lov å starte jakta 1.sept?

So kan dei jegerane som trur at dei ikkje taklar dette ansvaret vente med å jakte til 1. okt eller noke sånt.

 

Heile hjorteforvaltinga hadde vore mykje enklare om alle først og fremst konsentrerte seg om å jakte på ein god og forsvarleg måte sjølv. Og heller bekymre seg mindre for kva ein mistenker at andre jegerar kan takle og ikkje takle av ansvar...

Link to comment
Share on other sites

Dette lovar eigentleg bra! Alle jegerar eg kjenner er opptekne av å ikkje skyta kolla før kalven. For ikkje å stilla jegerstanden i eit dårleg lys, me fortsetja med det.

 

Å skyta "einslege" koller på drivjakt, er også ein risiko. Då kan kolla for ei kort stund ha kome frå kalven. Dette skjer likevel ikkje ofte.

 

At kolla vert skoten frå kalven er nok oftast å karakterisera som eit uhell. Og som ansvarlege jegerar prøver me alt me kan å unngå slike uhell.

 

At eg sjølv ein gong skaut kolla frå kalven er noko av det trasigaste eg har opplevd som jeger. Heldigvis vart den einslege kalven skoten seinare av ein annan jeger i jaktlaget.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat den problemstillingen kjenner jeg på selv også. Har vanligvis svært god tid før dyr blir skutt på når jeg jakter uten hund

 

Har opplevd å skyte lita grå kolle som på tross av å ha vært observert i over 45 minutter i en flokk med dyr- hadde en liten kalv som ikke reiste seg før undertegnede var 20m unna. Da havnet den også på ryggen- men viser bare at selv i situasjoner der det er mye mer enn vanlig god tid også kan være mulig å ta feil. Det er eneste gangen jeg har opplevd å ha oppservert dyr der kalven har blitt liggende nede uten kontakt med kolla i nesten 1t, men var uansett en tankevekker.

 

For bonden er sikkert tidligere jaktstart en fordel, men litt usikker på om jeg personlig er tilhenger av tidligere jaktstart.

 

Men det kan være biologiske argumenter jeg ikke kjenner til

Link to comment
Share on other sites

Litt offtopic men må berre kommentere det likevel. Var ein tanke som slo meg når eg las innlegga: Sannsynligheten for å skyte mora frå kalven er også større under jag enn jakt på bøen, da kalven ofte velger å stå igjen. På måneskinnsjakt på bøen har man mykje bedre tid oversikt til å avgjere om det er ei gjeldskolle eller ikkje, sjølv om man også da kan ta feil. Berre ein av MANGE grunner til å ikkje forby kveld/morgen/ måneskinnsjakt på bøen...

 

Så til problemstillinga. Har blitt meir og meir negativ innstilt til det nye forslaget om jakt fra 1 sept. Liker ikkje tanken på at man kan risikere å uroe kolle med kalv kort tid etter fødsel under f. eks eit jag. Kvart år har vi skutt kalver ned mot 12 kg både i slutten av september og starten av oktober. Blir KVALM berre med tanken!!

Link to comment
Share on other sites

Ved drivjakt kjem kalven sjeldan frå kolla, men det hender. Viss folk eller hund kjem brått på og støkkjer dei, hender det at mor og barn kjem frå kvarandre for ei stund. Men ofte skjer ikkje dette.

 

Viss ein skyt kalvar ned mot 12 kg i slutten av september og oktober, er dette teikn på ei stamme i dårleg tilstand - eller ubalanse. Kan vera små koller som kjem seint i brunst, eller mangel på storbukkar i området - som set i gang brunsten. Slike små kalvar vil få problem til vinteren, mange vil døy, og dei bør uansett skytast. Dei vil neppe bli gode avlsdyr, men skrapdyr.

 

Elles honnør til Sauer 150 og Hjortefot.com for at dei fortel om uhell under jakt. Andre kan då unngå å gjera same feila. Dessuten slepp ein at kammeret.no blir ei skryteside.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Klarer ikke helt å se det negative i 10 dager tidligere jaktstart.

All jakt er frivillig, så ingen er nødt til å begynne å jakte 1 september, man trenger heller ikke skyte koller de første 14 dagene,om frykten for enslige kalver er så stor. Det er lett å skrive om sin høye moral, men når dyra går der, tipper jeg det er mange som trekker av allikavel. Forrige uke var jeg ute hver kveld og kikka etter dyr, og såg mange koller med kalver på innmarka. Kalvene var normalt store. Jeg har skutt en kalv på 10 kg i oktober en gang, men det hører til sjeldenhetene. Jeg har oxo skutt flere koller, som hadde kalv, sånn er det når kalven ligger 1 km unna, men stort sett går det bra, og kalven blir skutt noen dager seinere. Jeg skyter opp i mot 16 kalver pr år, og ofte lar jeg kolla gå. Av og til blir ei kolle skutt noen dager seinere, med melk i juret, da dukker spmålet opp, er dette mora til kalven som ble skutt, eller er det ei anna kolle? Er mange jeg jakter med som påstår de ser forskjell på yngre og eldre koller, uansett avstand og lysforhold, de må være velsignet, men av en eller annen grunn skyter de sjelden hjort og er mer opptatt av å følge med på hva alle andre gjør.

 

Hver får stå for sine egene handlinger, slik er det med alt her i livet, det er uansett ingen som tvinger en jeger til å gå på jakt, men ikke gi andre dårlig samvittighet for at de gjør det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Håper at jegere og grunneiere som svarer på høringen vil legge vekt på at 10 dager framflyttet jaktstart vil øke risikoen for at kalver som ennå ikke følger mora blir etterlatt. Det er lett å forestille seg det som vil utspille seg når kalven blir liggende og vente på mora som aldri kommer, og enten dør over tid av sult og tørst eller blir spist av rovdyr/rovfugl. Mange dyretragedier kan bli følgene av framflyttet jaktstart.

 

Hjortejakta starter for tidlig som det er, med tanke på at mange koller kalver seint på sommeren, kanskje en følge av at de selv vokste opp morløse. Det er også negativt for hjortestammen hvis jaktstart 1. september betyr at flere storbukker risikerer å bli skutt på innmark.

 

Det er vanskelig å se hvordan tidlig jaktstart kan forsvares etisk. Jakta bør ikke starte tidligere enn i dag, for kollenes del bør den tvert imot utsettes minst en måned.

 

 

Uhyre sjelden jeg kan si meg enig med Jenny, men her har hun delvis et poeng.

Om det er kalver som ikke følger mordyret den 1. september så er det som oftest resultat av at de er sent født, og dermed har de en dårlig sjanse for å overleve vinteren.

Disse kalvene er det bedre å ta ut senere i jakten når de er istand til å følge kolla, først da kan man vurdere kondisjonen opp mot andre dyr og avgjøre om de har muligheter til å klare en hard vinter.

 

Om man skal fremskynde jaktstart så kunne det vært på samme basis som bukkejakten på rådyr, altså at man ikke skyter kolle og kalv de første 10 dagene.

Noen steder kan fremskyndet jaktstart ha noe for seg, men her oppe vil det være mer interessant å utvide jakten i motsatt retning, altså ut til lille julaften og julefredningen satte inn.

Link to comment
Share on other sites

Hjortejakta er i full gang mangen plasser.

Noen startet tidlig i juli.

De jeg har snakket med som er ferdig med skadedyrsløyvene sine nå har i all hovedsak fått koller på skadedyrsløyvene.

Jeg håper at med en tidligere jaktstart for hele landet forsvinner den utpregete bruken av skadedyrsløyver og risikoen for å skyte kolla fra kalven blir redusert.

Link to comment
Share on other sites

Om hjortejakta skal begynne 01.09 frå neste år av,håper eg at det vert kun bukke jakt dei fyrste 14 dagane. Slik at vi slepp at kollene blir skotne frå kalvane. Det er vel slik at dei fleste kalvane følger mora den 1/9 og, men det er enda fleire som gjer dt 14 dagar seinare. Bekymringa om at det vert felt for mange bukkar med jakt start 1/9, kan ein fint regulere med kvotar både på antal og type bukk. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hjortejakta er i full gang mangen plasser.

Noen startet tidlig i juli.

De jeg har snakket med som er ferdig med skadedyrsløyvene sine nå har i all hovedsak fått koller på skadedyrsløyvene.

Jeg håper at med en tidligere jaktstart for hele landet forsvinner den utpregete bruken av skadedyrsløyver og risikoen for å skyte kolla fra kalven blir redusert.

 

Kanskje en ide å bare la de med driftsplan få skadedyrløyve, slik at man kan velge hvilken dyr man skyter. Høres helt tragisk ut å dele ut kolleløyver i juli!!! Hos oss er det kun lov å skyte bukk før ordinær jakt. Samt at vi liker ikke å skyte kalv i det heletatt da, sparer de heller et år (bortsett fra morløse)

Link to comment
Share on other sites

Man velger ikke selv når dyrene blir skutt utenfor ordinær jakttid.

Da må det søkes særskilt til kommunen både i henhold til dato, anntall og kategori.

Storvaldet har ingen myndighet utenfor ordinær jakttid. Teoretisk kan en gardbruker som er med i et storvald få tildelt egene skadedyr fra kommunen.

Men kommunen kan gi dispensasjon til at det startes tidlig på den ordinære kvoten.

Et av valdene som jeg vet om fikk kun koller på skadedyrsløyvene i sommer, felte 10 bukker av 12 tildelte skadeløyver i fjor. Det ble ikke særlig populert i ommrådet det heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...