Jump to content

Hjortejakt frå 1. september 2012


frontier

Recommended Posts

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg synest forslaget høres meget fornuftig ut.

Slik jakten har utviklet seg de siste åra med ulike jaktider på hjort i de forskjellige kommunene/vald og fylker, vil dette være en mye mer rettferdig modell. I tillegg vil kommunen bli spart for masse tid med behandlig av søknader om utvidet jakt og tidlig jakt på skadedyr.

Det er klart at dette kan gå hardt ut over hjorten, og bestanden er også på vei ned mangen plasser. Men det er tross alt anntal løyver som skal regulere dette og ikke jakttiden.

Link to comment
Share on other sites

Fra side 3 hjortejakt:

Tidligere hjortejakt kan fortrenge andre brukere av marka i en periode på høsten hvor det ellers er

stor friluftslivsaktivitet. DN antar imidlertid at denne konflikten blir moderat ettersom en stor del

av jakta vil foregå på innmark i deler av døgnet med lite annen friluftslivsutøvelse.

 

Har de sett månelyset i DN også nå :P

Link to comment
Share on other sites

Einig i at dette er gledeleg!

 

Uansett korleis jakttidene er, kan det oppstå problem. Det ein kan risikera, er at det vert gåande att svært små (prikkete), morlause kalvar. Men eg trur samvitsfulle jegerar vil prøva å unngå det. (Kor vart det av planane om gratis/kvotefrie kalveløyve...?)

 

Ein kan også risikera ei høgare avskyting av bukkar/storbukkar i innlandet/fjellet/stølsområda.

 

Men forslaget er totalt sett bra, og eit steg på rett veg.

Link to comment
Share on other sites

Begrunnelsen for å ta ut Ekkorn av jaktiden er forkastelig. Og er etter mitt syn første skritt på å regulere jakt ut i fra viltets utseende.

 

Jeg håper man klarer å stoppe den trenden med engang, spesielt siden begrunnelsen om liten nytte som skinnvilt på nasjonal basis, står i stor kontrast til den nytten ekkornskinnet kan ha for den enkelte jeger. For ikke å nevne prinsippet om at er det ingen grunn til å forby jakt, så skal man ikke forby jakt (Her snur DN dette på hodet, ved å innføre ett krav om nytte for å kunne jakte en viltart).

Link to comment
Share on other sites

Einig i at dette er gledeleg!

 

Uansett korleis jakttidene er, kan det oppstå problem. Det ein kan risikera, er at det vert gåande att svært små (prikkete), morlause kalvar. Men eg trur samvitsfulle jegerar vil prøva å unngå det. (Kor vart det av planane om gratis/kvotefrie kalveløyve...?)

 

Ein kan også risikera ei høgare avskyting av bukkar/storbukkar i innlandet/fjellet/stølsområda.

 

Men forslaget er totalt sett bra, og eit steg på rett veg.

 

Eies, forslaget om kvotefri kalvejakt for større bestandsplanområde er med i forslaget frå DN.

Link to comment
Share on other sites

Begrunnelsen for å ta ut Ekkorn av jaktiden er forkastelig. Og er etter mitt syn første skritt på å regulere jakt ut i fra viltets utseende.

 

Jeg håper man klarer å stoppe den trenden med engang, spesielt siden begrunnelsen om liten nytte som skinnvilt på nasjonal basis, står i stor kontrast til den nytten ekkornskinnet kan ha for den enkelte jeger. For ikke å nevne prinsippet om at er det ingen grunn til å forby jakt, så skal man ikke forby jakt (Her snur DN dette på hodet, ved å innføre ett krav om nytte for å kunne jakte en viltart).

 

Tja.

Alt vilt er vel i utgangspunktet fredet, med mindre det blir tilatt jakt grunnet særskilt nytteverdi, skadedyr eller bestandsregulering.

Link to comment
Share on other sites

Ja så har noen funnet opp hjulet igjen, la meg referere jaktiden på hjort fra 1899 og utover: bukk 15.aug. til 30.sept. men for kolle hadde man vett nok til å starte 15.sept. til 30.sept. og årskalv var selvsagt fredet. Men dette var jo lenge for DN ble opprettet.

 

Jeg har skrevet det tidligere ved flere anledninger at jeg hadde inne forslag for ca 15år siden man måtte starte 1. sept. men kun med jakt på bukk. Jeg mente da og mener fremdeles at slutten av sept. er en passende tid å starte på kollene så minker muligheten for at man skyter ei kolle som har en liten flekkete kalv liggende utenfor gjerdet, som også eies er inne på her over.

 

Men vi har jo lov til å bruke vett selv å la kollene leve en måned til før vi dreper dem. Så for min del er det helt greit med 10 lange fine morgener og kvelder ekstra i starten. Ofte går der fine store bukker på innmarka i denne perioden så kan vi få skutt vekk masse gode gener eller hva det nå heter, der begynner jo å bli så store gevirer og tunge dyr rundtom at vi bør myrde masse store bukker. Så kan de som ikke får det til skrike og hyle så mye de vil, på gener og andre vitenskaplige finurligheter.

 

Angående fri kalveavskyting i større vald så kan det være o.k. hvis det utøves forsvarlig, at man tar ut små puslinger og morløse. Jeg mener at kalv burde være fredet sålenge den går med mora.

 

Min store bekymring med så lang jakttid er at enkelte skyter samme løyve enda en gang. Jeg hører om folk som driver framleie og da skytes samme løye mange ganger, kalles vistnok bygdeutvikling. Når stammene går bratt nedover i nær fremtid og noen fortsetter med slike uvaner ja da er jeg redd det går fort i dass. Verre blir det jo når slike får holde på i nesten 4mnd.

Link to comment
Share on other sites

Begrunnelsen for å ta ut Ekkorn av jaktiden er forkastelig. Og er etter mitt syn første skritt på å regulere jakt ut i fra viltets utseende.

 

Jeg håper man klarer å stoppe den trenden med engang, spesielt siden begrunnelsen om liten nytte som skinnvilt på nasjonal basis, står i stor kontrast til den nytten ekkornskinnet kan ha for den enkelte jeger. For ikke å nevne prinsippet om at er det ingen grunn til å forby jakt, så skal man ikke forby jakt (Her snur DN dette på hodet, ved å innføre ett krav om nytte for å kunne jakte en viltart).

 

Dette var så bra at det fortjener å bli sitert.... +1!

 

Jeg reagerte også på begrunnelsen for å frede konglefaen, og håper at vi ikke går til dette skritt. Kansje ikke så mange som jakter ekorn, men hvorfor skal vi ta fra dem den gleden? Og hva blir det neste som kan bli fredet?

 

Er heller ikke særlig begeistret for forslaget om å frede fiskemåsen, ingen mangel på dem der jeg kommer fra.

Link to comment
Share on other sites

Spennande endringer på gang. Kunne likt å høyrt fleire begrunnelser fra DN om kvifor ein skal begynne å skyte koller og kalver allereie frå 01. sept. At trekkmønsteret er einaste argument er etter mi meining for tynt grunnlag. Kvifor ikkje konsentrere seg om fjorsdyr og bukker opp til 3,5 år frå 01 sept, mens kalvane kan få tid til å vekse utover i september?

 

I utggangspunktet er vel eg ein av dei konservative her fordi eg synes jakttidene er fine slik dei er no fra 10 sept- 23 des. Men ser absolutt fordelen med å plukke ut dei nevnte dyra allereie fra 01 sept, men ikkje koller og kalva!

 

Men eg har tatt feil før. Var veldig skeptisk då forslaget om jakt til jul blei innført. I dag ser eg at det var ein nødvendighet i mange storvald. Men ansvaret for human jakt står framleis på jegeren uavhengig av jakttidene. Kjem det mykje snø i desember, er det eit moralsk ansvar å la børsa stå igjen i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg høringsforslaget inneholdt mest negativt.

 

Utvidelse av hjortejakta - gir småviltjegerne dårligere vilkår.

Selv anser jeg meg som småviltjeger, selv om jeg deltar på elgjakt. Heldigvis er det ikke foreslått endringer elgjakta på østlandet....

Når rugda samtidig så godt som tas bort, så bli det vel ikke mange fuglehunder på vestlandet etterhvert..

 

Ekorn er vel forslått å tas bort tidligere også tror jeg, men jeg forstår ikke hvorfor. Bare fordi så få jakter det?

 

Jeg savner også utvidelse av skogsfugl - hann fram til 31 Januar - Toppjakt.

 

Det eneste positive er at villsvin jakta kommer inn i bedre former....

 

Endringer i jakttid på ekorn og rugde er det mest idiotiske slik jeg ser det.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

dette var eit ikkje uventa, men heller dårleg framlegg til jakttider, i alle fall når det gjeld hjort. Eg vil tru at vi med dette vil skyta ned bestanden monnaleg. Dei som ynskjer det kan sjølvsagt vera nøgde- alle tenkjer nok ikkje likt som meg. Men kvotane er sett så høge dei fleste stader, at i praksis betyr dette fri, eller nesten fri, avskyting i løpet av 4 månaders jakt. Som igjen blir øydeleggjande for bestandsstrukturen alle snakkar om i teorien, men som nokså mange gjev blaffen i under praktisk jakt (kvotane blir tilpassa under jakta, og storvalda / bestandsplanane er i realiteten berre ein måte å få ein stor kvote til å gå i hop med det som vert skote år for år). Dessutan vert det no tidleg jakt på kalv- som eg i utgangspunktet meiner burde ha vore freda til 1. oktober eller deromkring. Å skyta kalv på 12-15 kg 1.september er i alle fall ikkje det gildaste eg kan tenkja meg, då skyt eg heller rev eller kråke i staden :wink: .

 

Ei jakttid på 4 månader høver vel godt for late jegerar- og dei som tek til ordet for massiv nedskyting av hjort på vinterbeite, slik nokre grunneigarar la fram på Voss for nokre dagar sidan. I dag er jo jakttida frå før nokså liberal, då "skadedyr" vert gjevne fellingsløyve på alt i juli fleire staer eg kjenner til. Men men, det vert nok hjort att etter dette og, men nokså sikkert mindre.

 

Det som er bra er litt meir regulert jakt på villsvin, det var spanande nytt frå lovmakarane.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Å skyta kalv på 12-15 kg 1.september er i alle fall ikkje det gildaste eg kan tenkja meg, då skyt eg heller rev eller kråke i staden :wink: .

 

 

 

Jammen de er da så enkle å jakte på, derfor vil enkelte ha fri avskyting på de også så de kan fylle kjøleskapet med kalveskinn :-)

Link to comment
Share on other sites

Likte de nye forslagene jeg, Spesielt tidligere hjortejakt og freding av ekorn. Eggrøver sier noen, men ser ikke helt for meg at den er den store predatoren på skogsfuglen, og om den plyndrer reiret til en trost eller ei kjøttmeis tror jeg vi kan leve med. Den har da også en nytteverdi som mat for andre arter, spesielt mår.

 

Det at jeg er i mot ekornjakt har absolutt ikke noe å gjøre med utseende, men ganske enkelt at jeg har problemer med å forsvare det moralsk å felle ekorn da den i mine øyne verken oppfyller kriteriene til skadedyr, har brukbart kjøtt eller pels av verdi.

 

De fleste ekorn som skytes i dag har jeg inntrykk av blir felt av ferske skytekåte jegere i mangel av noe annet å skyte på....

Link to comment
Share on other sites

Då foreslår eg Linduvarri at du skyt kråke og liknande frå 01.09 til 10.09 medan eg og andre kosar oss med god hjortejakt....

 

Eg meiner at dette er eit godt tiltak som rett nok kjem nokre år for seint. Merkeprosjekta vi har drive dei siste åra konkludera med at trekka startar tidleg og i all hovudsak er ferdige i starten av oktober. Dette tyder at at dei som har hjort på sommarbeite, etter dagens ordning, ikkje får noken del av kaka. Og det er ikkje rett. Det verkar egoistisk på meg å ikkje unne slike grunneigarar ein større del av "kaka" enn dei får etter dagens ordning.

 

Det er ikkje gode biologiske argument mot jakt frå og med 01.09, og er ein redde for at vi skyt for mykje så må dette regulerast av bestandsplanar og kommunal tildeling, ikkje av jakttida.

 

Til det C.E.A har referert til tidlegare om at det før ikkje var tillete å skyte kalvar, betyr ikkje at dette var ein god regel. For min del er det både økonomisk og etisk forsvarleg å skyte mykje kalv. På denne måten legg vi oss på same lest som naturen sjølv ligg, ved å beskatte aldersgruppa med størst naturleg dødlegheit.

 

Eg ynskjer difor utvida jakttid på hjort velkommen! Og for den del... at nokon ikkje skyt kalv for det dei ikkje liker det, ja det bryr meg midt i tomhylsa :winke1:

Link to comment
Share on other sites

selfølgelig perfekt for makelige jegere å få begynne tidligere. En av dei største truslene for hjorten er vel lang jakttid og stress over lang tid. So for folk som ikkje er jegere og vil ha vekk hjorten er vel dette perfekt! E der nokk store så klart man kan skyte ut en del.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo bare "fjas" Mangas. Det er ikke jakttida som skal styre uttaket, men kvotene og sammensettingen av disse. Det har ennå ikke blitt skutt for mye hjort i Norge ( i alle fall ikke i nyere tid)

 

For makelige jegere.... Hm..... mulig vi har ulik def av makelig?

Vil jo tror at lang jakttid er å foretrekke om man liker å jakte. Om man derimot bare liker "litt" å jakte kan jeg forstå at man ikke trenger lengre jakttid

Link to comment
Share on other sites

Alt dette høyres vel og bra ut Gundog, men eg er einig med han som seier at dette er jakttid tilpassa makelege (les: late) jegerar som vil skyta mest mogleg hjort. Kan vera at kvotane styrer jakta, men slik desse er sprita opp i nyare tid, kombinert med "bestandsplanar" som gjer det mogleg å flytta kvoter og i praksis skyta kva som helst, går det nok uvilkårleg mot dårlegare tider for hjorten. For dei som vil det, er det sjølvsagt positivt. Men for oss som vil ta vare på ei levedyktig og livskraftig stamme trur eg den nye jaktttida vil virka motsatt veg.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig med deg Linduvarri både med tanke på at man er makelig om man liker å skyte mye hjort, og at man ønsker lengre jakttid.

 

Til dette med frykten for at vi skal skyte for mye, vil jeg si dette: Det har blitt forsøkt i mange år å stabiliserer eller redusere hjortebestandene på vestlandet, uten å ha lykkes. Det betyr at dette er vanskeligere enn man tror. Lokalt kan hjortemengde svinge veldig, men i det store og hele vil jeg påstå at det er krevende å stoppe veksten i en hjortebestand. i tillegg bør det gjøres på en fornuftig måte. Og da mener jeg at lengre jakttid og mulighet for fri kalvekvote er kjempegode virkemiddel til å få til dette.

 

Det er viktig at vi ikke ser oss blind på svært lokale utviklingstrekk mtp hjortemengde, og da er bestandsplaner som dekker store områder tingen.

 

Langsiktighet, fortusigbarhet og kunnskapsgrunnlag er viktige parameter i forhold til å drive en god hjorteviltforvaltning. jeg mener at vi er i ferd med å få dette til, og jeg ser fram til interessante år i hjorteforvaltningen om disse endringene blir vedtatt.

 

Norge har i dag mye kortere jakttid enn andre land som og forvalter Cervus Elaphus, og det er på høy tid at vi følger etter. Dette både med tanke på en fornuftig forvaltning og at flere kan få en del av kaka (Les: sommerbeiter- og tildlige trekk) og at grunnlaget for å drive både næring og god hjorteforvaltning øker med lengre jakttid.

 

Men: Forvaltning av hjort uten kunnskapsgrunnlag og gode bestandsplaner, uansett lenge på jakttid er ikke bra!

Link to comment
Share on other sites

Langsiktighet, fortusigbarhet og kunnskapsgrunnlag er viktige parameter i forhold til å drive en god hjorteviltforvaltning. jeg mener at vi er i ferd med å få dette til, og jeg ser fram til interessante år i hjorteforvaltningen om disse endringene blir vedtatt.

 

Norge har i dag mye kortere jakttid enn andre land som og forvalter Cervus Elaphus, og det er på høy tid at vi følger etter. Dette både med tanke på en fornuftig forvaltning og at flere kan få en del av kaka (Les: sommerbeiter- og tildlige trekk) og at grunnlaget for å drive både næring og god hjorteforvaltning øker med lengre jakttid.

 

+1 Rart at dette skal være vanskelig og forstå!

 

Lengden av jaktperioden har ingen ting med uttaket å gjøre!

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Utak av kalver tidlig i jakta kan resultere i at mora lettere felles som enslig singeldyr senere i jakta , det kan være kritisk med tanke på at flere vil skyte den største kalven tidlig i jakta og mora som produserete denne felles som et singel enslig dyr seint i jakta . Da skyter vi den kolla som burde spares .

Link to comment
Share on other sites

Utak av kalver tidlig i jakta kan resultere i at mora lettere felles som enslig singeldyr senere i jakta , det kan være kritisk med tanke på at flere vil skyte den største kalven tidlig i jakta og mora som produserete denne felles som et singel enslig dyr seint i jakta . Da skyter vi den kolla som burde spares .

 

Søkt! Som sagt tidliggere, uttaket styres av jegerne og ikke jakttidene.

 

I mine øyene kunne jakt tida vært 24/7, 365 dager i året!

 

Jegern er ansvarlig, uansett hva som felles, uansett tidspunkt på året! I mine øyene er det ingen andre en jegern selv det går utover hvis han ikke er "mann eller kvinne" nok til og forstå eller evner forståelsen av å drive fornuftig forvaltning.

 

Jaktidene fritar ingen for ansvaret om fornuftig forvaltning!

 

Er det folk der ute, som er så feige å dekke seg bak loven, og ikke forstår, eller evner å forstå! Bør jakta overdras myndighetene og undras allmenheten slik det praktiseres i dag!

 

Noe jeg anser som helt unødvendig, da majoriteten har forstått, og forstår, selv om enkelte dessverre gjør som de selv vil! " Plus mange bessvissere som selvsagt "aldri blir temma", uansett hvem som har myndighet eller jaktrett!

 

Tror ikke janteloven kan komme sterkere til sin rett en nettopp her! Dessverre!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde det :winke1:

 

Den problemartikken vil man ha hele jakta, og er etter mitt syn noe vi må leve med. Hjorte koller er svært sjelden sterile, og store koller ( ja store hjort av alle kategorier) har jo bevist at de kan bli store, enten ved hjelp av gener, miljø eller begge. Og kan derfor være fornuftig å sende videre i systemet. Likevel mener jeg at hjorteforvaltning på individnivå ville blitt veldig vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for den Nils Ole :)

 

Joar: Dette har igjen med kvoter og gjøre.IKKE MED JAKTTID! Har du kolla på kvota, kan du skyte den, om ikke, må du la vær.

 

Bare hyggelig, men viktig og forstå at det er som du sier, det er uttakket ( Kvotene/ Jegerne ) som er viktig ikke jakttidene!

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde det :winke1:

 

Den problemartikken vil man ha hele jakta, og er etter mitt syn noe vi må leve med. Hjorte koller er svært sjelden sterile, og store koller ( ja store hjort av alle kategorier) har jo bevist at de kan bli store, enten ved hjelp av gener, miljø eller begge. Og kan derfor være fornuftig å sende videre i systemet. Likevel mener jeg at hjorteforvaltning på individnivå ville blitt veldig vanskelig.

 

Var vel, ikke akkurat det du gjorde! Men, men..... :winke1:

 

Problematikken er nok like aktuell i oktober som i september ja, og ikke minst, kommende jaktsessonger ( Å tenke mnd. ikke år, for ikke å si tiår, blir i denne sammenhengen helt absurd! i mine øyne )

 

Blir helt klart ikke lett med hjortejakt på individ nivå! ( For ikke å si umulig, men det er vel heller ikke poenget. )

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

dette er bare tull!! Alle må vel få ha si meining!! Haldningane til somme her viser vel litt: Det er vel heller andre ting som gjer dåkke ikkje fer tatt ut det dåkke skal enn lengda på jakta!! Som sagt har skadedyr vert mulig å skyte ei stund!

Link to comment
Share on other sites

Det enestre fornuftige nå er å forandre jakttiden på hjort for hele landet.

Jeg har forstått at mangen er bekymeret for den lange jaktiden, men mesteparten av hjorte Norge har allerede jakt til jul i dag. I tillegg økes anntallet skadefellinger sommers tid i rekordfart. Når slikt først er innført er det kommet for å bli.

Derfor må nå alle få slippe til i det samme tidsrommet, vi jakter tross alt på den samme hjorten.

Bestanden har gått kraftig ned i ommråder med misteareal helt ned mot 100 mål. i disse ommrådene hadde det krydd av hjort selv med jaktid hele året, hadde minstearealet ligget mellom 600-1000 mål/løyve. Dette kan da umulig være så vanskelig å forstå. Jeg også er redd vi virkelig må rasere bestanden før de siste grinebiterene uten magemål skjønner at det er lite hjort, men igjen dette har ingenting med jakttiden å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Det enestre fornuftige nå er å forandre jakttiden på hjort for hele landet.

Jeg har forstått at mangen er bekymeret for den lange jaktiden, men mesteparten av hjorte Norge har allerede jakt til jul i dag. I tillegg økes anntallet skadefellinger sommers tid i rekordfart. Når slikt først er innført er det kommet for å bli.

Derfor må nå alle få slippe til i det samme tidsrommet, vi jakter tross alt på den samme hjorten.

Bestanden har gått kraftig ned i ommråder med misteareal helt ned mot 100 mål. i disse ommrådene hadde det krydd av hjort selv med jaktid hele året, hadde minstearealet ligget mellom 600-1000 mål/løyve. Dette kan da umulig være så vanskelig å forstå. Jeg også er redd vi virkelig må rasere bestanden før de siste grinebiterene uten magemål skjønner at det er lite hjort, men igjen dette har ingenting med jakttiden å gjøre.

 

+1

 

@mangas Hva er bare tull? Jakttider eller uttaket?

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lenger jakttid passar vel aller best for oss som er glade i å jakte og vil jakte mykje, gjerne i ulike terreng.

Skjønnar ikkje heilt korleis det skal passe late jegerar å få lenger jakttid. Ein må jo uansett jakte for å få dyra.

Tvert i mot kan ein med lenger jakttid stresse mindre og bruke meir tid på jakta. Viss ein likar å jakte då, vel og merke.

 

Derimot passar lengre jakttid sikkert dårleg for dei som fort vert leie av jakta sjølv, men som ikkje likar at andre får jakte :wink: (Eg seier sjølvagt ikkje at desse er representert i denne tråden, men dei fins...)

 

Edit: Og ja, det er jammen på tide at vi no får lik jakttid over heile landet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...