Jump to content

kaliber 375 hvilken kikkert ??


marantz649

Recommended Posts

hei alle sammen, har gått til inkjøp av en Sako 75 hunter med kaliber 375.

Da eg lurer på åssen kikkert dere annbefaler til et sånt kaliber ? Skal bruke rifla til rein elgjakt og trenger ikkje stor forstørring tenkte meg 1,25-6 eller noe. Og den må ha god øyeavstand. Eller om det er noen som selger en sånn kikkert her inne send meg PM ?? Takk for hjelpa på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Støtter LeivVidar, Leupold blir aldri feil på ei børse som sparker litt. Du vil mest sansynlig skyte bedre om du ikke må være redd for at kikkerten skal "bite" deg over øyet. Selv benytter jeg VX-3 1,5-5x20, har også en VX-3 3,5-10x40, men denne blir ikke mye brukt.

 

har kikka litt på den vx3 og tenker og handle meg den. men ser dem har kommet med lys nå også så lurer litt på den.

men du har vx3 på en 375 ??

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Jeg hadde en Leupold 1,5 - 5x 20 som funka fint med den kraftige rekylen fra 375'en, men etter at jeg satte demper på børsa, en Hausken Titan demper, så kunne jeg ha hvilken som helst kikkert på. Nå står det en Zeiss 2,5-10 x50 på børsa, og den er en drøm å skyte med. Lykke til ! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Jeg hadde en Leupold 1,5 - 5x 20 som funka fint med den kraftige rekylen fra 375'en, men etter at jeg satte demper på børsa, en Hausken Titan demper, så kunne jeg ha hvilken som helst kikkert på. Nå står det en Zeiss 2,5-10 x50 på børsa, og den er en drøm å skyte med. Lykke til ! :)

 

Høres bra ut "Gønners" har selv vurdert om eg skal ha demper men er ikke sikker om eg vil sette det på pga vekten av børsa da eg er driver på et jaktlag og ikke vil ha for tung børse.

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Jeg hadde en Leupold 1,5 - 5x 20 som funka fint med den kraftige rekylen fra 375'en, men etter at jeg satte demper på børsa, en Hausken Titan demper, så kunne jeg ha hvilken som helst kikkert på. Nå står det en Zeiss 2,5-10 x50 på børsa, og den er en drøm å skyte med. Lykke til ! :)

 

Høres bra ut "Gønners" har selv vurdert om eg skal ha demper men er ikke sikker om eg vil sette det på pga vekten av børsa da eg er driver på et jaktlag og ikke vil ha for tung børse.

Link to comment
Share on other sites

På min 375 Ruger har jeg nå en Zeiss Duralyt 2-8x42.

Grei nok kikkert, og øyeavstanden på 85 mm ser ut til å holde bra selv på ei lett rifle.

Ikke noe blod så langt :)

 

En gammel Leupold Vari X III i 2,5-8x36 har levd et hardt liv på to 375 H&H rifler, men ligger nå i skapet klar med Ruger-ringer på som reserve. Den er fortsatt i perfekt stand.

Det jeg ikke liker så godt med Leupold er at øyeavstanden varierer alt etter forstørrelsen.

Stiller du den riktig inn på 2,5. passer det ikke helt på 8 x.

Ikke noe stort problem, men forskjellen er der.

 

På en 338 Winmag hadde jeg en Nikon Monark Cold i 1,5-6x42 med #4 retikkel.

Den fungerte fint som dagjaktkikkert og hadde konstant øyeavstand på 12 mm, rikelig med andre ord.

Den er også et brukbart alternativ til rifle med litt rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Det problemet Seawolf nevner, om ulempen ang variabel øyeavstand ved forskjellig forstørrelse opplever jeg også på min 3,5-10x, men det er ikke noe problem på den lille. Og det er den lille som blir brukt. VX-3 har jo lenge gått for å ha den beste optikken til Leupold, og den fungerer fint til normal elgjakt. Dette handler også en del om hvordan du er bygd fysisk. Jeg veier ikke all verdens, så rekylen fører til at børsa "spretter" litt mer når jeg skyter, enn om jeg låner den bort til svigerfar som veier gode 40kg mer. Muskelmasse i overkroppen betyr også en del.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Leupold VX1 1-4x19 i 15 år på min lette 375H&H. Den har aldri sviktet og fungerer utmerket. Liker veldig godt den lange øyeavstanden til Leupold, mekanisk sterk som tåler hard rekyl og helt grei optik. Har nettopp skaffet med en Leupold European 2-7x33 med tysk-4 da jeg ønsket meg litt grovere retikkel enn Leupolds "fine duplex".

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en leupld til slegga di,du får vel ikke em mere solid og presis kikkert for pengene.

Har vel kansje ikke like bra opptik som dei dyre siktene,men til all vanlig jakt så merker du ikke forskjell,men tidlig og seint på jakta så har dul vel ein halv time mere å jakte på morgen og kveld.

Mister du swaroskien i stein røysa så svir de 3 ganger så mye når du skal kjøpe nytt sikte :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

På de 375'ene jeg har hatt har det stort sett sittet europeisk 2,5-10x42, liker å se godt og 375 er jo ikke helt bombekaster da. En kort tid hadde jeg en Leupold VX3, mener det var 32 åpning på den, en los i tett granskaug, overskyet og regn, ga den kikkerten den mørkeste dag jakt jeg har opplevd, aldri mer.

Link to comment
Share on other sites

Jaggu må det være mørkt i sept/okt i Smålenene om du ikke klarer å se en elg i en Leupold VX3 kikkert! :shock: Enten det, eller så var det så dårlig siktforhold den dagen at du ikke ville sett all verdens mer i en Zeiss. Har selv Zeiss Viktory, Swaro, Nightforce NXS og nettopp Leupold VX3. Ikke bruker jeg briller, så synet er vel brukbart, men den skuddsjansen som glipper med en VX3 på kort hold, ja den får heller glippe. Det er ikke uten grunn at Leupold er den foretrukne kikkerten på magnumrifler verden over. Hadde først en Kahles på min 375, og det fungerte ikke. Satt godt i panna den ja, så for min del er valget lett. En 375H&H er ingen bombekaster, men den dytter nå betraktelig mer enn en 308! (Så lenge du utnytter potensialet i den da).

Link to comment
Share on other sites

Elgen datt da den, men for meg er Leupold rekyl sterke dagslys kikkerter, med en pris som nærmer seg kikkerter med, etter mitt syn vesentlig bedre linser og som også er rekyl sterke. Ellers er det skjelden jeg blør, selv om kritikk over diverse vasse magnum ladninger i div kal har forkommet og jeg kun bruker Swaro og Zeiss 30mm euro. Etter som alderen(54) også gjør seg gjeldene, setter jeg mer og mer pris på god lys gjennomgang og zoom opp til 10x. Noe jeg syns er greit også på 375, siden en 270grs TSX i 850m/s gjør det mulig å beskyte ting på litt lengre hold også, og ser jeg det godt, ja så skyter ihvertfall jeg bedre. Av praktiske årsaker sitter det en 1,5-6x42 på 416Rigby'n, var eneste jeg fant med stålrør og som holdt seg i ro når 300 og 400grs loffet av gårde i 950 og 850m/s.

Link to comment
Share on other sites

+1 fra meg. Jeg bruker, og har brukt nå i 8 år/1600 skudd, en 3-12x42 S&B på min .375. Rifla veier 3,9kg med kikkert og patroner i magasinet, aldri hatt noe tull med kikkert eller montasje. Livet er for kort til å ha Leupold, har en vx1 på salongen og har hatt European med 30mm rør på min forrige .375. Drittkikkerter etter min mening, men dette er jo veldig subjektivt. Jeg liker ikke retiklene til leupold, jeg hater at retikkelet ikke er medforstørrende og at treffpunktet (og øyeavstanden) endrer seg med forstørrelsen, optikken er dårlig, i det hele tatt... Når du får en Zeiss classic 2,5-10x50 til 6.000,- hos xxl lurer jeg på hva folk tenker når de handler seg en leupold kikkert i området 2-10x forstørrelse.

 

Jeg har heller aldri skjønt meningen med små kikkerter, 1-4x, på annet enn ren drivjakt med høyt tempo og høy aksept for texasskyting. Til vanlig norsk elg-/hjortejakt har jeg aldri hatt bruk for mindre enn 3x forstørrelse, har skutt flere hjort i fart (rolig jogg) på 13-25 meter med en 4-12x S&B satt på 4x.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Dette med rekyl og hvor godt den enkelte holder i rifla varierer fra skytter til skytter. Selv er jeg ikke all verdens hverken tung eller sterk, så det fører til at børsa vipper brukbart i det jeg trekker av. Derfor er jeg veldig godt fornøyd med øyeavstanden til Leupold. I dag, hvor XXL dumper Zeiss, så er jeg enig i at du ikke er riktig vel bevart om du velger en Leupold til samme pris før denne Zeisskikkerten. Men, det gjelder bare ved mer standard kaliber sett med norske øyne. Tron, å sammenlikne en VX1 kikkert med en VX3 er vel ikke helt bra? Det er jo en brukbar prisforskjell ute å går her? Er helt enig i at en VX1 kikkert egner seg best på f.eks en salongrifle. Jeg opplever det som veldig sjelden at en faktisk trenger mer enn 6x på elgjakt. Men, jeg er enig i at det er lettere å treffe godt med større forstørrelse, om en gidder å bære på det og holdet blir langt. Om Leupold er en ren dagslyskikkert vet jeg ikke helt hva jeg skal si til. Nå er det vel vanligst å jakte elg i dagslys, til tross for at det selvfølgelig kan være skumt både på morgen og kveld. Men, om en opplever det som viktig å kunne skyte også i skumringen så er det klart at europeisk optikk er klarer og det vil jo også hjelpe og gå opp i størrelse på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

har hatt European med 30mm rør på min forrige .375. Drittkikkerter etter min mening, men dette er jo veldig subjektivt. Jeg liker ikke retiklene til leupold, jeg hater at retikkelet ikke er medforstørrende og at treffpunktet (og øyeavstanden) endrer seg med forstørrelsen, optikken er dårlig, i det hele tatt... Når du får en Zeiss classic 2,5-10x50 til 6.000,-. Jeg har heller aldri skjønt meningen med små kikkerter, 1-4x, Tron

Vel... jeg har en 338 wm med Zeiss classic 2,5-10x50 og 8 cm øyeavstand. Med littegrann dårlig anlegg så kommern og hilser på i panna. Jeg har nå satt på en European 1,25-4 med for den har lang øyeavstand, 10 cm mener jeg det er. Har ikke fått prøvd den enda, men ser at den har dårligere optikk og ikke medforstørrende retikkel. Zeiss har 9 cm, men så var det prisen på zeiss victory da.... Det har en del å si for noen av oss. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Sako 75 i 375 H/H i vinter. Der fulgte det med 30mm motasjer. Satt på en Leupold Europen 2-7x33, er kjempefornøyd med den. #4 er veldig grov i denne kikkerten til blinkskyting, men til jakt er den helt topp.

Det kommer nok en annen kikkert på børsa etter hvert. Da er Leupolden tiltenk et liv som dagkikker på hundeførerriflen :D

Brukte en VXIII 3,5-10 x 40 i mange år på 308 og var godt fornøyd med den. Den er no byttet til en Swa 2,5-10x 56 #4.

Link to comment
Share on other sites

@ Tron

 

Nå ble jeg både enig og uenig på en gang her. Enig i at leupold ikke er med enn OK, rent optisk sett. På lave forstørrelser (under10X) er det ubetydelig for vanlig dagslys jaktbruk. Mekanisk er de kanskje det beste som er å få, ihvertfall i prisklassen under 15-20 tusen. At øyeavstanden endrer seg med forstørrelsen gjør at jeg aldri kommer til å vurdere en slik. Men det er nå meg. Andre plages ikke av det, så da er det bare å kjøre på.

 

Når det gjelder lave forstørrelser på storviltkikkerter må jeg si meg dypt uenig med deg. Greit nok at du liker høye forstørrelser, men akkurat det tror jeg mange er svært uenig med deg i. Lave forstørrelser gir svært gode synsfelt. Lave forstørrelse gir et mer stabilt siktebilde, som igjen gir bedre avtrekk, og jevnere treffpunkt. Ergo et sikrere skudd. Bruker selv 1-6x kikkert, og den har nesten aldri vært over 4x. Kun en gang da det var endel drygere hold enn vanlig. Ellers skytes det på 1-3X

Link to comment
Share on other sites

.................Når du får en Zeiss classic 2,5-10x50 til 6.000,- hos xxl lurer jeg på hva folk tenker når de handler seg en leupold kikkert i området 2-10x forstørrelse.

.......................

:winke1: Vi som gjør slike merkelige valg med overlegg, gjør nok dette for at den kikkerten vi velger er mere egnet til den jakta vi bedriver, vanskeligere er det ikke :wink:

Jeg har heller aldri skjønt meningen med små kikkerter...........

Tips, begynn å jakte aktivt på nordvestlandet, kanskje du ser lyset.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...