Jump to content

hei, får jeg lisens?


thn1994

Recommended Posts

hei, jeg har aspergers syndrom og adhd, og er interisert i alt som smeller :lol:

jeg har holdt på med alt fra hjemmelagde eksplosiver, potetkanoner, luftvåpen, kanoner og masse annet artig :D

problemet mitt er jo da disse diagnosene, jeg har trøbbel med å få førerkort, så hvordan skal det gå med skyting da? det er baneskyting jeg tenker på da, altstå ikke jakting.

noen som har adhd eller asperger som har fått inviglet lisens til å eie noen som helst våpen?

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen her på forumet!

Din diagnose er selfølgelig ikke til hinder for å få tillatelse til å eie egne våpen.

Det som 'kan' være et problem deriomot, er hvis du i din interesse for smell og morro har ertet på deg våre myndigheter (onkel politi..). Det er de som skal godkjenne eventuelle våpensøknader.

Kom deg avgårde til nærmeste skytterlag og bli med på morroa!

Link to comment
Share on other sites

nei, jeg har plettfritt rulleblad, jeg er god til å holde slike ting hemmelig, men det som har fått meg til å lure på dette er jo det at jeg må søke til fylkeslegen om førerkortet, så da tenkte jeg at det ville jo bli umulig å få noe våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det må du i så fall høre med lege om. Diagnosen alene har ikke noe å si, men det er kanskje litt avhengig av graden du er ufør. Det er godt mulig at det kan legge begrensninger i dette med å eie eget våpen. Men skyte kan du jo bli med på så fort du vil som sagt. Ta kontakt med det nærmeste skytterlaget og hør om du får prøve hva dette er.

Lykke til! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er det ikke bare snakk om å være snill gutt og ha et plettfritt rulleblad. Politiet bruker Vpl. § 7. 3- ledd også i forhold til egnethet og i dette kan det fort ligge en helhetlig vurdring på bakgrunn av pålitelighet, eller særlige grunner som gjør søker uskikket. Dette er en særdeles subjektiv vurdering som foretas av det enkelte våpenkontor. Uførhet som avslagsgrunn alene er ikke nok. Uansett; ikke løp rundt og rop at du liker alt som smeller høyt og har stor skuddhastighet. Her holder det med alminnelig oppførsel, som ikke på noe tidspunkt har tiltrukket seg politiets oppmerksomhet. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis Politiet vet/får vite at du har Asperger, vil de sannsynligvis be om en attest fra den spesialisten som har gitt deg diagnosen. Innholdet i denne legeattesten vil nok være avgjørende for å du får tilatelse til å kjøpe/eie våpen eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

hei, jeg har aspergers syndrom og adhd, og er interisert i alt som smeller :lol:

jeg har holdt på med alt fra hjemmelagde eksplosiver, potetkanoner, luftvåpen, kanoner og masse annet artig :D

noen som har adhd eller asperger som har fått inviglet lisens til å eie noen som helst våpen?

 

Basert på det du skriver her og hva en diagnose på aspergers syndrom faktisk er oppfordrer jeg deg sterkt til å diskutere dette med legen din før du søker på våpen.

 

Politiet kan nok ved en glipp(?) innvilge, men jeg tror med det du skriver og med din diagnose at hvis politiet gjør det er dette en alvorlig feil.

 

Graden av dine diagnoser og konsekvensene ved våpen bør en lege og politiet mene mye om.

 

Jeg tror du IKKE skal ha våpen.

Link to comment
Share on other sites

hei, jeg har aspergers syndrom og adhd, og er interisert i alt som smeller :lol:

jeg har holdt på med alt fra hjemmelagde eksplosiver, potetkanoner, luftvåpen, kanoner og masse annet artig :D

problemet mitt er jo da disse diagnosene, jeg har trøbbel med å få førerkort, så hvordan skal det gå med skyting da? det er baneskyting jeg tenker på da, altstå ikke jakting.

noen som har adhd eller asperger som har fått inviglet lisens til å eie noen som helst våpen?

 

Velkommen til forumet!

Jeg tror ikke det er så smart å si det høyt med tanke på at man kan kjøpe krutt over disk ved fremvisning av våpenkort. Det er en løsning som jeg syntes er bra, men hvis du skulle fått innvilget en søknad på et våpen, kjøper våpenet og begynner å lade egen ammo, så finner du ut at det kunne vært gøy å lage en bombe med kruttet du har kjøpt. Hva tror du folk vil syntes om at man kan kjøpe krutt over disk da? Og hva kan konsekvensene bli da for oss skyttere, mht at dagens samfunn og politikere ikke liker verken våpen eller folk med våpen og leter bare etter unskyldinger for å ta det fra oss, uten å virke helt paranoid :wink:

 

En annen ting er "Aspergers syndrom (også kalt Asperger syndrom) er en diagnose innen autismespekteret preget av store vansker med sosialt samspill" og Selv om det ikke er nødvendig for å stille diagnosen, er fysisk klossethet og atypisk språkbruk vanlig hos personer med forstyrrelsen"

 

Ikke for å dempe lysten, men det taler ikke akkurat for deg kamerat!

Link to comment
Share on other sites

Hei, graden av diagnosen din bestemmer nok dette. Og strengt tatt bør din spesialist uttale seg om saken. Selv om du om du er ukjent for politiet, og kan klare å snike deg igjennom i første omgang. Vill jeg tro at du ikke skal gjøre store sprellet før noen tropper opp hos politiet med spørmål om hvorfor du har våpen (at du da fort kan risikere å bli uten, burde ikke overraske noen).

 

I og med at du nå er vurdert som uskikket til å føre en bil (forstod deg slik), er jeg ikke udelt posetiv til å la deg slippe til på egen hånd med et minst like potensielt dødelig verktøy som en bil er. Spesielt siden vurderingen av det å få eie våpen, på mange måter er strengere en ved førerkort. Det hele koker ned til hvor god impulskontrollen din er eller forventes å være (kan jo være vansklige greier når man har ADHD).

 

Jeg mener bestemt at dette er et spørsmål som du først bør ta opp med din spesialist, og ikke søke på våpen før du har en legeærklering som støtter deg i dette.

 

Dette er derimot ikke til hinder for deg med tanke på å utøve skytesport, det er fult mulig å delta i skytterlag for de med slike diagnoser. Spesielt med litt tilretteleggelse, burde du fint kunne skyte til du blir dørgende lei. :wink:

 

Det jeg sier, er at som utgangspunkt er det for en i din posisjon greit å drive med skytevåpen sammen med andre. Som da passer på at en ikke blir for overivrig. Men at det ikke uten videre er greit å ha våpen hjemme på egen hånd, uten tilsyn.

 

Jeg har selv en ungdom med Apsberger i nærmeste familie, og vedkommende er meget flink med det som interesererer ham. Samtidig har det alltid vært vanskelig for meg å vurdere om han alltid er like klar på hvor grensen mellom virklighet og fantasi i forhold til hva man kan gjøre er (han er en meget ivrig gamer). Han er så vidt jeg vet i en prosess for å se på om han kan få ta førerkort eller ei (virker som om det skal gå).

 

En annen sak er at om du er ung, kan endel forhold rundt din diagnose endres med årene, slik at det å ta førerkort, ha egne våpen etc. kan bli mulig med tiden.

 

Uansett er riktig vei for deg inn i skytesporten, via et skytterlag og organiserte treninger. Ligger det for deg,er det verdt å kjempe vider for.

Lykke til.

 

P.s.

Hjemmlagde eksplosiver er ikke noe man tar opp i en slik sammenheng, og selv om det er morsomt. Er slike ting nok til å stoppe enhver drøm om å ha egne våpen, og bør derfor arkiveres under "ungdommelige" synder fra fortiden (dette rent bortsett fra at det er ulovlig, og ens evne til å følge loven er grunnsteinen i alt som har med vurdering av vandel å gjøre).

 

P.s. 2. Jeg vet ikke om noen med dine diagnoser, som har fått erverve våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så lenge siden (etter årtusenskiftet) en person med tilsvarende diagnoser faktisk vant (den aldersbestemte) klassen sin på Landsskytterstevnet. Så det er tydelig at man kan prestere meget bra på skytebanen på tross av evt på grunn av at man på enkelte områder har noe avvikende atferd.

 

Men som andre har kommentert: Det må jo alltid ligge en individuell vurdering i bunnen, og den gjøres heldigvis ikke av oss kammerdebattanter.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Flotte svar som har kommet i denne tråden... Men så vidt jeg har fått med meg er det ingen som har tilført trådstarter noe mer enn hva jeg svarte umiddelbart.

At skyttere her ikke kan vise til at det finnes noen med diagnoesen Aspberger som er skyttere er meget forstålig, da selve diagnoesen er relativt ny i medisinsk historie. En 'aspberger' har simpelthen nesten ikke rukket å bli gammel nok til å eie et våpen (litt overdrevet men dog..). Jeg vil tro at det finnes en del gamle skyttere som faktisk hadde fått en sånn diagnose hvis de hadde blitt sjekket opp mot dette I DAG!

 

Hvis det hadde vært et KRAV at du i din ungdom IKKE hadde konstruert egne eksplosiver mm for å få våpenløyve hadde det nok blitt adskillig færre med lovlig ervervede våpen her ja... Jeg hadde nok også vært uten.... :P

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen umulighet for personer med aspberger og eller adhd å erverve våpen og drive skytesport. Dette er en diskusjon du må ta med din lege, han kjenner jo din situasjon godt. Hvis legen din ikke har noen motforestillinger mot dette er det greit. Det er i så fall ingen i skytterlag eller klubb som har noe med dette. Meld deg inn på vanlig måte og begynn å skyte. Ingen grunn til å aventere med diagnosen din i miljøet, da slipper du unna sjøloppnevte forståsegpåere som må legge hindringer i veien for andre fordi de er så små i seg sjøl.

Lykke til og velkommen som skytter.

Link to comment
Share on other sites

Aspergers har vel vært kjent siden 1940-tallet så helt ny er ikke sykdomen (selv om den hadde annet navn før). At personer med Aspergers kan bli veldig habile skyttere er ikke rart i det hele tatt-et av kjennetegnene er nettopp at de er veldig gode og fokuserte på reppetitive oppgaver og hva annet er det skyttere trener på?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det er vanskelig å svare på det du spør om, men du kjenner deg selv best, så det jeg ville gjort om jeg var deg var å sette deg ned å notere for deg selv hvilke fremtredne symptomer du har i forhold til din diagnose. ADHD har store individuelle forskjeller, og det har asperger's også. Derfor er det viktig for deg selv å beskrive deg selv - for deg selv. Når det er gjort, så kontakter man den spesialisten som stilte diagnosen - vise fram sin egenerklæring og diskuter det derfra. Har vært borti flere tilfeller av personer med ADHD på skytebaner, og i skogen - og har ikke opplevd negative hendelser med de. Men asperger's syndrome har jeg ikke vært borti, men vet litt om det etter å ha lest litt. Ut fra det jeg har lest, så tror jeg graden av diagnosen - hvordan du er rammet har mye å si. Du få diskutere dette med deg selv og en spesialist - så får du nok et svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...