Jump to content

Weatherby-klubben


PederR

Recommended Posts

  • 1 month later...

Min nye H prefix japan produsert mark v, 9 lug 300win mag

Aldri skutt, toppet med schmidt und bender sikte som heller aldri har vert brukt. 100% strøken pakke😁 regner med jeg får medlemskap godkjent omgående? 😜

Treverket er nydelig, boltløftet er kort og sluttstykke gangen er som smør. Eneste minuset er at det ikke er Weatherby kaliber.

20210204_183251.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Flott rifle! Dette er en Weatherby EuroMark. Er pipa 24 eller 26"? Ser ut som 26" men vanskelig å si. Ser også det ser ut til at det er EAW svingmontasje på denne. Sigurd Halvorsen brukte å selge disse ringene til Weatherbyrifler når han fikk muligheten. Du skal ikke bekymre deg for kaliberet, hvis du ikke får gjort det med en 300Win Mag får du det heller ikke gjort med en 300 Wby. Selvsagt er en Wby finere og se på, men ellers er det ikke store forskjellen i praktisk bruk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, 350 Rem mag said:

 

takk for info, jeg skal undersøke litt nermere i morgen angående løpslengde og alt dette. ble et impulskjøp denne siden jeg hadde en søknad godkjent som jeg fikk endret på dagen, å en Mark v har jeg altid hatt lyst på.

 

dette er forsåvidt den fineste Weatherby rifla jeg har sett så langt. det kan kansje ha en sammenheng med at den er produsert i japan?

de amerikanske jeg har vert så heldig å få tafse på har liksom ikke hatt samme følelsen eller de små detaljene som i mine øyne gir den det lille ekstra. denne føles bare rett.

 

håper bare at denne har god presisjon. vet at de kan være variabelt fra rifle til rifle når det er snakk om mark v. i verste fall må jeg pusse ned litt i løpskanalen.

avtrekket kan man vertfall ikke si noe på. det var faktisk overaskende bra. tør nesten å sammenligne det med justert t3 avtrekk. mulig det kan ha blitt gjordt noe med det når siktet ble montert.

 

skulle vært Wby kaliber for ingen annen grunn en at det er en Weatherby rifle. blir liksom litt mere ¨rett¨ i mine øyne.

 

men er storfornøyd. eneste problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med den. tror den kansje ender opp som 338 lapua eller 338-378wby rigg en gang. men intill videre så skal jeg bare nyte synet av den. kansje ta jomfru skuddet dens ila sommeren vist jeg får tak i noe kvalitets ammunisjon eller die sett å hylser.

 

om det er noe interesse så kan jeg legge ut noe flere bilder. å vist noen har noe info å dele om disse så hadde det vert gøy å lese.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten update. Jeg lurer på om jeg faktisk har en 300 wby mag. Søkte litt på Internett å nå vet jeg ikke hva kaliber den er i. Dette står på løpet:

Use only

Weatherby

300 w.m

Jeg fant 2 forum poster fra USA hvor det viste seg at lignende merkede løp faktisk er 300 wby. Jeg ser også at de ikke tilbyr annet en wby kaliber på nye links rifler heller, så sjansen for at det var mulig på eldre våpen er vel ekstremt liten. Var jo nærmest uhørt å være venstrehendt før i tiden.

Finnes det noen eksperter som kan fortelle meg hva jeg egentlig har? 😂 og om det er en wby mag så må jeg vel få endret våpenkortet. Er det bare å ringe lensmannskontoret da?

Edited by madlychip
Link to comment
Share on other sites

På rifler fra den tiden, 88-95'ish er den mest vanlige merkingen:

På rifler kamret i 300 Winchester Magnum:


USE ONLY
.300 WIN.MAG

 

På rifler i 300 Weatherby Magnum står det:
USE ONLY
.300 WBY MAG
(WEATHERBY MAG)


Eller:
USE ONLY
WEATHERBY
.300 W.M.

 

Så det er nok ganske sikkert at din rifle er i 300 Wby. Du får sjekke om en Wby hylse går i kammeret!

Edited by 350 Rem mag
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Elgjaeger said:

Da jeg kjøpte min Mark V på midten av 90 tallet var det både 300 Win Mag og 300 Wby å få i Euromark, 300 Win Mag hadde 24 in pipe og 300 Wby mag 26 in pipe. Min er imidlertid US made, står 300 Wby Mag på pipen.

 

Her er et flott eksempel på US stål og Jap stokk. Deverre tonet de ned US stokkene, så de er noe enklere i utformingen en denne EuroMark stokken.

Grattis med flott treverk!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 350 Rem mag said:

 

Her er et flott eksempel på US stål og Jap stokk. Deverre tonet de ned US stokkene, så de er noe enklere i utformingen en denne EuroMark stokken.

Grattis med flott treverk!

Jeg kjøpte vel den stokken av deg tenker jeg, min hadde egentlig en Eurosport stokk...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, madlychip said:

du får starte en veldedig organisasjon. sende vanskelig å få tak i ammunisjon til tullinger som kjøper våpen i ukurant kaliber

 

300 wby er det jo bra med komponenter til og lett å lade, kjempekaliber, men smeller noe inni helsike. Har skutt en del elg med 200gr A frame med V0 på 925 funker bra. Dreiv å skremte noen 180 gr TTSX opp i sånn omkring 980m/s før jeg satt den innerst i skapet. Sluker store mengder Norma MRP.
 

 Har litt for mye å velge i når jeg skal på jakt tror jeg, så tar som regel med noe annet, noe kortere, lettere, mindre smell og rekyl...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Elgjaeger said:

300 wby er det jo bra med komponenter til og lett å lade, kjempekaliber, men smeller noe inni helsike.

dobble opp på hørselsvern altså.

 

ser at det er ok tilgang på hylser til 300 wby. skal bestille meg 50 fra norma. tenkte å starte å lade med norma 15 + cci magnum hetter + 180 grain swift a-frame siden jeg har noen hundre av de. vil tro det er trygt å bruke lade data fra mrp på norma 15 så fremt man kompanserer for brennhastigheten/oppgitt utgangs hastighet på lotten? gjorde dette med ett annet norma krutt for noen år siden i en 308, tror det var norma 11 med justert n-140 data.

 

god erfaring med a frame på elg? tenkte å bruke 180 på hjort når årets sessong starter. er jeg rå heldig så roter en av de få elgene hele øya har delt felling på, inn på valdet mitt i år :D

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, 350 Rem mag said:

 

Når det kommer til å bruke alternativ data så starter jeg alltid ekstra forsiktig å pusher ikke mot maks.. Mest fordi jeg ikke har lyst å gå på en smell hehe. Skal få tak i noe veldig egnet dobbel base godsaker med god data senere for å få opp ordentlig hastighet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan er sluttstykkegangen på MkV med 6 låseklakker, evt hvor bra er potensialet? Følt på et par, og de virker litt røffe fra fabrikk, men noen av de har vært modeller som har ligget en stund.

 

Hvor mye kreves det av polering for å få den glatt, og blir den virkelig glatt eller bare helt ok?

Link to comment
Share on other sites

On 2/19/2021 at 7:12 PM, msteiro said:

Ohhhh AG Composites lager stokker til MkV...

Litt ideer som begynner å surre i hodet :) 

 

Vet du om disse er stokkene er mulig å få til Norge? Har en Mark V Accumark i .308 og det flyter ikke akkurat over med stokker til "6-lug" versjonen av Mark V.

 

Edit: det tok forøvrig bare 9 år med lurking før første post på forumet her 😂

Edited by LusseKatt
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

Har en wb,mark v.prod. SB kjøpt 2002

Kjøpte våpenet med lyddemper i stål.

Har gjennom årene skutt mange tusen skudd, de fleste hardt laddet. 

Presisjonen med selvlagde skudd ligger på ca 1.5 cm. På 100 m.

Våpenet er i cal 7mm rem mag. 

Har flere andre cal, men 7mm har blitt cal, som går til alt. Kun salonggeværet som blir brukt , de andre støver ned.

Vet ikke om wb, er spesiell på valget av stål i løp, men jeg er en jeger som sjelden pusser og gnikker på våpenet, da det er i rustfritt. Det har over hode ikke vært noen som helst problemer med våpenet. 

Kan på det varmeste anbefale alle og kjøpe en weadherby .

 

On 1/27/2021 at 9:54 PM, aps said:

 

Link to comment
Share on other sites

On 11/14/2020 at 10:00 PM, BlackHillsRoy said:

Hei

jeg har en Vanguard S2 i 308 fra xxl.

fin rifle som treffer «hull i hull»

 

Så kjøpte jeg med en tikka T3x i 223, den kom ferdig gjenget så jeg kjøpte en sonic 35 lydemper.

»hull i hull» både med og uten demperen på, og et mye bedre avtrekk. Dette ga mersmak.

 

Sender 308 inn for å få gjenget opp løpet til å ta en demper....... det skulle jeg aldri ha gjort....

kjøper en sonic 45 demper, treffer ikke blinken engang på 35 m innendørs...

Drar tilbake til butikken sonic´en blir kassert får kjøpe en hausken til redusert pris..

tilbake på skytebanene (både inne og ute) treffer blinken med ca 20cm spredning......

drar på jakt uten demper.....

 

Tilbake til butikken, sende riflen tilbake til smeden. Kappe løpet og gjenge opp på nytt.

Får nå begge demperen tilbake med beskjed om at de ikke er ødelagte selv om begge har «skade» fra kule som treffer i innerveggen på demperen..

riflen er nå prøveskutt av smeden og alt er ok.

 

på skytebanen, først uten demper. «Hull i hull» men tydelig at kikkerten er justert kraftig....

på med sonic demperen, 1 av 3 skudd på skiven......

uten demper, «hull i hull»...

på med hausken, alle 3 skudd seriene innenfor «8» på skiven, dette er vel strengt tatt stryk på storviltprøven..

 

Mulig forklaring?

pipa ligger / tar borti kolben. Så når jeg får noe tungt i enden flyttes treffpunktet.

Dette forklarer også forskjellen på sonic og hausken demperene de har forskjellig vekt...???

Vil jeg bli kvitt problemet med en f.eks GRS kolbe hvor løpet er frittflytende, eller blir dette penger ut av vinduet????

 

 

 

Har vært borti problemet Om det var stokken som var problemet er jeg usikker på, valgte å bruke en annen rifle. Andre rifler jeg har forandrer treffpunkt med lyddemper, men presisjonen blir ikke noe dårligere med lyddemper, 

Hadde jeg vært dem, ville jeg tatt noe i papp og ført dette mellom stokken og løpet, for å se om det er klaring nok. 

Er du heldig er det bare å fjerne noe fra stokken. 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

On 6/14/2011 at 2:00 PM, PederR said:

da venter jeg meg en weatherby mark v om ei drøy uke :D

blir spennende

 

Vet ikke om du har fått våpenet. 

Jeg kjøpte en mark v. I 2002. 

I 7mm rem mag. 

Dette ble fort favoritt  våpenet mitt. 

Bare fint å si om våpenet , 

Eneste er at det går beder med harde ladninger, sikkert noe med mitt våpen som gjør det.

Lykke til med flott våpen, 

Link to comment
Share on other sites

Weataherby lager riflene sine med trykkpunkt fra stokken mot løpet med vilje. Dersom børsa går godt, ville jeg ikke surra med det dersom den fremdeles står i orginalstokk. Det gjelder riflene deres med tynne jaktløp. 
Her fra  FAQ hos wetaherby:

 

Why are some Weatherby rifles “free floated” and some are not?

We have found through our testing that barrels having a smaller outside diameter than our #3 contour require upward pressure to help stabilize the barrel for increased accuracy. Our free floated barrels have enough rigidity in the barrel for them to be free floated.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Heisann!

 

Jeg har gått til innkjøp av min første rifle og endte med Weatherby Vanguard S2, 308! Tenker å høre litt meninger fra dere som har denne, har lyst til å bytte stokk. Er det noe dere anbefaler? Og finnes det stokker man bare kan sette rett på eller må det slipes litt etc for å passe?

 

Lest litt opp på at frittgående pipe burde gjøres, gjelder dette enda? Skal sette på lyddemper, burde jeg kappe løpet med tanke på vekt? 

 

Siktet som skal på denne er et Zeiss Conquest V4 3-12 x 56ill ret60. Er det noen montasje ringer etc som er bedre enn andre?

 

Er det verdt og legge inn et Timney avtrekk med sikring?

 

Også lest at flere bytter magasin, hvilket magasin bytter dere til? Finner svært lite om dette.

 

Har også lyst til å gjøre endringer på låskassen, om det bare er å sette på nye klumper i enden. Hvor kan jeg få tak i dette?

 

Som navnet sier er jeg helt ny når det kommer til jakt og våpen, fått noen gode muligheter med alderen når det kommer til Hjortejakt etc så fant ut at det var på tide og henge seg på. Gjør meg ingenting å gjøre endringer på våpnet for å få egent preg på det og gjøre det mer brukervennlig.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme rifle.

var veldig fornøyd. Så begynte jeg å oppgradere….

 

fikk dreid på gjenger til lyddemper.

butikken anbefalte å korte ned løpet, jeg sa nei…. Og takk og pris for det….

 

1 gang…

kjøpte lyddemper og dro på banen….

treffer fint med fin samling uten demper.

treffer ikke skiven engang med demper på.

drar til en 50m innendørs bane. Måtte få skiva inn på 35m før jeg treffer skiva…

lyddemperen er nå skutt skeiv (kula tatt borti kanten).

 

returnerte alt til butikken igjen, konklusjon noe er feil med gjengene…

 

2 gang….

løpet er kappet forbi første gjenger.

nye gjenger dreid inn.

fikk tilbud på ny lyddemper av butikken siden de ikke hadde samme som den jeg kjøpe inne.

 

tilbake på 50m banen…

alt ok uten lyddemper.

med lyddemper treffer jeg papirskiven men overalt…

denne lyddemperen har også berørings skade fra kula.


tilbake til butikken

 

3 gang….

usikker på om de klarte å fikse gjengene eller om den ble kappet og gjenget opp igjen.

 

denne gangen byttet jeg også stokken til en berserk som var på tilbud, dette for å få frittliggende løp og «bedre» stock…

vi lurte på om tyngden av lyddemperen var med på å forandre treffpunktet pga understøtten i den orginale stokken. 
denne gangen fikk jeg ikke ny lyddemper..

 

nå treffer jeg innenfor storvilt sirkelen men har forskjellig treffpunkt med og uten lyddemper. Usikker på om dette er pga skaden fra kulen i lyddemperen.

 

 

så hvis ting funker…. La det være i fred…

Link to comment
Share on other sites

BlackHillRoy skrev (1 time siden):

Jeg har samme rifle.

var veldig fornøyd. Så begynte jeg å oppgradere….

 

fikk dreid på gjenger til lyddemper.

butikken anbefalte å korte ned løpet, jeg sa nei…. Og takk og pris for det….

 

1 gang…

kjøpte lyddemper og dro på banen….

treffer fint med fin samling uten demper.

treffer ikke skiven engang med demper på.

drar til en 50m innendørs bane. Måtte få skiva inn på 35m før jeg treffer skiva…

lyddemperen er nå skutt skeiv (kula tatt borti kanten).

 

returnerte alt til butikken igjen, konklusjon noe er feil med gjengene…

 

2 gang….

løpet er kappet forbi første gjenger.

nye gjenger dreid inn.

fikk tilbud på ny lyddemper av butikken siden de ikke hadde samme som den jeg kjøpe inne.

 

tilbake på 50m banen…

alt ok uten lyddemper.

med lyddemper treffer jeg papirskiven men overalt…

denne lyddemperen har også berørings skade fra kula.


tilbake til butikken

 

3 gang….

usikker på om de klarte å fikse gjengene eller om den ble kappet og gjenget opp igjen.

 

denne gangen byttet jeg også stokken til en berserk som var på tilbud, dette for å få frittliggende løp og «bedre» stock…

vi lurte på om tyngden av lyddemperen var med på å forandre treffpunktet pga understøtten i den orginale stokken. 
denne gangen fikk jeg ikke ny lyddemper..

 

nå treffer jeg innenfor storvilt sirkelen men har forskjellig treffpunkt med og uten lyddemper. Usikker på om dette er pga skaden fra kulen i lyddemperen.

 

 

så hvis ting funker…. La det være i fred…


Dette er jo kun ett resultat av en dårlig børsemakerjobb. Har ingenting med demper eller stokk å gjøre, og «alle» er fornøyd dersom du setter lyddemper på rifla:

- Øret er fornøyd

- De andre på banen er fornøyd

- Naboen er fornøyd

- Skuldra er fornøyd

- Nattesynet i skumringa er fornøyd

- Jaktlaget er fornøyd

- Du blir mer fornøyd 

 

Selvfølgelig skal rifla dempes!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noobie skrev (6 timer siden):

Jeg har gått til innkjøp av min første rifle og endte med Weatherby Vanguard S2, 308! Tenker å høre litt meninger fra dere som har denne, har lyst til å bytte stokk. Er det noe dere anbefaler? Og finnes det stokker man bare kan sette rett på eller må det slipes litt etc for å passe?

Det er ei god og solid rifle (har hatt en selv) som normalt leverer god presisjon til å være ei jaktrifle. Prøv stokken først, før du bytter. På min var den så myk at den kom borti løpet når jeg skjøt med tofot. Det finnes ett drøss av ettermarkedsstokker til denne rifla, men de bør beddes (børsemakerjobb for en som ikke har vært borti det før) for best mulig presisjon. 

 

Noobie skrev (6 timer siden):

Lest litt opp på at frittgående pipe burde gjøres, gjelder dette enda? Skal sette på lyddemper, burde jeg kappe løpet med tanke på vekt? 

 

Ja absolutt frittliggende. Du kan file/pusse stokken selv til den ligger fritt. Legg tre-fire ark oppå hverandre, rull rundt løpt og sjekk at du kan dra det helt inn mot bunnen av løpet. 

Ref kapping av løp; hvor/hva/hvordan skal du jakte?

Korte hold i skogen; ja, kanskje

Allround; nei

Du mister masse fart ved å kappe, og ikke tro på «308 tåler å kappes» utsagn. Skal du skyte på over 100m ville jeg ikke gjort det.

Om/når fremtida blir blyfri, er det kuler som (foreløpig) trives i litt fart.
Sett heller på en lett demper.

S2 blir aldri noen fullverdig lettvekter. Kjøp en sekk med gunslinger/rifle futural på ryggen, så spiller vekt plutselig mindre rolle.

 

Noobie skrev (6 timer siden):

Er det verdt og legge inn et Timney avtrekk med sikring?

Noen V2’er har bra avtrekk som er justerbart. Min var ikke det, og de gamle harde Howa avtrekkene er fæle. Er det justerbart ville jeg ikke giddet.

 

Noobie skrev (6 timer siden):

Også lest at flere bytter magasin, hvilket magasin bytter dere til? Finner svært lite om dette.

Dersom rifla skal brukes til jakt hadde jeg aldri giddet å bytte til løst magasin.

 

Noobie skrev (6 timer siden):

Har også lyst til å gjøre endringer på låskassen, om det bare er å sette på nye klumper i enden. Hvor kan jeg få tak i dette?

 Huh? Hva mener du her? 

 

Noobie skrev (6 timer siden):

Gjør meg ingenting å gjøre endringer på våpnet for å få egent preg på det og gjøre det mer brukervennlig.


S2’en er ett godt og rimelig bruksvåpen. 
Få på en demper, sjekk at pipa ligger fritt, og bruk alle pengene/tida på å skyte på banen. Finn en treningsammo(billig) og en jaktammo (her velger du en dyr) som går presist, og skyt så mye som du kan.
For en som skyter litt med salong/luftgevær tenker jeg minimum 200 skudd i året med jaktrifla, helst over 500- jo mere, jo bedre. 

Edited by Ospa
Stavefeil
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Min californiapruduserte euromark deluxe. 6-låseklakks versjon i 30-06. Særdeles fornøyd med både kvalitet og presisjon på denne. Stusset litt på stokkutformingen da jeg tok de første skuddene liggende med tofot. Men etter noen serier med skyting liggende uten støtte og stående ble jeg frelst. 

20220713_153828.jpeg

20220713_111705.jpeg

20220713_153958.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...