Jump to content

Lykke's Kammeråndtråd.


jerognal

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Nååååå...! Nå er Lykke`s hode fullt av ny kunnskap etter å ha hatt jerognal på ladekursbesøk en hel helg :mrgreen:

 

Litt bilder fra helgen:

 

Ladekurs-med-Jan-Erik-003.jpg

jerognal har skaffet ladebenk og pressen blir montert

 

Ladekurs-med-Jan-Erik-005.jpg

hylsefres sjekkes og rette piloter finnes fram (her må jeg altså skaffe meg en bor med dimm 13 mm så jeg slipper å sveive meg ihjel :) )

 

Ladekurs-med-Jan-Erik-006.jpg

Jeg skjønner ikke hvorfor jerognal mente jeg ble så salig i blikket når jeg fikk det der lube-middelet i hendene..?

 

Ladekurs-med-Jan-Erik-009.jpg

Hylsene er vasket med oppvaskpulver og sitronsyre og blir så fine atte

 

Ladekurs-med-Jan-Erik-012.jpg

...og etter skylling i rent vann blir de tørket i steikeovnen

 

Ladekurs-med-Jan-Erik-013.jpg

Dyyyyyyp konsentrasjon - jeg skulle nok hatt et kruttmål :)

 

jerognal har nok mistet noen hår på hodet fordi jeg er så pirkete og nøyen - så når vi skulle spise middag så ble det nesten til at jeg telte riskorna også (er blitt miljøskadd :oops: )

 

I mangel av ordentlig trakt til kruttet så måtte vi legge de kloke hodene våre i bløt. Jeg vet jo at bikkja mi er gull verdt; så også denne gangen. Han donerte topplokket til *host* *kremt* *hark* forhudsrensflaska si... :shock: Den passet PERFEKT! Så etter grundig vask ble den nødløsningen for oss (må til byn og handle skikkelige greier på tirsdag).

 

Ladekurs-med-Jan-Erik-015.jpg

Tre ulike testladninger: 46 - 46,5 - 47 grn. N15. Norma engangsskutte hylser (i mi børse) og 140 grn Sierra MK kuler. Ser dere nøye etter oppe i venstre kant av bildet så er forhudsrenstuten med ;)

 

Det er i alle fall en start; før jeg får gjort så mye mer lading så må jeg ta en skikkelig rens av løpet slik at vi er på stell. I tillegg mangler jeg et par småting for å gjøre ladingen lettere. Deretter når jeg har funnet den ladingen børsa vil ha så blir det lading for fulle mugger. Jeg har massevis av tomhylser som må preppes før jeg får begynt å lade.

 

Tusen millioner takk min gode venn jerognal for at du stiller opp (skjønt du angra vel litt innimellom i går når jeg pirka og didla hihi) og hjelper ei blÅndine med å komme i igang :)

 

 

TUSEN MILLIONER TAKK til alle dere som har gitt meg utstyr; jeg er utrolig takknemlig for at sånne som dere finnes *kyssesmiley*

Link to comment
Share on other sites

Lang DAG???? Si heller helg du ;) Jeg er fysisk utslitt :mrgreen: Vi starta fredag kveld med oppmontering av benk, hylsefres, presse - til det måtte det til noe øl og cider for det er hardt arbeid vettu.

Lørdag morgen var det opp kl 0830 :shock: for bikkjer skulle trimmes (malamuten var med oss), vi skulle ha mat i magen, skruer og oppvaskmaskinpulver måtte handles (jeg har jo ikke engang en sånn maskin jeg ....) og sååå var det tid for å begynne å jobbe.

 

200 kuler ble preppa og hylsefrest og innimellom der måtte på ny bikkjer trimmes og vi måtte mates :)

 

Det ble litt seint i natt skal innrømmes... jeg var i seng 0330 og opp igjen 6 timer seinere for å jobbe litt til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok. Da har jeg testa litt.

 

Sierra MTK 140 grains i tre ladinger; 46.0, 46,5 og 47.0 N15 (jeg er grønn på dette men dere skjønner vel hva jeg vil fram til).

 

Børsa er pussa etter alle kunstens regler og før sjølve testen sendte jeg avgårde 3-4 pusseskudd.

 

Når jeg hadde funnet hvilken lading som samla best (det ble sistemann på 47 grn) så skrudde jeg 6 knepp opp og 4 til høyre:

 

normal_innskyting_002.JPG

 

Jeg kan vel ta 1 knepp opp og 1 knepp til høyre for å komme enda mer i senter. Er greit nok foreløpig; jeg skyter ikke bedre enn det der og må bli flinkere å trene.

 

Men - jeg må nok presse hylsene enda mer; noen av dem var treige i kammeret og fikk merke bakpå.

Link to comment
Share on other sites

Uten å vite hvilke merker du har fått bakpå, eller hvor, så høres det ikke ut som noe en hylsefres ordner. Det kan være andre grunner til treg kamring også. Kuler som sitter skjevt i kombinasjon med liten friflukt f.eks. dette ser du om du ruller patronen på et speil imens du stirrer på kulespissen.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

 

Slik ser det ut:

hylse001.jpg

 

.. og etter å ha vært på chatten i to timer så er jeg fullstendig forvirra for her hagler det med forslag i øst og vest (og stakkars jerognal har måtte skrive S A K T E for at jeg skulle få det inn med teskje).

 

:mrgreen::roll:

 

Synes du er flink jeg. Tro meg, dette er ting som alle sammen her og så en gang i tiden har klundret med. Lading er en evig læringsprosess, og det er jo nettopp det som er litt fascinerende. Dette er HOBBY! :wink:

Det å kaste seg inn i dette her på forumet så kan jeg forstå at det fort blir litt mange råd på en gang. Å ha en å støtte seg på, slik du har her er absolutt en god ting. Det er ikke alt som er like lett å forklare uten å vise.

Stå på, dette går seg til.

Prøv deg litt frem med å kamre tomhylser før du setter i kula, slik at de går lett i kammeret. Her kan du forske med å justere dien litt og litt nedover, helt til den ev butter i hylseholderen. Sjekk først at hylsas totallengde er innenfor maks/min ref ladeboka. Hvis dien butter i hylseholderen, og det fortsatt føles trangt, så kan det være at du har litt trangt eller kort kammer, eller at dien din er litt for rom (eller at kammeret ditt har fått en carbonoppbygning i fremkant av kammeret som gjør at det blir trangt, men det skal ikke du henge deg opp i. Det er vanskelig å finne ut uten borescope og noen som vet å tyde det de ser.) .

HVIS du får hylsene til å gå fint, og du setter i en kule, og prøver igjen og det da går tregt igjen, så skal du være obs!! Antakelig så har du da for lange hylser, som krymper seg inn i kula ved at du presser hylsa frem i mot en innsnevring (slutten på kammeret), eller at hylsehalspartiet på rifla di er i trangeste laget, slik at det ikke er plass til hylseveggene + kule inn i der. Dette kan skje ved at man bruker tykkveggede hylser, ala Federal osv, i en kammer som er ment for Norma eller Lapua-hylser. Men jeg tviler på at det er det som er problemet da jeg har forstått at du bruker kun Norma eller Lapua.

 

Sånn, der tenker jeg du ble ennå litt mere forvirret. :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok hylsene som er presset littebittegrann for lite. Har prøvd å forklare Lykke hvordan hun skrur dien litt mer ner og håper ungdommen skjønte det.... :mrgreen:

 

Skulle sef. sjekket det der under "kurset", men det var så mye mas at noe var nødt til å skippes... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra måten hylsen er skavet av i bunnen så kan det se ut som den er presset litt for lite ja. For å få bedre føling med når en har presset akkurat nok så kan det være en fordel å demontere sluttstykket, ta ut slagstift og fjær. Da blir det mye lettere å kjenne når sluttstykket akkurat går i lås uten (eller med minimal) motstand. Selv liker jeg å stille inn dien så jeg får en minimal motstand når sluttstykket låser. Denne motstanden skal være liten og skal ikke på noen måte være til hinder for hurtige ladegrep. Da er jeg sikker på at patronspillet er i orden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

...det var så mye mas

 

*host* Hmmm. Er det ikke bedre at eleven er ivrig og har mange spørsmål enn at man raser gjennom for å komme til selve utløsningen --- jeg mener fiks ferdig patron :roll:

 

:mrgreen:

 

@Kjell Olav; jeg kommer nok ikke til å klure med slagstifter osv - jeg har overhodet ikke peiling på den slags :)

 

@Buster; jeg ble faktisk litt klokere (om det går an :roll: ) av å lese det du skriver!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått ordna dien slik at nå kamrer det bra i alle fall!

 

Men jeg skal prøve både annet krutt og annen kule nå:

 

Jeg har lapua scenar 108 grn og N11 krutt. Jeg ble anbefalt å bruke 40 grn - høres det fornuftig ut dere som har greie på det?

Link to comment
Share on other sites

På min Lot nr. 95217, 2010 er Dimond Line 8,42 g min ladning 38,1 gr. max ladning 41,4 gr.

Så det burde nok gå bra med 40 gr, på en 7 gram scenar Men det kan vel lønne seg å starte litt lavere og jobbe seg oppover, da eg ikkje veit hvilken lott du har. Det kan vere ganske store variasjoner på skytterlagskrutt.

 

Mvh

Lakelanderen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lapua scenar 108 grn og N11 krutt. Jeg ble anbefalt å bruke 40 grn - høres det fornuftig ut dere som har greie på det?

 

Blir du lei av variasjoner på Norma-11 krutt(?)

 

Så bruk VV N-140 /40grs på Scenar 108grs kule. Den brukte jeg selv i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Test på skytebanen i kveld. 40 grs N11 på Lapua Scenar 108 grs.

 

dsc02582h.jpg

 

Ringen er størrelse vindusspylerkork. Justerte opp 2 knepp til og 1 til høyre og da var jeg helt i senter på 100 m.

 

 

Men så tenkte jeg å finne ut hvor mange knepp jeg må opp for å komme i senter på 200 m.

 

Først et testskudd (langt under blinken som er type snusboksstørrelse).

 

Deretter tok jeg 10 knepp opp.... og tabben min var jo sjølvsagt at jeg ikke hadde kikkerten med meg så jeg kunne ikke se ordentlig hvor skuddene havnet. Men - det var en smuuuuuuuuule for høyt kan man trygt si :roll: (de tre laaaaaaaangt der oppe).

 

dsc02583xn.jpg

 

Jeg har cm-klikk på kikkerten min (meopta meostar 3-12 x 50). Jeg hadde dessverre ikke flere skudd så jeg fikk ikke testet mer, men jeg skjønner jo at 10 var i overkant :oops:

Hvor bør jeg legge meg? 2-3-4 knepp opp? Skytebanen er stengt for sommeren nå så jeg får ikke testet mer før neste jaktfelt som er i august.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...