Jump to content

Import fra Danmark


S69

Recommended Posts

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hvordan gjør man det rent praktisk da... fikk beskjed på HH og sende den godkjente søknaden dit, og kunne da bare hente om en ukes tid da de trengte det for å fikse eksporttillatelse.

 

er det noen andre skjemaer eller ting jeg må huske på, eller er det bare å gå på rødt i tollen og vise papierer...?

 

Jeg var hos politiet og spurte om dette, og de sa det som HH sier

 

Dette er sakset ut fra Mail med HH

 

Evt. har dere en exsport avtale, slik at jeg kan kjøpe hos dere og ta den med til norge?

Jeg har selvfølgelig godkjent søknad hos politiet i norge?

 

Ja siden er opdateret, for det meste.

 

Hvilke revolver ønsker du at købe ?

Vores problem er, at vi ikke kan fratrække moms på brugte sager.

Derimod kan vi ****** et ****** :-) , som du så må betale moms (25%) af i Norge - hos Toldvæsnet.

Vil du selv afhente her, er grænsen for momsfri indførsel til Norge kr. 6.000,-

Forsendelsen til Norge vil udgøre kr. 400,- + bankgebyr 40,-

For, at vi kan søge en tilladelse til udførsel, må vi have din indkøbs tilladelse.

 

Med venlig hilsen/ Best regards Jørgen Rigtrup"

Link to comment
Share on other sites

Har selv handlet hos HH, både direkte i butikken og via postforsendelse. Da jeg hentet våpenet i butikk, gikk jeg på rødt i tollen og fikk omsider tak i en toller (alle sto på grønt og hanket inn kreti og pleti). Da tolleren ikke kunne hjelpe meg å fortolle, spurte han om jeg kunne gå på regionskontoret og fortolle der. Det var ok for meg. Andre gangs handel måtte våpenet sendes med post, her tok det litt tid hos Postens fortollingssentral. Fornøyd med HH og de prosedyrene de har for handel med Norge, samt refusjon av dansk moms.

Link to comment
Share on other sites

obs !! om man skal hente våpen selv, for å ta det inn i norge under det fribeløpet på 6000,- kr....husk at dette er 6000 norske .... gå på toll.no for å finne omregningskurs. de følger ikke vanlige kurser, men har egne kurser som gjelder for en uke av gangen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter nå i København med et våpen handlet på HH. Verdi er under 6000NOK og alle papirer er i orden. Skal ta båt tilbake til Oslo.

Er nå litt i tvil etter de grusomme hendelsene i Oslo, om jeg bør gå på rødt eller ikke. Momspliktig er jeg ikke,men er nok tryggest å legge frem våpen og papirer for kontroll. Det blir nok slik.

Link to comment
Share on other sites

...

Tar jeg opp telefonen og ringer en hyggelig danske i København. Da skal han ha 4400,- danske u/mva for samme våpenet. Han er importør på Hämmerli i Danmark og har samme utgangspunkt som Magne Landrø har fra Produsent. Med kronekursen og norsk mva kommer pistolen til meg på ca. 5850,- Norske kroner. Helt enkelt og greit.

...

Selv tok jeg opp e-postprogrammet noen måneder tilbake og sendte en henvendelse til en danske som skulle ha NOK 10.200,- (inkl. levering) for én ny Morini CM22M RF, alu. Plusser man på moms, så havner man flere tusen (ca. 5.500) under pris fra norsk forhandler. Fikk ikke snakket i telefonen med en hyggelig danske, men kommunikasjonen per e-post hadde egenskaper som rask svartid og at man svarer på det man spør om. Tillegg ble varen levert som avtalt og til avtalt pris. Fantastisk trivielt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Nå er jeg på vei til å handle fra hh selv, et brukt våpen. Men jeg får beskjed på mail at man ikke kan slippe dansk mva på brukte våpen. Må jeg da betale mva 2 ganger eller kan jeg få den danske momsen refundert etter at handelen er fullført?

 

Det tviler jeg på..

Jeg kjøpte en særdeles lite brukt Hämmerli 280 og dei sa jeg måtte betale dansk mva. Men til gjengjeld fikk jeg et skikkelig tilbud fra HH.

Hunters House er en knall butikk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Flere på klubben har handlet i Danmark. Vi har handlet i Sveits (skefte). Skefte til Morini handlet vi i Sveits fordi Børselars ikke kunne skaffe ekstra small til Morini. Litt rart, vi gjorde det privat. Noen lover å ringe opp og gjør det ikke. Andre skriver du mail til og får ikke svar. Jeg har bestilt ting,som jeg blir lovet hver uke,men det kommer ikke. Våpensøknader som butikk skal sende inn blir ikke gjort (over 1.5mnd). Ble purret opp fra politiet. Og dette har skjedd ved disse butikkene dere nevner. Har også vært innom butikker der jeg har hvist til et tilbud fra Danmark og spurt om de hadde mulighet til litt reduksjon? da jeg kunne handle nytt våpen i dag. Men tvert nei.Jaja da blir det bestilt fra Danmark .Dette er ikke bare selvopplevd,men flere på klubben har opplevd det samme. Nei helt enig folkens,de legger opp til det .Ring Danmark :D

 

LITT SPESIELT MED OSS NORDMENN,VI FORSTÅR IKKE AT DET ER BEDRE Å TJENE LITT MINDRE PÅ EN TING EN GANG ENN Å IKKE TJENE NOE.INKLUDERT SEVICE. der har vi noe å lære av utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å kjøpe etpar brukte våpen fraHH, men politidama som behandlet søknad har ikke merket søknad godkjent for import, har noen handlet derfra uten at det står på papiret?

MVA, kjøper jeg et brukt våpen til 10 000, må jeg ut med 2500 i norsk mva, men får jeg tilbake dansk mva på det?

Link to comment
Share on other sites

Var innom HH i går, stort utvalg og god betjening! Diverre var ingenting av det eg skulle ha rimligare enn kva eg får tak i heime i fedrelandet.. Kikka på Zeiss, Swarovski, CZ tilbehør ++ Nokon tips til kva eg kan kjøpa her som er billigare? :roll:

 

Bur tidvis i København, dermed greit å veta om noko er vert å ta med heim..

 

Kom over ein annan dansk nettbutikk, som såg ut til å ha nokon gode prisar http://www.jagtdanmark.dk/" target="_blank

 

Har ingen erfaring med handel frå dei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å kjøpe etpar brukte våpen fraHH, men politidama som behandlet søknad har ikke merket søknad godkjent for import, har noen handlet derfra uten at det står på papiret?

MVA, kjøper jeg et brukt våpen til 10 000, må jeg ut med 2500 i norsk mva, men får jeg tilbake dansk mva på det?

Min søknad var ikke merket "import" det gikk greit.

Er du i tvil så oppsøk politidama å få henne til å skrive på importtillatelse.

Dansk moms får du ikke tilbake på brukt våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg vurderer å kjøpe et våpen fra danmark til en verdi av 12 000 danske kroner.

 

Selgeren har ikke eksporttillatelse slik som HH, men faren min er dansk så det er vel bare for han å søke?

 

Noen som vet rutinen for hvordan jeg kan gjøre det siden jeg har familie der nede?

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange har gode erfaringar frå HunterHouse. Er det nokon som har tilsvarande erfaringar frå Karlslunde Sport , dvs handle via epost og få det sendt til Noreg ?

 

Har blandet erfaring med Karlslunde.

Jeg har handlet GT9 og X-esse uten problemer, det er vel 1,5 år siden. En kammerat i klubben skulle handle seg X-Six hos dem, men fikk aldri svar på mail eller tlf.

I fjor høst bestillte klubben 2 Pardini Matchpistoler, sendte ned papirer og siden har vi ikke hørt noe, utenom en tlf om hvilke pistoler vi skulle ha.

Vi har nylig sendt en epost og purret. Får se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har elendig erfaring med Hunter House, med påflgnede opprydnings behov med politi og slik. (beskrevet andre steder)

Oppforder helelr å handle med norkse forhandlere, da jeg syns det er fint med service, kuler og kutt i Norge.9 Men er det sære ting, våpen som ikke befinner seg i norge osv er det ikke noe galt i å hente inn fra utlandet. Det er ofte enklest å hente in persona.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke hunters house jeg hadde tenkt å handle fra heller. Jeg har sjekket prisene hos norske forhandlere og prisforskjellen er enorm. Jeg skal handle to stk hagler som i norge koster 13000kr stk, i danmark koster akkurat samme hagla 6000kr stk.

 

Kanskje jeg får arrangere en harrytur til DK, slik at jeg får hentet dem og handlet noe annet godis på veien :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har elendig erfaring med Hunter House, med påflgnede opprydnings behov med politi og slik. (beskrevet andre steder)

Oppforder helelr å handle med norkse forhandlere, da jeg syns det er fint med service, kuler og kutt i Norge.9 Men er det sære ting, våpen som ikke befinner seg i norge osv er det ikke noe galt i å hente inn fra utlandet. Det er ofte enklest å hente in persona.

 

Var ikke hunters house jeg hadde tenkt å handle fra heller. Jeg har sjekket prisene hos norske forhandlere og prisforskjellen er enorm. Jeg skal handle to stk hagler som i norge koster 13000kr stk, i danmark koster akkurat samme hagla 6000kr stk.

 

Kanskje jeg får arrangere en harrytur til DK, slik at jeg får hentet dem og handlet noe annet godis på veien :)

 

Hvis den danske prisen er i DKK så må du huske å gange opp med kursen, som pr idag er 1,25-26, så varen er fort 25% dyrere enn prisen ser ut som.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjekket med hovedimportør i Norge og de fleste av underforhandlerne. De ville ikke gi noe mer enn litt rabatterte priser på futural og slike ting.

 

Ja, omregnet i norsk kurs blir det 7400kr pr stk.

Og så momsen får jeg tilbake når jeg eventuelt forlater landet og så betaler det igjen når jeg kommer til Norge hvis jeg har forstått det riktig.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er her? Her er både gode og dårlige reviews..

Hva med å forholde seg til de som faktisk svarer her på forumet, som har handlet med HH, som har fått langt bedre pris på enkelte ting der enn det som er mulig å oppdrive i Norge, evt våpen som ikke finnes å få tak i her? Som har opplevd god service, f.eks raske besparelser på epost, børsemakertjeneste mens man gikk på en restaurant nedi gata før man skulle tilbake til dfds båten med kurs mot Norge igjen?

 

Norske forhandlere må bli bedre på service (joda, det finnes åpenbart butikker som er gode, men det er nærmest unntaket om du ikke er på fornavn med betjening), bedre på å besvare henvendelser pr epost, vi lever i 2015 og det er ikke alle som har tid til å stå i kø i en butikk i timesvis for å få svar på om noe er på lager, og, ikke minst.. Tyne importørene på enkelte produkter som er grovt overpriset i Norge sammenlignet med HH som garantert ikke taper penger på produkter de selger, samtidig som de er 40% billigere sammenlignet med norsk pris.

Link to comment
Share on other sites

Sitter vel med en følelse nå at du hverken har lest posten min eller reviewsene i lenken jeg la ved.

 

Hvis du vil handle hos en butikk som selger brukte våpen til ny pris, en butikk som vil frese opp pistolløpet på pistolen din for å kunne selge deg ammo som du har inne på lager og der størstedelen av anmeldelsene går på at de ikke tar i mot reklamasjoner på varer som går i stykker. Ja, da er det opp til deg.

 

Når man kan få tilsvarende priser på andre jaktbutikker i Danmark ser jeg ingen grunn til å handle hos noen som får slike reviews i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Krona er veldig svak om dagen, men det er da fortsatt en del å spare på å importere fra Danmark ser det ut til :)

 

Det er snart på tide for meg å handle min første pistol til DSSN Production og CZ CZ 75 SP-01 Shadow Orange er et våpen jeg har skutt og klemt litt på og er det høyest aktuelt for meg.

 

Winge skal ha 18990 for denne.

HH skal ha 11980 dk, med dagens kurs er det 15272. Med fratrekk for MVA blir det 11454 og inn til Norge blir det 14317,- altså ca 75% av Norsk pris.

Så kommer jo reise osv i tilegg, men det blir jo en liten ferietur/langhelg etc.

 

Så er spørsmålet, er det noe å tjene på å kjøpe i Tyskland eller Polen, og eventuelt om det er det, hvor smidig/usmidig kan jeg regne med at papirmøllen går mtp å reise med våpen over grensene?

 

Jeg mener å ha lest/hørt at det ikke lenger er mulig å få tilsendt våpen fra Danmark til Norge og at jeg må møte opp fysisk i butikken og fikse resten selv over landegrensene?

Link to comment
Share on other sites

Skal hente noen panger hos HH og de må hentes fysisk i butikk. HH sender ikke til Norge lengre (ukjent av hvilken grunn da det ikke er mange månedene siden de kunne). Jeg har også ventet 5 uker (and counting) på eksporttillatelse så ting går definitivt ikke smertefritt i kjøben for tiden.

 

Men prisene og tilgjengeligheten av hardware overstyre det negative flerfoldige ganger. Her på berget får man jo f.. ikke tak i en dritt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med transport fra selskapet JH Transport i Danmark. De tar ca 2000,- for frakt av rifle fra Kjøben til Osloområdet. De håndterer da også innfortolling, momsinnbetaling og leverer på døra. Dette er naturligvis ikke gratis, men om børsa koster litt kan det være et godt alternativ. Deres nettside er: http://43735555.dk/ Jeg brukte dem ved kjøp på auksjon, ikke HH. Har handlet hos HH en gang for et par år siden, da betalte jeg 400 danske og børsa kom med posten...... Det er tilsynelatende ikke lengre et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Låner denne tråden litt med et spørsmål angående Hunters House og kjøp i Danmark. Går det fortsatt greit å kjøpe fra Hunters House og er det fortsatt rundt 6 ukers ventetid på deres eksport tillatelse? Planen var å kjøpe meg en brukt .22LR match pistol (GSP) fra dem, da utvalget er en del bedre enn hva jeg finner på finn.no og diverse facebook grupper. Samt prisen er OK og at det blir en liten ferietur ut av det.

Er det andre steder enn Hunters House som har godt utvalg på brukte .22LR match pistoler? Er dårlig kjent med forhandlere i Danmark.

 

Dette blir min aller første pistol. Jeg har dessverre ikke så alt for stort budsjett, men starter å bli lei klubbens Rugere og ønsker mitt eget. Er det en GSP fra denne listen http://huntershouse.dk/kat832-Walther-brugtliste/ som er bedre å satse på enn de andre? Jeg er også åpen for andre forslag enn GSP, bare at det ikke blir for dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper brukt i Danmark og henter selv, kan du slippe å betale norsk MVA dersom du holder deg under grensa på 6000,- NOK.(Pr idag 4748,-DKK)

Kjøper du nytt fra f.eks Hunters House kan du få fratrekt Dansk MVA. Har gjort dette selv, null problem. Vil tro at nytt våpen under 4748DKK vil kunne innføres med fratrekk av dansk MVA og slippe norsk MVA også.

NB! disse grensene gjelder IKKE ved forsendelse, kun ved reise for å hente, men hey, en tur for litt flesk og bayer er da aldri noen ulempe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal til Hunters i helgen for å hente våpen. Hunters sender ikke til Norge lengre så eneste alternativ er å hente personlig. Hunters trekker fra dansk mva ved kjøp. Husk å deklarere våpentransport hos svensk tull dersom du kjører bil igjennom Sverige slik som meg.

Link to comment
Share on other sites

Export tillatelse tok 2-3 uker (tror jeg) når jeg handlet der i november. Kjøpte våpenet (brukt) i Danmark for 5.000DKK og slapp moms i Norge :mrgreen: Om de i tollen gjorde feil vet jeg ikke, men virker ikke som at alle der er kjent med prosedyrer for å få våpen inn i landet.

Export gikk vertfall raskere en han sa jeg måtte forvente.

Det er det viktig som de andre skriver, å sjekke inn våpenet på tull.se (gjennomreise). Så sjekker du ut når du er på tollen i Norge, evt når du har kommet hjem.

Skal du kjøpe GSP vil jeg anbefale deg å ringe Stenvaag (.no) for å kjøpe nytt grep ca 2100,- (må kjøpe med en festeskrue for å feste grepet) blir mye bedre å skyte med. Pistolen ser også mye nyere ut med nye grepet :wink:

http://www.stenvaag.no/grep-til-gsp.aspx

 

edit: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...