Jump to content

Hvilket kaliber foretrekker du til elgjakt?


S1ndre

Hvilket kaliber foretrekker du til elgjakt?  

456 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber foretrekker du til elgjakt?

    • 6,5x55mm
      103
    • 308
      148
    • 30-06
      205


Recommended Posts

Guest graahund
Når jeg blir så dårlig til og skyte elg at jeg må bruke 9,3 eller større for og få den ihjæl, ja da er det på tide og vurdere jakta :roll:

 

At det er mulig å være så trangsynt. Gå rundt å mene at alle som har grovere kal. som 9,3 og større, bruker dette for å kompansere at man er en dårlig skytter.

Det er ikke mulig å kompansere et dårlig skudd med et kraftigere kaliber. Et dårlig treff er en skadeskyting. PUNKTUM.

 

Jeg skrev at hvis JEG måtte bruke ett større kaliber ikke alle andre. Les hva jeg skriver :roll:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg blir så dårlig til og skyte elg at jeg må bruke 9,3 eller større for og få den ihjæl, ja da er det på tide og vurdere jakta :roll:

 

At det er mulig å være så trangsynt. Gå rundt å mene at alle som har grovere kal. som 9,3 og større, bruker dette for å kompansere at man er en dårlig skytter.

Det er ikke mulig å kompansere et dårlig skudd med et kraftigere kaliber. Et dårlig treff er en skadeskyting. PUNKTUM.

 

Jeg skrev at hvis JEG måtte bruke ett større kaliber ikke alle andre. Les hva jeg skriver :roll:

 

Ja, det er greit nok. Men du mener jo det du sa på generelt grunnlag. Altså at tyngere skyts kompanserer for dårlig skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mulig å kompansere et dårlig skudd med et kraftigere kaliber. Et dårlig treff er en skadeskyting. PUNKTUM.

 

Er det det :?:

 

Ja, om det er en 6,5 eller 12,7 i vomma, steika eller halsen for den saks skyld er det en skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg ikke jeg noe av de forskjellige skuddreaksjonene jeg har sett, med sikkerhet, kan tilskrives kaliberet. Statistikkgrunnlaget er ikke enormt men mer enn stort nok til at jeg helt ser bort fra forholdet kaliber/skuddreaksjon når det gjelder normale kombinasjoner av kule/vekt/diameter/hastighet. Det er alt for mange variabler utenfor børsa til at det har betydning.

 

Av de tre nevnte, liker jeg 308 best på grunn av at den er veldig bra til all norsk storviltjakt, har lite rekyl og små patroner. Jeg foretrekker noe mindre kurant med lang leveringstid på en eller flere komponenter.

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver her er ikke dårlige treff, det er veldig dårlige treff.

 

Ja, det er veldig dårlige treff. Men jeg vil si at et treff som ikke treffer hjerte, lunger og evt nakke/rygg er dårlige treff.

Om det er 5, 10, 20 eller enda flere cm fra nevnte treffområder ikke gir en sikker fellig uansett kaliber. Om kula splinter sånn at man likevel får penetrering i "vital sone" med påfølgende felling har ingenting med kaliber å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Er da ikke nødvendig og krangle om ertekasterkaliber, tråden omhandler kaliber til elg, ikke rev.

Jeg mener at man må minst stille med 10mm kulediameter. Jeg vil starte med:

.460 Weatherby Magnum

.408 Chey Tac

.45-70 Government

Der er mine 3 alternativer til Elg.

Link to comment
Share on other sites

Makan til håpløs diskusjon! :mrgreen:

 

Her er vi jo typisk tilbake til omtrent like mange meninger som forskjellige patroner, og det er ikke rent få! Enten er du en rekylredd pudding, eller så er du en ræva skytter som kompanserer for dårlig skyteegenskaper med grøvre skyts......

 

Selv er jeg en elendig skytter siden jeg benytter 375H&H på elgjakt. Det faktum at jeg er litt over middles opptatt av våpen betyr sikkert ikke noe.

 

Nei folkens, tren med den børsa dere har og vær fornøyd med det! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet i tråden var hvilket kaliber folk foretrekker, da syns jeg folket skulle skrive det å ikke en haug med urelevant svada...

Hvor død kan en elg egentlig bli :?: Hva som lager hull i maskinrommet på elgen spiller mindre rolle...

Hver enkelt skal bruke det kaliberet en mestrer å føler seg vel med, da blir vi alle bedre å tryggere jegere :!:

Link to comment
Share on other sites

Er da ikke nødvendig og krangle om ertekasterkaliber, tråden omhandler kaliber til elg, ikke rev.

Jeg mener at man må minst stille med 10mm kulediameter. Jeg vil starte med:

.460 Weatherby Magnum

.408 Chey Tac

.45-70 Government

Der er mine 3 alternativer til Elg.

 

Ynkelig. Jeg foretrekker Bazooka. Da er jeg helt sikker.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir det med 338 Laupa Mag? Har en slik en til langholdsskyting, dog lurer på om den blir litt i det meste laget til elgjakt

 

nothing is to big, nothing is to small.

som Cynergy sier bruk gode kuler som holder godt sammen som barnes tsx ttsx osv. och swift aframe går an. :) det er det jeg vet

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg har brukt 30-06 og var fornøyd med det. gikk over til 6,5*55, den synes jeg var for spinkel for elg når de ikke sto med siden rett imot meg..

nå har jeg brukt 9,3+62 og er strålende fornøyd. mange sier at det er som å bruke kanon på spurv. den gir mindre kjøttødelegelse en det jeg har hatt tiligere.. kommer på samme pris som de mindre kaliberene,når man ladder selv.. for det gjør seriøse jegere som skyter mye og godt.. jeg tror egentlig du er bare svartsjuk for at du ikke behersker eller tørr å bruke noe kraftigere enn det du gjør..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Til elg i Norge: 30-06/300 Win mag/338 Win Mag - kule Trophy Bonded Bear claw 180 grain i de to førstnevne -338/225 grain. I 30 - 06 kan du også bruke Nosler Accubond - fin kule som holder sammen og med riktig ladning oppnår du 840 m/s med denne.

Husk på at 30-06 har høyere anslagenergi generelt over 200 meter enn 9.3 - 62. Den kan komme anledninger hvor over 200 m er aktuelt.

8 - 57IS har samme kulebane som 9.3 - 62 og du bør holde deg under 200 meter.

Eller er 7 mm rem mag og oppover et bra kaliber.

Link to comment
Share on other sites

det viktigste er selvsagt at skuddet sitter godt og det gjelder uansett kaliber. bruker både 308 og 9,3-62. den siste jeg tenkte og prøve nå er 7-08 min med 175gr woodleigh pp. 9,3 har jeg brukt 250 swift a frame og 285gr nosler partition,sistnevnte er en real døderkule,kan nok bli litt stygt men effekten er enorm. det beste er jo og skyte gjendom dyret men en må være forsiktig med tanke på hva som er bakgrund.

Link to comment
Share on other sites

Elg dør av alt - indianerne i USA skyter til og med elg med 22 LR - men de skytern de bak øret på kort hold.

60 - 70 % av all elg som skytes i eks. Finland skytes med 308W, neste andel er 30 - 06 (ca. 20 -30 %) og deretter (de resterende ca. 10%) kommer det en liten andel med 6,5 x 55, 300 WM, 339 WM, 7MM RM osv.

Det viktigste er å treffe riktig med første skuddet mot dyret og at kula er en kvalitetskule som holder samme og danner en så stor sårkanal som mulig inn/ut. Derfor mener jeg at det minste kalibret bør være 308 W så lenge det er snakk om blyammunisjon.

Når forbudet mot blyammunisjon inntreffer (det tror jeg ikke vi jegere har noen særlig påvirkning på når kommer), er det et spørsmål om 308W oppnår stor nok hastighet med eks. 165 grains kule/150 grains kule slik at anslagsenergien blir høy nok på 100m.

Derfor er et klokt valg til norsk elg 30-06 - kjedelig eller ikke - den er effektiv og du får også gode kuler til denne (Barnes eks.). Rekyl er vel ikke noe problem på de kalibre vi snakker om her. :D

Link to comment
Share on other sites

Når forbudet mot blyammunisjon inntreffer (det tror jeg ikke vi jegere har noen særlig påvirkning på når kommer), er det et spørsmål om 308W oppnår stor nok hastighet med eks. 165 grains kule/150 grains kule slik at anslagsenergien blir høy nok på 100m.

Selvfølgelig vil den det. De homogene kulene har ofte høyere BC enn de med bly, så hva du mener med dette skjønner jeg lite av...

Link to comment
Share on other sites

Vil gjerne bruke en kvote fra en film her; 'En løve med liten penis må kompensere med et stort brøl.''

Dette gjelder kanskje også valg av kaliber. Graahund har vel kanskje et poeng her.

.308 blir nok mitt valg, rett og slett fordi jeg synes det er et meeeget behagelig kaliber, med god ''punch'' og jeg skyter godt med det. Skuddplassering er nok et nøkkelord her,tenker jeg, da.

Link to comment
Share on other sites

Husk på denne her nå da folkens... S1ndre lurte på "de tre store" som han skriver, ikke andre kaliber :wink:

Nei, det er ufordragelig ignorant å omtale 6,5, .30-06 og .308 som de elgkalibre det er verdt å snakke om.

Utifra trådstarters spesifiserte mål med tråden mener jeg innbydelsesteksten til avstemningen er misvisende:

"Hvilket kaliber foretrekker du til elgjakt?

6,5x55mm

308

30-06

Du kan velge 1 alternativ

Hvilket kaliber du foretrekker til elgjakt står det. Altså ikke: "Hvilket av disse tre (vanlige) kaliberne ville du valgt til elgjakt, dersom du bare hadde disse å velge mellom"?, - en formulering som bedre uttrykker det trådstarter vistnok ønsker å få frem.

I motsatt fall kan tråden virke provoserende på de som bruker noe annet, og mestrer noe grovere, fordi det kan gi sikrere elgfall, og mulighet for mindre kjøttødeleggelse.

 

"Du kan velge 1 alternativ" står det.

Neida, jeg valgte selvfølgelig en helt annet alternativ, og stemte ikke. Bruker 8 x 57 IS og 9,3 x 62 og vil ikke bruke noe annet til store elgokser, i alle fall.

Er 6,5, .30-06 og .308 de "store"? Vanlige og mye brukte, fordi de er billige, antagelig.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 3006 og ferdig med det :winke1:

Var inne på tanken på å skaffe meg ei rifle i 223 for rådyrjakta, men ble satt på bedre tanker av børsemakeren. Har brukt kaliberet på rådyrjakt, elgjakt m.m. med fine resultater. Liker man ikke rekylen i dette kaliberet, skru på en lyddemper. Bruker nå en A-tec Maxim. Presisjonen er fin og kjøttskadene er minimale (med Norma Oryx vel og merke). Børsa er også "smooth" å skyte med. Rekylen er lavere enn på en 6,5x55.

 

Spar penga og ha ei rifle til alt! Bruk heller penga på skikkelige jaktstøvler 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg velger min .338 winmag.

For det er den peneste hylsa av alle

 

:?:roll::lol:

 

 

BAH! Alle vet da at .45-70 er verdens vakreste patron! :wink:

Jeg er også enig att 45-70 er den vakreste patronen har ikke skutt elg men har skutt et rådyr i år med marlin 45-70 som er ladet til 2100 foot med 350 grains Hornady fp, dette er det samme som 450 marlin ladning,har ikke skutt elg enda men håper fortsatt, elgen har død av alle kjente elgkaliber. Hovedsaken er att kula sitter der den skall :D

Hilsen arne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...