Jump to content

Snodig .22 kaliber


45 Colt

Recommended Posts

Denne raringen dukket opp hos meg her om dagen.

Den har størrelse som en .22 kaliber, men har flaskehals og kan se ut som en haggelpatron. Noen som vet om det er haggel i denne. Jeg regner med at den har denne formen for å kunne gå langt inn i løpet på en vanlig .22 kaliber rifle.

Det ser ut som det ligger en gul pappforladning på toppen.

 

normal_Flobert.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke spesielt redd for slanger, men ville ikke sluppet noen jeg måtte skyte i selvforsvar innpå skuddhold med disse haglpatronene!

 

Jeg har lest at disse ble brukt på noe som kaltes "miniatyrleirduer". Hva dette var eller er vet jeg ikke noe om, utover det at holdet måtte være kort!

 

Nå er jeg litt på tynn is, men prøver meg; Jeg tror at grunnen til at de virker så dårlig er riflinga i salongriflepipa. Spredningen er formidabel allerede på et par meter, og da er dekningen håpløs. Lurer på om ikke det fantes glattborede salongrifler før i verden, og at disse patronene ble brukt i de.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en eske med 50 stk haglepatroner for 22LR i sin tid- noe ala denne på bildet her, bortsett fra at de jeg kjøpte var med "spiss stjernebrett" for god lading i magasinvåpen. Ypperlig å skyte vånd/jordrotter med i alle fall- da selvfølgelig på ganske kloss hold.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om ikke det fantes glattborede salongrifler før i verden.

 

Jeg har en sånn en. Har ikke prøvd haglepatroner i den, men står hermetikkboksen på mer enn ti meters hold er den ikke god å treffe med hverken 22lr eller eikenøtter. Løpet er foresten stemplet 6mm GLATT. Denne er fra ca 1960.

 

Jeg har hørt den teorien om riflede løp vs. glatte løp tidligere og TROR det kan stemme.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om ikke det fantes glattborede salongrifler før i verden.

 

Jeg har en sånn en. Har ikke prøvd haglepatroner i den, men står hermetikkboksen på mer enn ti meters hold er den ikke god å treffe med hverken 22lr eller eikenøtter. Løpet er foresten stemplet 6mm GLATT. Denne er fra ca 1960.

 

Har også arvet en sånn, enkelskudd og med manuell oppspenning. Løpet merket HEYM 6mm GLATT

(Husker ikke om det er store el. små bokstaver...)

 

skytes vanlig 22lr så kommer kulene sideveis på mindre enn 10 meter :twisted:

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden hadde CCI noen haglepatroner for salong(20 stk i esken). Denne var det stålkuler i,å en blå plasthette(som en patron)på toppen. Disse gikk glatt gennom et lagstelt på 25 m,å laget en pen stjærnehimmel når man så opp i taket fra innsiden :mrgreen:

Men ingen pressisjon i min Remington 597 som jeg hadde den gang.

Link to comment
Share on other sites

De små haglepatronene der er nok ikke beregnet på .22lr. De er sannsynligvis i kaliber 6mm glatt, også kjent som 6mm flobert. Har sett ellers identiske men litt større patroner med samme flaskehalsfasong i eske merket 9mm flobert. Dere som har våpen i 6mm glatt bør forresten være obs på at disse kan være beregnet på lavere trykk enn .22 lr. Jeg ville ikke skutt vanlig long rifle ammo i et slikt våpen.

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden hadde CCI noen haglepatroner for salong(20 stk i esken). Denne var det stålkuler i,å en blå plasthette(som en patron)på toppen. Disse gikk glatt gennom et lagstelt på 25 m,å laget en pen stjærnehimmel når man så opp i taket fra innsiden :mrgreen:

Men ingen pressisjon i min Remington 597 som jeg hadde den gang.

Disse er ikke i stål, men bly. Derfor er de ikke lovlig lenger i dette landet :evil:

Håpløse på jakt, men fin til skadedyr innendørs i fjøs, kjellere ol.

:arrow:http://www.cci-ammunition.com/products/ ... oadNo=0039

Link to comment
Share on other sites

sist jeg kjøpte .22lr haglepatroner var det hos Winge. Winchester super X med haglenr.12 tror jeg? Hylsene er lenger enn vanlig .22 med tegn til "skulder" for å ha klaring i overgangen til rifling og spiss stjernebrett.

 

Husker ikke prisen, men den var ikke av de rimligste...

Kjøpte dem til en Husqvarna trostehagle i 6mm glatt. I den tok disse patronene fullstendig rotta på epler på ca 3m hold, men over dette avtok effekten raskt. Prøvde dem i en BRNO salog også, og de spredde over "Hele Helvete og halve Texas" på en meters hold.

 

Prøvde noen andre også, med haglene i gjennomsiktig hagle "pose" ladet i vanlige LR hylser. Tror disse var CCI? Disse prøvde jeg i en S&W 2213 småpistol for å sjekke ut den påståtte slangeffekten. Skøyt på en sykkelslange omtrent ett skritt foran meg (vernestøvler for motorsag) og ble grundig uimponert. Om noe tror jeg at enhver slange ivhertfall ville gå til angrep etter ett sånt skudd. Død blir den ikke...

 

Mulig andre våpen ville gi andre resultater, men jeg mistenker at riflingen er årsaken. Logisk nok egenlig.

Forresten så ville ikke mekanismen veksle med slangeskuddene, så alt i alt: TøyseTull. Men pytt, det er også moro :D

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk en haglpatron med papphylse liggende, til .22lr. Utrolig hva man lager egentlig! Kan ikke heeeelt se for meg å bruke noe slik på tiuren liksom... :lol:

 

Sikkert fin til fluktskyting på nærgående mygg! :mrgreen:

 

 

Husker å ha hørt at man kalte slike patroner for "dunst" før i tiden, det antyder jo at de var ganske svake. Tittet litt i roteskuffen og fant et par slike i papp kal .22 eller kanskje 6mm er mer korrekt. De var vel laget for glattløpede salongeværer (ja det het "salon" den første tiden "g" er kommet til senere)

I 9mm er disse ganske vanlige tok med noen slike på bildet også, også en med tynt papir istedenfor papp.

 

 

DSC03227.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
Jeg har prøvd å lese litt om det, men er det sånn at .22 og 6mm Flobert er det samme kaliberet?

 

Dette blir fritt etter dårlig hukommelse, men jeg mener bestemt at disse IKKE er trygt å bytte om i samme våpen.

 

Så vidt jeg kan huske har 6mm Flobert litt rommere kammer enn .22lr, slik at en .22 hylse ikke er ordentlig oppstøttet av kammeret og dermed lett kan revne under avfyring. Videre så er vel 6mm Flobert ladet til veldig lavt trykk, på nivå med de originale .22 short svartkruttpatronene omtrent. Moderne .22lr gir høyere trykk og kan være farlig i noen av de mest primitive Flobert-våpnene; jeg har sett enkeltskudds pistoler kamret for 6mm Flobert hvor støtbunnen besto av en stor flate på hanen, med en liten forhøyning som tennstift. Ingen låsing av støtbunnen overhodet, kun slagfjæra og hanens massefart som holdt igjen når skuddet gikk. Ikke helt safe med kraftigere ammunisjon...

 

Samtidig finnes det trostehagler med relativt safe låsing av sluttstykket, slik at de i alle fall teoretisk tåler trykket av en .22lr. Men som sagt er det rom for at hylsa kan revne og slippe ut trykk, så jeg ville ikke ha prøvd likevel.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i går skulle jeg hjem å prøve De små haglepatronene i salongrifla. Men de virket såpass skrøplige, at hvis det ble no fuzz, var jeg redd de gikk istykker. Så jeg droppa det. Men de måler faktisk ø5,6mm rundt pappen, men ca ø6mm nederst i messingen.

Er det da .22 hagle eller 6mm Flobert hagle?

Link to comment
Share on other sites

Har en eske med 50 stk. Fiocchi .22 lange blanke haglpatroner, nokså lik de på første bildet i tråden. Har ikke avfyrt noen, og ikke prøvd om de kamrer i .22 l.r. våpen, men har tro på at det går.

Haglpatroner i riflede løp er ingen god kombinasjon, de er nok best egnet i "trostehagler" som ikke var helt uvanlige før i tiden.

 

Merk også: 6 mm Flobert bør ikke forveksles med drivpatroner for spiker/bolte-pistoler. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Det der er en patron til 6mm trostehagle. 9mm trostehagle var mest vanlig. Til begge kalibre fantes det også "slugs" ladet med rundkule. Trostekagle var ganske populørt på 60 og begynnelsen av 70-tallet, fritt salg til 16 åringer, da de var registreringsfrie i motsetning til salongrifler. Ikke var de særlig dytere enn luftgevær heller. Det har blitt felt mange tulipanrådyr med 9mm rundkule. Fiocchi produserte slike patroner inntil nylig. Kan tom hende de fortsatt produserer.

Link to comment
Share on other sites

6mm Flobert får man tak i ja både med rund og spiss kule, har også kjøpt "magnum" flobert som er nesten lenden 22 short med spiss kule å gullfarget.

På 15 meter så gjør trosten hallingkast med magnumen ( skutt innenfor jakttid selvfølgelig).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg har flere esker med patroner som ligner den på bildet øverst, ingen merking på eskene men han som donerte dem sa at de ble brukt som drivpatroner i boltepistol eller lignenede. De går i kammeret på en 22 lr., har ikke prøvd å skyte med dem.

 

Hello.

Er nok drivpatroner av noe slag, ja. Nå har jeg testa et par av de jeg fikk av deg i salongbørsa, og sammenligna dei med noen jeg veit det er haggel i. På 1 meters hold satt det bare noe rask i et A4 ark (og da mener jeg "satt i": Mye hadde ikke gåt igjenom engang.... 8) ) På 2 meter var arket helt blankt.

118zivo.jpg

.22 blå, 1m

5wzbfb.jpg

.22 rød, 1m

15dto95.jpg

.22 rød og blå, 2m

2a5dea0.jpg

.22stjernekrymp haggel, 1 m

55ozea.jpg

.22stjernekrymp haggel, 4 m

 

Det var morro å teste, så jeg bare måtte poste resultata :) selv om det var litt utenfor trådstarter....

Nok en gang: Thank you Steppdeck

Link to comment
Share on other sites

De var vel laget for glattløpede salongeværer (ja det het "salon" den første tiden "g" er kommet til senere)

Lånt fra engelske 'saloon-rifle" muligens.

 

.22 Flobert er en patron der kun tennsatsen er drivmiddelet, som i våre "eikenøtter". Vanligvis med en kort kule med kjegleformet spiss. Har også sett dem med rund kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...