Jump to content

Weatherby-klubben


PederR

Recommended Posts

Takk for tipset jeger99 :) satse på at di har med seg noe slikt på messa i lillestrøm...

 

Crazym: Jeg har bestilt ifra Boyds før og det har aldri tatt stort mer enn en uke. Hvor lenge har du ventet?

 

Noen andre som har gode forslag til hvor man får kjøpt stokk til denne saken?

 

Jaktdepotet på Fauske har flere B&C stokker med alublokk stående.

Løp og kjøp...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen erfaringer fra skytebanen Østlendingen ??

beklager sent svar ;)

Sammbo og jeg hadde tatt øvelsesskuddene med lånt 308.

Så vi tok første skyting med disse riflene som siste øvelsesskudd og oppskyting.

Fungerte helt perfekt. (sammbo skyter som vanlig bedre enn meg, men men :) )

 

skal til jaktdepotet i morgen og levere disse for demping, og så får vi bruke litt tid å se hva børsa like av ammo etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding Østlendingen og lykke til med demperjobben !

Har nå passert 100 skudd med Vanguarden fordelt på Norma Jaktmatch, Oryx 180 gr. hjemmeladd og Remington express Core-Lokt 180 gr. De to førstnevnte gikk "tilnærma hull i hull" , den siste lå på ca. 2-3 cm spredning litt over og til venstre for center. Ingen nevneverdig forskjell i treffpunkt med eller uten demper. (Ca 2 cm - her har jeg bare prøvd N.J).

Link to comment
Share on other sites

vart litt endring i planene.

Ringte depotet i går, og fikk en passe serviceinnstilt kar på tlf. :roll:

Ringte likesågodt landro, og fikk hyggeligere folk på tlf, litt høyere pris :)

Så kjærringa var innom landro i dag og leverte riflene.

Har ladet opp 80 skudd eller.no, men får vente til jeg får igjen børsene,

så skal man finne ut hva de liker av krutt og kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Skru av koppen som ligger fremst på magasinet. (Den som samtidig holder løpet på plass.)

Så tar du av løpet og setter kolben godt fast mellom beina. Vri så magasinet av mot klokka (det er gjenger på det som er satt i låskassa)

Men pass for guds skyld på når det kommer av. Magasinfjæra er godt oppspent og om du ikke holder kontroll så blir det spjoioioioingzzzz... :mrgreen:

 

Når du har tatt ut fjæra er det bare å ta ut plomberingspinnen. Den sitter løst bak fjæra.

 

Denne pinnen har røket på min, vet ikke helt hva jeg skal bytte den ut med. Et stykke elektrikerrør kanskje... :think:

Link to comment
Share on other sites

Skru av koppen som ligger fremst på magasinet. (Den som samtidig holder løpet på plass.)

Så tar du av løpet og setter kolben godt fast mellom beina. Vri så magasinet av mot klokka (det er gjenger på det som er satt i låskassa)

Men pass for guds skyld på når det kommer av. Magasinfjæra er godt oppspent og om du ikke holder kontroll så blir det spjoioioioingzzzz... :mrgreen:

 

Når du har tatt ut fjæra er det bare å ta ut plomberingspinnen. Den sitter løst bak fjæra.

 

Denne pinnen har røket på min, vet ikke helt hva jeg skal bytte den ut med. Et stykke elektrikerrør kanskje... :think:

En trenger ikke demontere magasinet.

 

Skru løs tuppen på forskjeftet. Bak den skal det være ei skive med et utstikk som du får tak i med fingeren. Trykk skiva inn mot fjæra og få den på skrå, så er det bare å nappe den ut. Tar ikke mye kraft. Plomberingspinnen skal nå være enkel å trekke ut fremover, mens magasinfjæra er for stor for åpningen. Dytt skiva tilbake igjen, og du er ferdig. Tar 10 sekunder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mjesh, første metoden funka utmerket. Samma f*** hvor hardt du holdt det magasinet så sa fjøra spjoinnnnngggg. Gjorde det sånn at jeg har pinnen tredd i fra utsiden og bare trykt ned i magasinet ved hjelp av den "kappa" som skrus på tilslutt igjen. Den lille skiva la jeg bare i våpenskapet. Så nå skrur jeg bare av lokket og drar ut pinnen når jeg skal på bana med kompiser.

 

 

Men takk for hjelpen begge to! :)

Link to comment
Share on other sites

Gjorde det sånn at jeg har pinnen tredd i fra utsiden og bare trykt ned i magasinet ved hjelp av den "kappa" som skrus på tilslutt igjen. Den lille skiva la jeg bare i våpenskapet. Så nå skrur jeg bare av lokket og drar ut pinnen når jeg skal på bana med kompiser.

Tror jeg hadde vært forsiktig med å lade magasinet uten å ha satt det helt sammen igjen. Regner med at den skiva har en viss funksjon utover å bare holde på plass plomberingspinnen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

til de av dere som har 7mm wby mag og 378 wby mag

det ligger 1 pakke 7mm wby mag Remington (usikker på kule) og 1 pakke med 378 wby mag (original wby eske og kule er jeg ikke sikker på) hos Hagens Sport i Elverum på Mart'n Senteret. Hagens Sport er i kjelleren der

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke å se at den skal ha noen annen funksjon enn det...

 

Eneste forskjellen jeg får fram er at pinnen er 2 cm lenger ut uten skiva enn med

Jeg gjorde dette før. Men en gang jeg skulle putte patron i magasinet, falt reimfestet av. Grunnen var at jeg ubevisst prøvde å kjøre 2 patroner i magasinet og plomberinga stuket ut reimfestet av magasinkoppen.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn, takk for invitasjonen!

 

Har en blå Weatherby Mark V .308

 

Fordeler:

Lett og perfekt for reisdyrjakt som er primært det jeg bruker den til. Skulle dog helst hatt den i kal 6,5 X 55

 

Ulemper:

Den pene lakken tåler lite, var dum nok til å bruke forsvarets gamle Berghans på en tur, og underveis i jakturen klarte en metalldel på sekken å lage noen stygge riper. Ble tipset på Weatherbyforumet å ta den med til en bilakkerer. Annbefaler forøvrig det forumet for de som har Weatherby.

 

Noen forslag på hvordan jeg kan fikse lakken, evt noen dere vet om i østfold/akershus jeg kan sjekke med?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Da melder jeg meg inn i klubben! Har akkurat kjøpt meg en Weatherby Vanguard s2. Men så kommer spørsmålet jeg ser at er stilt fler ganger før, hvor får jeg tak i magasin til 308? Og tips til enkle forandringer som bør gjøres på våpenet? :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan linke mæ til en fet og bra stokk, tactical preget, helst ikke av den helt dyreste:) går d ann?;)

 

Og forresten, noen som kan fortelle meg litt om hva som skal til for å få min wby v2, til å være "frittglytende løp"?

I feks ny stokk?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har lest at Roy Weatherby ville at Mark V kassa skulle tåle 200 000 c.u.p. De fleste andre låsekasser på den tiden tålte rundt 70 000 c.u.p.

En pålitelig omregning fra c.u.p. (copper units of pressure) til PSI/BAR vet jeg ikke om. Det skal finnes formler, men slik jeg forstår det, er det usikre greier.

 

Som et eksempel fant jeg en tabell som oppgir makstrykk på 300 Win Mag til 54000 c.u.p. som skal tilsvare 64000 PSI.

 

Uansett, jeg tror du kan slå deg til ro med at kassa di er mer enn sterk nok.

Link to comment
Share on other sites

Joda, du skal ikke bekymre deg for at ikke kassen tåler trykket av alle moderne patroner.

Hva kassen tåler er nok langt over det patronene har som makstrykk.

Hvor mye over, er nok langt vanskeligere å dokumenterer.

Alle kasser ryker bare trykket er høyt nok.

378 linjen av patroner har 4400Bar/63800psi som maks trykk.

300Win mag ligger vel på 4300Bar.

 

Forøvrig har jeg skrevet et program for konvertering av trykk.

Regner om PSI/CUP/BAR/MPA osv.

Skal se om jeg finner det og legger ut en ny versjon...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Go kveld folkens, kunne tenkt meg noen oppgraderinger på min vanguard s2 30.06:)

1: kunne tenkt meg annen hevarm kule/bolt knob, syns den orginale er så liten at jeg sliter med å få ordentlig tak på den, hva gjør man med slikt, får jeg kjøpt ny hevarm med gjenger, slik at jeg kan skru på d jeg vil ha av kule? Eventuellt hvor får jeg kjøpt dette?:)

 

2: vil også bytte stokk, noe litt mere tactical, men ikke tacticool:) men finner lite til LA, så kom med forslag:)

Link to comment
Share on other sites

Har nå kjøpt meg min første rifle :)

En WB vanguard s2 i 223rem :)

Kommer til å bygge denne til å brukes i hovedsaken på gås og lignende :)

Meopta meopro 6-18x50 kikkertsikte.

Versa Pod mod2 tofot

Har bestilt avtagbart magasin :)

 

Har planer om gjenging og lyddemper når økonomien tilsier det :)

 

Lurer på om jeg skal bedde orginalstokken og bruke den, eller kjøpe ny.. (blir kjøpt ny uansett senere)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...