Jump to content

En tabbe på Gardemoen, men slapp igjennom..


Kvamsgutten

Recommended Posts

Jeg skulle få besøk av min far og han skulle ta fly fra Gardemoen til Sola.

Han pakket i sekken som jeg bruker som jaktsekk.. Igjennom Gardemoen gikk det fint, men på tur hjem ble han stoppet på Sola.

Da hadde jeg glemt igjen 1 hagle patron i sekken.. :roll:

Men han kom igjennom Gardemoen uten problemer.. :shock: Han hadde sekken som handbagasje og måtte igjennom sikkerhetskontroll, men der kom han igjennom med skarpt..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det går som regel bra men du får jo ikke beholde ammoen da.

Jeg ble stanset med et par skyteformede tomhylser og det var virkelig surt å gi dem fra meg. Engangsskutt lapua :cry:

Det var ikke før jeg var ferdig med sikkerhetskontrollen at jeg merket at jeg hadde skarp ammo i lommene som ikke slo ut på metalldetektoren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hahaha! Hurra for sikkerhetskontrollen! Skemmende moro tråd!

Litt skarp ammo og 1 stk lighter går fint.

Har du 2 lightere eller, måtte gud forby, noe i væskeform som en bunnskvett i en thermos, eller en negleklipper - da er du føkkt! :twisted:

 

Håper flere følger opp med det merkeligste/farligste de har fått gjennom sikkerhetskontrollen.

Link to comment
Share on other sites

Jepp,

Jeg kranglet men dem sto på sitt. Jeg slapp ikke gjennom med tommhylsene.

 

Samme flyplass en annen gang:

Barnebarnet til en i jaktlaget var med på elgjakt. Elgen ble skutt og guttungen fikk tomhylsa med en hårtust i. Neste dag skulle han ta flyet hjem, men da tok dem fra han tomhylsa på flyplassen. Han hadde glemt å pakke den ned og gikk med den i lomma. Tommhylser er fryktelig skumle.

Link to comment
Share on other sites

Fort gjort å glippe gjennom kontrollen med småting ja, har mange historier på det. Mange faktorer som teller inn, vinkel på bagasjen, andre ting man har i baggen, hvor mye samlet metall man har på seg osv. til bidrar til om det piper i portalen eller ikke. Videre så har man da mennesket i den skarpe enden, altså som faktisk ser på røntgen bildet. Lett at han/hun overser ting og tang.

 

Videre så vil jeg påstå at security systemet er veldig top-down styrt, og de stakkars vekterene får tredd over seg alt mulig av regler. Heldigvis er det noen som kan bruke litt skjønn innimellom i noen tilfeller, men stort sett da må dem ta feks. en tomhylse da det sitter noen høyt der oppe og bestemmer at absolutt ingen våpen/ammunisjonsdeler er akseptert gjennom kontrollen. Eneste unntak er vel siktemidler.

 

Jeg mener det er feil vei å gå når man ønsker å klage på firkantede vektere, da må man heller ta tak i dem som faktisk designer dette security systemet, ikke dem som må utøve det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kommet gjennom på Gardermoen med skarp ammo i ryggsekken i år (22 LR riktignok), men da jeg skulle i retur fra Bergen, så ble jeg stoppet. De sa at dette hadde de opplevd tidligere også, at sikkerheten på OSL ikke var hel sylskarp.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel to forskjellige selskaper, så lett at man disser konkurrenten litt. Jeg tror ikke OSL er spesielt verre enn noen andre flyplasser. Man må også huske på at det er mange flere passasjerer som kontrolleres på OSL kontra Bergen, Bodø eller Kirkenes. Så det er logisk at OSL har flere "glipper" uten at det nødvendigvis betyr at dem har en høyere feilprosent på sine kontroller.

 

Jeg reiste forresten gjennom OSL rett før helgen i uniform, type grønn. Rett før jeg gikk gjennom portalen så sa vektetdama at jeg skulle ta av skoene, jeg svarte "nei det trenger jeg ikke" og gikk gjennom uten noe pip. Fikk bare et nikk tilbake. Noen ganger fungerer det å stå på sitt når man vet man har rett.

Link to comment
Share on other sites

Skulle til Afrika på jakt, og i det jeg gikk ut utgangsdøra rasket jeg med meg ei HV uniformsjakke. Det gikk greit gjennom security både i Oslo og Frankfurt, men i J`burg begynnte negerdama i kontrollen å endevende håndbagasjen min,og ei skarp 9mm patron trillet plutselig friskt bortover bagasjebåndet. Vips var jeg omringet av fem seks politifolk og rett på "våpenkontoret" bar det. Var nervøs for å miste videre flight, men mannen på våpenkontoret kjennte meg i gjenn da vi hadde klarert våpen der like før(og motatt noen få kroner) og kunne smilende ønske meg god tur videre. Men 9mm patronen kunne jeg desverre ikke få med meg, slik var loven sa han beklagende. Aldri vært så lettet noen gang. Nå er jeg nesten paranoid når jeg sjekker bager og sekker før tur, fort en .22 patron gjemmer seg under bunnplata i bagen.

Link to comment
Share on other sites

Skulle til Afrika på jakt, og i det jeg gikk ut utgangsdøra rasket jeg med meg ei HV uniformsjakke.

Allerede her gikk alarmen hos meg. Har tidligere vært noen som har gått på en smell i Afrika med norske forsvarseffekter på seg. Dem sitter der enda, hehe.

Link to comment
Share on other sites

mistet en RWS silver selection .30-06 ( helt sølv med gulltupp) etter elgjakta, og vekteren var meget interessert i denne patronen, som så helt anderledes ut enn han han hadde sett noen gang. Jeg forklarte han hvordan den fungerte, og da gikk han rett inn i vekterbua og ble raskt omringet av 4 andre vektere som glodde storøyd mens han forklarte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Og det ler du av? :o Fint man tror godt om sine landsmenn! Vet at at Moland og French har kødda det til for seg selv, men DEN var unødvendig mener jeg!

Du skal selvfølgelig få mene det.

Hvordan nasjonalitet dem har er irrelevant, saken er som den er, og gutta boys har gjort en del merkelige valg underveis, noe dem også direkte angrer på. Jeg surrer ikke rundt i Afrika med våpen og Kongeriket Norge ID-kort utstedt fra forsvarsdepartementet med grad og full pakke. Mitt kort blir i Norge med mindre det er tjenestereise.

 

Videre diskusjon får vi eventuelt ta i en mer relevant, eksisterende tråd.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg et sannhetsvitne for OlavM :D vedr. turen - og han spradet ikke rundt i noen HV-jakke på flyplassen.

 

"å endevende håndbagasjen min,og ei skarp 9mm patron trillet plutselig friskt bortover bagasjebåndet"

 

- gjør det kanskje sannsynlig at jakken var i håndbagasjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har gått gjennom sikkerthets kontrollen med 2 kniver i jakte lommen som eg hadde på med.

Tok fly fra nordnorge, til oslo å så til bergen. Ble ikkje stoppen noen steder.

Dette var kniver vi brukte ombord på en fiskebåt, bladet e vertfall 6/7 cm. Var ikkje klar over det før eg satt på flyet til oslo.

Link to comment
Share on other sites

8) Jeg har også passert sikkerhetskontrollen på Gardemoen med kniver! (Bladbrekkerkniv og standard morakniv.) Skulle til Stavanger på jobb.. Flere ganger faktisk! Men sikkerhetskontrollen på Sola fant de! (De fortalte at sikkerhetskontrollen på Gardemoen var altfor dårlig, noe jeg etter dette må være helt enig i!) :lol:
Link to comment
Share on other sites

Jeg ble stoppet av ei dame på Bardufoss. Hun ba meg ta av beltet mitt (som hadde en del metalldeler på seg), og forsvant inn på et annet rom. Etter en god stund kom hun tilbake og sa at de vurderte om det kunne brukes som slagvåpen, men hadde kommet frem til at det fikk gå for denne gang. Jeg takket for tipset om alternativ bruk av buksereima:)

 

Dama fløy Gardermoen- Værnes med tapetkniv i håndveska, så de får ikke med seg alt nei. Klandrer dem ikke, tror jeg selv hadde blitt passe slapp i melonen av å glane på den skjermen dagen lang.

Link to comment
Share on other sites

wannabe cops....

 

Det er vel ikke å stikke under en stol at vekter yrket har mange ansatte som ønsker en jobb mens de venter på å komme inn på politihøyskolen eller fengselsskolen, men det gjelder ikke alle..

 

Jeg har jobbet på flyplass som vekter, makan til utakknemlig jobb skal du lete lenge etter. Er du "snill" og bruker sunn fornuft får du refs av sjefen/lederen, følger du reglene og gjør alt etter boka får du refs av passasjerene. Gjør du en feil får du refs av både sjefen og passasjeren :mrgreen:

Det er/kan være mange grunner til at ting gjøres på forskjellig måte. bla. er det et lavtlønnsyrke med mye stress og alle forventer at du skal skal finne den minste lille ting. I tillegg blir de målt på hvor mange passasjerer de får gjennom kontrollen.. vi hater jo å stå i kø :sarcasm:

 

Heldigvis reiser jeg såpass lite at jeg slipper problemer i kontrollen.. Og når jeg reiser sender jeg alt som bagasje (utenom pc), tar av sko, belte, jakke og putter alt i bukselommene i jakken min.. da går det stort sett bra ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk gjennom sikekrhetskontrollen på Sola med en buck-kniv, ca 7 cm blad... Trodde jeg hadde tømt sekken skikkelig, men denne lå i et siderom. Som sagt på Sola merka de det ikke, og jeg visste heller ikke at den var der før jeg skuille hjem igjen (Paris). Der ble det konfrontasjon, kniven ble tatt, og jeg måtte inn i avlukket og kroppsvisiteres, men jeg slapp heldigvis en "body search" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette er tråden for meg.

 

Kirkenes:

Mista en tursag (Schwææær kniv) i følge securitas dama. Jeg ante ikke at jeg hadde den i sekken så jeg blånekta.

fattern hadde lagt den i sekken min under jakta og glemte å informer meg :D

De kødda med å ta rypene fordi de hadde for mye haggel i seg. Så på xrayen og gleda meg ikke akkurat til julemiddan :)

 

 

Gardemoen:

Fratatt:

1 box med verktøykasse på box (lå i sekken etter dekkbytte)

1 box med trykkluft

1 saks (her blånekta jeg igjen)

Full alarm og dratt bak i båsen (rj45 tangen har samme metalllegering som våpen)

Full alarm og tatt med på samtale igjen (to trådløse basestasjoner som var tapa sammen, men i orginaleske)

1 stk multiverktøy (var sponset av FrP, så like greit)

Måtte fylle tanken til omnifuelbrennern med vann... fordi det luktet bensin av den :lol:

 

 

Flydd med:

5 stk 22LR skarpt, i minst ett år... merka det når jeg tømte sekken.

Denne har jeg hatt med meg over alt i norge :shock:

 

Tror det var alt så langt... men siden jeg er en distre jævel så oppdateres nok listen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hm, eg er ein blanding av skremt og imponert, der Jaffa så langt innehar førsteplassen. :wink:

 

Dersom de sjekker sekken like dårleg før de drar på jakt, så må de jo i løpet av ein sesong bære rundt på uante mengder skrammel som aldri var tiltenkt ein tur til fjells...??

 

Dessutan bør ingen av dykk NOKON sinne klage på damene når dei febrilsk står og graver i ein halvtime i handveska for å finne bilnøkkelen... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måtte levere fra meg ei uladda kule .30 kaliber, altså kule uten hylse, krutt og tennhette, på molde flyplass. Fant den på gulvet hjemme etter at ladeutstyret var rydda vekk for kvelden, la den i lommeboka, for det virka som et lurt sted. Glemte den selvsagt, og bar rundt på den i månedsvis, til metalldetektoren fant den for meg. Kunne heldigvis få den tilbake på returen.

Link to comment
Share on other sites

Oppdaget en del rifleammunition i en bag jeg hadde dratt med meg gjennom Norge på tvers og deretter offshore. Oppdaget dette ute på riggen,- gode råd var dyre! Skuddene måtte bare på plass i bagen igjen og være med på samme turen tilbake. Grunnen var at det viste seg at dette var 1 gangsskutte 356.win hylser med gode kuler! Og sånt hiver man bare ikke! De er nesten "obsolete" for faen!

Link to comment
Share on other sites

For 4 år siden skulle jeg til Skotland for første gang og jakte.

Tok selvfølgelig jaktsekken min som handbagasje. Stappet den full av optikk og andre små ting som jeg anså som for verdifulle til å putte i kofferten. Reise uten våpen. Skulle låne våpen av gutta der nede. Når jeg satte meg i leie bilen i Aberdeen og skulle fiske fram billaderen av sekken var det noe helt annet jeg fant. En ladd haglepatron 12/79 nr 2 :overrasket: . Når jeg kom på hotellet om kvelden gikk jeg igjennom handbagasjen og kofferten min.

I håndbagasjen fant jeg

- 5 stk 12/89

- 15 stk 22 lr

 

I kofferten fant jeg

- 5 stk 30-06 som lå i buksene mine.

 

Trodde jeg hadde gått igjennom alt jeg skulle ha med. Men den gang ei. :oops:

Håndbagasjen hadde jeg hatt igjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen og sikkerhetskontrollen på Amsterdam etter en mellomlanding.

 

Når jeg skulle hjem tenkte jeg at siden det gikk fint med å ha ammo i kofferten så putter jeg alt i den. Man hiver jo da ikke full brukbar ammo uten videre :mrgreen:

Men når jeg kom til Aberdeen så hadde jeg noen timer ekstra etter leiebilen var levert så jeg leverte kofferten til lagring så lenge mens jeg skulle ta bussen til byen og shoppe litt. Ikke veldig smart siden de scanner alt av bagasje de tar i mot.

Holdt på å få en gratis natt på cella i Aberdeen etter møte med en ikke så veldig blid politimann. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...