Jump to content

Rifle til toppjakt , 22-250 eller 223 ?


Berga

Recommended Posts

En kjapp kikk på Norma sin hjemmeside, sier at en Norma jaktmatch 50 grs i .22-250 faller 78 mm på 200 meter når børsa er innskutt på 100. Til sammenligning faller en .223 86 mm.

 

Hvor langt hold har du egentlig tenkt å skyte på? .22-kalibre egner seg ikke for noe særlig mer enn 200 meter, spesielt om det blåser litt. Da er det tyngre/lengre kuler med høyere bc som gjelder, altså kuler som ikke blir påvirket av vind i så stor grad, selv om de går saktere.

 

Ser at .22-250 fyrer av gårde helmantelen (altså jaktmatchen) i 1100 m/s. Vil tro du kun får suppekjøpp selv med helmantel i den utgangshastigheten. Svenskene klager jo over at lille .222 jaktmatch er for sint, med 940 m/s... Endel mener til og med at Norma Fågel i 880 m/s (også .222) er for kjapt.

 

Du bør uansett lade ned slik at kulene går saktere, men da blir jo heller ikke kulebanen så flat lenger, og noe av vitsen med flattskytende kaliber faller vel bort da?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen fugl på topp i år med 22-250 og kan anbefale denne. Har ingen erfaring med 223. Norma jaktmatch funker fint på fuglen. Stort sett lite søl, men som med alt annet så hender det at du treffer harde bein, type vingeknoke på tiur, og da blir det litt mere søl :D

Link to comment
Share on other sites

De fleste 22-250 stabiliserer ikke lange kuler.

 

Antar du mener pga riflestigningen 22-250 ofte leveres i. Normalt stabiliserer 22-250 lengre kuler bedre en 223 ved samme riflestigning, pga høyere hastighet.

De fleste referansene på anbefalt riflestigning for 224 kuler er for 223, og en klarer generelt å stabilisere lengre kuler i slakkere kulestigning i 22-250 pga høyere hastighet.

 

Når det gjelder valget mellom 223 og 22-250 blir det litt smak og behag, men lader du selv ser jeg ingen grunn for ikke å velge 22-250 foran 223 i alle situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hvem kaliber mister minst høyde på lengere hold ?

 

Kulefallet er det som er enklest å beregne og ikke minst kompensere for, vindavdrift derimot er det som gjør skyting vanskelig. :wink:

 

I PCB får jeg ut disse tallene.

Innskutt 25 mm over på 100m og 1/4" klikk i kikkertsikte. 5 s/m sidevind 90 grader på skyteretning.

 

22-250 med Lapua SP 55 i 1082 m/s. Ladning tatt fra Ladeboken 6.

På 200 meter blir det 2 klikk opp og 12,2 til side for å kompensere for vind.

På 300 meter, 11,4 opp og 19,6 sideveis.

 

223 med Swift Scirocco 75 i 840 m/s. Min ladning brukt i min rifle.

På 200 meter blir det 5 klikk opp og 7,8 til side for å kompensere for vind.

På 300 meter, 17,1 opp og 12,3 sideveis.

 

Med dette oppsett så har 223 samme avdrift på 300 meter som 22-250 har på 200m. :wink:

 

For meg er valget enkelt, både når det gjelder vindavdrift og ikke minst faren for "sprengt" fugl, en 223 ladet med skikkelige kuler.

 

75 Scirocco forutsetter selvfølgelig riktig riflestigning for å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen grunn til å velge 22-250 før 223, når det skal skytes matvilt, men det kunne vært noe å ha til kråkesprenging og åtejakt.

Greit nokk at den ekstra hastigheten gir litt mindre kulefall men som regel er man bundet til lette kuler med dårlig bc og som nevnt ovenfor så er avstand lett å kompensere for, det er ikke vind.

Jeg tror også det vil bli et bedre utvalg av ferdigammo med tunge kuler til 223'en i årene fremover. Man ser jo klart trenden med rask riflestigning. Det leveres flere og flere rifler med 1:8, 1:9 og 1:10 som standard i 223.

Link to comment
Share on other sites

Blir jo heilt feil å sammenligne 223 og 22-250 med helt ulike kuler.

22-250 håndterer 75 grs Scirocco som en drøm ved riktig riflestigning, mens 223 begynner å få problemer å henge med.

 

Uansett er begge kjempe kaliber, men ved bruk til matvilt må en velge kule og hastighet med omhu.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Med dette oppsett så har 223 samme avdrift på 300 meter som 22-250 har på 200m. :wink:

 

For meg er valget enkelt, både når det gjelder vindavdrift og ikke minst faren for "sprengt" fugl, en 223 ladet med skikkelige kuler.

 

Så kan du jo gjøre samme matten med en 22-250 ladet med 75 grs kule, og en .223 ladet med 30 grains varmint grenade?

Link to comment
Share on other sites

Sårt for enkelte dette eller? :wink:

 

Joda, for de som er så heldige å ha en 22-250 med riflestigning som håndterer 75 grs Scirocco så blir det selvfølgelig et helt annet regnestykke. Men hvor mange fabrikkrifler i 22-250 gjør det?

 

Så kan du jo gjøre samme matten med en 22-250 ladet med 75 grs kule, og en .223 ladet med 30 grains varmint grenade?

 

Hvorfor skal jeg gjøre det?

Kulevekta på 55 grs som jeg satte opp for 22-250 er en helt normal vekt for dette kalibret, de fleste rifler leveres med 1/14 twist, da er 55 grs ganske optimalt. Til 223 med 1/9 eller raskere så fungerer tunge kuler godt og gir den forskjellen i avdrift som PCB viste.

Link to comment
Share on other sites

Sårt for enkelte dette eller? :wink:

 

Joda, for de som er så heldige å ha en 22-250 med riflestigning som håndterer 75 grs Scirocco så blir det selvfølgelig et helt annet regnestykke. Men hvor mange fabrikkrifler i 22-250 gjør det?

 

Sårt, neida! Jeg digger både 22-250 og .223. Men det blir litt som å sammenligne epler og pærer. Jeg ser den at de fleste fabrikkrifler i 22-250 nok ikke har mulighet til å skyte tunge kuler, men trådstarter spurte om hvilket kaliber som mistet minst høyde på langt hold. I tillegg skal han kjøpe seg rifle, og da kan man jo velge den riflestigningen man vil?

 

For ikke-hjemmeladere vil nok .223 uansett være milevis bedre.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter spurte om hvilket kaliber som mistet minst høyde på langt hold. I tillegg skal han kjøpe seg rifle, og da kan man jo velge den riflestigningen man vil?

 

Ja, spørsmålet gjaldt kulefall og det er det de fleste/mange er opptatt av, derfor ville jeg vinkle det mot vindavdrift som for meg er mye viktigere da dette er vanskeligere å bedømme og kompensere for. :wink:

 

Det er vel å ønske at flere rifler i 22-250 kommer med raskere stigning, da kan en virkelig få en rifle som leverer varene på lengre hold, både til jakt og langholdsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg må kommentere litt rundt det praktiske vedr. toppjakt. Har endel praktisk erfaring ad temaet og har prøvd flere kaliber, kuler og hastigheter med tildels sjokkerende resultater, hva angår viltets restverdi. Den generelle betrakningen og erfaringen er at kuler med høy hastighet ofte gir uheldig effekt (om du da ikke er ekstrem presisjonsskytter). Hva angår kuletyper så mener jeg at blyspisskuler er uaktuellt i hastigheter over 650 m/s (kanskje drøyt under dette også). Flatnesede/rundnesede kuler får også en utilsiktet effekt i høye hastigheter. Jeg ville gått for kaliber hvor en kan lade med lavere hastighet og tyngre kuler (rund eller spissere). Dette gir iallefall etter min mening, og en hel del spisbar Tiur/ Orre, ett bedre resultat. Bruker selv 6,5 og 6mm BR til formålet (lader selv), har strukket holdet til rundt 250m.

 

Om jeg skulle valgt mellom 22-250 og 223 ville jeg nok valgt sistnevnte, men den er også lei hva angår vindpåvirkning, og hastigheten er med fabrikkammo etter mine observasjoner for høy.

Link to comment
Share on other sites

Hvis rifla skal brukes primært til toppjakt kan du stort sett se bort fra problemer med vindavdrift. Fuglen sitter sjelden på topp i kraftig vind.

Selv har jeg brukt 22-250 med Sakos 50 grs helmantel ladet til drøyt 1100 m/s med svært godt resultat. Denne leveres også ferdigrullet fra Sako. Min erfaring er at ryktet til 22-250 som "kjøttsprenger" er betydelig overdrevet. 22-250 er et utmerket valg til toppjakta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kuledropp er greit å håndtere ved god innskyting + bruk av avstandsmåler i felt.

Vil foreslå å velge et kaliber som leverer helmantelkula i fuglen i ca 700 m/s ved 100m.

Orrhanen under tok en kule i 1100 m/s, og resultatet er ikke ønskelig på denne jakten. Lite (40%) og ødelagt kjøtt og hente der.

Jaktkamerater fremviser meeget penere fugl ved bruk av 6,5x55 (glem .22 kaliberene).

 

orrexplosion.jpg

Link to comment
Share on other sites

22-250 funker knall til toppjakt såfremt du ikke sniker deg så nært at du kan stikke riflepipa oppi rævva på tiur`n:) JEe har et par kompiser som bruker dette kalibret til bl.a.toppjakt,og de skryter av egenskapene. Seff blir det mos hvis man treffer ryggbein/vingeknoke på tur inn,men det har ingenting med kaliber å gjøre. Ei velta kule gjør ugagn uansett. Jeg har skutt i stykker mye vilt med 222 rem(i yngre dager),men aldri har jeg sett noe så jævlig som når ei lang 6.5 mm kule gikk inn i ryggen på tiuren,propelerte og tok med seg ALT på tur ut.

 

Jeg bruker fabrikkfart 950 m/s med 50 grain i 222 rem fra 100 m og utover og har ingenting å utsette på denne medisinen.

Link to comment
Share on other sites

Tviler sterkt på at en helmantel i 6,5 ville klare og lage tilsvarende søl som den orrissen på bildet over uten at den hadde vært i kvist først.

22-250 er mye i bruk her hvor jeg bor(det var sågar en lokal våpenhandler her som klarte og selge enn drøss med Blaser-drillinger i 22-250), og skal etter sigende fare fint med fuggeln.

Men de fuglene jeg har sett skutt med 22-250 har ikke vært noe og rope hurra for, selv om eierne har vært fornøyde.

Så vi har vell forskjellige krav.

Link to comment
Share on other sites

En kjapp kikk på Norma sin hjemmeside, sier at en Norma jaktmatch 50 grs i .22-250 faller 78 mm på 200 meter når børsa er innskutt på 100. Til sammenligning faller en .223 86 mm.quote]

 

har du link til en infoen der? for når jeg samligner de i div programer og tabeler blir det du skriver der overhode ikke riktig..

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med deg KJELL OLAV!!!!! Lurt å sammenligne Skoda og BMW. Er det mulig!!!!

Kom med din 223 og vis meg. Jeg gjør ALT bedre med min SogL i 22-250 med 75 gr kuler!!!!

 

Nå ble jeg nysgjerrig. :wink:

 

1: Skyter du 75gr kuler med en Schultz & Larsen i 22-250?

 

2: Hvilken S&L har du (har selv en Victory i 22-250)?

 

3: Har du også 1/10 løpsstigning i din 22-250?

 

4: Hvilken 75gr kule bruker du?

 

5: Til hvilken bruk, bruker du nevnte 75gr kule?

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med toppjakt, men skulle jeg kjøpt meg en fuglerifle hadde nok et klassisk fuglekaliber som

7x33Sako eller kansje en .22Hornet vært vurdert istedenfor patroner som er beregnet på å sprenge skadedyr.

Ikke noen langholdskalibere, men da får man heller smyge litt nærmere og det er kansje like spennende som

å skyte på langt hold.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg ville gått for kaliber hvor en kan lade med lavere hastighet og tyngre kuler (rund eller spissere). Dette gir iallefall etter min mening, og en hel del spisbar Tiur/ Orre, ett bedre resultat. Bruker selv 6,5 og 6mm BR til formålet (lader selv), har strukket holdet til rundt 250m.

 

6mm BR virker som et veldig interessant kaliber for toppjakt. Har du klart å få til en rifle som lader pålitelig fra magasinet, eller er det enkeltskuddsrifle? Er du villig til å fortelle litt om evt mulige rifler i dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

En kjapp kikk på Norma sin hjemmeside, sier at en Norma jaktmatch 50 grs i .22-250 faller 78 mm på 200 meter når børsa er innskutt på 100. Til sammenligning faller en .223 86 mm.quote]

 

har du link til en infoen der? for når jeg samligner de i div programer og tabeler blir det du skriver der overhode ikke riktig..

 

http://www.norma.cc/#

 

Gå på "ballistik", velg "metrisk", velg deretter "jaktmatchpatroner", trykk på .223 3,6 gram og deretter .22-250, 3,2 gram (vet ikke hvorfor .22-250 fremdeles bruker den "gamle" jaktmatchen i forhold til .223). Da får du kulebanen for begge. Velg ønskede parametre ved å flytte de røde, loddrette strekene under kulebaneoversikten. Over dette står resultatene. En kan også flytte på den røde streken på grafen for å få nøyaktige mål på kulebanen.

 

Måtte innom og sjekke en tur til, for, som jeg sa, jeg tok en kjapp kikk, kanskje for kjapp! Men får det samme nå og.

 

En skal jo være forsiktig å stole for mye på data fra ett sted. Det beste er jo å se på flere, men dette var det jeg fant ut i farta. Mye mulig andre programmer er mer til å stole på, men jeg ser jo på Norma som ganske seriøst og sikkert, så de er nok noe til å stole på.

Link to comment
Share on other sites

Kuledropp er greit å håndtere ved god innskyting + bruk av avstandsmåler i felt.

Vil foreslå å velge et kaliber som leverer helmantelkula i fuglen i ca 700 m/s ved 100m.

Orrhanen under tok en kule i 1100 m/s, og resultatet er ikke ønskelig på denne jakten. Lite (40%) og ødelagt kjøtt og hente der.

Jaktkamerater fremviser meeget penere fugl ved bruk av 6,5x55 (glem .22 kaliberene).

 

orrexplosion.jpg

 

 

ser du ikke skriver noe om kuletype som denne orren ble skutt med...??? 35grs v-max??

Link to comment
Share on other sites

1)

Til Galaxy, det var :

SAKO 22-250 SPEEDHEAD 50 FMJ

 

2)

Re: det jeg skriver, minner om at alt må ansees som subjektive meninger basert på begrensede erfaringer. Trådstarter anbefales å danne egen mening basert på bredden av alle innlegg og opplysninger. Dette området er ingen eksakt vitenskap, for forholdene er ulike i alle eksempler. Lykke til med valg av løsning!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...