Jump to content

Import fra Danmark


S69

Recommended Posts

Hva pokker kan norske forhandlere om kundebehandling. Er ikke kunder på håndvåpen noe verdt. Har idag en opplevelse som er helt på trynet. :?

 

Var innom Landrø butikken i Lillestrøm en tur fordi jeg vurderer å gå til innkjøp av en Hämmeli X-esse Sport i .22 lr. Dette fordi jeg ser for meg dette våpenet som et ypperlig startvåpen. For det første hadde de jo ikke et eksemplar å vise frem engang. Landrø er importør av Hämmerli til Norge! :cry:

 

Prisen fikk jeg oppgitt: 8290,-

 

Tar jeg opp telefonen og ringer en hyggelig danske i København. Da skal han ha 4400,- danske u/mva for samme våpenet. Han er importør på Hämmerli i Danmark og har samme utgangspunkt som Magne Landrø har fra Produsent. Med kronekursen og norsk mva kommer pistolen til meg på ca. 5850,- Norske kroner. Helt enkelt og greit.

 

Jeg sparer da hele 2440,- kroner. De kan jeg kjøpe ammo for hos nærmeste forhandler. Treningsammo i 22. lr ligger på ca 50 øre. Hvilket betyr at jeg kan stille på banen og skyte over 80 60-skudd serier :D:shock:

 

8) Etter dagens Lillestrømtur er jeg ihvertfall sikker på en ting. Ikke ei jævla krone fra meg skal i kassaapparatet til M. Landrø...

 

Jeg hadde faktisk kunne tenkt meg og legge noen kroner i kundepleie! Men en kjapp flybillett med Norwegian til København koster 349,- en vei dersom jeg må bruke garantien så...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du må regne med en tusenlapp ekstra i porto og importavgift fra Danmark, men er bortsett fra det enig med deg når det gjelder service hos det firmaet du nevner. Den er elendig og jeg kommer aldri til å handle der en gang til. Det ligger dessuten en strøken Exesse Sport på finn.no til 7500,-.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med våpenkjøp fra Danmark, har selv handlet hos HH for en tid tilbake,det var meget enkelt og problemfritt.

Fant våpenet på hjemmesiden,sendte mail,fikk svar etter 4 timer våpenet var reservert meg,tok kopi av norsk kjøpetillatelse og mailet den over,fikk faktura på mail,betalte i nettbank. Våpenet ankom etter 2 uker(2 dager fra Danmark resten i ventetid på fortollingen. Sendte original kjøpetillatelse og faktura til fortollingen . tollen kvitterer på kjøpetillatelsen og beregner norsk mva. Så enkelt. Så hva med garanti? En jeg kjenner kjøpte håndvåpen fra Danmark, våpenet fikk funksjoneringsproblem, telefon til selger, etter avtale kom representant til Gardermoen, ble hentet,reparerte våpen returnerte til Danmark. Gratis!!!! Bra ikke sant? Jeg tror HH tar 400.-for frakt og eksporttillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke heller oppgi det korekte tall : 400.- kr

400,- er korrekt,

men HH tar også 40,- DKK i Bankgebyr Danmark.

Også koster overføring til utland ca 60,- via nettbank, kanskje så mye som 200,- i bank.

Så skal posten ha fortollingsgebyr 217,-

 

En krone her og en krone der, uansett så er det en pakke fra HH på vei til meg :D

Link to comment
Share on other sites

ser nå jaggu ikke ut å være bare pistoler det kan være lønnsomt å hente derfra, kikket fort inn, og der får enn sauer 202 til under 14000 danske, her i landet begynner vel sauer nå på gode 20000 norske.... et lite forbehold om at jeg har fått med meg de rette prisene i begge land...

http://huntershouse.dk/kat120-Detaljer/side786-Sauer-202-Euro-Classic.html

Link to comment
Share on other sites

En del kan nok være mindre gode her til lands, men så er ikke kundebehandlerkulturen i Norge så sterk at det gjør noe. Her skal man være takknemlig for at det finnes butikk og varer, og liker man ikke det kan man gå hjem til man har kommet på bedre tanker...

 

Heldigvis er det langt fra alle som tenker slik. Jeg handlet akkurat mine første to våpen fra to forskjellige forhandlere, en 9mm fra Sportsvåpen og en .22 fra Jakt & Friluft. I begge tilfeller ble jeg overrasket over service og svartider.

 

Roar på Sportsvåpen skjønte tydeligvis at nå var fingerkløa i gang, for han sørget for at dette ble den raskeste eposthandelen jeg har vært borti (brukte ikke nettsjappa, siden jeg hadde en del spørsmål som jeg trengte svar på først.) Han sørget for at alt gikk raskt og smertefritt. Faktisk har jeg ikke engang sjekket hva som var å spare i utlandet, for det var så greit å handle med ham.

 

Georg på Jakt&Friluft skal også ha honnør. Så en .22 med lyddemper han la ut på finn til godpris. Utstillingsmodell, men når jeg fikk den var den helt ubrukt, som avertert. Rustbeskyttelsesfilmen var fortsatt på plass i løpet etc.

Når jeg tok kontakt med ham hadde jeg ikke engang papirene i orden, men han holdt den av til meg frem til jeg fikk ordnet alt. Også en rask og hyggelig handel når Sunnmøre Politikammer godkjente papirene mine :D

 

 

 

... men nå er jo ikke alt rosenrødt her på berget.. Min lokale forhandler av våpenskap og sikring bør nok lære et og annet om salg. Først og fremst, om man vil selge noe bør man være tilgjengelig. Har ennå tilgode å se ham i butikken sin, der er det bare låst og henvisning til mobil. Der var det intet svar, så sendte ham en mail med forepørsel på priser på det jeg trengte. Etter en uke uten svar der bestilte jeg skap annensteds. Det skal være unødvendig å måtte handle våpenskap på nettet når man har forhandleren 800 meter unna stuedøra si!

Han har ennå ikke svart på den mailen nå, en måned senere...

 

 

Så ja, om de lokale gutta er døgenikter må man på verdsveven, eller iallfall plukke opp telefonen, og da er det jo kanskje like greit å handle i Danmark som innenfor grensene.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt at denne tråden nå står 3 tråder under en som omhandler tilstanden til Jaktpartner på Gjøvik........ :roll:

 

Edit: Lurer på hvordan dere får disse pistolene fraktet hjem til Norge? Jeg samler på en del gammelt skrot fra nedre Buskerud, og forskjellige auksjonshus i DK mister mange salg til Norge siden Posten.dk ikke frakter våpen. (Posten.dk sin vurdering av hva som er våpen bryter med gjellende lovverk med tanke på produksjonsår, men det er en annen historie). Jeg går derfor ut fra at dere benytter privata fraktselskaper som DHL, NorCargo etc. Hva koster denne frakten dere?

Link to comment
Share on other sites

Morsomt at denne tråden nå står 3 tråder under en som omhandler tilstanden til Jaktpartner på Gjøvik........ :roll:

 

Edit: Lurer på hvordan dere får disse pistolene fraktet hjem til Norge? Jeg samler på en del gammelt skrot fra nedre Buskerud, og forskjellige auksjonshus i DK mister mange salg til Norge siden Posten.dk ikke frakter våpen. (Posten.dk sin vurdering av hva som er våpen bryter med gjellende lovverk med tanke på produksjonsår, men det er en annen historie). Jeg går derfor ut fra at dere benytter privata fraktselskaper som DHL, NorCargo etc. Hva koster denne frakten dere?

 

 

Står på di Danske nettbutikkene`s sider hvem de har fraktavtaler med, bare å gå inn å finne det du leter etter.

 

Leser vel mellom linjene dine at du anklager dem for ulovlig frakt osv. . .

Vær da klar over at dette har de holdt på med i mange mange år. .

Det sies at de sender ca 20 våpen i uka til Norge, så kan du tenke deg til resten selv 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg antydet overhodet ikke noen ulovligheter, jeg bare stusset over lønnsomheten i denne importen! Samtidig som vi ser Norske butikker sliter økonomisk......

Sist det ble lagt ut skattelister i lokalavisa her så så jeg de fleste i fam Landrø høyt oppe på lista med solide millionformuer. Så at det går så veldig dårlig i den bransjen tror jeg ikke mye på gitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært så mange ganger på Landerø, men de gangene jeg har vært der har de ofte vært veldig opptatt å prate med "kjentfolk" framfor å svare på mine henvendeler. Dette var ikke salgsrelatert prat, men "åssen det var på byen i helga". Og ett par ganger har jeg fått følsen av "hva faen gjør du her".. ikke noe jeg akkurat setter pris på i en butikk, og dermed blir det desto mindre handling der.

 

Butikker jeg har har fått veldig god behandling og trives godt med å gå inn i

 

*WingeVåpen i Moss uten tvil min favoritt, Altid like hyggelig og komme inn og jeg føler meg velkommen. Selv om det er mye å gjøre tar Rino og Jan altid en prat og svarer på spørsmål. Har handlet brorparten av våpnene mine her og kommer til å fortsette med dette.

 

*Børselars på Dal: Handler ladekomponenter her og trives godt med det. Petter er en kjernekar og utrolig hyggelig. Også ett sted jeg føler meg velkommen i.

 

*JaktDepotet i Drammen. Dette er en butikk jeg før hadde endel stygge opplevelser med ang kundekontakt. Men de har rettet godt opp i dette, her er personale også veldig hygglige og imøtekommende og viser god kundeservice i mine øyne. Handler her også rett som det er.

 

*Pedersens Vaabenlager i Kristiansand: har ikke vært her så ofte ,men de gangene jeg har vært der har jeg fått veldig ok behandling. Trivlige folk og entusiaster som er lett å prate med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært så mange ganger på Landerø, men de gangene jeg har vært der har de ofte vært veldig opptatt å prate med "kjentfolk" framfor å svare på mine henvendeler. Dette var ikke salgsrelatert prat, men "åssen det var på byen i helga". Og ett par ganger har jeg fått følsen av "hva faen gjør du her".. ikke noe jeg akkurat setter pris på i en butikk, og dermed blir det desto mindre handling der.

Kjenner meg igjen i den der. Jeg hadde et ærende på Kjeller, så jeg tenkte jeg kunne ta turen innom Landrø, det var en lørdag og jeg hadde en 40 minutter på meg før stenge tid. Kom inn i butikken så holdt de på å stenge, og når jeg prøvde å få litt hjelp så bare fortsatte de å låse osv uten å vise interesse for meg som kunde over hodet, jeg ble nærmest loset ut av butikken, og døra låst bak meg.

 

Jeg sier ikke at jeg ikke kommer til å handle der av den grunn, men da må de ha et eller annet jeg ønsker å kjøpe der, og kun der. Får jeg tak i det jeg skal ha andre steder, så handler jeg heller der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer neppe til å handle der noe mer selv! Da må det være umulig å få tak i det jeg trenger andre steder. Virker på meg som om det firmaet nå har blitt så store og har avtaler med så store kunder at de gir blaffen i privarpersoner.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var der nå i vinter var de absolutt ikke intresert i å finne en blokk med 22lr skudd til meg..

 

"å skal du bare ha det !??! var svaret jeg fikk.." med en freidig undertone.. Da dro jeg til drammen å kjøpte en der, bare på pur trass..

 

 

Skal ha ett par pakker med frontier kuler etterhvert, men tar det i Kr.sand når jeg skal dit i Mai.. jeg ser ikke noe grunn å dra på landrø for det..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har bare lovord selv å si om huntershouse.dk

 

kjøpt 2 pistoler derfra og blir sikkert noe mer i fremtiden.

 

Winge våpen er også kjempebra på kundebehandling når du først er i butikken. men å få tak på noen over telefonen/mail er ikke alltid lett.

 

Norsk jakt i oslo er også helt råe på kundebehandling. anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Samme her! Har prøvd å ringe, sende e-post osv. Men winge våpen er visst ikke interessert i å selge noe som helst.

Elendig kundeservice!

 

Helt enig med deg der, har sendt noen mailer til Winge våpen men når de ikke engang gidder å svare på enkle ja eller nei spørsmål så handler jeg selvfølgelig andre steder hvor de har mer normal kundeservice.

Med denne kundeservicen må de jo miste en masse salg, ikke bare nå men også i fremtiden for jeg gidder ikke å kontakte dem noe mer!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

At jeg skal bruke mitt første innlegg her på kammeret til å klage på kundeservice hos en forhandler skulle ikke vært nødvendig hvis det ikke var for at butikken på sine nettsider nettopp oppfordrer til at vi skal sende mail p.g.a stor pågang på telefon.

 

Jeg føler at butikken håner meg ved ikke å bry seg med å svare på mail, og få tak i de på telefon er heller ikke lett.

 

26.5 Sendt forspørsel , ikke svar 3.6. Får tak i de på telefon 3.6 hvor jeg spør om de ikke svarer på mail? Får svar fra butikken: Jo , det hender at vi svarer på mail. Jeg får beskjed om å sende mail på nytt da de ikke kan finne den, får svar samme dagen på under halvparten av det jeg lurte på.

 

4.6 Sender de en ny mail hvor jeg spør om de er fornøyd med de svar jeg har fått og lurer på om de kan svare på de resterende spørsmål. 14.6 Fortsatt ikke svar fra butikk.

 

Nå har jeg kjøpt en ny 22. matchpistol hos en annen forhandler. Jeg hadde tenkt å kjøpe en ny revolver også, som jeg hadde tenkt å koste på noen tusen. Denne har jeg nå måttet kjøpe brukt da det vel ikke er så lett å få tak i den ny hos noen andre forhandlere.

 

En del av det jeg lurte på om de hadde på lager var også et nytt kikkertsikte til ca. 20. tusen

 

Jeg har ikke brukt noen navn her, siden jeg ikke vil legge det ordet i min munn, eller se jeg skriver det. Men en må vel ikke være rakettforsker for å skjønne hvilket firma det gjelder.

 

Men et salg på ca. Kr. 50.000,- har de ikke villet ha.

 

Så skal jeg skryte av et annet firma som jeg aldri har handlet hos, men har hatt positiv kontakt med på mail. Ihvertfall den ene jeg har sendt å motatt.

 

Sendte mail til huntershouse.dk den 6.6 Kl. 6 om morgenen, Kl. 11 samme formiddag hadde jeg svar.

De hadde ikke akkurat det våpenet jeg hadde lyst på på lager, men om de hadde hatt det så hadde jeg handlet derfra direkt etter å lest mye positivt om de.

 

Jeg hadde gladelig betalt mere også.

 

JR

Link to comment
Share on other sites

sendte HH mail, fikk svar etter 10 MINUTTER !!!

 

er det ufint å nevne firmanavn man ikke er fornøyd med her da ?? syntes virkelig de fortjener den dårlige reklamen det er jeg, kanskje de skjerper seg. Å ikke svare tlf, eller at det tar en til 2 uker for svar på mail, det holder ikke mål etter min mening i våre webshop dager..... min mening... de firma som ikke holder mål burde fått det kringkastet her, kanskje de ville endret seg

Link to comment
Share on other sites

Sendte en forespørsel til det travle firmaet 14. april, og fikk et "god dag mann økseskaft" svar den 6. juni. Jeg møtte de også på Villmarksmessen, og da fikk de telefonnummeret mitt, og skulle helt sikkert ringe meg. Har ikke hørt noe enda. I mellomtiden har jeg kjøpt pistol og revolver for kr 30 000,- fra et annet firma og privat. Og dette er langt fra første gang de går glipp av et salg på et 5 sifferet beløp fordi de ikke svarer mail eller telefon. Det hører også med til historien at jeg har handlet 4 våpen + div stæsj der tidligere, så de burde vite at jeg mener alvor når jeg spør etter noe.

Link to comment
Share on other sites

Har importert 12 våpen selv og vært med å hjelpe mange andre flere ganger, den import søknaden som kristofferp snakker om, har jeg aldri hørt spørsmål om.

 

I Danmark pleier de å si det slik: Din kjøpstillatelse er din importtillatelse !

Det har stemt til nå :D

Link to comment
Share on other sites

hvordan gjør man det rent praktisk da... fikk beskjed på HH og sende den godkjente søknaden dit, og kunne da bare hente om en ukes tid da de trengte det for å fikse eksporttillatelse.

 

er det noen andre skjemaer eller ting jeg må huske på, eller er det bare å gå på rødt i tollen og vise papierer...?

Link to comment
Share on other sites

våpenimport skal registreres hos Utenriksdepartementet. Importtillattelse.

Vedlakte link viser til området med sjemaer.

Nei, bare hvis landet som det bli eksploderer fra krever det. Det holder å skrive på søknaden til politiet at du skal handle i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

ok.. men jeg tenkte å ta det som en tur til køben jeg da, og da er det jo slik at handler jeg under 6000 så er det ikke noe mva på det om jeg har vært ute i mer enn 24 timer... eller har jeg misforstått regelverket ???

og da er det vel ikke noe andre kostnader heller....??

 

ser på en hammerli x-esse short... som i norge havner på ca 6500-7000... mens på HH vil den koste meg 3980,- uten dansk mva....

Link to comment
Share on other sites

HH trenger kun kopi av godkjent søknad. Originalen sender du til Tollen når pakken har ankommet landet.

 

Handler du over disk i Danmark må du betale dansk mva, så må du ved utreise stoppe innom dansk toll, og fylle ut en søknad om å få dette refundert. Når du så må innom norsk toll for å få fylt ut våpensøknaden, så tror jeg det skal bra gjøres om du ikke må ut med litt norsk mva også.

Link to comment
Share on other sites

Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

 

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land

 

 

 

Verdigrense

I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000. Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet.

Link to comment
Share on other sites

så det er ikke slik at om man er utenomlands i over 24 timer kan man handle for inntil kr 6000 og slippe mva på det inn i landet... mener det var slik jeg ???

 

Jo det stemmer, men da mister du nok retten til å få refundert den utenlanske momsen...

Link to comment
Share on other sites

vel.... har vært i kontakt med HH nå...

 

får svar: jeg betaler våpenet med dansk mva i danmark. Stopper på rødt i tollen, får stempel og de sjekker at alt er i orden. sender så en kopi av dokumentasjon på at den er innført i norge, stempel i papirer ved tollen, til HH og de refunderer den danske momsen.

 

det at det ikke er mva/toll på varer under 6000 inn i norge(forutsetning over 24 timer) bryr ikke HH noe seg om. jeg skal få refundert den danske momsen pga at det er eksport.

 

Noen som har gjort dette kan jo evt korrigere om jeg har fått feil info da :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke HH som lager tollreglene....

 

Slik jeg har tolket lovverket tidligere, så får du ikke refundert utenlandsk moms uten å kunne dokumentere at du har betalt den norske først. Unntaket er ved netthandel der du aldri betaler utenlandsk moms siden den går direkte ut av landet med ett fraktbyrå.

 

Godt mulig jeg tar feil, men jeg mente det var slik det var.

Link to comment
Share on other sites

Skal du have våpenet med gennem sverige skal du udfylde en erklæring hos "tullverket" eller "tullevesenet" eller hvad de nu kalder det i Sverige. Du kan gøre det på nettet inden du rejser.

Når du kommer hjem skal du gå på nettet igen og erklære at du har taget våpenet med ud af Sverige igen. Lyder indviklet, men er let. Du får en kode som du bruker.

Evt ring tullverket, de er flinke til at forklare det.

 

Da jeg selv importerede et våpen til under 6000,- forklarede tolderen mig at jeg ikke fik noget stempel til at få MVA tilbake, da jeg jo heller ikke skulle betale MVA til Norge...

Men der var stadig penge at spare.

Husk at få politiet til at skrive på din våpen tilladelse at den også gælder import

OG HUSK AT FÅ SKREVET PÅ HVIS DU OGSÅ VIL IMPORTERE AMMO TIL VÅPENET !

Ellers bliver din ammo konfiskeret i tolden (been there...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...